Poslední kus dálnice D8 se dnes konečně otevírá. Na řidiče ale čeká omezení. Jaké?
Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří se v sobotu otevře s omezením. Provoz kolem estakády u Prackovic bude sveden do jednoho dálničního pruhu. ČTK to řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Důvodem omezení jsou výsledky měření v nestabilním svahu.
Slavnostní otevření proběhlo v sobotu dopoledne, pro dopravu by měla být dálnice k dispozici v podvečer. Otevření úseku dálnice D8 byl přítomen mimo jiné prezident Miloš Zeman.
Omezení se bude týkat zhruba dvoukilometrového úseku. "Generální ředitel ŘSD se rozhodl pro mírné omezení dopravy nad Prackovicemi na estakádě na základě doporučení rady monitoringu. V uplynulých 24 hodinách registruje rada na měřicích bodech údaje o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu prackovické estakády. Jedná se o odezvu na prováděná technická opatření ke stabilizaci stavby," řekl ČTK Rýdl.
Opatření je podle ŘSD dočasné. "Dále bude rada monitoringu vyhodnocovat další měření, aby potvrdila, že stabilizační opatření zafungovala a může být provoz převeden na oba jízdní pásy dálnice na prackovické estakádě," doplnil Rýdl.
Přesto není vyloučeno, že se dálnice kvůli nestabilnímu podloží opět zavře. Řekl to premiér Bohuslav Sobotka, který k tomu dodal, že se vláda bude zabývat situací kolem D8 v pondělí. Stavba dálnice trvala 32 let, posledních 12 kilometrů stálo přes deset miliard korun. Podle prezidenta Zemana trvala stavba tak dlouho kvůli takzvaným zeleným aktivistům.
Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.
Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.
Geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz, bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba), už dříve řekl, že nebezpečí na stavbě D8 přes České středohoří nejsou vyřešena. Plánované otevření dálnice 17. prosince by tak nedoporučil.
Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo nyní povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.
Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.