Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové testy Euro NCAP: Peugeot Partner a Citroën Berlingo propadly

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (25)
Euro NCAP zveřejnil nejnovější sadu testů, do nichž byl zařazen Mercedes-Benz GLA, nové Twingo, kolínská trojčata, elektromobil Nissan e-NV200 Evalia a Berlingo s Partnerem.

Nové testy Euro NCAP se stále více zaměřují na moderní asistenční systémy. Na to pak v hodnocení doplácí zejména jednodušší vozy jako je Citroën Berlingo a Peugeot Partner nebo malé městské vozy.

Mercedes-Benz GLA: Pět hvězd

Testy absolvoval Mercedes-Benz GLA 200 CDI 4x2, který bez problémů získal pět hvězd, a to jak díky téměř stoprocentní ochraně dospělých cestujících, tak díky 88 % za ochranu dětí v autosedačkách. V ochraně chodců (67 %) bodoval vůz především díky aktivní kapotě. Bohužel přední hrana kapoty poskytuje nulovou ochranu pánvím chodců a výrazně tak snížila skóre v této oblasti.

Mercedes-Benz GLA je standardně vybaven systémem autonomního brzdění Collision Prevention Assist Plus, pomáhajícím řidiči minimalizovat kolize při nízkých rychlostech ve městě i vyšších rychlostech běžných mimo město. Systém sledování jízdního pruhu je však volitelnou výbavou vozu a tudíž nesplňuje bezpečnostní požadavky Euro NCAP a nezískal v hodnocení ani jeden bod. Přesto získal Mercedes-Benz GLA za tuto část testu hodnocení 70 %.

Euro NCAP 2014 - Mercedes-Benz GLA
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3796%4388%2467%970%86%
Počet hvězd*****

crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap


Renault Twingo: Čtyři hvězdy

Nový Renault Twingo s motorem 1.0 SCe ztratil body (celkem 78 %) v ochraně dospělých cestujících především, pro riziko poranění nohou řidiče kvůli pohybu pedálů při čelním nárazu, špatné ochraně hrudníku při bočním nárazu na sloup a špatné ochraně krční páteře na zadních sedadlech při nárazu zezadu. V ochraně dětí (81%) mu byl vytknut větší tlak na krční páteř tříletého dítěte při čelním nárazu.

V ochraně chodců (68 %), získal maximum bodů nárazník Twinga, výsledky v ostatních testovaných částech byly převáženě smíšené. V hodnocení bezpečnostní výbavy Twingo doplatilo na to, že sledování jízdního pruhu je pouze za příplatek a nepředpokládá se prodej většího počtu malých Renaultů s tímto systémem, a na to že systém autonomního brzdění neobsahuje vůbec.

Euro NCAP 2014 - Renault Twingo
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3078%4081%2568%756%74%
Počet hvězd****

crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap


Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1: Čtyři hvězdy

Za kolínská trojčata prošla torturou testů Toyota Aygo s výbavou x-play. V testech bezpečnosti (80 %) dospělých pasažérů byl největším rizikem shledán sloupek řízení a jeho bezprostřední okolí, který může zranit řidiče. V oblasti dětské bezpečnosti (80 %) je třeba zmínit naměřené vysoké tlaky na krk a hrudník tříletého dítěte.

Stejně jako ostatní testované vozy ani Toyota Aygo nemá přední hranu kapoty přívětivou chodcům. Další rizikovou oblastí je pak okolí A sloupků a tak je bezpečnost chodců ohodnocena 62 %. Jak se asi dalo předpokládat, nenabízí Aygo systém sledování jízdního pruhu ani systém autonomního brzdění, díky čemuž její skóre za bezpečnostní systémy kleslo až na 57 %.

Euro NCAP 2014 - Toyota Aygo
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3180%3980%2362%756%74%
Počet hvězd****

crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap


Citroën Berlingo a Peugeot Partner: Tři hvězdy

Z dvojice téměř identických modelů značek Citroën a Peugeot bylo pro testy vybráno Berlingo s motorem 1.6 HDi. V bezpečnosti dospělých (56 %) bylo Berlingo penalizováno za potencionální riziko, které pro řidiče přestavuje sloupek řízení a konec palubní desky, a za absenci bočního aibagu, kvůli které vůz nebyl podroben testu bočního nárazu na sloup, což ho připravilo o značnou část bodů.

Za dětskou bezpečnost získal vůz 74 % a stejně jako u Aygo zde byly naměřené vysoké hodnoty tlaku na krk a hrudník tříletého dítěte. Vůči chodcům jsou nejrizikovějšími partiemi rohy kapoty a celkově oblast kolem A sloupků a čelního skla.

Bezpečnostní výbava vozů Citroën Berlingo a Peugeot Partner neobsahuje systém sledování jízdního pruhu ani systém autonomního brzdění a proto hodnocení této části testu dosahuje jen 48 %.

Euro NCAP 2014 - Citroën Berlingo
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2156%3674%2363%648%60%
Počet hvězd***

crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap


Nissan e-NV200 Evalia: Tři hvězdy

Nissan e-NV200 Evalia je jediným zástupcem elektromobilů v této sérii testů. V bezpečnosti dospělých cestujících (76 %) bylo shledáno riziko zranění způsobených sloupkem řízení a koncem palubní desky. V bezpečnosti dětí (80 %) bylo naměřeno mezní napětí v krční oblasti tříletého dítěte.

Nadpoloviční počet bodů za ochranu chodců si vůz vybojoval přestože ochrana poskytovaná kapotou je v nejlepším případě dostatečná. Kromě absence systému sledování jízdního pruhu a systému autonomního brzdění, nesplňuje omezovač rychlosti požadavky Euro NCAP, což Nissanu vysloužilo pouhých 38 %.

Euro NCAP 2014 - Nissan e-NV200 Evalia
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2975%3980%2260%538%69%
Počet hvězd***

crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap


Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014)
2014Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (25)
5. 9. 2014 11:46
Re: Štyry
Z tych tvojich debilovin a velkohubych hodnoteni tiez oci bolia, ci rozum zastavuje, ale uz sme si zvykli.
Daj tomu cas a poupravis si vnimanie sveta.
4. 9. 2014 22:41
Re: twingo ok
Já hodnocení NCAP moc nesleduji tedy ne natolik že bych snad podle výsledků NCAP kupoval auto. S kterýmkoliv autem výše bych neměl problém a nebál se o život. Nakonec jaká je asi pravděpodobnost, že to s autem narvu do překážky přesně jako při tomto testu? Někdy stačí jen nepatrně pozměnit podmínky a ta auta se sesypou jak domečky z karet. Stačí nechat automobil evropské specifikace poslat na US nárazové testy IIHS a výsledky bůdou úplně jiný.
4. 9. 2014 21:07
Re: twingo ok
Je to spíš tím, že u 5* aut to už dál nikdo nepitval. Až dnes, kdy je hvězdiček méně se najednou každý děsí té rudé barvy na hrudníku při nárazu na kůl. U 5* BMW 1, X3, Mazdy 3, Octavie 3 a mnohých dalších to nikdo neřešil, protože o tom nevěděl.
4. 9. 2014 20:56
Re: twingo ok
Lidi koukají jen na počet hvězd a zbytek nikoho nezajimá...
4. 9. 2014 20:49
Re: twingo ok
Ale Twingo je lepší než ostatní auta v této třídě a je lepší než mnohá auta o třídu nebo dvě výše (třeba z nových - P2008, C4 Picasso). V ochraně dětí je také nejlepší. Ta zadní opěrka je dle mého názoru nepodstatná. A pokud jde o náraz na kůl, tak ti přijdou výsledky na úrovni nové Mazdy 3 a nové Octavie, tedy aut o dvě třídy výš špatné? Podle mě dosáhlo Twingo, stejně jako Aygo dobré výsledky . Problém je jen to, že se na ty výsledky díváme optikou předešlých 5* výsledků a zapomínáme, že ta auta by dnes končila na 3 nebo 4 hvězdách. Twingo a Aygo nemají 5* zcela záměrně, protože nemají autonomní brzdění. Těch 5* jim za to prostě nestálo.