Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru X-Mode usnadňuje jízdu v terénu. Jak funguje?

Subaru X-Mode
Subaru X-Mode
Subaru X-Mode
Subaru X-Mode
9 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (3)

Subaru je i díky pohonu všech kol vhodným autem pro jízdu mimo zpevněné cesty. Využít ještě lépe jeho přirozené vlastnosti pomáhá elektronický systém X-Mode.

Zlepšit chování vozidla v terénu lze několika způsoby. Zatímco dříve k tomu byly zapotřebí různé mechanické systémy, například uzávěr diferenciálu nebo redukční převod, s rozvojem elektroniky lze zmíněné systémy nejen částečně nahradit, ale zároveň to učinit levněji a mnohdy i efektivněji. Pokud se navíc takový systém pojí s pohonem všech kol, což je i případ vozů japonské značky Subaru, pak lze jeho schopnosti využít ještě ve větší míře.

Systém X-Mode se pojí pouze se zvýšenými modely Subaru. Konkrétně s foresterem, outbackem, crosstrekem a také elektrickým SUV Solterra. Letos je na trhu už jedenáct let, přičemž v průběhu produkce procházel evolucí s cílem usnadnit jeho ovládání a dále rozšířit jeho funkce. Nejnovější generace je v nabídce od jara loňského roku.

Klouzat, či neklouzat

Co se týče ovládání, tak u starších modelů k tomu sloužilo tlačítko na středovém tunelu, u nejnovějších modelů zmizelo a X-Mode se u nich ovládá na centrální dotykové obrazovce infotainmentu.

Mnohem důležitější je rozšíření funkcí. Nejnovější verze X-Mode tak nabízí dva sice na první pohled podobné, avšak ve skutečnosti velmi odlišné režimy (nemá je pouze základní verze Crosstreku). Prvním je Dirt/Snow (prach/sníh). V něm se systém snaží minimalizovat prokluz kol. Naopak ve druhém, „drsnějším“ režimu Deep Snow/Mud (hluboký sníh/bláto) je naopak snaha, aby byl prokluz kol velký, neboť smyslem je, aby se auto dokázalo vyhrabat třeba ze závěje.

Napříč jednotlivými vývojovými verzemi se liší také aktivita systému. Aktivní je vždy do rychlosti 40 km/h. U starší verze se po překročení uvedené rychlosti X-Mode vypnul a znovu zapnout jste jej museli manuálně tlačítkem.

U novějšího systému se po překročení uvedené rychlosti pouze uspí. Jakmile rychlost klesne na 40 km/h, opět se sám aktivuje. Od roku 2024 je X-Mode dostupný také při jízdě na zpátečku a zároveň obsahuje také režim pro sjíždění prudkých svahů, kde vozidlo udržuje nájezdovou rychlost, bez toho aniž by musel řidič brzdit.

Skvělá integrace

A s čím X-Mode pracuje? Jednak s převodovkou, přičemž se pojí vždy se samočinnou skříní Lineartronic s plynule měnitělnám převodovým poměrem. U ní deaktivuje spojku přemosťující měnič momentu. Také se snaží zvolit spíše nižší (těžší) převody.

S jeho aktivací se změní také mapa plynového pedálu. Pokud jej řidič sešlápne rychle, škrticí klapka se otevírá pomaleji než pokud je X-Mode deaktivovaný. Smyslem je navodit co možná nejplynulejší rozjezd.

Video placeholder
Martin Vaculík honí nové Subaru Forester po uzavřené trati. Stačí 100 kW? • Zdroj: auto.cz

Systém pracuje také s pohonem všech kol, který je u lineartronicu vždy řešený aktivní lamelovou spojkou VCT, která v podstatě automaticky připojuje pohon zadní nápravy. Zmíněná spojka je elektronicky řízená, tudíž lze řídit její sepnutí.

A rovněž „ve hře“ je také řízení elektronické stabilizace jízdy VDC. Jejím prostřednictvím, nebo přesněji kolovými brzdami, dokáže X-Mode suplovat uzávěry nápravových diferenciálů (mezinápravový lze řídit sepnutím spojky VCT).

Zdroj: Subaru, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (3)