Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První auto Henryho Forda stále existuje. Před 129 lety odstartovalo revoluci

Ford Quadricycle (1896)
Ford Quadricycle (1896)
Ford Quadricycle (1896)
Ford Quadricycle (1896)
13 Fotogalerie
Mario Rychtera

V dobách parních lokomotiv a Edisonových žárovek postavil Henry Ford vlastní vůz. Nešlo o výkon ani luxus, ale o myšlenku dostupného auta.

Na přelomu 19. a 20. století se Spojené státy nacházely v bouřlivém období druhé průmyslové revoluce. Strojírenská centra, parní lokomotivy a první elektrárny byly symbolem pokroku. Právě v této době se narodil muž, který měl navždy změnit dopravu – Henry Ford. Syn farmáře z michiganského Dearbornu projevil už od mládí silný zájem o techniku. Oprava kapesních hodinek byla jeho dětskou zálibou, ale skutečný zlom přišel, když začal pracovat pro Edison Illuminating Company v Detroitu.

Večery a noci trávil ve své malé dílně za domem na Bagley Avenue, kde vznikal jeho první automobil. Ford tehdy neměl žádné tovární zázemí ani tým konstruktérů. Pracoval sám, s minimálními prostředky, ale s obrovským odhodláním. Po měsících pokusů a omylů se v noci na 4. června 1896 zrodil Quadricykl.

Jednoduchý, ale účelový stroj připomínal spíše kočár s čalouněnou lavicí než automobil. Základ tvořil lehký ocelový rám osazený drátěnými koly z jízdního kola. Pod sedadlem se nacházela palivová nádrž o objemu 11 litrů a dvouválcový spalovací motor s výkonem čtyř koní. Ten umožnil vozidlu dosáhnout rychlosti až 32 km/h. Celková hmotnost činila pouhých 226 kilogramů. Délka nepřesáhla 2,3 metru, šířka byla zhruba metr.

Řízení obstarávala jednoduchá páka, místo dnešního volantu. Převodovka umožňovala jízdu ve dvou rychlostech vpřed, ale žádnou zpátečku, což vzhledem ke kompaktnosti nebyl problém. Ford si poradil i s přístupem ke konstrukčním detailům: karburátor vytvořil z ventilu plynové lampy a rám sestavil z ručně opracovaných komponentů.

První testovací jízda však nebyla bez problémů. Ford a jeho pomocník museli vybourat kus cihlové zdi, protože stroj byl širší než dveře dílny. I přes počáteční nesnáze se však jízda podařila. Quadricykl projel tichými ulicemi Detroitu a přihlížející užasli. Byl to nejen důkaz technické proveditelnosti spalovacího motoru v osobním voze, ale také přelom v přístupu k individuální mobilitě.

Quadricykl byl z dnešního pohledu spíše studií – sloužil jako ukázka, kam v následujících letech bude mobilita směřovat. Ford sám později uvedl, že největším přínosem nebylo samotné vozidlo, ale zkušenost, kterou během jeho stavby získal. V následujících letech vyměnil řadu dřevěných komponentů za kovové, instaloval chladicí systém motoru a použil bytelnější kola. S odstupem sedmi let (1903) vyrobil další dva kusy a následně založil Ford Motor Company. A když v roce 1908 přišel na svět Model T, Ford otevřel dveře automobilismu široké veřejnosti.

Svůj první Quadricykl prodal za 200 dolarů a následně ho v roce 1903 koupil zpět za 65 dolarů. Dnes je vystaven v Henry Ford Museum v Dearbornu.

Video placeholder
Výroba Fordu Model T v továrně Highland Park • Zdroj: Ford

Zdroj: Ford, foto: Ford, video: Ford