Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polská rallye po 2. etapě: Bitva o sekundy

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Belgická posádka Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul udržela s vozem Hyundai i20 WRC Coupé i po druhém dnu vedení v Polské rallye. Svádí však pořád neuvěřitelně dramatickou bitvu o sekundy s estonskou dvojicí Ott Tänak a Martin Järveoja.

Z původní trojice bojující o výhru i stupně vítězů vypadl po prvním dnu Fin Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC), který havaroval v šestnácté rychlostní zkoušce. Do hry o nejvyšší příčku se naopak vrátil novozélandský pilot Haydden Paddon (Hyundai i20 Coupe WRC), který vyhrál v sobotu tři rychlostní zkoušky a je na časový „dostřel“ k vedoucí dvojici.

Jeden ztratil křídlo, druhý závod

Podobně jako v pátek se měnilo často vedení v soutěži. Tentokrát se střídali pouze dva piloti. Belgičan Neuville vedl do jedenáctého testu, pak si na dvě zkoušky převzal první příčku Estonec Tänak, aby se Neuville do vedení vrátil na RZ14 a RZ15. Na šestnácté zkoušce se však pořadí změnilo ve prospěch Tänaka, ale v závěru dne se Neuville na pozici premianta Polské rallye zase vrátil.

Potud je řeč o šestnácté rychlostní zkoušce. Z trati se nejprve odporoučel Latvala. „Viděl jsem Jariho auto zaparkované mimo trať,“ komentoval to Tänak, který přijel do cíle erzety bez zadního křídla. Neuville měl defekt levé zadní pneumatiky a „dostal“ třiadvacet sekund.

Vypadalo to, že Tänak odskočí svému největšímu soupeři, ale ztráta zadního spoileru zhoršila jízdní vlastnosti jeho fiesty. „Bez křídla to jde těžko, ale co mám dělat,“ vysvětloval Tänak. Hned v RZ17 „nechal“ 8,8 sekundy a Neuville se vrátil do boje o vítězství. „Ott se nezdá. Musím často hledat odvahu, abych na některých úsecích trati získal sekundy, které potřebuji,“ říkal v cíli Neuville.

Tänak v pátek sebevědomě prohlašoval, že nejede naplno. V sobotu však už mluvil jinak. „Bylo to těžké na skocích, snažil jsem se jet bez chyb, víc nešlo. Zítra se může stát cokoliv,“ prohlásil v cíli sobotní etapy.

Využil problémů favorita

Paddon má v Polsku, co napravovat. Na Sardinii jezdil první, ale ulomil pravé zadní kolo. V polském sobotním dnu začal po RZ11 jako pátý, ale hned v další speciálce už byl čtvrtý. Po dramatické šestnácté speciálce se posunul na třetí příčku. „Seb měl problémy, takže jsem využil situace. Celý den byl pro mě v autě poměrně komfortní,“ pochvaloval si Paddon, který ještě může zasáhnout do bitvy o vítězství.

Do velkých problémů se dostal lídr šampionátu Sebastien Ogier (Ford Fiesta WRC´17). „Nemáme štěstí. Na jedenácté zkoušce jsme měli pomalý defekt, po prvním kilometru další speciálky znovu a ke konci se nám guma vyzula z disku a my trefili dopravní značku. Auto bylo hůře ovladatelné, chyběl nám přední nárazník a tím pádem jsme přišli o přítlak,“ vysvětloval francouzský pilot. V závěru dne měl navíc problémy s motorem, ale přesto je aktuálně čtvrtý v pořadí soutěže.

Smůlu měl Pontus Tidemand z továrního týmu Škoda Motorsport, když měl v sedmnácté zkoušce defekt a ztratil 1:49,4 sekundy. „Pneumatika explodovala v zatáčce asi na deset kilometrů před cílem erzety, nedalo se nic dělat,“ vysvětloval švédský pilot. V aktuálním hodnocení kategorie WRC2 je druhý se ztrátou 1:03,3 sekundy na Ole Christiana Veibyho. Tento Nor jede rovněž s vozem Škoda Fabia R5, avšak tentokrát nikoliv oficiálně jako člen tovární ekipy.

V neděli čekají na posádky zbývající čtyři rychlostní zkoušky o celkové délce 59 kilometrů. První zkouška sobotního programu má start v 8.10 a poslední test Polské rallye je naplánován jako Power Stage na 12.18. Power Stage je zvlášť bodovaná rychlostní zkouška, která se vždy jezdí na závěr soutěže.

Průběžné pořadí (po 19 z 23 RZ): 1. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyuindai i20 Coupe WRC) 56:21,2; 2. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) +1,3; 3. .... 4. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +35,1; 5. Paddon, Marshall (N. Zél./Hyundai i20 Coupé WRC) +39,6; 6. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) +51,7; 7. Suninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta WRC´17) +1:11,0; 8. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +1:28,9; 9. Lefebvre, Moreau (Fr./Citroën C3 WRC) +1:37,0; 10. Ostberg, Floene (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +1:42,7; … 13. Veiby, Sjaermoen (Nor./Škoda fabia R5) +4:20,5 (1. v kategorie WRC2); 14. Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +4:25,6 (2. v kategorii WRC2).

Zbývající program Polské rallye

Neděle – 8.10 RZ20 (11,15 km); 9.08 RZ21 (18,68 km); 10.45 RZ22 (10,45 km); 12.18 RZ23 (18,68 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)