Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG – Elektromobilitě vstříc i se spalovákem

Lukáš Volšický
Diskuze (15)

Modernizovaný Volkswagen T-Cross přináší jen decentní novinky, kterých byste si na první pohled asi ani nevšimli. Jak se s ním žije s výkonnějším benzinovým tříválcem a na velkých 18” kolech?

Design, interiér


Volkswagen během loňského léta představil decentní facelift svého nejmenšího crossoveru a začátkem letošního roku jej konečně uvedl na český trh. Novinka se nese v duchu lehkých změn a automobilka říká, že při evolučním vývoji naslouchala zpětné vazbě a přáním zákazníků s ohledem na cílovou skupinu lidí s aktivním životním stylem. Jedna z nejvíce komunikovaných změn totiž vylepšuje život s elektrickou mobilitou, aniž by T-Cross byl elektromobil.

Novinky v designu i výbavě

Nový Volkswagen T-Cross se zvenku změnil opravdu jen minimálně. Modernější design je stylovější a představuje i tři nové barvy: žlutou Grape Yellow, modrou Clear Blue Metallic a červenou Kings Red Metallic. Už teď jste si správně všimli, že ani jednu z nich neuvidíte na našem testovaném autě, protože to nese docela obyčejnou bílou barvu Pure.

Spolu s lehce přepracovanými nárazníky se u nejmenšího crossoveru značky vůbec poprvé objevují přední světlomety IQ.Light LED Matrix s velmi praktickými neoslňujícími dálkovými světly. V základní výbavě modelu se i nadále nacházejí standardní LED světlomety vpředu i vzadu.

A když se v každodenním provozu potkáte s předcházejícím T-Crossem, novinku jednoduše poznáte podle výrazně nápaditějších světelných podpisů. Ve výbavě se objevují i nová 16“ kola, ale T-Cross dokonce můžete mít na větších „osmnáctkách“, k nimž bohužel mám asi nejvýraznější kritiku. O tom však až později.

Malá, ale výrazná inovace v interiéru

T-Cross má i vylepšení v modernějším interiéru. Standardem všech výbav se stává digitální přístrojový štít a stejně jako ve „větším“ Taigu v kabině najdeme kombinaci klasických tlačítkových a „inovativních“ dotykových ovládacích prvků. Čudlíky na volantu jsou mechanické, zatímco na dotykový panel klimatizace si budete muset chvíli zvyknout. Uživatelsky prostě není intuitivní, a navíc už ani nemá kolečka na regulaci teploty.

Standardem T-Crossu je centrální 8“ dotykový displej s novou generací informačního a zábavního systému MIB3, který za příplatek můžete nahradit pokročilejším infotainmentem s navigací Discover Pro a 9,2“ obrazovkou. V reálném světě funguje s příjemnou odezvou a navigaci si můžete nahradit konektivitou mobilních služeb Apple CarPlay a Android Auto.

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG

Velká prostornost i praktičnost nezmizela

T-Cross je sice nejmenším SUV, ale už před faceliftem uměl překvapit velkou prostorností a praktičností, na poměry své kategorie. Dokonce bych se jej nebál nazvat „malým velkým vozem“, protože i na nejmenší koncernové modulární platformě MQB A0 umí v kabině pohodlně usadit čtveřici dospělých cestujících. A po faceliftu si zachoval i charakteristickou variabilní zadní lavici v rozsahu 140 milimetrů.

Tím si svobodně můžete zvolit mezi prostorností zadních sedadel, nebo zavazadlového prostoru. Ten v závislosti na aktuální pozici lavice umí nabídnout základní objem 385 až 455 litrů a po sklopení opěradla zadní lavice (v poměru 60:40) jej můžete zvětšit až na 1281 litrů.

Video se připravuje ...

Podpora elektrické mobility

Jednou z hlavních novinek T-Crossu je i podpora elektrické mobility, aniž by se technicky stal elektromobilem. Volkswagen zvýšil nejvyšší přípustné zatížení tažného zařízení z 55 na 75 kilogramů. Nový nárůst 20 kilogramů je reakcí na stále větší popularitu elektrokol, protože automobilka chce svou novinku zacílit hlavně na mladé lidi s aktivním životním stylem. Současně to je větší rezerva pro jízdu s těžším přívěsem.

Motor, jízdní vlastnosti


Nový faceliftovaný Volkswagen T-Cross se v Česku prodává se třemi zážehovými motorizacemi. Standardem modelu je turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 1.0 TSI o 70 kW (95 koních), který v nabídce „litrů“ doplňuje i výkonnější specifikace o 85 kW (115 koních). Vrcholem modelu pak o jeden válec větší turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI evo2 o 110 kW (150 koních).

Během prvního testování modernizovaného modelu se nám do rukou dostala „zlatá střední cesta“, neboli prostřední nabízená motorizace. I když všechny modely mají výhradně pohon předních kol, silnější tříválec je jedinou variantou, u níž si můžete vybrat mezi šestistupňovou manuální, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Slabší tříválec se prodává pouze s pětistupňovým manuálem, silnější čtyřválec jen s automatem.

Přijatelný výkon, ale rozhodně ne levně

Moderní přeplňované tříválce už umí nabídnout i příjemnou dynamiku, aniž byste se museli bát vyjet na dálnici. Zejména ve středním otáčkovém pásmu, kdy silnější litrový T-Cross vyvine plných 200 newtonmetrů dostupných od 2000 ot./min., ochotně zabírá a příjemně táhne, než ve vysokých otáčkách před blížícím se omezovačem začne přirozeně vadnout. K tomu se přidává charakteristický chraplavý akustický doprovod tříválců.

Prostřední T-Cross zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy a vyvine maximální rychlost 192 kilometrů v hodině. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG mu k tomu pomáhá i příjemným naladěním, kdy rozjezd i následné přeřazování na vyšší, nebo nižší rychlostí probíhá klidně a plynule. Jenže T-Cross bohužel neumí jezdit tak levně, jak byste si možná přáli.

S plně natankovanou palivovou nádrží palubní počítač obvykle slibuje maximální dojezd okolo 500 kilometrů, ale pochopitelně to závisí na aktuálních provozních podmínkách. Volkswagen oficiálně uvádí, že T-Cross 1.0 TSI v silnější specifikaci s DSG jezdí za kombinovaných 5,7 litru na 100 kilometrů v režimu WLTP, ale jaká je každodenní realita?

Během týdenního testování jsem s T-Crossem ujel přes 800 kilometrů v pražských kolonách, na dálnicích i okreskách a hodnota na palubním počítači se ustálila na rovných 7 litrech na 100 kilometrů. V dopravních špičkách a na dálnicích si řekne o klidně 8 litrů, ale když naopak o víkendu vyrazíte na výlet po okreskách nebo se vyhnete největšímu provozu, může reálná spotřeba spadnout na 6 až 6,5 litru na 100 kilometrů.

T-Cross bohužel v praxi ukazuje jednu z nejvýraznějších nevýhod malých litrových tříválců. Jsou až příliš hladové tam, kde by čtyřválcová patnáctistovka zářila větším elánem za cenu přibližně stejné spotřeby paliva. Zkušenosti kolegů s modernizovaným modelem s čtyřválcem 1.5 TSI a sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG říkají, že ten umí jezdit dynamickým tempem za 7 až 8 litrů paliva na 100 kilometrů, avšak ještě svižněji než litrové tříválce.

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG

Když je vzhled nad komfortem

U novinářských aut už je tak trochu zvykem, že se obouvají na velká kola, aby na fotografiích vypadala skvěle. Jenže T-Cross je zrovna autem, kde se to nesmí přehánět. Testovaný bílý T-Cross totiž obouvá velká 18“ litá kola na pneumatikách o rozměru pneumatik 215/45 R18. A protože je malým krátkým autem, bohužel prostě není pohodlný. A asi nejvíce je to znát právě ve městě, kam se malé crossovery obvykle hodí nejvíce.

Volkswagen T-Cross bych raději uvítal jako pohodlnější malé SUV do města, ale na velkých „osmnáctkách“ je až překvapivě tvrdý. Podvozku musíte umožnit pružit a tlumit při rychlejším tempu jízdy, aby jízda byla komfortnější, což však ve městských ulicích pochopitelně není možné. Pravidelně v něm budete cítit každou nerovnost na asfaltu a nechtěné vymetení obrovského výmolu může vést k velké ráně do dorazů podvozku.

Pokud tedy chcete malé SUV do města, rozhodně neřešte hlavně to, jak vypadá, ale obujete jej na menší kola s větším profilem pneumatik. Zkoušený T-Cross je bohužel dokonalou ukázkou toho, že nic se nemá přehánět.

Závěr


Faceliftovaný Volkswagen T-Cross se představil s minimálními změnami, ale s ohledem na každodenní praktičnost to příliš nevadí. I nadále je malým prostorným autem s variabilním sezením ve druhé řadě a přijatelným zavazadlovým prostorem. Prostřední tříválcová motorizace pak nabízí dostačující výkon pro normální život, i když za cenu trochu vyšší spotřeby v reálném provozu.

Největším negativem testovaného vozu jsou pochopitelně „obrovská“ 18“ kola, s nimiž mi nedává příliš smysl. Raději se poohlédněte po menších a dopřejte si více jízdního komfortu. A pak je tady cena, která rozhodně není nízká.

Volkswagen T-Cross se u nás prodává v základní výbavě od 519.900 Kč, ale se zaškrtáváním položek v konfigurátoru umí výrazně zdražit. Námi testovaná druhá nejvyšší výbava Style s rozsáhlými příplatky stojí 800.300 Kč! A to stále nemáme vrcholný „sportovní“ paket R-Line a čtyřválec pod kapotou. Není až to až moc za takhle malé auto?

Nejlevnější verze modelu 519.900 Kč (1.0 TSI 70 kW 5MT)
Základ s testovaným motorem 645.900 Kč (1.0 TSI 85 kW 6MT Life)
Testovaný vůz bez příplatků 703.900 Kč (1.0 TSI 85 kW 7DSG Style)
Testovaný vůz s výbavou 800.300 Kč (1.0 TSI 85 kW 7DSG Style)

Plusy

  • Praktičnost a prostornost
  • Vylepšená komfortní výbava
  • Překvapivě živý tříválec

Minusy

  • Nekomfortní na 18“ kolech
  • Vysoká spotřeba paliva v zátěži
  • Vysoká cena
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (15)

Doporučujeme

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG
Cena základní sestavy 703 900 Kč
Výbava základní sestavy 2x USB-C port vpředu, asistent pro rozjezd do kopce, automatický spínač světlometů, Digital Cockpit, digitální radiopřijímač (DAB+), eCall, elektrické ovládání oken, Front Assist, ISOFIX, Lane Assist, přední LED světlomety, LED zadní světla, multifunkční volant v kůži, systém sledování únavy řidiče, telefonní rozhraní, parkovací systém ParkPilot, výškově nastavitelná přední sedadla, 6 reproduktorů, adaptivní tempomat ACC, App-Connect Wireless, automatická klimatizace Climatronic, funkce přisvěcování zatáček, IQ.Light LED Matrix světlomety a další Kč
Cena testované sestavy 800 300 Kč
Výbava testované sestavy tažné zařízení (+17700 Kč), bezklíčové odemykání Keyless Access (+8500 Kč), Digital Cockpit Pro (+7700 Kč), indukční nabíjení telefonu (+2700 Kč), design paket Style (+11.800 Kč), asistenční paket (+12.500 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+7500 Kč), navigace Discover Media (+18.300 Kč) a další Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.7
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 455
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1175 / 0
Rozměr pneu: 215/45 R18
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4131
b) šířka (mm): 1772
c) výška (mm): 1584
d) rozvor (mm): 2551
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1512
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 4. 2024 19:33
Re: Vyber
Neřekl jsem, že hybrid je nesmysl. Ve městě je skvělý. Mohu se tedy zeptat Vašich osobních zkušeností se spotřebou hybridu nebo T-Crosse TSI? Mám zkušenost s T-Crossem 4,5 - 5,5 l spotřeby na město a dynamika motoru je velmi dobrá. Nikdo tu nic nehaní,ale budu rád za Vaši osobní zkušenost :-) Loketní opěrka zadní není, málo aut tohoto segmentu ji má. Je to škoda, ale má jiné přednosti. :-)
30. 4. 2024 17:43
Re: Vyber
Nezmysly melies ty.
V meste to uzrane je. V meste hybridy žerú výrazne menej.

K priestoru som napísal, že je prijateľný.

Mne vzadu chyba lakťová opierka. A ma to malú nádrž.

Kupovať t cross za 26k€, keď za podobnú cenu môžem mat hybrid, ktorý žerie v meste o tri litre menej je hlúposť .

Počkám na fronteru alebo nový c3 aircross.
Avatar - Emel
29. 4. 2024 09:02
Re: Vyber
Hybrid z Golfa je overkill, 1.5TSI s elektrikou...
Ideální by bylo, kdyby i TRoc dostal tu základní 1.5TSI 85kW... ale když ne, tak ten silnější litr by měl být adekvátní, s nějakou tou People výbavou kousek přes 600...
27. 4. 2024 22:22
Re: Facelift
A to se vyplatí :D
27. 4. 2024 22:19
Re: Vyber
Mám takový pocit, že nemáte vůbec zkušenost s tímhle autem a melete nesmysly... Jel jste s tím někdy? Užrané? Není k dispozici použitelný prostor,když to je jedno z těch nejpraktičtější? (variabilní podlava kufru, posuvná zadní lavice, sklopná sedačka spolujezdce v základu)? Jediné v čem souhlasím, že by v něm hybrid z Golfa byl třešnička na dortu , ale půlka populace hýká, že nechce v autě elektro/hybrid a když ho tam nedávají, tak další hýkají KDE HYBRID 😂