Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PAL-V Liberty: Dali byste za podivný auto-vrtulník osm milionů?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Společnost PAL-V představuje svůj nový model Liberty, který má být spojením vírníku s automobilem a míří do prodeje.

Nizozemská společnost PAL-V (PAL-V – Personal Air and Land Vehicle) šla při vývoji stroje schopného jízdy po silnici i létání odlišnou cestou než většina firem, jejichž cílem je vývoj plně funkčního létajícího automobilu.

Zvolila totiž kombinací silniční tříkolky s vírníkem. Pozemní zkoušky jejího prvního modelu v podobě dvoumístného stroje PAL-V One byly dokončeny již v roce 2009 a o tři roky později tento stroj vlastní silou vzlétl.

Podvozek s dvojicí za sebou umístěných sedadel vycházel ze starší konstrukce nizozemské silniční tříkolky Carver s nuceným nakláněním. Na zemi i ve vzduchu měla být tato prvotina schopna dosáhnout rychlosti 180 km/h a její dolet se pohyboval okolo 500 km.

Nástupcem tohoto průkopnického stroje se nyní stává model PAL-V Liberty, který zachovává koncepci dvoumístného vírníku s tříkolovým podvozkem, ale na rozdíl od svého předchůdce je již nyní nabízen k prodeji.

PAL-V Liberty ve specifikaci pro evropský trh je v režimu pro jízdu dlouhý 4,0 m, široký 2,0 m a vysoký 1,7 m, zatímco v letovém režimu je délka trupu s ocasními plochami 6,1 m, šířka 2,0 m a výška 3,2 m. Dvoulistý rotor při své otáčení vytváří kruh o průměru 10,75 m.

Stroj s maximální vzletovou hmotnosti 910 kg, do níž je zahrnuto, palivo, zavazadla i dvojice cestujících, má pro jízdu využívat pohonnou jednotku o výkonu 73,5 kW (100 k), zatímco pro let má mít k dispozici 147 kW (200 k).

Pro jízdu po silnicích bude maximální rychlost omezena na 160 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h má trvat méně než 9,0 s a spotřeba paliva se má pohybovat okolo 7,6 l benzinu na 100 km. Dojezd pak má být okolo 1315 km.

Ve vzduchu má být vírník schopen dosáhnou rychlosti až 180 km/h, ale ekonomická cestovní rychlost se má pohybovat okolo 140 km/h. Dostup stroje bude do 3500 metrů a dolet maximálně 500 km.

PAL-V Liberty míří na trh nejprve v úvodní edici Pioneer limitované na 90 exemplářů a pyšnící se mimo jiné zlatou plaketou s výrobním číslem, karbonovými doplňky a koženým čalouněním interiéru. Cena těchto vírníků schválených pro jízdu po běžných komunikacích je stanovena na 499.000 euro (zhruba 13.525.000 Kč) a první majitelé se jich mají dočkat do konce příštího roku.

Na tuto úvodní limitovanou edici pak naváže provedení Liberty Sport s méně exkluzivním provedením interiéru a cenou 299.000 euro (okolo 8.105.000 Kč). V ceně obou provedení je pak zahrnut kromě dodávky samotné stroje i pilotní výcvik, který je zakončen zkouškou pro získání pilotní licence, bez níž se nelze vydat do vzduchu.

PAL-V Liberty podobně jako většina podobných kříženců příliš neohromuje svými výkony, i když v běžném silničním provozu bude asi patřit ke svižnějším účastníkům a ve vzduchu pak profituje z koncepce vírníků, která není příliš náročná na pilotáž a je i poměrně bezpečná, ale neumožňuje visení na jednom místě jako u vrtulníků, protože nosný rotor není poháněn motorem, ale pouze proudem vzduchu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
22. 2. 2017 13:27
Re: Zase ty nadpisy...
22. 2. 2017 13:26
Re: Zase ty nadpisy...
On to ale vrtulník není a akorát to bude mást, když o tom nic neví.
Avatar - white label
21. 2. 2017 12:30
Re: Zase ty nadpisy...
Protože výraz vírník mnoha lidem neřekne nic konkrétního.
Avatar - Barry Lyndon
21. 2. 2017 12:11
zatím nejpovedenější pokus
Líbí se mi, jak se v režimu auto umí naklánět do zatáček. A celkově je koncepce vírníku pro "létající auto" asi nejlepší možná. Je to jednodušší než vrtulník a odpadají neskladná křídla.
21. 2. 2017 11:09
Zase ty nadpisy...
Nejsem žádným místním kritikem redakce a do debat kde se kde kdo opírá o redaktory se nezapojuju, ale někdy mi ty volby názvů článků přijdou už mimo..
Proč je v nadpisu Auto-vrtulník, když se jedná o vírník, což je nakonec správně uvedeno v článku..