Český trh v září 2009: Francouzské značky úspěšné mezi malými a středními MPV

Český trh v září 2009: Francouzské značky úspěšné mezi malými a středními MPV

 
 

Zejména v kategorii středních MPV došlo v září k zemětřesení, na prvních třech místech najdeme francouzské výrobce – Renault, Peugeot a Citroën.

Statistiky velkoprostorových vozů za srpen jsme kvůli nedostatku času vynechali a hle – v září se udála spousta novinek. Citroën uspěl i mezi malými – nejmenší Picasso C3 je již druhé. Mezi největšími se zdánlivě nic nedělo, nadále vládnou Multivan, Viano a S-Max.

Mezi malými MPV C3 Picasso stříbrné

Domácí lídr kategorie malých MPV Roomster zaznamenal v září 319 registrací, jeho podíl se tentokrát dostal takřka na hranici 70 %. Druhý byl již zmíněný Citroën C3 Picasso, který měl na kontě 64 vozů. Třetí místo obsadil Opel Meriva, na nejmenší vůz se jménem slavného malíře mu chybělo plných 25 registrací, měl jich 39. Hyundai Matrix je čtvrtý (26 kusů), pátá příčka patří Mercedesu třídy A (19). Až se šestým místem a pouhými dvěma (!) kusy se musel spokojit Renault Modus. O mini MPV s diamantem ve znaku není v poslední době příliš velký zájem, ale dovozce na tento stav nedávno reagoval zavedením bonusu 30 tisíc Kč.

Roomster si oproti září 2008 pohoršil o drastických 55,5 %, před rokem se prodalo 717 vozů. Meriva má tradičně mohutný nárůst 206,5 % (z pouhých 31 aut), Hyundai Matrix vykazuje podobný pád jako Roomster, a to o 55,2 %, v devátém měsíci loňského roku jich bylo zaregistrováno 58. Mercedes-Benz A ztratil 3 auta (z 22), tedy - 13,6 %. Renault Modus zaznamenal dokonce - 87,5 % (!) (o 14 vozů méně), což je pochopitelně mezi všemi modely v této třídě největší propad.

Celkové registrace meziročně spadly zejména díky propadu Roomsteru o 44,4 %, z 844 na 469 kusů. Také Škoda zavedla v posledních týdnech nové pobídky k nákupu Roomsteru. Jak se osvědčí, uvidíme za měsíc.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v srpnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.Škoda ROOMSTER319295968,0%64,0%
2.Citroen C3 PICASSO6432413,6%7,0%
3.Opel MERIVA395998,3%12,9%
4.Hyundai MATRIX263955,5%8,5%
5.Mercedes-Benz A191844,1%4,0%
6.Renault MODUS21620,4%3,5%
-Ostatní modely040,0%0,1%
-CELKEM4694627100,0%100,0%

Extravagantní škodovka si od ledna do září připsala na konto 2.959 kusů. Druhá Meriva má 599 a třetí Matrix 395 registrací. Citroën C3 Picasso je čtvrtý (324), na jihokorejského soupeře mu tak stále chybí sedm desítek nových vozů. Následují Mercedes-Benz A (184) a Renault Modus (162), díky nepříliš valným výsledkům Grand Modusu si oba konkurenti oproti posledním zpracovaným statistikám z července pořadí prohodili. Pro luxusní Musu od Lancie se letos rozhodli zatím jen 4 zákazníci.

Registrace Roomsteru se meziročně propadly o 44,7 % (-2.395 vozů). I všichni ostatní mají ztrátu, až na Merivu a Musu, které se ovšem opět neprodal ani jeden kus. Matrix vykazuje -33,9 % (-203 aut), počet nových áček klesl o 15,6 %, prodalo se jich o 34 méně. Nedaří se ani Grand Modusu (-42,6 %, loni 282, letos - 120). Připomeňme jen, že začátkem roku 2009 soupeřil v navýšeních s Merivou. Ta si i nadále vede velmi dobře, její vzestup je sice už jen +158 %, ale i tak jde o velmi pěkný výsledek, loni našlo své majitele jen 205 malých opelů. U Musy představují letošní čtyři registrace překonání loňských o 1 vůz (+33,3 %), v jejím případě se jedná spíše o statistickou perličku, která se navíc nemění.

Trh v této třídě za devět měsíců ztratil 30,5 %, za stejné období loňského roku bylo zaregistrováno celkem 6.660 vozů, letos 4.627, tedy o 2.033 méně! Na vině je razantní pokles Roomsteru, který naopak částečně eliminuje Meriva a také Citroën C3 Picasso, který letos rozšířil nepočetné řady zástupců této kategorie.

Podíl vznětových motorů u malého MPV z domácí produkce činil jen 8,1 % (26 vozů). C3 Picasso mělo tentokrát sice pouze šest vozů, ale jejich podíl na celkových registracích byl větší než u Roomsteru (9,4 %). Z dalších modelů stojí za zmínku snad pouze Hyundai Matrix (8 kusů, 30,8 %). Největšího podílu sice dosáhl Grand Modus, jeden byl zážehový a jeden vznětový, tedy 50 %, úspěch ale pochopitelně snižuje počet nově zaregistrovaných vozů, který byl velice nízký. Meriva byla s turbodieselem pouze jedna, Mercedes A žádný.

Mezi středními MPV zvítězil Scénic, Peugeot 3008 druhý

Zařazení nového Peugeotu 3008 mezi velkoprostorová vozidla střední třídy je poněkud diskutabilní, neboť se jedná o crossover, který má leccos také z prvků SUV. To ovšem nemění nic na faktu, že v září obsadil druhé místo za Renaultem Scénic. Zatímco čistokrevné MPV od Renaultu dosáhlo 61 kusů, kříženec se lvem jich měl o pět méně, tedy 56. Třetí Citroën C4 Picasso skončil na 75 vozech, prvním nefrancouzským modelem v zářijovém žebříčku je Ford C-Max (52), nejlepší pětku dále doplňuje tentokrát nepříliš úspěšné maxikombi z Rumunska Dacia Logan MCV (46).

Scénic si oproti loňskému září polepšil o mohutných 134,6 %, registrace za devátý měsíc roku 2008 se zastavily na 26 vozech. Nová generace tak zaznamenala velký vzestup a právem jí tento měsíc patří titul Skokana roku. Citroën C4 Picasso má o 18 vozů více než loni, což znamená zisk 48,6 %. Ford C-Max také vykazuje nárůst, a to ještě větší: 73,3 % (z 30 kusů). Logan MCV naopak ztratil (- 25 aut, tedy -35,2 %).

O úspěchu nemůže hovořit ani Opel Zafira, kterému tentokrát patří titul propadáku. Stačil mu k němu pokles o 69,6 % (z 23 na 7 vozů). Trh v této třídě ale meziročně vzrostl o 12,8 %, z 390 na 440 kusů.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v září 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.Renault SCENIC6145613,9%10,2%
2.Peugeot 30085611712,7%2,6%
3.Citroën C4 PICASSO5555412,5%12,4%
4.Ford C-MAX5253411,8%11,9%
5.Dacia LOGAN MCV4696610,5%21,6%
6.Volkswagen TOURAN312517,0%5,6%
7.Seat ALTEA273526,1%7,9%
8.Ford TOURNEO CONNECT21784,8%1,7%
8.Mercedes-Benz B212214,8%4,9%
10.Kia CARENS202344,5%5,2%
11.Citroën XSARA PICASSO162773,6%6,2%
12.Toyota VERSO15653,4%1,5%
13.Mazda 510982,3%2,2%
14.Opel ZAFIRA71201,6%2,7%
15.Honda FR-V2210,5%0,5%
-Ostatní modely01340,0%3,0%
-CELKEM4404478100,0%100,0%

Dacia Logan MCV, ač rozhodně není typickým zástupcem velkoprostorových aut, stále vládne celoročnímu pořadí za tři čtvrtletí, a to s 966 kusy. Před svými pronásledovateli má navíc již obrovský náskok. Na druhém místě skončil Citroën C4 Picasso s 554 registracemi, třetí Ford C-Max má 534 aut, modrý ovál tedy předal pomyslnou stříbrnou medaili největšímu Picassu. Čtvrtý Renault Scénic končí třetí třetinu roku se 456 vozy, zatímco v červenci na tom byl Seat Altea úplně shodně, teď již ztrácí více než stovku: je pátý (352).

Logan MCV má ve srovnání s loňskem o 27,4 % méně, záporné hodnoty pokračují i dále. C4 Picasso má -6,6 %, Scénic pak - 8,8 % a konečně Altea - 1,9 %. Jediným, kdo si z první pětky polepšil, je i nadále Ford C-Max, který má o 74,5 % více než loni (před rokem 306, letos o 228 více).

Celý trh středních MPV ztratil 652 registrací, propadl se z 5.130 na 4.478 kusů, tedy o 12,7 %. Ještě před dvěma měsíci byl pád více než čtvrtinový, tato kategorie se tedy začíná uzdravovat.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Scéniců se vznětovými motory se prodalo v září 17 (27,9 % z celkového počtu), Peugeotů 3008 36 (64,3 %), Picass C4 28 (50,9 %), C-Max má na kontě 15 registrací vozů s agregáty spalujícími naftu (28,9 %), a Logan MCV 7 kusů (15,2 %). Zajímavá je tato statistika u Picassa, které běžně dosahuje osmdesáti procent, ale tentokrát jsou turbodiesely ve většině jen o chlup.

V kategorii velkých MPV bodovalo jen 9 modelů

V žebříčku největší kategorie minivanů bodovala pouze devítka modelů. V pořadí tak nenajdeme například Renault Espace, chybí i Seat Alhambra. Mezi dvě luxusní dodávky se opět vklínil Ford S-Max. Zvítězil Volkswagen Multivan s 31 registracemi, velký sportovnější velkoprostorový model od Fordu jich měl o 10 méně, tedy 21, na třetím místě skončil Mercedes-Benz Viano (14). Čtvrtá příčka pak patří již čtrnáct let vyráběnému VW Sharan (11) a Top 5 uzavírá Chrysler Voyager (5). Ostatní soupeři mají na kontě čtyři, respektive jeden kus.

Meziroční srovnání dopadlo pro první pětku střídavě, tři modely si polepšily, dva naopak. Začněme pozitivněji: Multivan má +82,4 % (loni 17), Viano +16,7 % a Voyager včetně dlouhé verze Grand +25 %. Pády reprezentují S-Max s - 36,4 % (-12) a Sharan dokonce s -45 %, ten ztratil 9 vozů.

Přeborníkem mezi skokany je tentokrát již zmíněný vítězný Multivan, propadákem vyhlašujeme Kiu Carnival s -60 % (loni měla deset aut, letos jen čtyři). Září znamená pro celý trh opět ztrátu, registrace se snížily o 18,6 % (ze 113 na pouhých 92 aut).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v září 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.Volkswagen MULTIVAN3123133,7%23,2%
2.Ford S-MAX2119422,8%19,5%
3.Mercedes-Benz VIANO1418215,2%18,3%
4.Volkswagen SHARAN117412,0%7,4%
5.Chrysler VOYAGER5405,4%4,0%
6.Ford GALAXY4584,3%5,8%
6.Kia CARNIVAL4644,3%6,4%
8.Ford TOURNEO191,1%0,9%
8.Peugeot 8071421,1%4,2%
-Ostatní modely01020,0%10,2%
-CELKEM92996100,0%100,0%

Ve statistice od ledna je v na prvním místě stále VW Multivan (231), na stříbrné příčce najdeme Ford S-Max (194), trojcípá hvězda modelové řady Viano ztrácí 12 vozů (182). Na čtvrtém místě je VW Sharan (74), pátá Kia Carnival má již o 10 registrací méně (64). Té dýchá na záda šestý Galaxy (58). Celkový objem trhu v největší třídě velkoprostorových aut klesl za devět měsíců roku 2009 o 20,5 %, z 1.253 na 996 vozů.

V meziročním srovnání si první pětka vede takto: Multivan -3,3 %, S-Maxů je také již méně: -6,3 %, v červenci byl ještě v zisku. Viano má -32,1 %, Sharan -48,3 % a Carnival -22 %. Prvním vozem, který si polepšil, je až šestý Galaxy, ten má o 11 registrací více (+23,4 %).

Jaké byly podíly vznětových verzí v zářijové Top 5? Čtyři vozy měly pod kapotami pouze motory spalující naftu: Volkswageny Multivan a Sharan, Mercedes Viano a také Chrysler Voyager dosáhly stoprocentního podílu. Naftových S-Maxů bylo celkem 15 (71,4 %), prodalo se tedy šest zážehových.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Zdroj: Data SDA
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…