14.8. 2014

Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu

 

Ford S-Max se představil v roce 2006 a v roce 2010 prodělal facelift. Turbodiesely jsou poměrně spolehlivé a oblíbené, na benzinovou jednotku v bazaru téměř nenarazíte.

Ford S-Max byl na trh uveden s benzinovým čtyřválcem 2,0 l o výkonu 107 kW a přeplňovaným pětiválcem o výkonu 162 kW. Turbodiesely zastupovaly motory 1.8 TDCI a 2.0 TDCI o výkonech od 85 do 103 kW. Později přibyly další výkonové verze 2.0 TDCI, silnější diesel 2.2 TDCI a také další benzinové motory - čtyřválec 2,3 litru s automatem a od roku 2008 také dvoulitr upravený pro provoz na bioetanol.

V roce 2010 prodělal Ford S-Max větší facelift. Módní vlna downsizingu přinesla čtyřválec 2.0 EcoBoost, který nahradil pětiválec 2,5 l. Zmizela i jednotka 2,3 litru, přibyl naopak přeplňovaný čtyřválec 1.6 EcoBoost. To je velmi zajímavý agregát poskytující slušnou dynamiku, vysokou kulturu běhu a poměrně rozumnou spotřebu. Mimo město a dálnice není problém jezdit za méně než osm litrů. Naftové motory rovněž prošly modernizací a nyní můžete mít i vrcholný model 2.2 TDCI s výkonem až 147 kW.

Ford S-Max prošel nárazovými zkouškami Euro NCAP. Podle metodiky z roku 2006 dostal "povinných" pět hvězdiček za ochranu dospělých, čtyři za ochranu dětí a dvě za ochranu chodců. Zajímavostí je třeba kolenní airbag pro řidiče, který S-Max získal jako jedno z prvních aut vůbec.

Chtěli byste automat?

Ačkoli je na českém trhu nejoblíbenější kombinace s turbodieselem a manuální převodovkou, u rodinného MPV stále více zájemců hledá automat. Ten se nejprve nabízel k benzinovému agregátu 2,3 l o výkonu 118 kW, se kterým však vůz moc ochotně nejel a řekl si o skoro stejný přísun paliva jako "foukaný" pětiválec.

Teprve až po faceliftu s příchodem jednotky 2.0 EcoBoost dostali zájemci o benzinový model s automatem slušnou kombinaci nenucené dynamiky, rozumných nákladů (reálně lze spotřebu udržet pod deseti litry) a vysoké kultivovanosti. Zatímco o pomalu zastarávajících dieselech pod kapotou řidič vždycky věděl, moderní benzinový motor doslova šeptal.

Automat se dodával i k turbodieselům a zejména v kombinaci s nejsilnějším motorem 2.2 TDCI se jedná o velmi rychlé MPV. V závislosti na modelu jste buď dostali převodovku s hydrodynamickým měničem nebo se dvěma spojkami. Nutno ale říci, že Fordu dlouho trvalo, než software dvouspojky naladil tak, aby převodovka při popojíždění necukala. Pokud vás tahle kombinace zajímá, zaměřte se při zkušební jízdě právě na to, zda vám charakter převodovky bude sedět.

A jak je to se spolehlivostí?

Zatímco po mechanické stránce bylo testované ojeté auto v naprostém pořádku, trochu na něm bylo vidět lajdáctví předchozích majitelů zejména co se péče o interiér týče. Lesklé světlé plasty imitující hliník jsou velmi choulostivé na poškrábání, ale zajímat byste se měli spíše o správnou funkci všech hýblátek na variabilních sedačkách. Sedadla by měla jít volně a nic nesmí drhnout nebo křupat. Vyzkoušejte, zde jdou snadno skládat dvě sedačky schované v kufru, do jejich mechanismu se totiž snadno dostanou jemné kamínky. Není od věci nechat interiér řádně vyčistit a provést raději pečlivou údržbu všech obnažených pohyblivých částí.

Asi se nevyhnete nějakým problémům s elektronikou. Občas se nechtějí dovírat okna, klíček zapalování se poměrně rychle opotřebuje a někdy zlobí i zámek kufru, který po zabouchnutí zase odskočí a dveře nedovře. Stávkovat může i vyhřívání předního či zadního okna. Jsou to ale spíše výjimečné problémy, které rozhodně nejsou pravidlem.

Roadlook TV: Ford S-Max – Bláznivá střela

Ačkoli je turbodiesel 1.8 TDCI poměrně slabý a nemá zrovna lineární průběh výkonu, je velmi spolehlivý. Je to celolitinový agregát, takže se déle zahřívá, ale pokud se k němu chováte s citem a budete tolerovat jeho omezenou dynamiku či vyšší hlučnost, potěší bezproblémovým během a nízkou spotřebou. Otázkou zůstává, jestli se k němu hezky choval předchozí majitel, protože necitlivé zacházení se na něm může projevit prasklou hlavou motoru. Nicméně absence filtru pevných částic znamená o jeden velký problém méně.

Turbodiesel 2.0 TDCI filtr měl nebo neměl. "Rychle to poznáte třeba podle tabulky s výrobním číslem. Vpravo dole je v tabulce čtvereček a v něm určité číslo. Když je to hodnota kolem 0.5, automobil filtr nemá. Hodnoty začínající 1.x znamenají, že je v autě filtr pevných částic namontován," vysvětluje k problematice Miloslav Bernard, cenový specialista autocentra Auto ESA. Ostatní naftové motory se pak už bez filtru neobešly.

"Z hlediska poměru mezi dynamikou, spotřebou a spolehlivostí je na tom asi nejlépe turbodiesel 2.0 TDCI v provedení o výkonu 103 kW. Diesely v S-Maxu také používají spolehlivější systém vstřikování od firmy Continental, takže jsou na tom proti starším a stejně značeným verzím v modelu Mondeo mnohem lépe," doplňuje Bernard. Benzinové motory se podle něj do bazaru dostávají jenom velmi zřídka, ačkoli 2.0i patří mezi spolehlivé a velmi snadné na údržbu. "Zákazníky od benzinových motorů odrazuje především vyšší spotřeba a hlučnost při dálničních rychlostech," dodává ještě Miloslav Bernard z Auto ESA.

Jinak velmi spolehlivé naftové verze občas postihne opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Provedení 2.2 TDCI pak poměrně rychle "žere" spojku, zvláště pokud je vůz provozován ve městě stylem brzda-plyn. Spojka je totiž původně z Mondea, které má přece jenom menší hmotnost a další zpřevodování než S-Max, který také často jezdí plně obsazen. S tím ale souvisí zesílený podvozek S-Maxu, který vydrží i na českých silnicích mnohem víc než ten v Mondeu.

Celkové hodnocení

Ford S-Max je obecně velmi spolehlivý automobil, který by neměl překvapit něčím nepříjemným. Velmi dobře a snadno se řídí a i na dnešní poměry je to velice kultivované a pohodlné auto. Patří mezi nejoblíbenější MPV v této cenové kategorii, se kterým je radost jezdit. Sice bychom pod kapotou uvítali nějaký větší motor, nicméně drtivá většina zákazníků chce dvoulitrový turbodiesel. Naštěstí je to v tomto případě trefa na jistotu. Výhodou je i velmi široká nabídka ojetin, takže je z čeho vybírat.


Plusy

  • Slušná spolehlivost
  • Odolný podvozek
  • Variabilita interiéru
  • Velmi dobrá dynamika a ovladatelnost
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Choulostivé plasty v interiéru
  • Omezená nabídka benzinových ojetin
  • Provoz turbodieselu se může prodražit

Doporučené motory

Turbodiesel 2.0 TDCI v provedení o výkonu 130 kW v kombinaci s manuální převodovkou je sázka na jistotu. Poskytuje dostatečnou dynamiku, rozumnou spotřebu mezi sedmi a osmi litry v kombinovaném režimu a při správném zacházení a pravidelném servisu by neměl tento motor majiteli způsobit neklidné spaní. Vyhledávanější jsou samozřejmě verze bez filtru pevných částic. Naftový agregát si také dobře drží cenu.

Nevhodný motor

Zážehový čtyřválec 2,3 l v kombinaci s automatem je vyložený lenoch, pod zátěží je hlučný a především má velmi vysokou spotřebu i při opatrné jízdě. Pokud chcete benzinový motor, buď si kupte spolehlivý základní dvoulitr s reálnou spotřebou do devíti litrů, nebo raději rovnou přeplňovaný pětiválec, který má mnohem lepší dynamiku než jednotka 2,3 l a v reálu stejnou spotřebu kolem 11 litrů na 100 km.


Nejčastější závady

Následující seznam závad neznamená, že postihují všechny vozy S-Max bez výjimky. Jedná se ale o problémy, které se u tohoto modelu občas vyskytují a je dobré se zaměřit na jejich kontrolu, než automobil koupíte. Případně si nechte doložit, že byly tyto poruchy a problémy řešeny ať již v rámci záruky, tak autorizovaného servisu.

Motory z prvních let výroby (2005 až 2007) postihoval vadný ventil EGR a také "visící" ventily. Rovněž filtr pevných částic dodávaný k turbodieselům v letech 2006 až 2008 se rychle ucpává. Vozy před faceliftem trpěly na rychle se vybíjející akumulátor a S-Max vyráběný do roku 2009 měl nespolehlivý spouštěč.

Ford S-Max z prvních let výroby také neměl zrovna spolehlivou palivovou pumpu a ruční brzda může mít těžký chod. U automobilů vyrobených v letech 2008 až 2010 často zlobil imobilizér, s čímž souvisí i poměrně nekvalitní zapalovací skříňka a klíček. Po faceliftu z roku 2010 se naopak objevují nové problémy s řídícími jednotkami a s regulátorem tlaku turbodmychadla (tzv. wastegate). Zlobí i elektronická sběrnice dat CAN-BUS, která často hlásí chybu.

Ford S-Max 2.0 TDCi
Objem motoru (cm3):1997
Maximální výkon (kW/ot. za min.):103/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):320/1750
Zrychlení 0-100 km/h (s):10,2
Největší rychlost (km/h):196
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):6,4
Rok výroby testovaného vozu:2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:79 547
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):190 000/155 000

Konkurenti

Citroën Grand C4 Picasso

Má možná nápaditější design a opticky vzdušnější interiér, ale jeho jízdní a dynamické vlastnosti nedosahují kvalit Fordu. Logika ovládání vyžaduje zvyk, převodovky jsou nepřesné a kvalita dílenského zpracování interiéru občas pokulhává.

 [600×351]

Renault Grand Scénic

Ddocela dobře jezdí a má velmi variabilní interiér, ovšem trpí na problémy s elektronikou. Ne každému sedne podivná francouzská ergonomie s centrálně umístěným přístrojovým panelem a celková kvalita zpracování je jenom průměrná.

 [600×279]

Opel Zafira

Jízdními vlastnostmi má k Fordu asi nejblíže, ale nastavení podvozku není tak pohodlné. Podvozek je také poměrně hlučný a na rozbité silnici tluče. Turbodiesely Opelu nejsou příliš kultivované a běží poměrně hrubě, i když celková spolehlivost a kvalita zpracování je velmi slušná. Některé benzinové motory spotřebují více oleje.  [600×375]

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007) Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007)

S-Maxem, který debutoval před deseti lety, Ford dokázal,…

Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž… Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…