Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední kus dálnice D8 se dnes konečně otevírá. Na řidiče ale čeká omezení. Jaké?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
Řidiči se dnes konečně dočkají, problémový úsek dálnice D8 se jim konečně otevře. Tak jednoduché to ale nebude...

Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří se v sobotu otevře s omezením. Provoz kolem estakády u Prackovic bude sveden do jednoho dálničního pruhu. ČTK to řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Důvodem omezení jsou výsledky měření v nestabilním svahu.

Slavnostní otevření proběhlo v sobotu dopoledne, pro dopravu by měla být dálnice k dispozici v podvečer. Otevření úseku dálnice D8 byl přítomen mimo jiné prezident Miloš Zeman.

Omezení se bude týkat zhruba dvoukilometrového úseku. "Generální ředitel ŘSD se rozhodl pro mírné omezení dopravy nad Prackovicemi na estakádě na základě doporučení rady monitoringu. V uplynulých 24 hodinách registruje rada na měřicích bodech údaje o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu prackovické estakády. Jedná se o odezvu na prováděná technická opatření ke stabilizaci stavby," řekl ČTK Rýdl.

Opatření je podle ŘSD dočasné. "Dále bude rada monitoringu vyhodnocovat další měření, aby potvrdila, že stabilizační opatření zafungovala a může být provoz převeden na oba jízdní pásy dálnice na prackovické estakádě," doplnil Rýdl.

Přesto není vyloučeno, že se dálnice kvůli nestabilnímu podloží opět zavře. Řekl to premiér Bohuslav Sobotka, který k tomu dodal, že se vláda bude zabývat situací kolem D8 v pondělí. Stavba dálnice trvala 32 let, posledních 12 kilometrů stálo přes deset miliard korun. Podle prezidenta Zemana trvala stavba tak dlouho kvůli takzvaným zeleným aktivistům.

Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.

Geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz, bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba), už dříve řekl, že nebezpečí na stavbě D8 přes České středohoří nejsou vyřešena. Plánované otevření dálnice 17. prosince by tak nedoporučil.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo nyní povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
Avatar - Hammunasakra
18. 12. 2016 23:13
Re: Kdo ví jak to doopravdy je...
Bohužel to tak fakt je :-|

Kdo by chtěl jet rovně bezproblémovym územim když to de obrovskou objížďkou přes geologicky silně problémový území [odkaz] >:D

A nejde jen o čas = v tom počtu aut taky o spotřebovaaný miliony litrů :yes: :yes: >:-[]
Avatar - Hammunasakra
18. 12. 2016 23:08
Re: Světový unikát
V žádnym případě smůla! Za geologicky problematický je tohle území označený někdy od roku 1880!
Všechny průzkumy před začátkem stavby byly jednoznačně proti!

Prostě byl úmysl postavit dálnici co nejdelší a úmyslně přes problematický území = píše se o tom desetiletí nedávno se to probíralo i v OVM

Kdo by chtěl jezdit o 8 km kratší geologicky bezproblémovou trasou když to de blbější a delší žejo :yes: >:D >:-[]
Avatar - praděda7
18. 12. 2016 05:14
Re: Kdo ví jak to doopravdy je...

Přesně! Tady v tomto státě....s takovými politiky a národem, který je volí.... :-(
17. 12. 2016 23:53
Re: Konečně, varianta je to sice pekelná, ale nejlepší možná
Z okruhu je nejdůležitější 511 a 520, které spojují D1 a D8, které jsou nejvytíženější tranzitem. 518 a 519 spojuje D7 a D8, tranzit je tam minimální. Tuto část využijí spíš místní a z okolí, což zase tak nehoří. Pokud bych měl vybrat 5 staveb, tak:
D0 (511 + 520)
D3
D35
D52
D11 (v záloze D48)
17. 12. 2016 23:10
Re: Konečně, varianta je to sice pekelná, ale nejlepší možná
Zdržanie kvôli závalu, financovanie jeho odstránenia, to berieš do úvahy? A keď sa svah dá opäť do pohybu, aj to bude lacnejšie?

3,5 MW je asi príkon pri maximálnom výkone, v prípade požiaru.