Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Martin Frei
Diskuze (83)
Podle německých médií se blíží konec dieselu. Lidé prý udělají nejlépe, když svůj hned prodají. Bazary by tedy měly přetékat auty za hubičku. Jenže věřte německým novinám a televizi.

Mnozí z nás si vzpomínají na euforické časy 90. let, kdy výlet do Německa jednoduše vyřešil téměř jakoukoli automobilovou nouzi. Na tamním bezedném trhu se našlo něco pro každého. Od malého hatchbacku přes Renault Espace po obstarožní limuzíny. Ceny byly nízko, jelikož pro tamní lid stará auta neměla hodnotu. A i když mechanický stav některých ojetin nebyl právě perspektivní, vynalézaví čeští opraváři je dokázali ještě dlouho udržet na silnicích.

Kdeže loňské sněhy jsou! Západ chudne, lidé se za starší auta přestali stydět a přebytky v bazarech řídnou. Dnešní složité výrobky zdaleka navíc nelze držet při životě tak snadno jako passaty a mercedesy z konce 80. let. Ojetiny s poznámkou „nové v ČR, jasný původ“ dnes mají lepší zvuk než dovoz. Výlety do Německa zůstávají výsadou fajnšmekrů, kteří shánějí něco neobvyklého, nebo dobrodruhů lovících auta poškozená po nehodě.

Že by přece jen?

O to větší pozdvižení vyvolávají informace o posledním vývoji v Německu. Ekologické iniciativy tlačí na zákaz dieselů, lidé mají obavy o budoucnost.

Noviny jim otevřeně radí stará dobrá TDI, HDI a TDCI prodat dřív, než úplně ztratí hodnotu. „Experti očekávají strmý propad cen dieselů,“ hlásá titulek květnového článku v deníku Die Welt. Magazín Focus otiskl tabulku patnácti nejoblíbenějších modelů, podle níž diesely za poslední rok zlevnily o 10 až 15 %. Hned několik webových stránek cituje tiskovou zprávu německého Svazu automobilového obchodu (ZDK), že jen u dealerů Volkswagenu stojí 300 000 téměř neprodejných dieselů a 77 % obchodníků uvažuje, zda je radši nenechají sešrotovat. Televize MDR uzavírá svůj pořad úvahou, která nás zvedla ze židlí: kdo chce diesel, teď ho koupí nejlevněji.

Nejzajímavější na tom je, že za staré harampádí se najednou prohlašuje všechno kromě dnešních aut, splňujících normu Euro 6. Ta by měla v budoucnu dostat takzvanou modrou plaketu, zatímco dosavadní zelené nálepky už nebudou k vjezdu do města stačit. Takže i auta Euro 5, vyráběná v letech 2010 až 2014, půjdou z kola ven.

Jestli je to pravda, splní se sen mnoha českých motoristů i obyvatel rušných městských ulic. Co bychom za to dali, kdyby aspoň část utahaných a černě kouřících patnáctiletých vysloužilců zmizela ze silnic a za dostupné ceny je nahradila auta čtyř- nebo šestiletá! Žhavíme telefony a domlouváme rychlý výpad do Německa. Spíše než blízké Drážďany, kde lidé uvažují podobně jako my, padá volba na bývalou západní část, konkrétně na Norimberk. Má bavorskou životní úroveň, ale zůstává stranou hlavního proudu turecko-arabského bazarnictví, kterým je vyhlášený Mnichov.

Zvrat může teprve přijít

Opět se potvrzuje, že německá média mají sklon skutečnost nikoli popsat, ale přetvářet k obrazu svému. Slibovaná katastrofa stále nepřišla a obchod s auty běží stejně jako dosud. Přesto je na poslední slovo ještě brzy. Německo napjatě čeká na 22. leden příštího roku, kdy proběhne odvolací soud o smog ve Stuttgartu. Z něj se může stát vzor pro desítky dalších podobných sporů.

O co jde? Zelená aktivistická skupina Deutsche Umwelthilfe si nastudovala evropské směrnice na kvalitu ovzduší, a když zjistila, že roční průměr koncentrace oxidů dusíku ve Stuttgartu přesahuje povolenou mez, zažalovala radnici, že proti znečištění nebojuje dost účinně. A zároveň navrhla jako opatření zákaz vjezdu všech dieselů. Místní soud dal aktivistům z větší části za pravdu, ze zákazu jen doporučil vyjmout auta splňující dnešní normu Euro 6. Rozsudek vyvolal po celém Německu paniku – především z důvodů, které zmiňoval náš prodejce Fordu: vozidla s normou Euro 5 si lidé ještě nedávno kupovali jako vzor emisní čistoty, a teď jim je někdo zakáže. Vyhazovat pár let stará auta a nutit lidi kupovat nová je i v bohatých částech Německa sociálně citlivé téma, nemluvě o bývalých východních zemích. Zákaz dieselů v jednom městě by mohl vyvolat dominový efekt. Mluví se o Mnichově, Berlíně a Hamburku, Deutsche Umwelthilfe už má připravené žaloby na dalších 45 měst.

Chvění na nejvyšších místech

Politici tuší, jak obrovský otřes by taková situace vyvolala, a snaží se zákazům vjezdu zabránit pomocí smírných řešení. Kancléřka Merkelová svolala už dvě jednání s představiteli automobilek. Ty se rozhodly z vlastních peněz financovat kampaně na obnovu vozového parku – většina značek přispívá na pořízení nového auta německým zákazníkům, kteří nechají sešrotovat starý diesel do normy Euro 3. Moc to ovšem nepomáhá, protože chudí lidé s tak starými auty na nová stejně nemají peníze. Mluví se i o možnosti dodatečných softwarových úprav starších aut – tedy nejen Volkswagen, ale i BMW a Mercedes by mohly u dieselů Euro 5 upravovat řídicí jednotky. Koncem listopadu kancléřka oznámila státní investici milion eur na podporu opatření proti dopravním zácpám (záchytná parkoviště, flexibilní dopravní značení) a na rozvoje nabíječek elektromobilů.

Deutsche Umwelthilfe přechází do protiútoku. Především tvrdí, že ani auta s normou Euro 6 nejsou dost čistá, ovzduší nepomůžou a měla by se zakázat. Příznačně demagogicky to demonstruje na dnešních modelech, které normu stále plní pouze podle zastaralé měřicí metodiky NEDC a na silnici jim vycházejí jiné hodnoty než v laboratoři. Každý přitom ví, že očekávané zlepšení v reálném provozu přinese až přísnější metodika měření, která bude povinná od září příštího roku. Zelení aktivisté nechtějí čekat, až se auta zlepší – chtějí je zakázat už teď. Zcela absurdní přitom je, že s podobnými návrhy přicházejí dnes, kdy je kvalita ovzduší neporovnatelně lepší než v 80. a 90. letech.

Ford: Fordem zpátky? Ještě ne…

V Německu se od aféry Dieselgate mluví o tom, jak zlepšit ovzduší ve městech. Když některé značky nabídly pro starší auta dodatečné softwarové úpravy, Ford byl jednoznačně proti. Prý to stejně nepomůže, účinnější podle něj bude lidem nabídnout šrotovné a slevu na nová auta, vyhovující normě Euro 6. Proto v Norimberku nejdřív míříme právě do autosalonu Fordu. Sympatický mladý prodejce Ghazi Zadran se nás ujímá velmi ochotně. Vysvětluje ovšem, že s masivním vykupováním dieselů to nijak horké není. „O zákazech vjezdu pro diesely se dlouho mluví, ale jen v některých městech a závazné rozhodnutí dosud nepadlo,“ upozorňuje a dodává, že stále není jasno ani o zmiňovaných modrých plaketách, které by auta normy Euro 5 proměnily ve staré železo. Ptáme se, co by v takové situaci obchodníci dělali. „O tom zatím nikdo neuvažuje,“ uklidňuje nás a připomíná důležitou okolnost: „V rámci tehdejšího šrotovného se na vozy s normou Euro 5 ještě v polovině roku 2010 rozdávaly ekologické prémie. Nikdo zatím nemá odvahu lidem říct, že ta samá auta životnímu prostření škodí a měla by se vyhodit.“ Jak tedy zákazníci reagují na současný vývoj? „Určitý zájem je mezi nimi cítit, ptají se, co bude dál. Ale že by se dobrovolně vzdávali čtyřletých aut za cenu šrotu, to opravdu ne,“ směje se prodejce. Letmá procházka po venkovní prodejní ploše jeho slova potvrzuje. Jestli otcové českých rodin o něčem sní, asi to nebude tříletý Ford Kuga 2.0 TDCi se 100.000 km za 540.000 Kč. Vedle stojící o rok mladší kus, který už plní normu Euro 6, je dražší jenom o třicet tisíc.

Volkswagen: Vždycky všechno prodáme

Přesouváme se k největšímu norimberskému prodejci Volkswagenu Graf-Faser, kde mají ojeté vozy vlastní autosalon se čtyřmi prodejci. Na jejich zkušenosti jsme velmi zvědavi, jelikož prodej použitých dieselů se zde komplikuje nedůvěrou zákazníků k softwarovým úpravám po aféře Dieselgate.

Přijati jsme neméně vlídně, naše otázky ovšem vyvolávají spíš chápavý úsměv. „Tři sta tisíc dieselů Euro 5 u dealerů možná opravdu stojí,“ říká na zprávy z německých novin Horst Markert. „To ale není nic zvláštního, vždyť třeba Passat B7 se vyráběl až do konce roku 2014. Jako ojetý si vždycky dalšího zákazníka najde. Nikdy nám tady takové auto nezůstalo,“ vysvětluje klidně.

Když golf ujede passatu

Pohled na stránky značkové sítě Das WeltAuto ukazuje, že ojetých passatů je u prodejců Volkswagenu k mání dost. A přes nedůvěru k emisním úpravám starších motorů TDI se ceny stále drží výš než u Fordu Mondeo. Totéž platí pro vztah mezi Volkswagenem Tiguan a Fordem Kuga. Kdo uvažuje o starším dieselu ze skupiny Volkswagen, ale k dodatečným úpravám starších motorů EA189 má nedůvěru, může hledat sedmou generaci golfu nebo třetí vydání Seatu Leon a Škody Octavia. Ty naběhly už v roce 2012 a 2013 s novými motory EA288, přestože ještě plnily normu Euro 5. Žádné dodatečné emisní úpravy se jich tedy netýkají. V Německu však tato auta stále vycházejí dráž než v ČR.

Turecký bazar: Auta tisíce a jedné noci

Kdo vyrazí do Německa s vidinou opravdu levné koupě, samozřejmě nemíří ke značkovým prodejcům. Jsou tu stovky jiných možností, mnohdy až podezřele levných. Nejlákavější nabídky na inzertních severech většinou pocházejí od autobazarů s názvy jako Auto Ahmed nebo nic neříkajícími zkratkami typu ABC Mobile, s poznámkou „govorim porusski“ a v doprovodu fotografií, na nichž není z auta skoro nic vidět. Přesto lidé i na takových adresách nakupují, a tak nezůstaneme stranou ani my – vyhlédli jsme si podnik s romantickým názvem Auto El Kassir. Po dvorku vyplněném staršími auty bez cenovek i jakýchkoli dalších údajů se chvíli procházíme sami. Na ploše není nikdo, kancelář je uzamčená a cedule nad jejími dveřmi hlásá jiný název firmy, než jaký je uvedený na internetu. Po chvíli se objeví turecký majitel a naše otázky poslouchá zjevně nedůvěřivě. Rozhodně trvá na tom, že u něj nebudeme fotit, a už vůbec ne jeho. Názor má ovšem jasný a nijak se s ním netají: „Za dobrou cenu se prodá všechno. A nezáleží, jestli Čechům, Rumunům, nebo Polákům.“ A budou diesely levnější, když jim zakážou vjezd do města? „O ceně rozhoduje trh, ne nějaké zákazy. Dokud bude poptávka u vás, nevidím důvod zbavovat se dobrých aut pod cenou.“ Tady se Německo neliší od zbytku světa. Levná auta mají vždycky důvod být levná.

Jak šel čas v emisních normách

  • Euro 1 od roku 1993
  • Euro 2 od roku 1996
  • Euro 3 od roku 2000
  • Euro 4 od roku 2005
  • Euro 5 od doku 2009
  • Euro 6 od roku 2014

Norma vstupuje v platnost vždy k 1. 9. daného roku. Starší modely se mohou prodávat do 31. 8. roku následujícího. Například Octavia II 1.9 TDI-PD s normou Euro 4 tedy mohla být registrovaná ještě v srpnu 2010. Dnes se v Německu mluví i o zákazu vozidel Euro 5, z nichž poslední mohla být

registrována v srpnu 2015. Některé modely naopak přecházely za vyšší emisní normu s předstihem, každé auto je vždy třeba ověřit individuálně.

Martin Frei
Diskuze (83)
29. 12. 2017 21:54
re
to nechces auto z nemecka.. ja jednou si nechal od kamarada dovezt audi,a bylo to nejhrosi co jsem mohl.. ted mam druhym rokem audinku a6 z aaa a super.
Avatar - JDM
19. 12. 2017 05:02
Re: Jak typické...
Bude následovat zákaz spalovacích motorů, logicky, přirozeně, pokrokově, odpovídající době a technologických možnosti současný doby... Vlaky na páru taky nejezdí už nějakej čas.
18. 12. 2017 20:34
auto z německa
Auto z německa fakt ne, raději jsem pořídil u áček, jelikož kolega se v německu pěkně napálil, auto stočený až o polovinu, fakt nechutný co oni dělaj, protože tam nemají zákon o evidování informací o autě
18. 12. 2017 16:42
Re: Jak typické...
Eko fasista je kazdy majitel diselu bez DPF
18. 12. 2017 14:17
Re: No ale co s tim?
Ja cet taky dost tvejch komentu a ver mi, ze chytrejsi nez ty je i muj kocour. Ostatne jsi to prave ty, kdo se neustale snazi hlavne sam sobe nahlas dokazat, ze rozumi vsemu na svete lip, nez ostatni, tak se uklidni, pofoukej kuri oko a soupni sem par smajliku, rovnitek a odkazu >:D