reklama


Mýtné pro centra velkých měst: zbytečnost či nutnost?

Mýtné pro centra velkých měst: zbytečnost či nutnost?

 

Mýtné systémy, vybírající od řidičů poplatek za vjezd do centra města, nabírají druhý dech, zdá se.

Míra znečištění ovzduší ve velkých městech, zejména pokud nefouká vítr, je často velmi vysoká. Někteří starostové se tedy začínají vydávat cestou represe.

Tak například systém regulérního mýtného za vjezd do centra funguje v Londýně. Starosta Ken Livingstone plánuje poplatek 8 liber (290,- Kč) za denní povolenku v tomto roce ještě dále zvýšit a k tomu zavést mechanismus, který by silně znevýhodňoval vjezd automobilům s velkou spotřebou (a tedy i emisemi CO2). Pro velké luxusní vozy, sportovní automobily či velká SUV by se tak denní sazba mohla vyšplhat na 25 liber (900,- Kč).

V druhém největším městě Itálie - Milánu, který se vydává po stopách Říma, který již zavedl opatření, které znepříjemňuje vjezd do centra některým zvláště neekologickým automobilům, poháněným dieselovým motorem, je zavedení mýtného systému pro vjezd do města hotová věc. Tento rok má opatření, nazvané EcoPass, být testováno ve zkušebním provozu. Systém plateb má být podobný systému londýnskému, čili čím více CO2 vypouštíte, tím více i zaplatíte.

Starostka města Milána, paní Kym Muckler, plánuje její osobou posvěcený návrh pomocí přednášek a kampaní rozšiřovat k uším starostů velkých měst po celé Evropě. Dle jejího názoru je zavedení podobné „daně za zplodiny“ zkrátka nevyhnutelné a čím dřív se tak stane, tím dříve budeme ve velkoměstech dýchat lepší vzduch.

Ne všichni jsou ale návrhem nadšeni, pro příklad se stačí podívat do Londýna, kde systém funguje již téměř pět let. Dopravní obslužnost města se sice zlepšila (v centru se nyní pohybuje zhruba o 20% méně vozů než předtím), mnoha lidem byl ale odepřen jejich jakýsi životní komfort, na který byli zvyklí. Uvidíme, jak se mýtné osvědčí v Miláně, kde denně projede centrem 89.000 automobilů. Pokud experiment dopadne dobře, rozšíří se mýtné během několika let do mnoha velkých měst po celé planetě, která v současnosti o podobném systému uvažují.

Anketa

Je mýtné ve velkých městech nutnost?
  • Ano, jde o zdraví milionů lidí

    38,7

    Hlasovat

     
  • Nevím, nejsem z města

    5,9

    Hlasovat

     
  • Nevím, ačkoli jsem z města

    18,4

    Hlasovat

     
  • Ne, je to jen další způsob krmení obecních pokladen

    37,1

    Hlasovat

     
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mýtné pro centra velkých měst: zbytečnost…


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama