Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mýtné pro centra velkých měst: zbytečnost či nutnost?

Aleš Jungmann
Diskuze (22)
Mýtné systémy, vybírající od řidičů poplatek za vjezd do centra města, nabírají druhý dech, zdá se.

Míra znečištění ovzduší ve velkých městech, zejména pokud nefouká vítr, je často velmi vysoká. Někteří starostové se tedy začínají vydávat cestou represe.

Tak například systém regulérního mýtného za vjezd do centra funguje v Londýně. Starosta Ken Livingstone plánuje poplatek 8 liber (290,- Kč) za denní povolenku v tomto roce ještě dále zvýšit a k tomu zavést mechanismus, který by silně znevýhodňoval vjezd automobilům s velkou spotřebou (a tedy i emisemi CO2). Pro velké luxusní vozy, sportovní automobily či velká SUV by se tak denní sazba mohla vyšplhat na 25 liber (900,- Kč).

V druhém největším městě Itálie - Milánu, který se vydává po stopách Říma, který již zavedl opatření, které znepříjemňuje vjezd do centra některým zvláště neekologickým automobilům, poháněným dieselovým motorem, je zavedení mýtného systému pro vjezd do města hotová věc. Tento rok má opatření, nazvané EcoPass, být testováno ve zkušebním provozu. Systém plateb má být podobný systému londýnskému, čili čím více CO2 vypouštíte, tím více i zaplatíte.

Starostka města Milána, paní Kym Muckler, plánuje její osobou posvěcený návrh pomocí přednášek a kampaní rozšiřovat k uším starostů velkých měst po celé Evropě. Dle jejího názoru je zavedení podobné „daně za zplodiny“ zkrátka nevyhnutelné a čím dřív se tak stane, tím dříve budeme ve velkoměstech dýchat lepší vzduch.

Ne všichni jsou ale návrhem nadšeni, pro příklad se stačí podívat do Londýna, kde systém funguje již téměř pět let. Dopravní obslužnost města se sice zlepšila (v centru se nyní pohybuje zhruba o 20% méně vozů než předtím), mnoha lidem byl ale odepřen jejich jakýsi životní komfort, na který byli zvyklí. Uvidíme, jak se mýtné osvědčí v Miláně, kde denně projede centrem 89.000 automobilů. Pokud experiment dopadne dobře, rozšíří se mýtné během několika let do mnoha velkých měst po celé planetě, která v současnosti o podobném systému uvažují.

Aleš Jungmann
Diskuze (22)
Avatar - Schapp
3. 1. 2008 21:18
Re: Závistiví komanči v Anglii v akci
Jsi vedle, poplatek v Londyne se urcuje podle hodnoty CO2, kterou mas uvedenou v technicaku, proto je jedno jak stare auto mas a za Mercedes E220 CDi budes platit klidne min nez za prorezly Golf 1.6D, kterym argumentuje nekdo o par prispevku nize >:D
3. 1. 2008 18:05
Osobni Komfort?????....
....cccccccccccccccccccc.Na tyden zakazat auta(jezismarja),samozrejme ty,co jsou potreba ne.Jak by byli radi i za svezeni v preplnenem autobuse v 30 stupnovem vedru(20 lidi na metru ctverecnim).Jak by chrochtali............(blahem)
Avatar - delphino
3. 1. 2008 17:49
Re: Mýtné se zavádět musí
zrovna před nedávnem jsme nad tím přemýšlel dát mýto do měst osobním autům výjma, ZTP a taxíků (a těm možná taky vydělávaj si při těch taxách určitě slušný prachy) ale nedával to autům co tam musí, jako dodávky a kamiony co doplňují, a rozváží zboží. Prtože kdo nám doveze do krámu ty rohlíky a chleba, a prací prostředky a oblečení atd. A za vydělaný peníze z míta postavit spousty parkovišť na okrajích měst a další MHD protože často i teď jsou přeplněný MHD k prasknutí...
Avatar - Dinar
3. 1. 2008 13:41
Re: Hlavne by to nemalo byt len podla CO2....
Tak přestaň dýchat, Gandíku, ať nám tu každým výdechem více nezamořuješ planetu svým CO2. CO2 je pro zdraví člověka logicky zcela neškodný, jeho zvýšená koncentrace v atmosféře má za následek její oteplování, proto ten hon na CO2. Splodiny, které člověku škodí z hlediska vlivu na jeho zdraví, jsou oxidy dusíku a pevné částice (z dýzlů). ;-)
3. 1. 2008 11:05
Re: Závistiví komanči v Anglii v akci
"zhmotnělý satan" >:D :yes: