Plechový disk vs. hydraulický lis: Takhle to dopadne, když na kolo působí 500 tun
Ceny neoriginálních automobilových disků jsou v dnešní době kolikrát tak nízké, že se snad ani nevyplatí poškozené kusy opravovat. Stát se přitom může cokoliv od poškrábání o patník při parkování až po prasknutí způsobené rázem po projetí velké díry na silnici. Jde snad o nejdůležitější část automobilu, proto se vyplatí disky opečovávat, pravidelně kontrolovat a případné poškození okamžitě řešit.
V následujícím videu uvidíte, že i běžný plechový disk musí vydržet opravdu mnoho. Autor jej vystavuje tlaku rovnajícímu se pěti stům tunám, což pro představu odpovídá více než pěti stům základním fabiím (bez řidiče váží 980 kilogramů), jejichž hmotnost je soustředěna do malého průřezu. Disk takový nápor samozřejmě nevydrží, ze začátku ale odolává statečně.
Video slouží jenom jako taková zajímavost, s reálným testováním disků nemá nic společného. Aby byl totiž disk schválen do provozu, což poznáte jednoduše například podle označení KBA, musí projít zkouškou odvalování (trvá 72 hodin odvalováním po válcích), rázem (rázové kladivo dopadne na hranu límce s obutou pneumatikou) a ohybem (simuluje zatížení kola v zatáčkách). Asi není třeba dodávat, že jakýmkoliv mechanickým poškozením disku během jízdy se jeho pevnost a odolnost snižuje…