Na českých dálnicích by se mohlo jezdit rychlostí až 150 km/h, ovšem ne všude
O zvýšení povolené rychlosti na českých dálnicích se hovoří už dlouho. Současných 130 km/h totiž mnohým řidičům nestačí, což obvykle končí překračováním stanovených limitů, zvýšenou agresivitou vůči těm, kteří pouze dodržují zákony, vysokými pokutami, případně dopravními nehodami.
Gestem ze strany politiků je návrh na zvýšení maximální povolené rychlosti ze 130 na 150 km/h, ovšem pouze v některých úsecích. Jak uvedl server iDnes.cz, přišel s tímto nápadem exministr dopravy Zbyněk Stanjura. Váže se k silnicím první třídy, ale rozhodně ne univerzálně, ba dokonce za všech okolností. Rozhodující je kvalita povrchu vozovky a bezpečnost silničního provozu. Na nekvalitních úsecích dálnice D1 se proto ničeho podobného nedočkáme.
Jak píše iDnes.cz, rychlostí 150 km/h by se mohlo jezdit na dálnici D3 mezi Táborem Veselím nad Lužnicí, na D11 mezi Kolínem a Hradcem Králové, a na D1 mezi Vyškovem a Kroměříží, případně Lipníkem nad Bečvou a Ostravou.
Pokud ke zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dojde, nebude trvalé. Provozovatel by například musel reagovat na změny počasí, sníženou viditelnost či námrazu, přičemž snížení povoleného limitu by měly na starosti elektronické dopravní značky, případně informační tabule, které jsou dnes již běžným vybavením.
Otázkou zůstává, jak by se v případě zvýšení povoleného limitu zachovali řidiči, kteří běžně porušují zákon i v současném stavu. Policie by jim pochopitelně udělovala vyšší pokuty a strhávala více trestných bodů, co ale v případě, když se v jednom pruhu potkají dva vozy, první překračující maximální rychlost, a druhý jedoucí minimálním tempem 80 km/h? I na tyto případy by měl silniční zákon myslet.