Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neoplan Jetliner: Novinka pro linkový i zájezdový provoz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Neoplan Jetliner je letošní novinkou své značky a představuje prémiový kombinovaný autobus vhodný pro linkový i zájezdový provoz.

Neoplan Jetliner má být všestranně využitelným autobusem, nabízejícím design, výbavu a komfort srovnatelný se špičkovými zájezdovými autobusy. Na rozdíl od nich je ovšem připraven i pro každodenní linkové využití a do role zájezdového autokaru může být obsazen jen v případě potřeby a nebo naopak.

Nový Jetlinet nastupuje s moderním designem, který má působit elegantně a dynamicky zároveň. Neoplan i na tento model aplikoval designový směr Sharp Cut Design, za který již získal několik ocenění Red Dot Design Award. K charakteristickým rysům tohoto designového směru patří boční zasklení a provedení přídě i zádě.

Neoplan nabídne Jetliner ve dvou celkových délkách a vždy jako dvounápravový autobus. První verze je pojmenována jednoduše Jetliner a má při rozvoru náprav 6.120 mm celkovou délku 12.290 mm. Druhé provedení s označením Jetliner C má rozvor náprav 6.880 mm a celkovou délku 13.050 mm. Pro obě verze je shodná šířka 2.550 mm a výška 3.400 mm. Kratší provedení má průměr otáčení 21 m a u delší výrobce uvádí 23 m.

Jetliner může ve svém interiéru nabídnout až 53 míst k sezení a 6,7 m3 prostoru pro zavazadla. Delší Jetliner C může mít až 57 míst sezení a 8,0 m3 prostoru pro zavazadla. Obě verze mohou být vybaveny jednoduchými či vzadu dvojitými širokými dveřmi.

Neoplan nabízí pro Jetliner široké možnosti rozvržení interiéru podle požadavků klienta na převážně zájezdové nebo linkové využití. Ty začínají u výběru sedadel a materiálů použitých na jejich čalounění a mohou skončit u DVD přehrávače s dvojicí 19palcových monitorů, palubní toalety a kuchyňky.

Standardem je klimatizační zařízení s výkonem 33 kW s výdechy pro jednotlivé cestující a také 55litrová chladnička vestavěná do palubní desky. K dispozici jsou i integrované bílé LED lampičky pro cestující. Společně s širokými zadními dveřmi je možné autobus vybavit zdvihacím zařízením pro invalidní vozíky, ukrytým uvnitř nejnižšího schůdku.

K pohonu Jetlineru slouží přeplňovaný vznětový šestiválec D2066 LUH o objemu 10,5 litru se vstřikováním paliva Common Rail. Pro kratší verzi má tento motor výkon 264 kW (360 k) při 1.900 min-1 a točivý moment 1.800 Nm dostupný od 1.000 do 1.400 min-1. Delší Jetliner C disponuje výkonem 294 kW (400 k) a točivým momentem 1.900 Nm při stejných otáčkách jako u méně výkonné verze. První provedení splňuje emisní normu EEV a druhé Euro 5. V blízké budoucnosti bude k dispozici i verze splňující Euro 6.

Pro Jetliner jsou připraveny tři stálé převody a tři verze převodovky. Volit lze mezi šestistupňovou manuální převodovkou, šestistupňovou automatickou převodovkou s měničem EcoLife a dvanáctirychlostní převodovkou Man TipMatic Coach.

Bezpečnostní výbava obsahuje standardně EBS, ABS, BA, systém BrakeMatic, ASR, ESP s integrovanou funkcí prevence proti převrácení a systém monitorování tlaku v pneumatikách. Standardem jsou i denní světla z LED a hlásiče požáru, které monitorují motorový prostor a přídavné topení. Na přání může být sledován hlavní panelový rozvaděč, zavazadlové prostory a toaleta. Kromě toho může být Jetliner vybaven hasicím zařízením pro motorový prostor a optickými detektory kouře na WC.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Re: Hm...
Autobus není nějaký trapný rendlík, aby musel mít kreaturní tvary >:D

Zajímavější by byla informace, zda skelet vydrží převrácení, aniž by se zlomily sloupky střechy.
10. 11. 2012 20:03
Hm...
Niekedy fakt nadobúdam pocit, že v dizajne autobusov bude nejaká chyba - robia to stále na jedno kopyto, jeden ako druhý. Dizajnérom došli nápady?
A mimochodom, žiadna fotka interiéru?