Podvádí automobilky při nárazových testech? Euro NCAP řeší podezřele označené díly
Společnosti Euro NCAP a Thatcham Research přichází s informací, která může hodně zamíchat s posledními výsledky nárazových testů. U některých vozů totiž byly airbagy a systémy Isofix označeny nápisem „pouze pro crash testy“. Znamená to, že by si automobilky chtěly vysloužit lepší hodnocení a k testům záměrně dávaly bezpečnější prototypy, než jakými vozy ve skutečnosti jsou?
„V poslední době jsme na vozidlech našli komponenty označené nápisem: pouze pro crash testy Euro NCAP,“ prozradil Matthew Avery, šéf britské výzkumné společnosti Thatcham Research. Stejný člověk dále prozradil, že nápisy se objevily na autech několika různých značek. Tvrzení potvrdili i zástupci Euro NCAP, kteří uvádí, že si všimli podezřelých nápisů na airbazích či předních sedačkách.
Nejde však o nějaké nárazové proklepnutí aut. Společnost Thatcham si automobily po nárazových testech bere do svých rukou pravidelně a pečlivě zkoumá jednotlivé komponenty. Značky to vědí, tudíž by bylo velmi divné, kdyby na nasazení jiných dílů takto upozorňovaly.
Matthew Avery si ale stojí za svým: „Někdy jsme prohlíželi auto a na zadní straně některých dílů jsme si všimli těchto nápisů. Hlavně u airbagů to bývá velmi časté, což je velmi, velmi podezřelé.“
Společnost, která na problém upozornila, přiznává, že většina těchto komponent pochází od třetích stran. Vyjádření však žádá od samotných automobilek, které vozy k testům dodávají. Ty už poskytly řadu více či méně důvěryhodných vysvětlení.
Jedno takové od nejmenované automobilky zveřejnili i zástupci Euro NCAP. V něm stojí, že nápisy slouží jako interní referenční označení. Výrobní procesy a termíny testů jsou totiž striktní a značky chtějí nárazové zkoušky stihnout včas, tudíž se takto snaží maximalizovat rychlost stavby celého auta.
„Všechny případy, na které jsme přišli, pečlivě sledujeme. Můžeme požádat o návštěvu továrny, dodavatele náhradních dílů či automobily znovu otestovat,“ stojí v prohlášení Euro NCAP. Žádné definitivní rozhodnutí ale zatím nepadlo. Zástupci dále říkají, že pravidelné audity nikdy neprokázaly, že by se některá z automobilek rozhodla své auto pro crash testy úmyslně „vylepšit“.
Stejného názoru je i Mike Hawes, generální ředitel společnosti automobilových výrobců (SMMT). „Od takového podezření se distancujeme. Neexistují žádné důkazy o nesprávných postupech v testování bezpečnosti,“ říká s tím, že nápisy na jednotlivých dílech vozu jsou každodenní součástí výrobního procesu. „Podezřívavé poznámky nejsou odůvodněné, vždyť bezpečnost je pro automobilismus prioritou číslo jedna,“ řekl dále.
„Před zahájením sériové produkce je nutné určit komponenty, které jsou z hlediska bezpečnosti kritické. Výrobce posléze může snadněji zkontrolovat, že jde o díl nejnovější specifikace. V žádném případě na tom není nic neobvyklého,“ dodal Hawes.
A co na to Matthew Avery? „Jsem si jistý, že 99 případů ze sta má pro toto označení legitimní důvod. Zároveň si ale myslím, že jsme neviděli všechno. Určitě jsou věci, které se nám zjistit nepodařilo.“