Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neoplan Jetliner: Kombitryska

Petr Dalecký
Diskuze (0)
Autobusy pro variabilní využití – to je klíč ke zdroji zisku, a proto Neoplan modernizoval řadu Jetliner.

Kombinovaný autobus Jetliner má plnit nároky od zájezdových až po linkové autobusy. Co takové vozidlo musí nabídnout? Komfort zájezdového autobusu s velikými zavazadlovými prostory, dobré jízdní vlastnosti a komfort i výběr kvalitních materiálů pro vnitřní prostor. Výška podlahy 1070 milimetrů tvoří základ pro univerzální použití vozidla.

Nabízí flexibilitu při volbě sedadel, až 8 m3 zavazadlového prostoru a zároveň pro linkový provoz přijatelnou výšku nástupu. Vysoké požadavky na provedení vnitřního prostoru plní výběr kvalitních látek pro potahy sedadel a obložení. Rozsáhlá výbava v rámci bezpečnostního paketu poskytuje za jízdy velkou dávku jistoty.

První kombinace

Nově představená generace ztělesňuje myšlenku kompaktního autobusu s designem Sharp cut a variabilním použitím. Výška vozidla činí 3,4 metru, k dostání je ve dvou délkových verzích 12,3 a 13,1 m. Kratší provedení nabízí slušný průměr otáčení 21 m, který je přijatelný i do linkového provozu.

Originální vzhled neoplanu podtrhují denní světlomety s orlím výrazem, sdružené svítilny trojúhelníkového tvaru a tmavé okenní plochy výrazně kontrastující s plechovou částí vozidla.

Tmavě konturované okenní plochy patří u Neoplanu k charakteristickým rysům designu. Díky černým přechodům boků do střechy působí vozidlo z bočního profi lu odlehčeně. Tmavé plochy jako celek vytvářejí kontrast k charakteristickým prvkům designu, jako jsou dopředu skloněné sloupky B či hodnotné chromové ozdoby. Příď Jetlineru charakterizuje typické až do střechy protažené čelní sklo.

V předním ochranném panelu se nacházejí pro značku tradiční ostře ohraničené světlomety z čirého skla. Sériově je Jetliner vybaven denními LED světly, bixenony pro tlumené a dálkové svícení jsou k dostání na přání. Vpřed skloněné B sloupky přecházejí do zúžených krytů klimatizace. Vozidlu to z bočního pohledu propůjčuje dynamický vzhled.

Pohled zevnitř

Barevné pojetí pomocí změn světlých a tmavých tónů rozděluje interiér na různé funkční oblasti. Teplé barvy a velké plochy oken spolu s výškou ke stání ve středové uličce 2 m vytvářejí dojem značné prostornosti.

U vstupního Jetlineru i ostatních modelů Neoplanu je pro individuální volbu k dispozici celá škála variant barev i textilií zpracovávaných v továrně Plauen. Ta se může pochlubit více než dvacetiletou tradicí v kompletaci zájezdových autobusů.

Klimatizační zařízení o výkonu 33 kW je v Jetlineru sériově včetně individuálních výdechů pro každého cestujícího. Pro osvětlení sedadel se v servisních sadách nacházejí integrované bílé LED lampičky. Barevné tónování pro noční osvětlení je modré. Chladnička o objemu 55 litrů vestavěná do přístrojové desky tvoří součást sériové výbavy.

Verze pro linku

Jetliner nabízí čtyři základní provedení začínající dvanáctimetrovou délkou s obsaditelností až 53 míst k sezení a 6,7 m3 prostoru pro zavazadla. Delší, 13metrový Jetliner C nabízí o jednu řadu sedaček navíc a 8 m3 zavazadlového prostoru. Obě délky na dvounápravovém podvozku je možné vybavit jednoduchými či vzadu dvojitými širokými dveřmi.

Zadní dveře se nacházejí těsně před koly, aby bylo dosaženo co nejkratší vzdálenosti mezi poslední řadou sedadel a dveřmi. Urychluje to tok cestujících, který je v linkovém provozu velmi důležitý.

Mimořádnou pozornost jednoduchému nástupu a výstupu výrobce věnuje i u předních dveří. Alternativu k sériovému sedadlu průvodce tvoří jeho posun vzad a dosažení širšího vstupu předními dveřmi.

Turistický provoz

Pro využití Jetlineru jako zájezdového autobusu je možné vozidlo vybavit toaletou a palubní kuchyňkou. Varianta zájezdových sedadel v částečně koženém provedení s nastavitelnými opěradly obstará komfort na delších trasách. Pro získání více místa během jízdy se nechají vnitřní sedadla bočně vysunout směrem do uličky. Zábavný systém s DVD přehrávačem spolupracuje s dobře viditelnými 19palcovými monitory umístěnými vpředu a uprostřed vozidla. Tažné zařízení nebo držáky na skibox rozšiřují možnosti využití autobusu jako cyklobusu či na lyžařské zájezdy.

Pro bezpečnost stojících cestujících může být Jetliner vybaven například madly. Tlačítky pro požadavek zastavení je Jetliner vybaven sériově na přídržných tyčích spojených s přihrádkami pro odkládání zavazadel. Dělící stěny u nástupu a za místem řidiče se starají o bezpečnost. Výběr modelů sedadel zahrnuje i provedení s pevným opěradlem a odolnými potahy pro převažující nasazení v linkovém provozu. Pro kompletaci autobusu jako linkového jsou k dispozici vnitřní i vnější informační panely, stejně jako uchycení pokladny či kabeláž k označování jízdenek.

Doladění na míru

Palubní toaleta je dostupná pro obě délkové varianty i verze dveří. S užšími zadními dveřmi a palubní toaletou nabízí Jetliner maximální počet míst k sezení pro převažující nasazení v zájezdovém a výletním režimu. Se širšími zadními zase poskytuje rychlou obměnu cestujících. Díky výměnné podestě naproti zadním dveřím se nabízí možnost volby mezi plošinou ke stání či čtyřmi dodatečnými sedadly. Společně s širokými zadními dveřmi je možné autobus vybavit zdvihacím zařízením pro invalidní vozíky. Pokud není zdvihací zařízení právě používáno, skrývá se uvnitř nejnižšího schůdku.

Šestiválec D20

Hnací řetězec Jetlineru se skládá ze dvou výkonnostních verzí 10,5litrového motoru D20, tří stálých převodů a stejného počtu převodovek. To zajišťuje optimální průběh točivého momentu a zpřevodování v závislosti na volbě trasy a použití autobusu.

Ležatý šestiválec D20 o výkonu 264 či 294 kW (360, 400 k) podává točivý moment 1800 nebo 1900 N.m s technologií Euro 5 (silnější verze) či EEV (slabší). Pohon Euro 6 je již dostupný a do Jetlineru aplikovatelný.

Paleta převodovek zahrnuje šestistupňovou přímo řazenou skříň s velmi nízkou hmotností, dále automatickou s hydrodynamickým měničem EcoLife a stejným počtem stupňů pro časté rozjíždění. Na topografii citlivý program řazení TopoDyn Life aktivuje během jízdy nejefektivnější program řazení, a to v závislosti na sklonu terénu při stoupání či naopak klesání.

Během prudkého stoupání vybere tzv. režim Power s otáčkami motoru blíže nejvyššímu výkonu. Naproti tomu mód Eco volí na rovných úsecích dříve vyšší rychlostní převodové stupně, šetřící palivo. Nízké řazené otáčky způsobují rovněž příjemnější a nižší jízdní hluk. Při jízdě z kopce dává software automaticky k dispozici optimální brzdný výkon.

Dvanáctistupňový automatizovaný TipMatic Coach si upravuje strategii řazení pro komfortní a z hlediska pohonných hmot efektivní provoz zájezdového autobusu. Je kombinován s funkcí EasyStart (asistent rozjezdu) a režimem pro jemné popojíždění.

Petr Dalecký
Diskuze (0)