Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podvozky pro kontejnery a výměnné nástavby: Kögel

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Kögel představil flexibilní kontejnerový podvozek Port již v roce 2010. Výrobce nabízí i sestavu podvozku Combi a různých nástaveb Swap.

Kontejnerový podvozek Port se vyznačuje variabilním využitím v přepravě. Díky robustní konstrukci rámu nabízí vysoké užitečné za tížení až třicet tun při dvacetistopém kontejneru uloženém uprostřed podvozku. Kvalitní materiály, nízká pohotovostní hmotnost od 5,1 tuny, snadná obsluha a flexibilita při použití činí z Portu vhodný přepravní prostředek pro transport kontejnerů od velikosti dvaceti, přes třicet a čtyřicet až po 45 stop. Multifunkční čelní nosník je vhodný pro přepravu kontejnerů Iso a HighCube. V souladu se směrnicí EU je možná na základě povolení výjimky přeprava i 45stopého kontejneru HighCube Euro Corner kontejnerů.

Tři verze podvozku

Port je tvořen buď pevným podvozkem, nebo s výsuvnou zadní částí (Simplex), vysunutím čelní i zadní části (Duplex), nebo jako kluzný podvozek (Multiplex) s variabilním rozchodem kol. Pevný port pro 40stopý kontejner nabízí také přepravu dvacetistopého uprostřed či třicetistopého vzadu. Verze Simplex s výsuvnou zádí dovoluje převoz dvacetistopého kontejneru vzadu se snadnou vykládkou na rampě.

Vybavení podvozku Port zahrnuje například pomocné zařízení pro rozjezd a čtveřici masivních kotvicích ok pro přepravu na trajektu.

Ukotvení kontejnerů na podvozku mají na starosti zámky Twist-Lock. Jsou buď pevné, či s nastavitelnou výškou a určené pro ISO kontejnery. Volitelně lze získat rychlejší způsob fixace nástavby Quick-Lock, který automaticky zabezpečí úchyty při mechanickém kontaktu se zámkem.

Ovládání pozice kontejneru na podvozku je u tohoto výrobce řešeno praktickým před deštěm odolným panelem na straně vozidla. Kögel nešetřil a do sériové výbavy vložil elektronické rozdělování brzdné síly EBS, na přání může klient získat LED osvětlení do koncových svítilen.

Combi přeprava

Pro střídavou dopravu Kögel připravil podvozek s výměnnými nástavbami. Combi je inteligentní řešení užitkového vozidla ve střídavé dopravě. Díky lehké konstrukci a pohotovostní hmotnosti od 2,7 tuny nabízí vysoké užitečné zatížení. Přestavitelný a sklopný normovaný doraz spolu se zvedacím a spouštěcím zařízením, řiditelným zvlášť pro přední a zadní nápravu, zajišťují jednoduchou a bezpečnou manipulaci. Podvozek se vyznačuje velmi dobrými jízdními vlastnostmi a stabilitou i při jízdě bez nákladu.

Různorodé využití

Díky nastavitelnému/sklápěcímu normovanému dorazu lze Combi přizpůsobit nejrůznějším typům výměnných mostů. Podvozek používá nápravy renomovaných výrobců, k dispozici je na klasických 22,5palcových kolech nebo low-deck s 19,5“ ráfky. V kombinaci s výměnnými kontejnery pro převoz papírových rolí, nápojů či desek nebo pro kombinovanou přepravu i na železnici dostává podvozek velmi různorodé uplatnění.

Combi disponuje na boční straně ovládací pákou pro samostatné zvedání a spouštění s funkcí aretace. Díky tomu je zvedání a spouštění rychlé a při samostatném zásobníku vzduchu nepotřebuje připojení k tahači. Pneumatická pružina disponuje dlouhou dráhou, takže je možné podvozek zaparkovat i v nakloněném terénu tak, aby se kontejner nacházel ve vodorovném stavu. Parkovací výšky standardní verze mezi 1220 a 1320 mm, v provedení Jumbo 1000 až 1320 mm.

K najíždění podvozku pod výměnný kontejner slouží naváděcí válečky, které lze získat v ložiskovém provedení pro delší životnost. Na přání lze dodat ještě jeden pár naváděcích válečků navíc.

Do volitelné výbavy také patří mechanicky zasouvatelné tažné vidlice včetně systému pro nastavení výšky.

Podobně jako Port dostalo do výbavy i Combi elektronický brzdný systém EBS a na přání diody v koncových svítilnách.

Swap

Výměnné nástavby Kögel se vyznačují mnohotvárností a nabízejí vhodné řešení pro kolejovou i silniční dopravu. Vedle standardních nástaveb pro výměnné kontejnery s posuvnou plachtou je podvozek k dostání též s bočnicemi. Díky snadné obsluze, vysoké pevnosti nástavby a kvalitním materiálům nabízí vozidlo mnoho předností pro kombinovanou dopravu.

Výměnné kontejnery vykazují nízkou pohotovostní hmotnost od 2,25 tuny a díky ní nabízejí velké užitečné zatížení. Čelní stěna standardně vzniká z hliníku, ale na přání ji lze doplnit v dolní části ocelovým plechem. Vnější rám je samozřejmě ocelový a zahrnuje velké množství kotvicích bodů s pevností každého dvě tuny pro náklad. Boční opory nástavby lze posouvat dle rozmístění nákladu díky snadnému klouzání po vnějším rámu VarioFix. Rychlost nakládky dovoluje pevná podlaha schopna odolávat zatížení vysokozdvižného vozíku s hmotností na jednu nápravu až 5,46 tuny.

Výměnný kontejner může být dodán s pevnými bočnicemi či shrnovací nebo posuvnou plachtou. Ta se posouvá standardně zezadu dopředu, ale na přání může klient dostat také možnost opačného směru pohybu plachty. K dostání je i celní uzávěr.

Ladislav Černý
Diskuze (0)