Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová pravidla (3.díl): Dětské sedačky vždy a všude

Ondřej Láník
Diskuze (23)
Ve třetím díle se zaměříme na novinky, které se týkají toho nejcennějšího, co máme. Zákon od 1.7. 2006 předepisuje povinnost vozit děti v automobilech výhradně v dětských sedačkách. Existují však výjimky.

Ve třetím díle se zaměříme na novinky, které se týkají toho nejcennějšího, co máme. Zákon od 1.7. 2006 předepisuje povinnost vozit děti v automobilech výhradně v dětských sedačkách. Existují však výjimky.

Dětské sedačky vždy a všude

Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože ten užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platila povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Novela umožňuje výjimky pro početnější rodiny (§ 6, odst. 1f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem.

Dále nemusí být dítě v autosedačce při jízdě taxíkem v obci. Stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Další výjimka se až do 1.5.2008 vztahuje na vozidla zabezpečující přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km/h.

Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič osobního vozidla přechodně (nejdéle do 1.5.2008) na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí, než je sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, bez použití zádržného bezpečnostního systému.

V §6 se také píše, že "Řidič motorového vozidla je povinen nepřepravovat ve vozidle kategorie M1 (pozn. red.: osobní automobily), N1, N2 nebo N3, které není vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, dítě mladší tří let."

Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou.

Podrobnosti o nových pravidlech na českých silnicích naleznete na oficiální informační stránce: www.novapravidla.cz.

Úplné znění novely najdete ke stažení na této adrese.

Ondřej Láník
Diskuze (23)