reklama


Portugalské automobilové postřehy (3. část): Máš rád lak svého auta? Radši dej spropitné

Portugalské automobilové postřehy (3. část): Máš rád lak svého auta? Radši dej spropitné

 
 

Samozvaní manažeři parkovacích ploch vám v Portugalsku ochotně najdou místo k zastavení. Ale zadarmo to není. Když nedáte těmto (slušně řečeno) „neoficiálním pracovníkům“ alespoň jedno euro, může se stát, že najdete své auto v lepším případě poškrábané.

Bude však i řeč o dalších rozdílech mezi Českem a touto jižanskou zemí. Například o vkusu motoristů, kteří si vybírají rozdílná auta než Češi.

Pochodující „parkovací hodiny“
Scénář parkování v centru velkých měst Portugalska je, zvlášť ve večerních hodinách, stále stejný. Přiblížíte-li se k parkovišti, k vašemu vozu okamžitě startuje eskorta parkovacích agentů, kteří vám ochotně pomohou najít místo a lámanou angličtinou vám poskytují servis, o který vlastně nikdo nemá zájem. „Je to způsob jejich obživy. Nemají jinou práci,“ vysvětluje jeden z portugalských řidičů Bruno Pimentel. „Rozhodně nedoporučuji se s těmihle lidmi hádat. Návrat k vašemu zaparkovanému autu totiž nemusí být zrovna veselý,“ dodává s tím, že běžnou praktikou proti neochotným turistům je poškrábání laku jejich vozu – tedy v lepším případě.

„V podstatě se nedá nic moc dělat, na druhou stranu, když těm lidem dáte jedno euro, postarají se o to, že se k vašemu vozu nikdo jiný nepřiblíží. Udělají jakousi neoficiální ochranku,“ podotýká Bruno. Přestože portugalská policie nevidí ráda praktiky samozvaných pracovníků městských parkovišť , snaha vymýtit tuto aktivitu se nesetkává s úspěchem.

Více Roverů, Seatů, ale i dost Volkswagenů
Vozový park země na samém jihovýchodu kontinentu je opticky odlišný od našeho. Ne že bychom snad měli proti Portugalcům opticky výrazně zastaralejší auta. Ale jsou tu jiné trendy. Škodovek tedy na tamních silnicích zdaleka tolik jako uprostřed Evropy nepotkáte.

Na druhou stranu jsou tam velmi populární užitkové úpravy malých vozů jako je Seat Ibiza. Odečíst si spotřební daň je tedy velké lákadlo nejen u nás. Je ale pravdou, že v Portugalsku nejdou tak daleko jako v České republice, kde stačí v podstatě oddělit nákladový prostor mřížkou. U této přímořské země musí řidiči také odstranit zadní sedačky a místo nich je ve vozu úložná plocha. Zákon tedy není tak příjemně ohebný jak jsme zvyklí my.

Na silnicích rozhodně uvidíte více Roverů než u nás. Je cítit i blízkost ke španělským hranicím – po portugalských silnicích jezdí slušné množství Seatů. Když však vybočíme ze známých značek – motoristé se tu přepravují i v nejrůznějších jiných vozítkách. Od specializovaných maloobjemových městských aut, přes roztodivné mutace mezi motorkami a auty (viz fotky).

Předjíždění alá odbočování
V porovnání s návyky našich motoristů se liší naši portugalští kolegové ještě v několika ohledech. Ve slunné zemi nulového stresu například dávají znamení o změně směru jízdy po celou dobu předjíždění. Na dálnici je tento jev skutečně častý, některým lidem však zvyk zůstává i na běžných silnicích, což může občas řádně komplikovat situaci.

Kvalita silnic je podstatně vyšší
Se zážitky podobnými jízdě na panelovém drncajícím úseku dálnice D1 se v Portugalsku běžně nesetkáte. Dlouholeté členství v Evropské unii se kladně podepsalo na dopravní infrastruktuře v zemi. Jízda po tamních dálnicích, zvlášť na jihu, svádí k sešlápnutí plynu blíže k podlaze než je povoleno. Přesto se nedá říci, že by většina řidičů předváděla na dálnicích a rychlostních komunikacích krkolomné kousky. „Výjimky se samozřejmě najdou, ale celkově bych řekl, že agresivních řidičů je tu méně než v Polsku,“ srovnává Michal Bogacz, další řidič, kterého jsme v rámci našeho průzkumu oslovili. Michal se v Polsku účastní amatérských závodů a patří rozhodně k ostříleným motoristům. „V porovnání s Itálií tu není vůbec běžné, aby lidé na sebe troubili kvůli příliš pomalé jízdě. Pokud někdo jede pomalu, zbytek se většinou prostě přizpůsobí. Portugalci si nic nedělají ani ze zastavování. Několikrát jsem je viděl stát na kruhovém objezdu,“ dodal.

Anketa

Myslíte, že čeští řidiči jsou v porovnání se zbytkem Evropy agresivnější?
  • Ano, většina z nich jezdí neohleduplně.

    42,2

    Hlasovat

     
  • Ano, ale jen někteří, převážně mladší motoristé.

    21,3

    Hlasovat

     
  • Myslím, že jsme v průměru.

    23,0

    Hlasovat

     
  • Ne, naši řidiči jsou klidnější.

    13,5

    Hlasovat

     
Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

Netflix potěšil investory, jeho výsledky příjemně překvapily Netflix potěšil investory, jeho výsledky příjemně překvapily

Akcie Netflixu vzrostly před zahájením obchodování na…

ECB podpořila spekulanty na zhodnocení koruny, s tiskem peněz nepřestane ECB podpořila spekulanty na zhodnocení koruny, s tiskem peněz nepřestane

Společná měna během necelé hodiny oslabila o více než půl…

Komentář Michaela Romancova: Jak se chovat u stolu s Trumpem Komentář Michaela Romancova: Jak se chovat u stolu s Trumpem

S nástupem Baracka Obamy byly spojovány nesmírné naděje.…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Narkobaron „Prcek“ dobojoval: Mexiko ho vydalo Spojeným státům

Narkobaron „Prcek“ dobojoval: Mexiko ho vydalo…

Mexický narkobaron Joaquín Guzmán byl vydán do Spojených států. Oznámilo to mexické ministerstvo zahraničí a…

Natálka (6) onemocněla rakovinou už ve dvou letech. „Točila se jí hlava“

Natálka (6) onemocněla rakovinou už ve dvou letech.…

Rakovina je diagnóza, které se bojí každý. Když ale onemocní malé dítě, je to rána pro celou rodinu. To velmi…

 

iSport.cz

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci začít od nuly

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci…

Vzal telefon a zavolal tátovi, bývalému prvoligovému brankáři: „Je to tady super,“ hlásil mu Milan Švenger ze…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

Děkujeme Sobotkově vládě, že nás tak pěkně vychovává. Bez ní bychom zvlčili

Děkujeme Sobotkově vládě, že nás tak pěkně…

Stačí už jen prezidentův podpis a začneme žít zdravě, moderním životním stylem. Po poslancích i ctihodní…

 
 
reklama