Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota se sporťákem s motorem uprostřed trochu zápasí. Nástupce MR2 dorazí později

Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris Ogier Edition
Toyota GR Yaris Ogier Edition
20 Fotogalerie
Diskuze (1)

Už nějaký čas je známo, že Toyota připravuje nový sporťák s motorem uprostřed. Koncepce jeho pohonu už jezdí v testovací mule GR Yaris M, ovšem nikoliv bez zádrhelů.

Toyota je proslulá zejména výrobou hybridních vozidel. Ostatně model Prius byl první hybrid na světě. Vysoké prodeje hybridů mají dopad také na výrobní řadu. Díky nim si Toyota může dovolit vyrábět auta, jaká u jiných výrobců běžně nenajdete. Kromě off-roadu a pick-upu Land Cruiser či Hilux jsou to modely z opačného konce nabídky.

Ano, sportovní vozy, tedy vozy kategorie, která je dnes už skoro mrtvá. Tedy s výjimkou prémiových výrobců. V nabídce je model Supra, vyráběný ve spolupráci s BMW, kupé GR-86, které má pro změnu paralelu se Subaru BRZ a také hatchback GR Yaris, jenž je svébytný a v podstatě připravený nastoupit do světa rallye. 

Uvedenou nabídku by měl v budoucnu obohatit sportovní vůz s motorem uloženým před zadní poháněnou nápravou, tedy uprostřed. Půjde o duchovního nástupce řady MR2 nabízené ve třech generacích v letech 1984 až 2006.

Že to Toyota myslí s novým „mid ship runabout 2“ (akronym pro MR2, označující vozidlo s motorem uprostřed) vážně, dokazuje speciální GR Yaris M odhalený letos v lednu na autosalonu v Tokiu. Zastavět koncepci s motorem uprostřed do malého hatchbacku se dnes může zdát podivné, ale v minulosti tomu tak nebylo. Renault Clio V6 je důkazem. Ve skutečnosti se zatím jedná o testovací mulu a je jasné, že sériové auto s koncepcí, která má nejblíže k závodním vozům, bude vypadat jinak.

V rámci testování nové techniky se GR Yaris M měl zúčastnit série Super Taikyu, kde by byla jeho technika podrobena testování v závodních podmínkách, avšak z plánu nakonec sešlo. Sama automobilka přiznala, že důvodem neúčasti jsou úskalí související s technikou. Konkrétně se jedná o brzdy, řízení a jízdu jako takovou. Přesto Toyota věří, že se je podaří v blízké budoucnosti vyřešit.

Okolo motoru

Připravovaný sportovní vůz pravděpodobně dostane nový motor G20E, kterým je poháněn také GR Yaris M. Jedná se o přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru (patrno z označení z číslice 20) s turbodmychadlem od firmy IHI. Dle neověřených zdrojů se očekává nejvyšší výkon 300 až 335 kW u sériové pohonné jednotky. U otevřené verze pro závody by to mohlo být kolem 450 kW.

Očekává se také, že zmíněný nový čtyřválec se neomezí pouze na pohon připravovaného sporťáku s motorem uprostřed, ale že bude existovat také varianta pro podélné i příčné uložení vpředu. Třeba kvůli pohonu nového Lexusu IS, jehož prototyp s tímto motorem už jezdí. A jak známo, IS využívá klasickou koncepci (motor vpředu podélně a poháněná zadní kola).

Toyota plánuje také obnovit výrobu kompaktního kupé s pohonem předních kol, které by neslo označení Celica. Ta měla původně klasickou koncepci, ale od čtvrté generace v roce 1986 přešla na poháněnou přední nápravu (nebo všechna kola u verze GT4). Výroba poslední sedmé generace Toyoty Celica byla ukončena v roce 2005 bez uvedení nástupce.

Spekuluje se také o budoucnosti řady Supra. Ta příští by údajně už neměla mít žádné vazby na BMW. Zda ji bude pohánět motor G20E, ale není jisté. Stejně tak není jasné, zda dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec nahradí současný tříválec G16E z GR Yarisu

Zdroj: Motor1, tiskový portál Toyoty, wikipedia, foto Toyota 

Vstoupit do diskuze (1)