Nové testy Euro NCAP: Peugeot Partner a Citroën Berlingo propadly
Nové testy Euro NCAP se stále více zaměřují na moderní asistenční systémy. Na to pak v hodnocení doplácí zejména jednodušší vozy jako je Citroën Berlingo a Peugeot Partner nebo malé městské vozy.
Mercedes-Benz GLA: Pět hvězd
Testy absolvoval Mercedes-Benz GLA 200 CDI 4x2, který bez problémů získal pět hvězd, a to jak díky téměř stoprocentní ochraně dospělých cestujících, tak díky 88 % za ochranu dětí v autosedačkách. V ochraně chodců (67 %) bodoval vůz především díky aktivní kapotě. Bohužel přední hrana kapoty poskytuje nulovou ochranu pánvím chodců a výrazně tak snížila skóre v této oblasti.
Mercedes-Benz GLA je standardně vybaven systémem autonomního brzdění Collision Prevention Assist Plus, pomáhajícím řidiči minimalizovat kolize při nízkých rychlostech ve městě i vyšších rychlostech běžných mimo město. Systém sledování jízdního pruhu je však volitelnou výbavou vozu a tudíž nesplňuje bezpečnostní požadavky Euro NCAP a nezískal v hodnocení ani jeden bod. Přesto získal Mercedes-Benz GLA za tuto část testu hodnocení 70 %.
Euro NCAP 2014 - Mercedes-Benz GLA | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 37 | 96% | 43 | 88% | 24 | 67% | 9 | 70% | 86% |
Počet hvězd | ***** |
crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap
Renault Twingo: Čtyři hvězdy
Nový Renault Twingo s motorem 1.0 SCe ztratil body (celkem 78 %) v ochraně dospělých cestujících především, pro riziko poranění nohou řidiče kvůli pohybu pedálů při čelním nárazu, špatné ochraně hrudníku při bočním nárazu na sloup a špatné ochraně krční páteře na zadních sedadlech při nárazu zezadu. V ochraně dětí (81%) mu byl vytknut větší tlak na krční páteř tříletého dítěte při čelním nárazu.
V ochraně chodců (68 %), získal maximum bodů nárazník Twinga, výsledky v ostatních testovaných částech byly převáženě smíšené. V hodnocení bezpečnostní výbavy Twingo doplatilo na to, že sledování jízdního pruhu je pouze za příplatek a nepředpokládá se prodej většího počtu malých Renaultů s tímto systémem, a na to že systém autonomního brzdění neobsahuje vůbec.
Euro NCAP 2014 - Renault Twingo | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 30 | 78% | 40 | 81% | 25 | 68% | 7 | 56% | 74% |
Počet hvězd | **** |
crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap
Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1: Čtyři hvězdy
Za kolínská trojčata prošla torturou testů Toyota Aygo s výbavou x-play. V testech bezpečnosti (80 %) dospělých pasažérů byl největším rizikem shledán sloupek řízení a jeho bezprostřední okolí, který může zranit řidiče. V oblasti dětské bezpečnosti (80 %) je třeba zmínit naměřené vysoké tlaky na krk a hrudník tříletého dítěte.
Stejně jako ostatní testované vozy ani Toyota Aygo nemá přední hranu kapoty přívětivou chodcům. Další rizikovou oblastí je pak okolí A sloupků a tak je bezpečnost chodců ohodnocena 62 %. Jak se asi dalo předpokládat, nenabízí Aygo systém sledování jízdního pruhu ani systém autonomního brzdění, díky čemuž její skóre za bezpečnostní systémy kleslo až na 57 %.
Euro NCAP 2014 - Toyota Aygo | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 80% | 39 | 80% | 23 | 62% | 7 | 56% | 74% |
Počet hvězd | **** |
crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap
Citroën Berlingo a Peugeot Partner: Tři hvězdy
Z dvojice téměř identických modelů značek Citroën a Peugeot bylo pro testy vybráno Berlingo s motorem 1.6 HDi. V bezpečnosti dospělých (56 %) bylo Berlingo penalizováno za potencionální riziko, které pro řidiče přestavuje sloupek řízení a konec palubní desky, a za absenci bočního aibagu, kvůli které vůz nebyl podroben testu bočního nárazu na sloup, což ho připravilo o značnou část bodů.
Za dětskou bezpečnost získal vůz 74 % a stejně jako u Aygo zde byly naměřené vysoké hodnoty tlaku na krk a hrudník tříletého dítěte. Vůči chodcům jsou nejrizikovějšími partiemi rohy kapoty a celkově oblast kolem A sloupků a čelního skla.
Bezpečnostní výbava vozů Citroën Berlingo a Peugeot Partner neobsahuje systém sledování jízdního pruhu ani systém autonomního brzdění a proto hodnocení této části testu dosahuje jen 48 %.
Euro NCAP 2014 - Citroën Berlingo | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 21 | 56% | 36 | 74% | 23 | 63% | 6 | 48% | 60% |
Počet hvězd | *** |
crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap
Nissan e-NV200 Evalia: Tři hvězdy
Nissan e-NV200 Evalia je jediným zástupcem elektromobilů v této sérii testů. V bezpečnosti dospělých cestujících (76 %) bylo shledáno riziko zranění způsobených sloupkem řízení a koncem palubní desky. V bezpečnosti dětí (80 %) bylo naměřeno mezní napětí v krční oblasti tříletého dítěte.
Nadpoloviční počet bodů za ochranu chodců si vůz vybojoval přestože ochrana poskytovaná kapotou je v nejlepším případě dostatečná. Kromě absence systému sledování jízdního pruhu a systému autonomního brzdění, nesplňuje omezovač rychlosti požadavky Euro NCAP, což Nissanu vysloužilo pouhých 38 %.
Euro NCAP 2014 - Nissan e-NV200 Evalia | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 29 | 75% | 39 | 80% | 22 | 60% | 5 | 38% | 69% |
Počet hvězd | *** |
crashtest citroen mercedesbenz nissan peugeot renault toyota euroncap
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014) | |||||||||
2014 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |