PAL-V Liberty: Dali byste za podivný auto-vrtulník osm milionů?
Nizozemská společnost PAL-V (PAL-V – Personal Air and Land Vehicle) šla při vývoji stroje schopného jízdy po silnici i létání odlišnou cestou než většina firem, jejichž cílem je vývoj plně funkčního létajícího automobilu.
Zvolila totiž kombinací silniční tříkolky s vírníkem. Pozemní zkoušky jejího prvního modelu v podobě dvoumístného stroje PAL-V One byly dokončeny již v roce 2009 a o tři roky později tento stroj vlastní silou vzlétl.
Podvozek s dvojicí za sebou umístěných sedadel vycházel ze starší konstrukce nizozemské silniční tříkolky Carver s nuceným nakláněním. Na zemi i ve vzduchu měla být tato prvotina schopna dosáhnout rychlosti 180 km/h a její dolet se pohyboval okolo 500 km.
Nástupcem tohoto průkopnického stroje se nyní stává model PAL-V Liberty, který zachovává koncepci dvoumístného vírníku s tříkolovým podvozkem, ale na rozdíl od svého předchůdce je již nyní nabízen k prodeji.
PAL-V Liberty ve specifikaci pro evropský trh je v režimu pro jízdu dlouhý 4,0 m, široký 2,0 m a vysoký 1,7 m, zatímco v letovém režimu je délka trupu s ocasními plochami 6,1 m, šířka 2,0 m a výška 3,2 m. Dvoulistý rotor při své otáčení vytváří kruh o průměru 10,75 m.
Stroj s maximální vzletovou hmotnosti 910 kg, do níž je zahrnuto, palivo, zavazadla i dvojice cestujících, má pro jízdu využívat pohonnou jednotku o výkonu 73,5 kW (100 k), zatímco pro let má mít k dispozici 147 kW (200 k).
Pro jízdu po silnicích bude maximální rychlost omezena na 160 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h má trvat méně než 9,0 s a spotřeba paliva se má pohybovat okolo 7,6 l benzinu na 100 km. Dojezd pak má být okolo 1315 km.
Ve vzduchu má být vírník schopen dosáhnou rychlosti až 180 km/h, ale ekonomická cestovní rychlost se má pohybovat okolo 140 km/h. Dostup stroje bude do 3500 metrů a dolet maximálně 500 km.
PAL-V Liberty míří na trh nejprve v úvodní edici Pioneer limitované na 90 exemplářů a pyšnící se mimo jiné zlatou plaketou s výrobním číslem, karbonovými doplňky a koženým čalouněním interiéru. Cena těchto vírníků schválených pro jízdu po běžných komunikacích je stanovena na 499.000 euro (zhruba 13.525.000 Kč) a první majitelé se jich mají dočkat do konce příštího roku.
Na tuto úvodní limitovanou edici pak naváže provedení Liberty Sport s méně exkluzivním provedením interiéru a cenou 299.000 euro (okolo 8.105.000 Kč). V ceně obou provedení je pak zahrnut kromě dodávky samotné stroje i pilotní výcvik, který je zakončen zkouškou pro získání pilotní licence, bez níž se nelze vydat do vzduchu.
PAL-V Liberty podobně jako většina podobných kříženců příliš neohromuje svými výkony, i když v běžném silničním provozu bude asi patřit ke svižnějším účastníkům a ve vzduchu pak profituje z koncepce vírníků, která není příliš náročná na pilotáž a je i poměrně bezpečná, ale neumožňuje visení na jednom místě jako u vrtulníků, protože nosný rotor není poháněn motorem, ale pouze proudem vzduchu.