Mýtné pro centra velkých měst: zbytečnost či nutnost?
Míra znečištění ovzduší ve velkých městech, zejména pokud nefouká vítr, je často velmi vysoká. Někteří starostové se tedy začínají vydávat cestou represe.
Tak například systém regulérního mýtného za vjezd do centra funguje v Londýně. Starosta Ken Livingstone plánuje poplatek 8 liber (290,- Kč) za denní povolenku v tomto roce ještě dále zvýšit a k tomu zavést mechanismus, který by silně znevýhodňoval vjezd automobilům s velkou spotřebou (a tedy i emisemi CO2). Pro velké luxusní vozy, sportovní automobily či velká SUV by se tak denní sazba mohla vyšplhat na 25 liber (900,- Kč).
V druhém největším městě Itálie - Milánu, který se vydává po stopách Říma, který již zavedl opatření, které znepříjemňuje vjezd do centra některým zvláště neekologickým automobilům, poháněným dieselovým motorem, je zavedení mýtného systému pro vjezd do města hotová věc. Tento rok má opatření, nazvané EcoPass, být testováno ve zkušebním provozu. Systém plateb má být podobný systému londýnskému, čili čím více CO2 vypouštíte, tím více i zaplatíte.
Starostka města Milána, paní Kym Muckler, plánuje její osobou posvěcený návrh pomocí přednášek a kampaní rozšiřovat k uším starostů velkých měst po celé Evropě. Dle jejího názoru je zavedení podobné „daně za zplodiny“ zkrátka nevyhnutelné a čím dřív se tak stane, tím dříve budeme ve velkoměstech dýchat lepší vzduch.
Ne všichni jsou ale návrhem nadšeni, pro příklad se stačí podívat do Londýna, kde systém funguje již téměř pět let. Dopravní obslužnost města se sice zlepšila (v centru se nyní pohybuje zhruba o 20% méně vozů než předtím), mnoha lidem byl ale odepřen jejich jakýsi životní komfort, na který byli zvyklí. Uvidíme, jak se mýtné osvědčí v Miláně, kde denně projede centrem 89.000 automobilů. Pokud experiment dopadne dobře, rozšíří se mýtné během několika let do mnoha velkých měst po celé planetě, která v současnosti o podobném systému uvažují.