20.3. 2014 Jiří Baborský

Outlander 1000 6x6 XT: 6x6 - Práce všeho druhu

 

Namlsáni podzimním seznámením v Turecku jsme Outlander 1000 6x6 otestovali na rodné hroudě. A že ji šestikolka nešetřila.

Měří to přes tři metry, váží půl tuny, a když máte kuráž, leze to po zdi. Co je to? Novinka od BRP, Outlander 1000 6x6 XT. Že jsme jak malé děti? My za to nemůžeme, že nás stroj určený primárně pro práci tolik baví. Je to zkrátka zase něco jiného. Delší čtyřkolka, řeknete si možná. Rozdílů je ale víc než dost.

Finské kontra

Kanadský koncern Bombardier Recreational Products (BRP) se v názvu chlubí výrobou strojů pro zábavu. Skútry na vodu i sníh, tříkolky, čtyřkolky, side-by-side…

Jenomže nejen zábavou živ je člověk, občas se musí i pracovat. To si řekli hoši z finské divize a vzali si pod palec přestavbu vlajkové lodi čtyřkolek na nezlomného dříče. Litrovému outlanderu přidali jednu poháněnou nápravu, prodloužili šasi o 112 cm a sklápěcí korbu navrhli tak, aby na ni šlo namontovat rozličné příslušenství a vešla se i europaleta. Možnosti využití? Nekonečné.

Hurá na směnu!

Jako první nás zarazila velikost. S délkou 3,3 metru nemá šestikolka daleko k autu. Na tanec mezi stromy to s ní úplně nebude. Menší rejd nás zaměstnal hned při prvním otáčení. Taky vás napadlo pomoci si lehkým driftíkem? Zapomeňte na lehkost, s níž se čtyřkolky vrhají do takových hrátek. O nějakém odsazení zadku plynem nechce šestikolka ani slyšet. Trakce podvozku nemá daleko k lepenému spoji. To byla věc, která nás vážně dostala.

Stojíme v ukrutném kopci, zlehka přidáváme plyn a bez náznaku prohrábnutí se rozpohybujeme. Šest je zkrátka o 50 % víc než čtyři, to je selská matematika. Dokud má alespoň některé z kol půdu pod nohama, outlander jede jako tank.

Standardně jsou poháněné obě zadní nápravy, spínačem na řídítkách se aktivuje režim 6x6. V něm elektronika čeká na decentní prokluz zadních kol, aby okamžitě převelela točivý moment k přednímu samosvornému diferenciálu ViscoLok QE, který se pak dál stará o efektivní distribuci v rámci přední nápravy. Schopnosti pohonu v kombinaci s medvědí silou litrového dvouválce o automobilních parametrech 60 kW a 88 N.m dávají řidiči snad až nezdravé sebevědomí.

Pro práci cokoli

Tohle všechno ale pochopitelně není pro nic za nic. Stroj je určen pro pracovní nasazení v nejhůře dostupných oblastech, a tak je potřeba, aby na něj bylo spolehnutí. Pak oceníte i zdánlivé detaily, třeba že se při vývoji počítalo s delšími prostoji se spuštěným motorem – například při těžbě dřeva, tahání pařezů a podobně. Verze 6x6 proto dostala větší chladič, zdvojený okruh a častěji spínaný ventilátor, aby mu takové režimy nevadily.

Když už se bude majitel motat mezi pařezy, stejně jako my si určitě všimne úžasné schopnosti outlanderu pohlcovat překážky. Prostřední náprava má obrovské zdvihy, kola se doslova zaboří do karoserie a stroj stojí stále rovně. Pokud by došlo na potřebu skutečně extrémního křížení náprav, má BRP v rukávu další trumf. Vytažením závlačky na každé straně je možné odpojit a vyjmout torzní stabilizátor třetí nápravy, čímž se i ona může začít vychylovat ve stejné míře jako její sestřička. Před nájezdem na asfalt ale doporučujeme stabilizátor zase zapojit. I s ním se totiž půltunový drobeček na prahu maximální rychlosti 90 km/h docela neposedně vlní, nechtěli bychom vidět ten tanec bez něj a s plným naložením – tedy řidič + 45 kg na nosiči + 318 na korbě. Tuna jako vymalovaná. Pomoc precizně naladěného posilovače řízení DPS s třemi režimy potom jako když najdete.

Za práci se platí

Do detailu promyšlená konstrukce, moderní technologie v základní výbavě, atraktivní design a k tomu špičkový litrový základ, to nevěstí nízkou cenovku – půl milionu s daní bude pro mnohé překážkou, kterou nezdolá ani pohon šesti kol. Kdo by trval na koncepci, ale slevil z výkonu, jízdních vlastností i výbavy, mohl by uspět u jediného konkurenta: Polarisu Sportsman 6x6 800 za 375 000 Kč.

Plusy

  • Fantastická průchodnost terénem
  • Variabilní korba
  • Moderní technologie ve standardu
  • Skvělý motor

Minusy

  • Malý rejd
  • Vyšší cena

Outlander 1000 6x6 XT
Motor čtyřtaktní dvouválec Rotax
Chlazení kapalina
Vrtání x zdvih (mm) 91 x 75
Zdvihový objem (cm3) 976
Výkon (kW) 60
Točivý moment (N.m) 88
Převodovka CVT, redukce, zpátečka
Pohon 4x6, 6x6
Brzdy kotoučové
Délka x šířka x výška (mm) 3300 x 1168 x 1118
Světlá výška (mm) 305
Suchá hmotnost (kg) 515
Nosnost nosiče/korby (kg) 45/318
Objem nádrže (l) 20,5
Cena (Kč bez DPH/Kč s DPH) 415 000/502 150

Jede traktor, jede do hor

V ceníku oficiálního importéra najdete Outlander 6x6 s označením T3. Podobnost s názvem naší nejznámější tramvaje je ryze náhodná, zde se jedná o označení homologační skupiny – zemědělský nebo lesnický traktor s provozní hmotností nepřesahující 600 kg. Z toho plyne pro šestikolku několik důsledků: dostane žlutou registrační značku, se kterou se smí po silnicích pohybovat maximálně čtyřicítkou, nemusí na STK, vézt může jediného cestujícího-řidiče a ten nemusí mít na hlavě přilbu. Není to přece žádný motorkář, ale traktorista…

Když se jízda nepovede
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman

Minulý týden skončil v čele Akademie věd, včera vykročil…

Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech

Velká Británie formálně oznámila Evropské unii svůj záměr…

CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu

Obchodní společnost Makro Cash & Carry ČR distribuční…

Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka

Třicátý ročník filmové přehlídky se uskuteční od 20. do…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim zaplatí pečovatelku

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim…

Vláda ve středu odsouhlasila novelu o sociálních službách a posílá ji k posouzení Sněmovně. Norma zavádí…

Vyhlášený Zelný trh v Brně krachuje: Ruinuje ho EET

Vyhlášený Zelný trh v Brně krachuje: Ruinuje ho EET

Tradiční městský trh ničí zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Jindy se přes náměstí v Brně nedalo…

 

iSport.cz

Lavický rapuje o Spartě před derby: Jsme špatný! Co tam nejsem, výkony jsou matný

Lavický rapuje o Spartě před derby: Jsme špatný! Co…

Derby song baví internet. Ještě před nedělním výkopem se herec Jakub Štáfek, proslavený jako seriálová postava…

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým je v pozoru, řekl Rada

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým…

Změnil systém bránění, během pauzy pracoval s týmem na kondici a ještě stihl individuální pohovory s hráči.…

 

Reflex.cz

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur, Česko nic. Loni se jich vrátilo domů jen 82 tisíc

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur,…

Některé státy Evropy lákají migranty nejenom štědrými sociálními dávkami a vstřícným postupem při udělování…