4.2. 2018 Petr Slováček

Prozkoumali jsme netradiční vozidla záchranné služby: Pomůžeme i tam, kam jiní nedojedou

 

Zdravotnická záchranná služba v Řevnicích používá nečekaný vozový park. K čemu potřebuje golfový vozík nebo obrněné vozidlo? Vyzpovídali jsme jejího zakladatele Bořka Bulíčka.

Sanitky s logem Trans Hospital Plus spatříte v nejednom televizním seriálu nebo filmu. A to dokonce včetně hollywoodské velkoprodukce! Zakladatel první soukromé záchranné služby u nás Bořek Bulíček totiž auty s majákem doslova žije. Jak ale sám dodává, je mu úplně jedno, čím zrovna pojede. A soukromé auto dokonce vůbec nemá. Služební vozy řevnické záchranky, kde dnes dělá provozního ředitele, však musí být jako ze škatulky.

Ulice před služebnou na Praze-západ tak stojí za vidění. V řadě za sebou parkují kromě obvyklých sanitek i maličký smart s majákem, přestavěné Volvo V70 nebo bojové vozidlo pěchoty se speciálním návěsem. V garážích pak stojí speciální terenní segway, golfový vozík, originální záchranářská motorka a pár veteránů z dob, kdy sanitky ještě nosily bílou barvu.

Historické kousky už pochopitelně k zásahům nejezdí, všechna ostatní vozidla jsou však plně provozuschopná. Pokud zrovna nezáří na filmovém „place“, můžete je potkat u bouračky, nebo zajišťují lékařskou pohotovost na koncertech či v průvodech.

Z lesa k nosítkům

„Kolik místa máte v časopisu?“ ptá se zcela vážně Bořek Bulíček, když se ho tážeme na jeho cestu k povolání záchranáře. Jak totiž vzápětí vysvětluje, původním zaměřením je dřevorubec. Když po revoluci přemýšlel nad dalšími profesními kroky, zvažoval pořízení Tatry 815 s rukou.

Nakonec se však rozhodl pro založení soukromé záchranné služby a v listopadu 1991 zahájil provoz. Pořídil tehdy z USA vysloužilou americkou sanitku a najal lidi. Ještě se musel poprat s úředním šimlem. „Na živnostenském úřadě neuměli pojmenovat obor našeho podnikání, takže jsme dostali povolení a provozování taxislužby vleže,“ směje se Bulíček.

Takto trénují řidiči záchranek: Jde o vteřiny!

Dnes jako zdravotnická záchranná služba smluvně na čísle 155 operují v krajích Středočeském a Jihočeském. Provozní ředitel firmy sám usedá za volant rychlého vozu u výjezdů. „Ze začátku jsem byl vykulený, na první zásah vzpomínám dodnes. Nikdy to nejde zcela odstínit, ale musíte se chovat jako profesionál,“ poodhaluje tajnou komnatu všech záchranářů. My se totiž s fotografem přiznáváme, že nám nedělá dobře po těle už ani pouhá inspekce interiérů záchranářských vozů. Když nám ředitel nadšeně ukazuje speciální nosítko pro obézní pacienty, husí kůže neustupuje…

Nejezdí 200

S tím, jak soukromá záchranná služba rostla, stál její ředitel před otázkami inovování vozového parku. V tom měl Bořek Bulíček vždycky jasno. „Když sháníte kvalitní ojetinu, kupte sanitku z ciziny,“ říká a hned vysvětluje, že v Německu třeba už po drobné nehodě nebo šesti letech dávají auta s majáky pryč. „Mívají najeto kolem čtvrt milionu kilometrů, ale jsou ve skvělém stavu a servisovaná. Nikdo si u záchranářských vozidel nedovolí brzdové destičky jen zkontrolovat a výměnu odložit. Díly se tak mění preventivně a včas,“ ukazuje třeba na zajímavé Volvo V70 D5 AWD ze Švédska.

Díky rozvoru prodlouženému o 70 cm a celkové délce 6 metrů vypadá jako jezevčík, přesto se s pohonem všech kol vyšplhá i do zasněženého kopce. Pomáhají mu v tom pneumatiky s hřeby, které smějí záchranáři jako jediní používat. „Zimní gumy obouváme celoročně. Lidé se mě často ptají, co to dělá ve dvou stech za hodinu. Odpovídám, že nic, protože tak rychle nejezdíme. Auto by to pochopitelně dokázalo, ale smyslem je dovézt pacienta včas a v bezpečí. V praxi proto jezdíme maximálně sto dvacet, i na dálnici to rozjedeme jen na sto třicet. Stačí totiž jeden nepozorný hlupák s mobilem v ruce, a máte problém těžkou sanitku ubrzdit,“ krčí ředitel rameny.

Sanitky jako kauf

Na každé auto na záchrance připadá jedno coby náhradní v totožné výbavě. To je třeba i případ volva, které zaskakuje v případě závady na výjezdovém Volkswagenu Transporter.

Jakmile auta v činné službě doslouží, obvykle je po nich velká sháňka – speciálně po těch náhradních. I přes vysoký nájezd až 800.000 km se totiž báječně hodí coby pojízdná dílna pro motocykl, cyklisty nebo na přestavbu za obytný vůz. Kromě nabídky prostoru na pohodlné stoupnutí uvnitř totiž mají oddělenou klimatizaci vzadu a zásuvku na 220 voltů. „Pokud má sanitka benzinový motor a pohon všech kol, téměř vždycky putuje na Ukrajinu, kde dál funguje,“ říká Bořek Bulíček a už nás vede k největší zajímavosti – plovoucímu obrněnci BVP 2 AMB-S.

Řídili jsme vojenský Pandur II 8x8: Jak jezdí armádní speciál?

Jde o speciální vzácnou lékařskou verzi, uvnitř je vybavena nosítky jako běžná sanitka. Dostane se dál než běžná kolová vozidla, díky ocelovým pásům dokonce i přes požářiště. „Měli jsme v minulosti OT64 nebo traktůrek Volvo s vozíkem, ale obojí jezdilo na gumách a nedostalo se přes sutiny. V tom má BVP výhodu,“ ukazuje Bulíček s tím, že se obrněnec na místo katastrofy dopraví osmikolovým tahačem na podvalníku. Proto nemá ani gumové špunty na pásech pro provoz na silnici – jednoduše to není potřeba. V praxi naštěstí ještě nebyl potřeba u žádné živelné pohromy, nejvíc se používá při cvičení s ostatními složkami integrovaného záchranného systému.

Z pohledu potenciálních pacientů si můžeme jen přát, aby to tak i vydrželo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Future Port Prague i letos přivítá hvězdné řečníky a top inovace Future Port Prague i letos přivítá hvězdné řečníky a top inovace

Praha se v září znovu stane evropským epicentrem…

Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze

Zahraniční média si dnes povšimla mlčení prezidenta…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Srpen 1968: Tanky T-54/T-55 srazily ČSSR na kolena. Toto je jejich příběh Srpen 1968: Tanky T-54/T-55 srazily ČSSR na kolena. Toto je jejich příběh

Jde o nejdéle používaný tank na světě, pořád drží rekord…

 





 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Včera

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

 

iSport.cz

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych se měnil

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych…

Málokde v extralize foukal přes léto takový vítr jako v Hradci. Nový je trenér, vyměnila se velká část týmu a…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…