Porsche Carrera GT – závodní plnokrevník na silnici

Porsche Carrera GT – závodní plnokrevník na silnici

 

popisující Porsche Carrera GT jsme se věnovali celkové koncepci vozu, designu a pohonnému ústrojí. Ve druhé a závěrečné části vám popíšeme nosnou strukturu karosérie, podvozek, informace o interiéru a nebudou samozřejmě chybět stručné technické údaje.

V první části popisující Porsche Carrera GT jsme se věnovali celkové koncepci vozu, designu a pohonnému ústrojí. Ve druhé a závěrečné části vám popíšeme nosnou strukturu karosérie, podvozek, informace o interiéru a nebudou samozřejmě chybět stručné technické údaje.

Tohle všechno potřebuje extrémně tuhou nosnou strukturu, která dokáže zajistit dostatečně přesné a jednoznačné jízdní vlastnosti. Jak již bylo zmíněno, hlavní nosnou funkci plní skořepina z uhlíkového kompozitu společně s dvěmi pomocnými rámy. Ty jsou poprvé u sériového vozu také vyrobeny z kompozitu, který nese označení CFP. Tento materiál je předmětem patentu divize Porsche Motor Racing a vyznačuje se zvýšenou odolností proti vysokým teplotám vznikajícím v blízkosti motoru. Nosná skořepina tvořící prostor pro posádku společně s oběma rámy vytváří nosnou páteř vozu. Uhlíkový kompozit byl zvolen pro své specifické vlastnosti, vysokou pevnost a nízkou hmotnost. Výsledkem je hmotnost kompletní nosné struktury jen těsně přes 100 kg, což je asi o 40% méně než u klasických technologií. Materiál CFP má přes své nesporné kvality však jednu nectnost, je drahý a díly z něj vyrobené jsou velmi pracné. Každá součást se zpracovává ve 400 operacích a její výroba trvá zhruba týden. Nejdříve se do formy umístí tkanina z uhíkových vláken napuštěná syntetickou pryskyřicí. Pro různé součásti se používá tkanina s různou silou vláken a různým směrem jejich kladení se dosahují požadované pevnostní vlastnosti. Podle požadavků se střídá buď vrstva hliníku nebo plastu se speciální lepící vrstvou s vrstvami tkaniny až do maximální tloušťky 25 mm. Na určená místa se také zalaminovávají hliníkové vložky pro kotevní místa celé součásti. Nakonec se celá forma i se součástí neprodyšně zataví do speciální fólie a při tlaku 6-8 barů a teplotě 150°C se peče v autoklávu, kde se pryskyřice vytvrdí a díky speciálnímu lepidlu se spojí s uhlíkovou tkaninou. Celé „pečení“ trvá až 8 hodin. Velký důraz byl kladen také na vzhled povrchu kompozitu, který je na mnoha částech vozu použit také jako dekorativní prvek.

Mimo tuhosti potřebné pro kvalitní jízdní vlastnosti, nabízí kompozitní skořepina také vysoký standard pasivní bezpečnosti. Jako bezpečnostní prvky při převrácení vozu slouží rám okna zesílený vysokopevnostní ocelovou výztuhou a také oblouky za sedadly. Pro omezení tvorby třísek z lámajícího se materiálu je v interiéru použit velice odolný kompozit s aramidovými vlákny. Pro posílení pasivní bezpečnosti jsou podélné nosníky rámu posíleny vysokopevnostní nerezovou ocelí, aby se zvýšila jejich absorpční schopnost. Dveře jsou také vyztuženy trubkami ze stejného materiálu, příčky nárazníků i deformační členy jsou zhotoveny z vysokopevnostní hliníkové slitiny. Palivová nádrž na 92 litrů byla umístěna mezi prostor pro posádku a motor. K těmto prvkům pasivní ochrany se přidávají také čtyři airbagy v interiéru vozu.

Aby nic ze zmíněných prvků pasivní bezpečnosti nemuselo být využito dbá vynikající podvozek přímo převzatý ze speciálu pro 24 hodin Le Mans. Jeho vlastnosti byly samozřejmě poněkud zlidštěny, aby nabízel také patřičný komfort. Lichoběžníkové nápravy jsou odpruženy pomocí vzpěr pushrod, tak jak je běžné např. ve Formuli 1. Co je také běžné v F1, ale u produkčních vozů se s tím doposud nedalo setkat, jsou ocelová ramena zadní nápravy optimalizovány v aerodynamickém tunelu. Ramena přední nápravy jsou vykována z hliníkové slitiny. Vysokou přesnost a citlivost podvozku zajišťuje přímá montáž ramen do nosné struktury bez jakýchkoli pružných elementů. U podélné osy vozu uložené pružící jednotky ovládané pomocí pák a vzpěry, nabízí velkou citlivost a široké možnosti nastavení díky možnosti měnit poměry délek zmíněných pák. Oproti Porschem běžně používané konstrukci McPherson toto řešení odděluje odpružení od řízení, čímž jsou obě aktivity mnohem přesnější. Ovládání napomáhá také posilovač řízení eliminující přenos vibrací a rázů do volantu. Součástí bezpečného podvozku musí být i výkonné brzdy. Tuto funkci zastávají keramické jednotky PCCB, poprvé představené v roce 2001 v Porsche 911 GT2. Přední i zadní duté a příčně vrtané kotouče mají průměr 380 mm, o 30 mm více než v 911 GT2, a tloušťku 34 mm. Speciální materiál kotoučů dovolil redukovat jejich hmotnost proti klasickým litinovým o 50%, náběh plného výkonu je otázkou zlomků vteřiny a opotřebení je prakticky neznatelné. Velké kotouče jsou svírány velkými šestipístkovými zcela nově vyvinutými třmeny z hliníkové slitiny. Pro snadné dávkování brzdné síly a rychlou reakci je použit také posilovač brzd. Součástí brzd je také čtyřkanálové ABS, které muselo být upraveno s přihlédnutím na nový materiál kotoučů, aby dávkovalo své impulsy ve velice krátkých intervalech pro využití jejich potenciálu. Nezbytnou součástí takto výkonného vozu je protiprokluzový systém ASC, který pracuje ve všech rychlostech a zásahem do polohy škrtící klapky a zapalování omezuje výkon motoru v případě protočení hnacích kol. Jako jeho přítomnost však nesmí chybět také možnost toto zařízení vypnout a to lze učinit tlačítkem na středovém tunelu. Velké brzdy musí být umístěny ve velkých kolech. Byly navrženy speciálně pro tento vůz, jsou kované z hořčíkové slitiny a rozměry mají 9,5Jx19 vpředu a 12,5Jx20 vzadu. Nová výrobní technologie tak ušetřila 25% hmotnosti proti tradičním litým kolům z hliníkové slitiny. Tato úspora neodpružených hmot přinesla také větší citlivost odpružení. Jelikož se počítá i se sportovním nasazením vozu, je již z výroby vybaven upínáním kol pouze na jednu, centrální matici. Pro přenesení velkých akceleračních i brzdných sil byly vyvinuty také speciální pneumatiky o rozměrech 265/35 ZR 19 na přední nápravu a 335/30 ZR 20 na poháněná zadní kola. Že mají co přenášet dosvědčí například hodnota zrychlení z 0-200 km/h za 9,9 sekundy!

Tak jako design vnějšího povrchu vozu, je také interiér řešen s velkým důrazem na funkčnost. Požadavek nízké hmotnosti hraje prim také zde a použity jsou jen exkluzivní materiály jako kůže, hořčík a aramidovými vlákny vyztužený kompozit. Největší prostor dostal kompozit na prazích, kde svým high-tech vzhledem již při nastupování dává pocítit výjimečnost Carrery GT. Dominantním prvkem interiéru je středová konzola, která je zajímavá také svou konstrukcí. Je vyrobena jak jinak než z kompozitu, ovšem horní plocha je galvanicky pokovena hořčíkem. Vysoko umístěná řadící páka, aby byla blízko volantu zůstala zachována v upomínku „starých dobrých časů“. Jako památka na první vítězství vozu Porsche 917 v Le Mans v roce 1970 a pro úsporu hmotnosti, je madlo řadící páky vyrobeno z balzového dřeva. Rozmístění přístrojů s překrývajícími se kruhovými ukazateli před tradičním tříramenným volantem je také tradičním prvkem vozů Porsche. Co je ve vozech určených pro provoz na běžných silnicích nové, jsou sedadla z kostrou z aramidového kompozitu. Jsou čalouněna jemnou kůží a jejich posun je ruční, elektromotory jsou v plnokrevném sportovním voze nepřípustné. Navíc se ušetřily 2 kg na každém sedadle. Výsledkem nové konstrukce sedadel je hmotnost pouhých 10,7 kg, pro porovnání běžné sedadlo ve vozech Porsche váží více než 20 kg a skořepinová sedačka z Porsche 911 GT3 má 13,1 kg.

Přes velkou snahu o snížení hmotnosti nebylo zapomenuto na komfort posádky. V interiéru je k dispozici navigační systém Porsche Online Pro integrovaný s audiem od Bose. Spojením těchto dvou jednotek, vznikl celek o hmotnosti pouze 1,5 kg, který má tři funkce. Audio slouží k reprodukci hudby mimo jiné i z formátu MP3 a je zde také možnost připojení MMC (MultiMediaCards) s mnoha hodinami hudby. Navigační systém má jasnou funkci a dále je zde možnost přijímat a číst SMS, využívat WAP, obojí na velkém displeji. Součástí je telefon s hands-free ovládáním a každý automobil má svou e-mailovou adresu. Bose také vyvinul speciální reproduktory se sníženou hmotností a určil jejich správné umístění. Ve dvoumístném interiéru jich nakonec umístil celkem osm.

K vozu této kategorie neodmyslitelně patří také stylová kožená zavazadla vyvedená ve třech barevných kombinacích. Jelikož zavazadlový prostor v přídi má objem pouhých 76 litrů a navíc je určen pro umístění sejmuté střechy, která je zde upevněna pomocí kožených řemenů, je problém řešen netradiční cestou. Každé zavazadlo má určeno specifické místo v interiéru. Za sedadly je prostor pro oblečení, kufřík patří do prostoru pod nohy, další kus patří mezi dveře a sedadla, jiný zase do schránek ve dveřích či pod střední konzolu. Poslední kus tohoto příslušenství tvoří přenosná taška určená do zavazadlového prostoru. Tu si ovšem můžete vzít pouze pokud nepojedete bez střechy.

Co dodat závěrem? Porsche Carrera GT je technickým skvostem, který bude jistě ozdobou nejedné sbírky takovýchto vozů. Jeho předpokládaná vysoká cena jistě zajistí patřičnou výjimečnost a my můžeme jen čekat, jestli bude nasazena také na sportovním poli z něhož vzešla.

Porsche Carrera GT – závodní plnokrevník na silnici

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 

Štítky Design Porsche

 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

 



Smrtelná nehoda Paula Walkera: Porsche Carrera GT havarovalo ve 150 km/h Smrtelná nehoda Paula Walkera: Porsche Carrera GT havarovalo ve 150 km/h

Vyšetřování smrtelné nehody Paula Walkera a Rogera Rodase…

Gemballa Mirage GT: v limitované edici bude jen 25 kousků Gemballa Mirage GT: v limitované edici bude jen 25 kousků

Vše lze vylepšit, i supersportovní Porsche Carrera GT.…

 



 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Dnes 17:50

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale vyrazil na golf. Obamu za to kritizoval

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale…

Americký prezident Donald Trump svátek Díkůvzdání tráví na Floridě v letovisku Mar-a-Lago. Jeho zaměstnanci…

 

iSport.cz

Vítkovice řeší marodku, přichází Bartovič. Posila shodila klubový web

Vítkovice řeší marodku, přichází Bartovič. Posila…

Slovenský útočník Milan Bartovič (36 let) bude minimálně do 15. ledna pomáhat Vítkovicím. Ostravský klub tím…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…