20.3. 2014 Jiří Baborský

Outlander 1000 6x6 XT: 6x6 - Práce všeho druhu

 

Namlsáni podzimním seznámením v Turecku jsme Outlander 1000 6x6 otestovali na rodné hroudě. A že ji šestikolka nešetřila.

Měří to přes tři metry, váží půl tuny, a když máte kuráž, leze to po zdi. Co je to? Novinka od BRP, Outlander 1000 6x6 XT. Že jsme jak malé děti? My za to nemůžeme, že nás stroj určený primárně pro práci tolik baví. Je to zkrátka zase něco jiného. Delší čtyřkolka, řeknete si možná. Rozdílů je ale víc než dost.

Finské kontra

Kanadský koncern Bombardier Recreational Products (BRP) se v názvu chlubí výrobou strojů pro zábavu. Skútry na vodu i sníh, tříkolky, čtyřkolky, side-by-side…

Jenomže nejen zábavou živ je člověk, občas se musí i pracovat. To si řekli hoši z finské divize a vzali si pod palec přestavbu vlajkové lodi čtyřkolek na nezlomného dříče. Litrovému outlanderu přidali jednu poháněnou nápravu, prodloužili šasi o 112 cm a sklápěcí korbu navrhli tak, aby na ni šlo namontovat rozličné příslušenství a vešla se i europaleta. Možnosti využití? Nekonečné.

Hurá na směnu!

Jako první nás zarazila velikost. S délkou 3,3 metru nemá šestikolka daleko k autu. Na tanec mezi stromy to s ní úplně nebude. Menší rejd nás zaměstnal hned při prvním otáčení. Taky vás napadlo pomoci si lehkým driftíkem? Zapomeňte na lehkost, s níž se čtyřkolky vrhají do takových hrátek. O nějakém odsazení zadku plynem nechce šestikolka ani slyšet. Trakce podvozku nemá daleko k lepenému spoji. To byla věc, která nás vážně dostala.

Stojíme v ukrutném kopci, zlehka přidáváme plyn a bez náznaku prohrábnutí se rozpohybujeme. Šest je zkrátka o 50 % víc než čtyři, to je selská matematika. Dokud má alespoň některé z kol půdu pod nohama, outlander jede jako tank.

Standardně jsou poháněné obě zadní nápravy, spínačem na řídítkách se aktivuje režim 6x6. V něm elektronika čeká na decentní prokluz zadních kol, aby okamžitě převelela točivý moment k přednímu samosvornému diferenciálu ViscoLok QE, který se pak dál stará o efektivní distribuci v rámci přední nápravy. Schopnosti pohonu v kombinaci s medvědí silou litrového dvouválce o automobilních parametrech 60 kW a 88 N.m dávají řidiči snad až nezdravé sebevědomí.

Pro práci cokoli

Tohle všechno ale pochopitelně není pro nic za nic. Stroj je určen pro pracovní nasazení v nejhůře dostupných oblastech, a tak je potřeba, aby na něj bylo spolehnutí. Pak oceníte i zdánlivé detaily, třeba že se při vývoji počítalo s delšími prostoji se spuštěným motorem – například při těžbě dřeva, tahání pařezů a podobně. Verze 6x6 proto dostala větší chladič, zdvojený okruh a častěji spínaný ventilátor, aby mu takové režimy nevadily.

Když už se bude majitel motat mezi pařezy, stejně jako my si určitě všimne úžasné schopnosti outlanderu pohlcovat překážky. Prostřední náprava má obrovské zdvihy, kola se doslova zaboří do karoserie a stroj stojí stále rovně. Pokud by došlo na potřebu skutečně extrémního křížení náprav, má BRP v rukávu další trumf. Vytažením závlačky na každé straně je možné odpojit a vyjmout torzní stabilizátor třetí nápravy, čímž se i ona může začít vychylovat ve stejné míře jako její sestřička. Před nájezdem na asfalt ale doporučujeme stabilizátor zase zapojit. I s ním se totiž půltunový drobeček na prahu maximální rychlosti 90 km/h docela neposedně vlní, nechtěli bychom vidět ten tanec bez něj a s plným naložením – tedy řidič + 45 kg na nosiči + 318 na korbě. Tuna jako vymalovaná. Pomoc precizně naladěného posilovače řízení DPS s třemi režimy potom jako když najdete.

Za práci se platí

Do detailu promyšlená konstrukce, moderní technologie v základní výbavě, atraktivní design a k tomu špičkový litrový základ, to nevěstí nízkou cenovku – půl milionu s daní bude pro mnohé překážkou, kterou nezdolá ani pohon šesti kol. Kdo by trval na koncepci, ale slevil z výkonu, jízdních vlastností i výbavy, mohl by uspět u jediného konkurenta: Polarisu Sportsman 6x6 800 za 375 000 Kč.

Plusy

  • Fantastická průchodnost terénem
  • Variabilní korba
  • Moderní technologie ve standardu
  • Skvělý motor

Minusy

  • Malý rejd
  • Vyšší cena

Outlander 1000 6x6 XT
Motor čtyřtaktní dvouválec Rotax
Chlazení kapalina
Vrtání x zdvih (mm) 91 x 75
Zdvihový objem (cm3) 976
Výkon (kW) 60
Točivý moment (N.m) 88
Převodovka CVT, redukce, zpátečka
Pohon 4x6, 6x6
Brzdy kotoučové
Délka x šířka x výška (mm) 3300 x 1168 x 1118
Světlá výška (mm) 305
Suchá hmotnost (kg) 515
Nosnost nosiče/korby (kg) 45/318
Objem nádrže (l) 20,5
Cena (Kč bez DPH/Kč s DPH) 415 000/502 150

Jede traktor, jede do hor

V ceníku oficiálního importéra najdete Outlander 6x6 s označením T3. Podobnost s názvem naší nejznámější tramvaje je ryze náhodná, zde se jedná o označení homologační skupiny – zemědělský nebo lesnický traktor s provozní hmotností nepřesahující 600 kg. Z toho plyne pro šestikolku několik důsledků: dostane žlutou registrační značku, se kterou se smí po silnicích pohybovat maximálně čtyřicítkou, nemusí na STK, vézt může jediného cestujícího-řidiče a ten nemusí mít na hlavě přilbu. Není to přece žádný motorkář, ale traktorista…

Když se jízda nepovede
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…