reklama


Německo: Hitlerovy dálnice mají 80 let

 

Před osmi desítkami let začala výstavba první dálnice v Německu. Pochopitelně za patřičného hlaholu nastupující nacistické propagandy.

Německá NSDAP, respektive její propaganda hlásala, že dálnice jsou nacistickým vynálezem, ale pochopitelně tomu tak nebylo. Rychlostní komunikace se začaly stavět hned po první světové válce v Itálii, v USA a také v Německu. Ukřičený Rakušan s knírkem ovšem tehdy ještě žádnou velkou hrozbu nepředstavoval.

Plány na tu německou se začaly rýsovat už v roce 1904 za vlády císaře Viléma II. Pruského. Společnost na její stavbu byla založena o pět let později, ale vývoj dalších událostí přerušil celosvětový krvavý konflikt. Svému účelu začala sloužit až v roce 1921. Zbývá dodat jen její jméno: byl to berlínský Avus. Správně by se tento název měl psát s velkými písmeny, neb šlo o zkratku ze slovního spojení „Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße“, tedy „automobilová dopravní a zkušební dráha“. Není neznámá ani fanouškům motoristického sportu, až do roku 1998 se na ní závodilo, byť byla mnohokrát přestavěna. Konala se zde také první Grand Prix Německa v roce 1926 a časem se ustálil přepis názvu s prvním velkým písmenem. Projet se po ní můžete i dnes, je součástí dálnice A 115.

Za předchůdce dálnice lze považovat i americkou Long Island Motor Parkway, ta byla uvedena do provozu už v roce 1908. Pokud bychom se dostali dále do historie, nelze nevzpomenout první dlážděnou Route Nationale mezi Paříží a Orléansem z doby francouzského krále Jindřicha II.. Jistě, všechny cesty vedou do Říma, stavba římských silnic za vlády Caesara byla velmi intenzivní. A kdybychom se chtěli podívat ještě hlouběji, tak pevné cesty vznikaly už v Persii v dobách krále Dareia, tedy v pátém století před Kristem. Že tehdy ještě neexistovaly automobily? To opravdu ne, ale stroj s koly poháněný čistě lidskou silou přece vynalezli Řekové ještě o pět století dříve...

Jak se opravuje D1: Zavrtáni pod dálnicí

Přínos Němců pro vývoj automobilu i dálnic je však přes propagandu nesporný. Prvenství ve stavbě prvních silničních vozidel poháněných benzinovými motory jim upřít nelze, jména Carl Benz, Gottlieb Daimler a také Wilhelm Maybach do historie patří. Co se dálnic týče, většina odborníků však pomíjí původní Avus a životopis německých dálnic pro ně začíná až 23. zářím 1933, kdy sám Adolf Hitler položil základní kámen čtyřproudé ,„Reichsautobahn“ (Říšské dálnice) z Frankfurtu do Darmstadtu. Současně začaly práce i na spojení Mannheim-Heidelberg. Jenže, ani zde se nezačínalo od nuly, byly použity už sedm let staré plány hannoverského profesora a inženýra Roberta Otzena. Jinak se jim souhrnně propagandisticky říkalo ,„Straßen des Führers". Tento termín zajisté překládat netřeba... Proč jsme se ale zmínili o Benzovi, Daimlerovi a Maybachovi? Německé slovo „Autobahn“ je totiž staré úplně stejně jako jejich benzinové samohyby! Při vyslovení pojmu „Frankfurt-Darmstadt“ se mnohým vybaví dodnes platný rychlostní rekord Rudolfa Caraccioly, mimochodem vítěze zmiňované VC Německa 1926.

Za první skutečnou dálnicí na světě, která byla využívána jako obvyklá trasa pro silniční provoz, lze považovat italskou Autostrada dei Laghi dle návrhů konstruktéra Piera Puricelliho. První část z Milána do Varese byla otevřena 21. září 1924. Pochopitelně hlavním strůjcem jejího vzniku byl fašistický režim Benita Mussoliniho, který sám automobily, vůni benzinu, zvuk jejich motorů i technický pokrok miloval. Rychlostní komunikace v Itálii tehdy potřeba vůbec nebyla, vždyť v celé zemi jezdilo sotva 100 tisíc aut.

Také v bývalém Československu se ostatně používal termín „autostráda“ velmi dlouho, byť krásný výraz „dálnice“ vznikl ještě před druhou světovou válkou, v roce 1938 jej vymyslel ing. Karel Chmel. Za Němci jsme nemuseli zaostávat dlouho, Baťův projekt však nebyl realizován a po válečné výstavbě mnoho nezbylo. Poprvé jsme se tak po budoucí D1 mohli svézt až 12. července 1971 z Prahy do Mirošovic.

Spolupracujeme s TipCars.com
Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět

S nástupem Donalda Trumpa do Bílého domu přijdou k moci i…

V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka

V Jaderné elektrárně Dukovany začali energetici v poledne…

Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze

Kyjev překvapivě zastavil stavbu zdi na hranici s Ruskem,…

 
Zdroj: Die Zeit Online
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Dnes 13:56

Oficiální ceník modernizovaného Volkswagenu Golf zatím není k dispozici, přesto ale známe ceny žhavých novinek v nabídce. Pod 400.000 Kč se nedostanou.




Blesk.cz

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce vojáků, humr i protesty

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce…

Republikán Donald Trump v pátek v pravé poledne místního času (18:00 českého času) složí ve Washingtonu před…

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v kroji! To je pohled

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v…

V dalším díle Ano, šéfe se Zdeněk Pohlreich (59) vydal na Pálavu do kempu. Během natáčení si vyzkoušel místní…

 

iSport.cz

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát ale dnes nebude

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát…

Česká hokejová hvězda poslední dekády je znovu o něco blíž svému návratu na led. Zbrusu nový dres Komety se…

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve světě mimo tenis

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Ještě v červnu měl Novak Djokovič v držení tituly ze všech čtyř grandslamů. Dnes mu zbývá už…

 

Reflex.cz

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Fotograf Jakub Deml zahajuje v pátek 20. 1. 2017 výstavu svých fotografií z cyklu Život jinak. Osm snímků…

Hrozba sociálních sítí: Jste si jisti, že nemáte internetového stalkera?

Hrozba sociálních sítí: Jste si jisti, že nemáte…

Denně ho využíváme jako zdroj informací nebo pro zábavu. Sdílíme jeho prostřednictvím své pocity, nálady,…

 
 
reklama