20.3. 2014 Jiří Baborský

Outlander 1000 6x6 XT: 6x6 - Práce všeho druhu

 

Namlsáni podzimním seznámením v Turecku jsme Outlander 1000 6x6 otestovali na rodné hroudě. A že ji šestikolka nešetřila.

Měří to přes tři metry, váží půl tuny, a když máte kuráž, leze to po zdi. Co je to? Novinka od BRP, Outlander 1000 6x6 XT. Že jsme jak malé děti? My za to nemůžeme, že nás stroj určený primárně pro práci tolik baví. Je to zkrátka zase něco jiného. Delší čtyřkolka, řeknete si možná. Rozdílů je ale víc než dost.

Finské kontra

Kanadský koncern Bombardier Recreational Products (BRP) se v názvu chlubí výrobou strojů pro zábavu. Skútry na vodu i sníh, tříkolky, čtyřkolky, side-by-side…

Jenomže nejen zábavou živ je člověk, občas se musí i pracovat. To si řekli hoši z finské divize a vzali si pod palec přestavbu vlajkové lodi čtyřkolek na nezlomného dříče. Litrovému outlanderu přidali jednu poháněnou nápravu, prodloužili šasi o 112 cm a sklápěcí korbu navrhli tak, aby na ni šlo namontovat rozličné příslušenství a vešla se i europaleta. Možnosti využití? Nekonečné.

Hurá na směnu!

Jako první nás zarazila velikost. S délkou 3,3 metru nemá šestikolka daleko k autu. Na tanec mezi stromy to s ní úplně nebude. Menší rejd nás zaměstnal hned při prvním otáčení. Taky vás napadlo pomoci si lehkým driftíkem? Zapomeňte na lehkost, s níž se čtyřkolky vrhají do takových hrátek. O nějakém odsazení zadku plynem nechce šestikolka ani slyšet. Trakce podvozku nemá daleko k lepenému spoji. To byla věc, která nás vážně dostala.

Stojíme v ukrutném kopci, zlehka přidáváme plyn a bez náznaku prohrábnutí se rozpohybujeme. Šest je zkrátka o 50 % víc než čtyři, to je selská matematika. Dokud má alespoň některé z kol půdu pod nohama, outlander jede jako tank.

Standardně jsou poháněné obě zadní nápravy, spínačem na řídítkách se aktivuje režim 6x6. V něm elektronika čeká na decentní prokluz zadních kol, aby okamžitě převelela točivý moment k přednímu samosvornému diferenciálu ViscoLok QE, který se pak dál stará o efektivní distribuci v rámci přední nápravy. Schopnosti pohonu v kombinaci s medvědí silou litrového dvouválce o automobilních parametrech 60 kW a 88 N.m dávají řidiči snad až nezdravé sebevědomí.

Pro práci cokoli

Tohle všechno ale pochopitelně není pro nic za nic. Stroj je určen pro pracovní nasazení v nejhůře dostupných oblastech, a tak je potřeba, aby na něj bylo spolehnutí. Pak oceníte i zdánlivé detaily, třeba že se při vývoji počítalo s delšími prostoji se spuštěným motorem – například při těžbě dřeva, tahání pařezů a podobně. Verze 6x6 proto dostala větší chladič, zdvojený okruh a častěji spínaný ventilátor, aby mu takové režimy nevadily.

Když už se bude majitel motat mezi pařezy, stejně jako my si určitě všimne úžasné schopnosti outlanderu pohlcovat překážky. Prostřední náprava má obrovské zdvihy, kola se doslova zaboří do karoserie a stroj stojí stále rovně. Pokud by došlo na potřebu skutečně extrémního křížení náprav, má BRP v rukávu další trumf. Vytažením závlačky na každé straně je možné odpojit a vyjmout torzní stabilizátor třetí nápravy, čímž se i ona může začít vychylovat ve stejné míře jako její sestřička. Před nájezdem na asfalt ale doporučujeme stabilizátor zase zapojit. I s ním se totiž půltunový drobeček na prahu maximální rychlosti 90 km/h docela neposedně vlní, nechtěli bychom vidět ten tanec bez něj a s plným naložením – tedy řidič + 45 kg na nosiči + 318 na korbě. Tuna jako vymalovaná. Pomoc precizně naladěného posilovače řízení DPS s třemi režimy potom jako když najdete.

Za práci se platí

Do detailu promyšlená konstrukce, moderní technologie v základní výbavě, atraktivní design a k tomu špičkový litrový základ, to nevěstí nízkou cenovku – půl milionu s daní bude pro mnohé překážkou, kterou nezdolá ani pohon šesti kol. Kdo by trval na koncepci, ale slevil z výkonu, jízdních vlastností i výbavy, mohl by uspět u jediného konkurenta: Polarisu Sportsman 6x6 800 za 375 000 Kč.

Plusy

  • Fantastická průchodnost terénem
  • Variabilní korba
  • Moderní technologie ve standardu
  • Skvělý motor

Minusy

  • Malý rejd
  • Vyšší cena

Outlander 1000 6x6 XT
Motor čtyřtaktní dvouválec Rotax
Chlazení kapalina
Vrtání x zdvih (mm) 91 x 75
Zdvihový objem (cm3) 976
Výkon (kW) 60
Točivý moment (N.m) 88
Převodovka CVT, redukce, zpátečka
Pohon 4x6, 6x6
Brzdy kotoučové
Délka x šířka x výška (mm) 3300 x 1168 x 1118
Světlá výška (mm) 305
Suchá hmotnost (kg) 515
Nosnost nosiče/korby (kg) 45/318
Objem nádrže (l) 20,5
Cena (Kč bez DPH/Kč s DPH) 415 000/502 150

Jede traktor, jede do hor

V ceníku oficiálního importéra najdete Outlander 6x6 s označením T3. Podobnost s názvem naší nejznámější tramvaje je ryze náhodná, zde se jedná o označení homologační skupiny – zemědělský nebo lesnický traktor s provozní hmotností nepřesahující 600 kg. Z toho plyne pro šestikolku několik důsledků: dostane žlutou registrační značku, se kterou se smí po silnicích pohybovat maximálně čtyřicítkou, nemusí na STK, vézt může jediného cestujícího-řidiče a ten nemusí mít na hlavě přilbu. Není to přece žádný motorkář, ale traktorista…

Když se jízda nepovede
 

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácnosti se v zimě levnějšího plynu nedočkají Domácnosti se v zimě levnějšího plynu nedočkají

Největší obchodníci se během topné sezony nechystají…

Automobilka PSA hodlá v budoucnu nabízet u všech modelů elektrickou verzi Automobilka PSA hodlá v budoucnu nabízet u všech modelů elektrickou verzi

Francouzská automobilka PSA hodlá od roku 2025 nabízet u…

Apple podlehl daňovému tlaku, v USA vytvoří dalších dvacet tisíc pracovních míst Apple podlehl daňovému tlaku, v USA vytvoří dalších dvacet tisíc pracovních míst

Firma Apple plánuje postavit další firemní kampus ve…

Růst čínské ekonomiky loni zrychlil Růst čínské ekonomiky loni zrychlil

Růst čínské ekonomiky v loňském roce zrychlil na 6,9…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
První skica nové Škody Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

První skica nové Škody Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Dnes 08:11

Škoda Auto zveřejnila první skicu modernizované Škody Fabia. Vůz si odbude premiéru na březnovém autosalonu v Ženevě.




Blesk.cz

Jedlé kaštany: Jak vybrat kvalitní a dobře je doma upéci?

Jedlé kaštany: Jak vybrat kvalitní a dobře je doma upéci?

Také milujete tu vůni a chuť čerstvě upečených jedlých kaštanů? A víte, že si je můžete snadno připravit i doma?…

Brexit je o krok blíže: Britští poslanci zrušili nadřazenost zákonů EU

Brexit je o krok blíže: Britští poslanci zrušili…

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu dnes v souvislosti s chystaným odchodem z Evropské unie…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

To byly hody! Jeřábek má první gól v NHL. Pálili i Pastrňák, Krejčí a Kaše

To byly hody! Jeřábek má první gól v NHL. Pálili i…

SOUHRN | David Krejčí přispěl ve středečním utkání NHL gólem a přihrávkou k výhře Bostonu 4:1 nad Montrealem. Za…

 

Reflex.cz

Snowboarďáci jsou moje prokletí, říká herec Vojta Kotek

Snowboarďáci jsou moje prokletí, říká herec Vojta Kotek

Když jsme se sešli ve vinohradské kavárně, první, o co mě poprosil, bylo, abych ho nezkoušel z dějepisu. Marii…

Sněmovna za dva měsíce schválila jediný zákon. Nic lepšího si od parlamentu nemůžeme přát

Sněmovna za dva měsíce schválila jediný zákon. Nic…

Češi a Moravané jsou zpravidla věčně naštvaní, alespoň co se politiky týče. Slovy klasika někdo je z posledních…