Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německá rallye v cíli: Tänak vyhrál, Ogier vede, Škoda slaví

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
Estonec Ott Tänak (Ford) vyhrál Německou rallye, desátý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Obhájce titulu Sebastien Ogier (Ford) skončil třetí a vrátil se na první místo v šampionátu. Švéd Pontus Tidemand z továrního týmu Škoda Motorsport dojel třetí v klasifikaci WRC2 a stal se mistrem světa v této kategorii. Škoda současně získala světový titul v hodnocení značek.

Jedenapadesát kilometrů měli účastníci Německé rallye před sebou během čtyř rychlostních zkoušek v závěrečném dnu soutěže. Na trať se vrátil Belgičan Thierry Neuville (Hyundai), který v sobotu ráno ulomil levé zadní kolo. Vinou obrovské penalizace se však propadl až do čtvrté desítky a přišel tak o pozici lídra v šampionátu.

Dva tituly, Kopeckého smůla

Jezdci okřídleného šípu z Mladé Boleslavi měli před sebou jasný úkol – pokusit se získat světová prvenství v hodnocení jezdců i značek. Švéd Pontus Tidemand odmítl přistoupit na přehnané riziko a boj o vítězství v kategorii WRC2 v Německu nechal na týmovém kolegovi Janovi Kopeckém. Český pilot se zhostil svého úkolu nadmíru zdatně. Vyhrál dokonce úvodní rychlostní zkoušku soutěže, což se mu podařilo v kariéře počtvrté, z toho třikrát v Německu. Navíc se stal historicky prvním jezdcem kategorie WRC2, jenž vedl v absolutním pořadí podnik světového šampionátu.

V čele hodnocení WRC2 jezdil Kopecký až do patnácté rychlostní zkoušky, která nesla název Panzerplatte II. Jela se ve vojenském prostoru Baumholder a měřila 42 kilometrů. „Brzdil jsem do zatáčky a guma se asi „cvakla“. V následující zabočení byla levá přední prázdná. Museli jsme zastavit a vyměnit ji,“ popsal nešťastný moment Kopecký. S navigátorem Pavlem Dreslerem to dokázali neuvěřitelně rychle a za půldruhé minuty pokračovali v plném tempu dál.

Bohužel však přišli o vedení v klasifikaci WRC2, které „zdědil“ bez boje Francouz Eric Camilli s Fordem Fiesta R5. Kopecký dokázal srazit během posledního dne soutěže své manko o půl minuty, ale to stačilo „jen“ na druhé místo. „Jistě, že jsem frustrovaný. To, co se stalo, byla neuvěřitelná smůla. Neudělal jsem jedinou jezdeckou chybu. Každopádně můj velký dík patří týmu Škoda za to, že jsme tady s Pavlem mohli být,“ řekl v cíli Kopecký.

Smůle se nevyhnul ani Tidemand, který měl defekt na stejné rychlostní zkoušce jako Kopecký, ale při prvním průjezdu tímto úsekem. Poškození jeho pravé zadní pneumatiky nebylo tak fatální jako v případě Kopeckého. Do cíle erzety se dostal na prázdném ráfku, ale nemusel zastavovat. Do cíle soutěže přijel jako třetí v klasifikaci WRC2 a bylo hotovo. „Je to úžasné, co se nám povedlo. Prožívám skvělé období díky týmu, inženýrům a navigátorovi Jonasovi. Cítím se opravdu skvěle,“ vyprávěl Tidemand své dojmy v cíli závěrečného testu.

Šestadvacetiletý Švéd je juniorským mistrem světa (2013), triumfoval v Asijsko-pacifickém mistrovství (2015) a nyní přidal svůj nejcennější úspěch. Škoda vyhrála do tohoto okamžiku v kategorii WRC2 bez přerušení třináct posledních odjetých soutěží. Vítězná řada začala v říjnu 2016 na Španělské rallye. Všech deset letošních odjetých soutěží v kategorii WRC2 vyhrál tým s vozem Škoda Fabia R5, který je díky tomu nejúspěšnějším vozem své kategorie.

Ogier a Tänak jdou po titulech

Estonec Ott Tänak z továrního týmu Ford prožívá nejlepší sezonu. Na Sardinii vyhrál poprvé v kariéře soutěž mistrovství světa a nyní se mu to podařilo podruhé. Po sedmé rychlostní zkoušce v pátek odpoledne se dostal na první místo a svou pozici s přehledem kontroloval. Zásluhou vítězného zisku má 144 bodů a je pouhých šestnáct za druhým Neuvillem a třiatřicet za vedoucím Ogierem. „Šel jsem do soutěže absolutně připravený a koncentrovaný. Po vítězství na šotolině, jsem i na asfaltu dokázal své schopnosti. Nevidím žádný důvod, proč bych se nemohl pokusit zabojovat o světový titul,“ prohlásil Tänak, kterému bude v polovině října třicet let.

Jeho zkušenější parťák a čtyřnásobný mistr světa Sebastien Ogier zkusil po odstoupení největšího soupeře Neuvilla ještě zaútočit na druhého v pořadí Nora Andrease Mikkelsena. Poprvé od 21. května zase vyhrál rychlostní zkoušku, ale nakonec se soustředil na to, aby udržel třetí místo. „Poté, co odstoupil Thierry (Neuville), jsem odmítl jít do maximálního rizika,“ prohlásil do mikrofonů v cíli poslední zkoušky.

Závěrečné speciálce se říká Power Stage a prvních pět jezdců získá ke klasickému hodnocení ještě od pěti do jednoho bodu. Ogier zde byl čtvrtý, což jsou dva body a k tomu si připsal dalších patnáct na třetí místo v konečném pořadí Německé rallye. Tři podniky před koncem letošního šampionátu tak má náskok sedmnáct bodů na Neuvilla a může získat pátý titul mistra světa v řadě.

Počínaje sezonou 2004 získávají světová prvenství v rallye pouze Francouzi. Začal to Sebastien Loeb a po jeho devíti titulech ho vystřídal další Sebastien, tentokrát Ogier. Mladší Francouz se ruku v ruce se skvěle jedoucím Tänakem postarali o to, že Ford zvýšil svůj náskok v Poháru konstruktérů. Modrý ovál tak má reálnou šanci, aby po deseti letech získal titul mistra světa v hodnocení značek.

Citroën a Meeke mají smůlu

Neuvěřitelnou sezonu prožívá britský pilot továrního týmu Citroën Kris Meeke. Vyhrál sice v Mexiku, osmý byl ve Finsku a do hodnocení značek přivezl ještě dva body ze Švédska. Měl však také několik velkých havárií a do Polska ho tým dokonce vůbec nenominoval. V Německu skončily jeho naděje již na první městské zkoušce, kde ulomil v pomalé pravé zatáčce pravé přední kolo. Další den se do soutěže vrátil, dosáhl na jedno druhé a jedno třetí místo v rychlostních zkouškách. Na patnáctém speciálu však po problémech s chlazením odstavil vůz, aby zabránil vážnému poškození motoru. „Poslední den už nebylo o co bojovat, proto jsme už nenastoupili. Chci pogratulovat Paulovi (navigátor), kterému jeho žena přivedla na svět holčičku,“ řekl ke svému účinkování Meeke.

Ovšem nejenom Brit může hořekovat nad špatnou sezonou. Nedaří se celému týmu Citroën. Druhé místo Andrease Mikkelsena v Německu je spíše světlou výjimkou. Norský pilot vyhrál poprvé v sezoně rychlostní zkoušky. Společně s Craigem Breenem se však postarali o největší bodový zisk francouzské značky v sezoně. Bilance irského pilota Craiga Breena je neuvěřitelně konzistentní. Letos pošesté dokončil rallye v rámci MS na bodovaném místě a pošesté byl pátý.

Citroën se však snaží myslet už nyní na sezonu 2018. Snaží se získat k opětovné spolupráci Sebastiena Loeba, který projevil ochotu spolupracovat při testech. Kromě jednorázového povyražení však odmítl trvalý návrat do světa automobilových soutěží. Co k současné situaci říká šéf Citroën Racing Yves Matton, to prozradil ve svém rozhovoru legendární britský novinář Martin Holmes.

„Do konce roku už nebudeme na C3 WRC nasazovat žádné nové díly, protože se musíme soustředit na příští sezónu 2018. Začali jsme s přístupem, který pro Citroen není příliš typický, když na auto nasazujeme nové díly, aniž bychom je příliš testovali. V dalších měsících musíme vyzkoušet všechna různá nastavení a konfigurace nově homologovaných součástí. Na tom budeme pracovat,“ uvedl mimo jiné Yves Matton do diktafonu renomovaného Martina Holmese.

Konečné pořadí Německé rallye: 1. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) 2:57:31,7; 2. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Citroën C3 WRC) +16,4; 3. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +30,4; 4. Hänninen, Lindström (Fin./Toyta Yaris WRC) +1:49,2; 5. Breen, Martin (Irl./Citroën C3 WRC) +2:01,5; 6. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC´17) +2:03,4; 7. Latvala, Antilla (Fin./Toyota Yaris WRC) +3:58,2; 8. Paddon, Marshall (N. Zél./Hyundai i20 Coupe WRC) +4:32,4; 9. Kremer, Winkelhofer (Něm./Ford Fiesta WRC´17) +10:19,4; 10. Camilli, Veillas (Fr./Ford Fiesta R5) +10:44,3 (vítěz kategorie WRC2); 11. Kopecký Dresler (ČR/Škoda Fabia R5) +11:32,4 (2. v kategorii WRC2); 12. Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +12:35,0 (3. v kategori WRC2).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 177; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 160; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 144; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 123; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 89;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 87; 7. Breen (Irl./Citroën C3 WRC) 64; 8. Hänninen (Fin./Toyota Yaris WRC) 58; 9. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 55; 10. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 49; 11. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5/Citroën C3 WRC) 39; 12. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 31; 13. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5/Ford Fiesta WRC´17) 25; 14. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 22; 15. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 19; 16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 5; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 3; 19. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 20. Kremer (Něm./Ford Fiesta WRC´17) 2; 21. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 22. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 325; 2. Hyundai Motorsport 261; 3. Toyota Motorsport 213; 4. Citroën Racing 163.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 42; Tänak 23; Latvala 22; Evans 17; Lappi 16; Ogier 15; Sordo 14; Meeke 11; Paddon 11;; Hänninen 4; Suninen 3; Ostberg 2; Breen 2; Mikkelsen 2; Lefebvre 1, Kopecký 1. Vedení v soutěži: Neuville 39; Tänak 37; Meeke 25; Latvala 24; Evans 17; Ogier 14; Lappi 12; Paddon 9; Hänninen 5; Mikkelsen 3; Ostberg 1, Sordó 1, Kopecký 1.

Stupně vítězů: Ogier 7; Neuville 6; Tänak 5; Latvala 3; Sordo 2; Evans 2, Meeke 1; Paddon 1, Lappi 1, Hänninen 1, Mikkelsen 1.

Zbývající podniky MS: 5.-8. 10. Španělská rallye; 26.-29. 10. Britská rallye; 16.-20. 11. Australská rallye.

Výsledky jsou neoficiální.

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
Avatar - KANKUNEN
21. 8. 2017 10:52
Letos je to nejlepší sezóna
všech dob.
Avatar - Emel
20. 8. 2017 22:52
Re: Latvala
Souboj o titul je zajímavý, Ogier má náskok 17b na Neuvilla a dalších 16 na Tänaka... to je jiné než loni, kdy Ogier vyhrál půlku podniků.
20. 8. 2017 16:54
Latvala
Jari Mati Latvala jel předchozí 2 podniky famózně, ale dvakrát za sebou mu fatálně selhalo auto. Teď v Německu mu zase jelo jednu RZ na 3 válce a nechal tam 1,5 minuty. Ostatním jezdům Toyoty auta drží, nebýt Latvalovi věčné smůly, mohl to být mnohem zajímavější souboj o titul. Škoda :).