Octavia versus Octavia. Opět s novou tváří?

Octavia versus Octavia. Opět s novou tváří?

 
 

Design novinky sází na zavedený profil s dlouhými zadními dveřmi a zádí která skvěle ukrývá rekordní zavazadlový prostor. Teprve přímé srovnání s předchůdkyní odhalí, jak velký byl generační skok.

Novou Octávii jako bychom důvěrně znali a setkávali se s ní každý den na českých silnicích již několik let. Design novinky sází na zavedený profil s dlouhými zadními dveřmi a zádí která skvěle ukrývá rekordní zavazadlový prostor. Teprve přímé srovnání s předchůdkyní odhalí, jak velký byl generační skok.

Novou Octávii poznáte instinktivně aniž byste se dívali na nápis na zádi nebo logo na masce. Záměr stavět na vzhledu předchozích verzí je oblíbeným postupem manažerů a designérů u úspěšných modelů. Typické je toto řešení pro vozy Porsche 911 a notoricky známý tvar silného C-sloupku charakterizuje Volkswagen Golf již desítky let.

K designérskému DNA Octavie náleží klínovitý profil karosérie s vysokou spodní hranou bočních oken a vysokou zádí. Ta ukrývá velký objem prostoru pro zavazadla (nově 560 l), avšak dlouhé a velmi skloněné zadní výklopné víko úspěšně vyvažuje celkový vzhled. Druhý pár bočních dveří je vzhledem k rozvoru vozu velmi dlouhý i když v nejnovějším vydání již není rozdíl délky dveří ve výši oken a u prahu, tak markantní jako dříve.

Poměr výšky bočních oken k celkové výšce a velké ploše dveří by působil příliš těžce, a tak je hladká plocha rozdělena praktickými plastovými lištami. Dalším na prvkem, který na první pohled z některých fotografií (a některých barev vozu) není vůbec patrný, ale ve skutečnosti hraje důležitou roli, je prolis nad úrovní bočních klik, který se táhne po celé délce vozu. U nové Octavie byl tento tvar rozvinut a využit pro nové řešení přední části vozu. Díl přední kapoty končí klínovitým V-profilem. Vše od této hrany až na zem je jediný díl blatníku, který vlastně vytváří také část plochy vozu, která dříve byla tvořena kapotou. Na fotografiích to bohužel není tak zřetelné, díky odlišnému úhlu pohledu (když stojíte přímo před vozem, díváte se z větší výšky a ne z úhlu, ve kterém vznikla první zveřejněná fotografie nové Octavie). Ve skutečnosti půjde o významný poznávací znak novinky. Ještě než opustíme blatník, všimněte si jak vysoko zasahuje tento díl do A-sloupku karosérie!

Nová tvář (rozuměj chromovaná maska), kterou překvapivě do budgetové image Škody Auto přinesla v roce 1996 první Octavia, doznala nyní další úpravy a tak Octavia se už „neusmívá“ po vzoru Fabie, ale dostala sebevědomý sportovně-elegantní výraz. I když to opět z prvního snímku není příliš patrné, přední maska se změnila z přibližně obdélníkového tvaru na lichoběžník a co hlavně, ještě dále vystoupila do prostoru. Klínovitý prolis kapoty, navazující svým koncem u čelního skla plynule na prostor pro cestující nalezneme nejen na Octavii, ale je taky blízký všem řadám vozům Volvo. Designéři však nezakončili línii V-profilu kapoty tam kde to běžně výrobci dělají, ale hrana z kapoty pokračuje A-sloupkem vzhůru a tvoří pak hranu střechy. Je pravděpodobné, že design přídě a vývoj vzhledu masky dalších škodovek půjde podobnou cestou jako u švédské automobilky. Vzpomeňme alespoň krátce na hranatá Volva, která se v teprve v 90.letech zaoblila a jejichž přídě se v posledních letech z roviny vydaly do třetí dimenze, vpřed. U nového Volva S40/V50 se již obtížně určuje dříve jednoznačná věc-kde začíná kapota a končí blatník. Tak daleko zatím Octavia není, ale kdo ví, jak se design škodovky vyvine v další generaci.

Ne zcela běžné je u velkosériového vozu, jako je Octavia, provedení prahů, které dodávají jak první generaci, tak i druhé generaci sportovní nádech.

Zajímavé je přesunutí mlhových světlometů zpět do jejich původní polohy blízko při zemi, do nárazníku. Octavia navíc jako by byla na své rozměrné mlhovky pyšná, častěji se dnes setkáme s nenápadnými „bodovými“ mlhovými světly.

Záď nové škodovky přináší inovaci v provedení koncových světel, které nyní zasahují také do boků, jejich styling kombinuje červený plast s bílými segmenty, což je společné v podobném schématu všem dnešním sériovým škodovkám, ale i studiím Roomster a Tudor. Podobně jako první Octavia, začíná i ta druhá s předním a zadním nárazníkem, který je částečně u spodního okraje vyroben z plastu černé barvy. To jednak tyto díly chrání před poškozením vzhledu drobnými oděrky a pak také opticky vůz odlehčuje. Ze srovnání dvou Octávií to je dobře vidět. Bude zajímavé sledovat, jestli se i nová Octavia dočká po 3-4 letech výroby „barevného“ faceliftu, kdy se díly, které jsou nyní lakovány černě nebo provedeny v tmavých plastech, dočkají laku v barvě karosérie.

Detailisté si jistě všimli obdélníkového víka nádrže (na pravém boku vozu), které dříve bylo kulaté. Nový tvar s více hranami získala i vnější zpětná zrcátka, nyní s moderně integrovanými ukazateli směru.

První dojem z fotografie interiéru je, že je prostornější, což však způsobuje zejména světlé čalounění spodní části. Co je již nyní dobře vidět, je středová konzola, která více zasahuje do interiéru, je skloněna pod větším úhlem a ve své horní části, tam kde už to cestujícím tolik nevadí, bude také zřejmě širší. Od podlahy je povytažen výše středový tunel (viz srovnání vzájemné polohy sedadel a tunelu na fotografiích), takže řadící páka vypadá podstatně kratší než asi ve skutečnosti bude, nechme se překvapit.

Za měsíc již budeme vědět o Octavii mnohem více než dnes. Celé osazenstvo redakce Auto.cz bude mezi prvními novináři, kteří se nové Octavie dotknou na autosalonu v Ženevě a přímo z výstavy ve Švýcarsku vás budeme živě o všem důležitém informovat. Těšit se můžete na podrobné informace a fotografie mnoha detailů Octavie, které zatím nejsou z oficiálních ani špionážních materiálů zřejmé.

Zde si můžete stáhnout plakáty Nové Škody Octavia v rozměrech 800x600, 1024x768 a 1280x1024.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…