14.8. 2014

Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu

 

Ford S-Max se představil v roce 2006 a v roce 2010 prodělal facelift. Turbodiesely jsou poměrně spolehlivé a oblíbené, na benzinovou jednotku v bazaru téměř nenarazíte.

Ford S-Max byl na trh uveden s benzinovým čtyřválcem 2,0 l o výkonu 107 kW a přeplňovaným pětiválcem o výkonu 162 kW. Turbodiesely zastupovaly motory 1.8 TDCI a 2.0 TDCI o výkonech od 85 do 103 kW. Později přibyly další výkonové verze 2.0 TDCI, silnější diesel 2.2 TDCI a také další benzinové motory - čtyřválec 2,3 litru s automatem a od roku 2008 také dvoulitr upravený pro provoz na bioetanol.

V roce 2010 prodělal Ford S-Max větší facelift. Módní vlna downsizingu přinesla čtyřválec 2.0 EcoBoost, který nahradil pětiválec 2,5 l. Zmizela i jednotka 2,3 litru, přibyl naopak přeplňovaný čtyřválec 1.6 EcoBoost. To je velmi zajímavý agregát poskytující slušnou dynamiku, vysokou kulturu běhu a poměrně rozumnou spotřebu. Mimo město a dálnice není problém jezdit za méně než osm litrů. Naftové motory rovněž prošly modernizací a nyní můžete mít i vrcholný model 2.2 TDCI s výkonem až 147 kW.

Ford S-Max prošel nárazovými zkouškami Euro NCAP. Podle metodiky z roku 2006 dostal "povinných" pět hvězdiček za ochranu dospělých, čtyři za ochranu dětí a dvě za ochranu chodců. Zajímavostí je třeba kolenní airbag pro řidiče, který S-Max získal jako jedno z prvních aut vůbec.

Chtěli byste automat?

Ačkoli je na českém trhu nejoblíbenější kombinace s turbodieselem a manuální převodovkou, u rodinného MPV stále více zájemců hledá automat. Ten se nejprve nabízel k benzinovému agregátu 2,3 l o výkonu 118 kW, se kterým však vůz moc ochotně nejel a řekl si o skoro stejný přísun paliva jako "foukaný" pětiválec.

Teprve až po faceliftu s příchodem jednotky 2.0 EcoBoost dostali zájemci o benzinový model s automatem slušnou kombinaci nenucené dynamiky, rozumných nákladů (reálně lze spotřebu udržet pod deseti litry) a vysoké kultivovanosti. Zatímco o pomalu zastarávajících dieselech pod kapotou řidič vždycky věděl, moderní benzinový motor doslova šeptal.

Automat se dodával i k turbodieselům a zejména v kombinaci s nejsilnějším motorem 2.2 TDCI se jedná o velmi rychlé MPV. V závislosti na modelu jste buď dostali převodovku s hydrodynamickým měničem nebo se dvěma spojkami. Nutno ale říci, že Fordu dlouho trvalo, než software dvouspojky naladil tak, aby převodovka při popojíždění necukala. Pokud vás tahle kombinace zajímá, zaměřte se při zkušební jízdě právě na to, zda vám charakter převodovky bude sedět.

A jak je to se spolehlivostí?

Zatímco po mechanické stránce bylo testované ojeté auto v naprostém pořádku, trochu na něm bylo vidět lajdáctví předchozích majitelů zejména co se péče o interiér týče. Lesklé světlé plasty imitující hliník jsou velmi choulostivé na poškrábání, ale zajímat byste se měli spíše o správnou funkci všech hýblátek na variabilních sedačkách. Sedadla by měla jít volně a nic nesmí drhnout nebo křupat. Vyzkoušejte, zde jdou snadno skládat dvě sedačky schované v kufru, do jejich mechanismu se totiž snadno dostanou jemné kamínky. Není od věci nechat interiér řádně vyčistit a provést raději pečlivou údržbu všech obnažených pohyblivých částí.

Asi se nevyhnete nějakým problémům s elektronikou. Občas se nechtějí dovírat okna, klíček zapalování se poměrně rychle opotřebuje a někdy zlobí i zámek kufru, který po zabouchnutí zase odskočí a dveře nedovře. Stávkovat může i vyhřívání předního či zadního okna. Jsou to ale spíše výjimečné problémy, které rozhodně nejsou pravidlem.

Roadlook TV: Ford S-Max – Bláznivá střela

Ačkoli je turbodiesel 1.8 TDCI poměrně slabý a nemá zrovna lineární průběh výkonu, je velmi spolehlivý. Je to celolitinový agregát, takže se déle zahřívá, ale pokud se k němu chováte s citem a budete tolerovat jeho omezenou dynamiku či vyšší hlučnost, potěší bezproblémovým během a nízkou spotřebou. Otázkou zůstává, jestli se k němu hezky choval předchozí majitel, protože necitlivé zacházení se na něm může projevit prasklou hlavou motoru. Nicméně absence filtru pevných částic znamená o jeden velký problém méně.

Turbodiesel 2.0 TDCI filtr měl nebo neměl. "Rychle to poznáte třeba podle tabulky s výrobním číslem. Vpravo dole je v tabulce čtvereček a v něm určité číslo. Když je to hodnota kolem 0.5, automobil filtr nemá. Hodnoty začínající 1.x znamenají, že je v autě filtr pevných částic namontován," vysvětluje k problematice Miloslav Bernard, cenový specialista autocentra Auto ESA. Ostatní naftové motory se pak už bez filtru neobešly.

"Z hlediska poměru mezi dynamikou, spotřebou a spolehlivostí je na tom asi nejlépe turbodiesel 2.0 TDCI v provedení o výkonu 103 kW. Diesely v S-Maxu také používají spolehlivější systém vstřikování od firmy Continental, takže jsou na tom proti starším a stejně značeným verzím v modelu Mondeo mnohem lépe," doplňuje Bernard. Benzinové motory se podle něj do bazaru dostávají jenom velmi zřídka, ačkoli 2.0i patří mezi spolehlivé a velmi snadné na údržbu. "Zákazníky od benzinových motorů odrazuje především vyšší spotřeba a hlučnost při dálničních rychlostech," dodává ještě Miloslav Bernard z Auto ESA.

TEST 2015: Ford S-Max 2.0 TDCi (132 kW) – Vyměkl, je ale stále skvělý

Jinak velmi spolehlivé naftové verze občas postihne opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Provedení 2.2 TDCI pak poměrně rychle "žere" spojku, zvláště pokud je vůz provozován ve městě stylem brzda-plyn. Spojka je totiž původně z Mondea, které má přece jenom menší hmotnost a další zpřevodování než S-Max, který také často jezdí plně obsazen. S tím ale souvisí zesílený podvozek S-Maxu, který vydrží i na českých silnicích mnohem víc než ten v Mondeu.

Celkové hodnocení

Ford S-Max je obecně velmi spolehlivý automobil, který by neměl překvapit něčím nepříjemným. Velmi dobře a snadno se řídí a i na dnešní poměry je to velice kultivované a pohodlné auto. Patří mezi nejoblíbenější MPV v této cenové kategorii, se kterým je radost jezdit. Sice bychom pod kapotou uvítali nějaký větší motor, nicméně drtivá většina zákazníků chce dvoulitrový turbodiesel. Naštěstí je to v tomto případě trefa na jistotu. Výhodou je i velmi široká nabídka ojetin, takže je z čeho vybírat.


Plusy

  • Slušná spolehlivost
  • Odolný podvozek
  • Variabilita interiéru
  • Velmi dobrá dynamika a ovladatelnost
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Choulostivé plasty v interiéru
  • Omezená nabídka benzinových ojetin
  • Provoz turbodieselu se může prodražit

Doporučené motory

Turbodiesel 2.0 TDCI v provedení o výkonu 130 kW v kombinaci s manuální převodovkou je sázka na jistotu. Poskytuje dostatečnou dynamiku, rozumnou spotřebu mezi sedmi a osmi litry v kombinovaném režimu a při správném zacházení a pravidelném servisu by neměl tento motor majiteli způsobit neklidné spaní. Vyhledávanější jsou samozřejmě verze bez filtru pevných částic. Naftový agregát si také dobře drží cenu.

Nevhodný motor

Zážehový čtyřválec 2,3 l v kombinaci s automatem je vyložený lenoch, pod zátěží je hlučný a především má velmi vysokou spotřebu i při opatrné jízdě. Pokud chcete benzinový motor, buď si kupte spolehlivý základní dvoulitr s reálnou spotřebou do devíti litrů, nebo raději rovnou přeplňovaný pětiválec, který má mnohem lepší dynamiku než jednotka 2,3 l a v reálu stejnou spotřebu kolem 11 litrů na 100 km.


Nejčastější závady

Následující seznam závad neznamená, že postihují všechny vozy S-Max bez výjimky. Jedná se ale o problémy, které se u tohoto modelu občas vyskytují a je dobré se zaměřit na jejich kontrolu, než automobil koupíte. Případně si nechte doložit, že byly tyto poruchy a problémy řešeny ať již v rámci záruky, tak autorizovaného servisu.

Motory z prvních let výroby (2005 až 2007) postihoval vadný ventil EGR a také "visící" ventily. Rovněž filtr pevných částic dodávaný k turbodieselům v letech 2006 až 2008 se rychle ucpává. Vozy před faceliftem trpěly na rychle se vybíjející akumulátor a S-Max vyráběný do roku 2009 měl nespolehlivý spouštěč.

Ford S-Max z prvních let výroby také neměl zrovna spolehlivou palivovou pumpu a ruční brzda může mít těžký chod. U automobilů vyrobených v letech 2008 až 2010 často zlobil imobilizér, s čímž souvisí i poměrně nekvalitní zapalovací skříňka a klíček. Po faceliftu z roku 2010 se naopak objevují nové problémy s řídícími jednotkami a s regulátorem tlaku turbodmychadla (tzv. wastegate). Zlobí i elektronická sběrnice dat CAN-BUS, která často hlásí chybu.

Ford S-Max 2.0 TDCi
Objem motoru (cm3):1997
Maximální výkon (kW/ot. za min.):103/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):320/1750
Zrychlení 0-100 km/h (s):10,2
Největší rychlost (km/h):196
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):6,4
Rok výroby testovaného vozu:2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:79 547
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):190 000/155 000

Konkurenti

Citroën Grand C4 Picasso

Má možná nápaditější design a opticky vzdušnější interiér, ale jeho jízdní a dynamické vlastnosti nedosahují kvalit Fordu. Logika ovládání vyžaduje zvyk, převodovky jsou nepřesné a kvalita dílenského zpracování interiéru občas pokulhává.

 [600×351]

Renault Grand Scénic

Ddocela dobře jezdí a má velmi variabilní interiér, ovšem trpí na problémy s elektronikou. Ne každému sedne podivná francouzská ergonomie s centrálně umístěným přístrojovým panelem a celková kvalita zpracování je jenom průměrná.

 [600×279]

Opel Zafira

Jízdními vlastnostmi má k Fordu asi nejblíže, ale nastavení podvozku není tak pohodlné. Podvozek je také poměrně hlučný a na rozbité silnici tluče. Turbodiesely Opelu nejsou příliš kultivované a běží poměrně hrubě, i když celková spolehlivost a kvalita zpracování je velmi slušná. Některé benzinové motory spotřebují více oleje.  [600×375]

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 

Štítky Ford Bazar Diesely MPV

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007) Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007)

S-Maxem, který debutoval před deseti lety, Ford dokázal,…

Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž… Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…