4.2. 2018 Petr Slováček

Prozkoumali jsme netradiční vozidla záchranné služby: Pomůžeme i tam, kam jiní nedojedou

 

Zdravotnická záchranná služba v Řevnicích používá nečekaný vozový park. K čemu potřebuje golfový vozík nebo obrněné vozidlo? Vyzpovídali jsme jejího zakladatele Bořka Bulíčka.

Sanitky s logem Trans Hospital Plus spatříte v nejednom televizním seriálu nebo filmu. A to dokonce včetně hollywoodské velkoprodukce! Zakladatel první soukromé záchranné služby u nás Bořek Bulíček totiž auty s majákem doslova žije. Jak ale sám dodává, je mu úplně jedno, čím zrovna pojede. A soukromé auto dokonce vůbec nemá. Služební vozy řevnické záchranky, kde dnes dělá provozního ředitele, však musí být jako ze škatulky.

Ulice před služebnou na Praze-západ tak stojí za vidění. V řadě za sebou parkují kromě obvyklých sanitek i maličký smart s majákem, přestavěné Volvo V70 nebo bojové vozidlo pěchoty se speciálním návěsem. V garážích pak stojí speciální terenní segway, golfový vozík, originální záchranářská motorka a pár veteránů z dob, kdy sanitky ještě nosily bílou barvu.

Historické kousky už pochopitelně k zásahům nejezdí, všechna ostatní vozidla jsou však plně provozuschopná. Pokud zrovna nezáří na filmovém „place“, můžete je potkat u bouračky, nebo zajišťují lékařskou pohotovost na koncertech či v průvodech.

Z lesa k nosítkům

„Kolik místa máte v časopisu?“ ptá se zcela vážně Bořek Bulíček, když se ho tážeme na jeho cestu k povolání záchranáře. Jak totiž vzápětí vysvětluje, původním zaměřením je dřevorubec. Když po revoluci přemýšlel nad dalšími profesními kroky, zvažoval pořízení Tatry 815 s rukou.

Nakonec se však rozhodl pro založení soukromé záchranné služby a v listopadu 1991 zahájil provoz. Pořídil tehdy z USA vysloužilou americkou sanitku a najal lidi. Ještě se musel poprat s úředním šimlem. „Na živnostenském úřadě neuměli pojmenovat obor našeho podnikání, takže jsme dostali povolení a provozování taxislužby vleže,“ směje se Bulíček.

Takto trénují řidiči záchranek: Jde o vteřiny!

Dnes jako zdravotnická záchranná služba smluvně na čísle 155 operují v krajích Středočeském a Jihočeském. Provozní ředitel firmy sám usedá za volant rychlého vozu u výjezdů. „Ze začátku jsem byl vykulený, na první zásah vzpomínám dodnes. Nikdy to nejde zcela odstínit, ale musíte se chovat jako profesionál,“ poodhaluje tajnou komnatu všech záchranářů. My se totiž s fotografem přiznáváme, že nám nedělá dobře po těle už ani pouhá inspekce interiérů záchranářských vozů. Když nám ředitel nadšeně ukazuje speciální nosítko pro obézní pacienty, husí kůže neustupuje…

Nejezdí 200

S tím, jak soukromá záchranná služba rostla, stál její ředitel před otázkami inovování vozového parku. V tom měl Bořek Bulíček vždycky jasno. „Když sháníte kvalitní ojetinu, kupte sanitku z ciziny,“ říká a hned vysvětluje, že v Německu třeba už po drobné nehodě nebo šesti letech dávají auta s majáky pryč. „Mívají najeto kolem čtvrt milionu kilometrů, ale jsou ve skvělém stavu a servisovaná. Nikdo si u záchranářských vozidel nedovolí brzdové destičky jen zkontrolovat a výměnu odložit. Díly se tak mění preventivně a včas,“ ukazuje třeba na zajímavé Volvo V70 D5 AWD ze Švédska.

Díky rozvoru prodlouženému o 70 cm a celkové délce 6 metrů vypadá jako jezevčík, přesto se s pohonem všech kol vyšplhá i do zasněženého kopce. Pomáhají mu v tom pneumatiky s hřeby, které smějí záchranáři jako jediní používat. „Zimní gumy obouváme celoročně. Lidé se mě často ptají, co to dělá ve dvou stech za hodinu. Odpovídám, že nic, protože tak rychle nejezdíme. Auto by to pochopitelně dokázalo, ale smyslem je dovézt pacienta včas a v bezpečí. V praxi proto jezdíme maximálně sto dvacet, i na dálnici to rozjedeme jen na sto třicet. Stačí totiž jeden nepozorný hlupák s mobilem v ruce, a máte problém těžkou sanitku ubrzdit,“ krčí ředitel rameny.

Sanitky jako kauf

Na každé auto na záchrance připadá jedno coby náhradní v totožné výbavě. To je třeba i případ volva, které zaskakuje v případě závady na výjezdovém Volkswagenu Transporter.

Jakmile auta v činné službě doslouží, obvykle je po nich velká sháňka – speciálně po těch náhradních. I přes vysoký nájezd až 800.000 km se totiž báječně hodí coby pojízdná dílna pro motocykl, cyklisty nebo na přestavbu za obytný vůz. Kromě nabídky prostoru na pohodlné stoupnutí uvnitř totiž mají oddělenou klimatizaci vzadu a zásuvku na 220 voltů. „Pokud má sanitka benzinový motor a pohon všech kol, téměř vždycky putuje na Ukrajinu, kde dál funguje,“ říká Bořek Bulíček a už nás vede k největší zajímavosti – plovoucímu obrněnci BVP 2 AMB-S.

Řídili jsme vojenský Pandur II 8x8: Jak jezdí armádní speciál?

Jde o speciální vzácnou lékařskou verzi, uvnitř je vybavena nosítky jako běžná sanitka. Dostane se dál než běžná kolová vozidla, díky ocelovým pásům dokonce i přes požářiště. „Měli jsme v minulosti OT64 nebo traktůrek Volvo s vozíkem, ale obojí jezdilo na gumách a nedostalo se přes sutiny. V tom má BVP výhodu,“ ukazuje Bulíček s tím, že se obrněnec na místo katastrofy dopraví osmikolovým tahačem na podvalníku. Proto nemá ani gumové špunty na pásech pro provoz na silnici – jednoduše to není potřeba. V praxi naštěstí ještě nebyl potřeba u žádné živelné pohromy, nejvíc se používá při cvičení s ostatními složkami integrovaného záchranného systému.

Z pohledu potenciálních pacientů si můžeme jen přát, aby to tak i vydrželo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Google spustí vlastní herní platformu Stadia Google spustí vlastní herní platformu Stadia

Internetový gigant Google se pouští do videoher. Dnes…

Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny

Vývoz počítačových čipů z Izraele do Číny v loňském roce…

Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety

Pro letošní volby do Evropského parlamentu přihlásilo své…

Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce

Dlouholetý kazašský prezident Nursultan Nazarbajev v…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 





 
První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

Dnes 18:51

Nový městský crossover DS 3 Crossback jsme v okolí francouzského Nice.




Blesk.cz

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor knižní předlohy

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor…

Až překvapivě obrovský hit Netflixu Bird Box vzal popkulturu útokem. Nejenom, že každý, kdo tento nyní už…

Pozůstalí Věry Bílé (†64) shání peníze! Kvůli zvláštní poctě pro zpěvačku

Pozůstalí Věry Bílé (†64) shání peníze! Kvůli…

Velké pocty se má dostat zesnulé zpěvačce Věře Bílé (†64) v jejích rodných Rokycanech. Příbuzní plánují nechat…

 

iSport.cz

Kladno rozdrtilo Jihlavu 5:1, trefil se i Jágr. Motor ČB - Vsetín 2:0

Kladno rozdrtilo Jihlavu 5:1, trefil se i Jágr.…

Kladno se v semifinále Chance ligy ujalo vedení v sérii proti Jihlavě 2:1 na zápasy. V úterním třetím utkání…

Frustrovaný Vydra: Nechápu, proč v Burnley nehraju. Prý se málo směju

Frustrovaný Vydra: Nechápu, proč v Burnley nehraju.…

Nominační pozvánku dostal, i když se v klubu trápí. Matěj Vydra po letním přestupu do Burnley sice přičichl k…

 

Reflex.cz

Lannisterové a spol. 10 nenormálních, zdegenerovaných, vražedných rodinek Westerosu ze Hry o trůny

Lannisterové a spol. 10 nenormálních,…

Kdyby měl televizní seriál Hra o trůny místo soundtracku Ramina Djawadiho studiový smích, byla by to podobná…

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o odklad. Jak dlouho se Britové v EU zdrží?

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o…

Britská premiérka Theresa Mayová možná už v nejbližších hodinách pošle do Bruselu dopis, kterým formálně požádá…