Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha má první tři elektro-dobíjecí stanice, elektřina je půl roku zdarma

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
Do konce roku má PRE v plánu zprovoznit kolem 20 dobíjecích stanic.

Pražská energetika (PRE) dnes otevřela první tři veřejně přístupné nabíjecí stanice pro elektromobily v Praze. Zařízení firma instalovala v garážích pražských obchodních center Chodov a Černý Most. Třetí stanice stojí v centru energetického poradenství PRE v centru metropole.

"Trend rozvoje elektromobility se velmi rychle šíří, a tak bylo zapotřebí začít budovat síť nabíjecích stanic, které v hlavním městě dosud chyběly. Dnes otevírané stanice vnímám jako první počin v právě se rodícím projektu Praha elektromobilní a předpokládám, že jejich počet ještě do konce letošního roku několikanásobně rozroste," uvedl předseda dozorčí rady PRE Petr Hulinský.

Stanice dodala společnost Ensto, které má s jejich výrobou zkušenosti z Finska a Norska. Do konce roku má PRE v plánu zprovoznit kolem 20 dobíjecích stanic. Dnes otevřená zařízení jsou vybavena takzvaným pomalým dobíjením. Nabití vozu u takové stanice trvá kolem šesti hodin. U dalších stanic počítá firma s jejich modernizací na rychlé dobíjení.

Prvních šest měsíců budou moci zájemci dobíjet elektrické vozy u stanic PRE zdarma. "Potřebujeme nejdříve vyzkoušet, jak stanice budou využívané," řekl mluvčí PRE Petr Holubec.

Třetí stanice PRE v centru energetického poradenství v pražské Jungmannově ulici podle Holubce prozatím umožní jen nabití elektrických bicyklů či skútrů. Firma totiž nemá v ulici zajištěné parkovací místo pro nabíjení elektromobilu. "Současná legislativa nezná dopravní značení pro elektromobily," dodal mluvčí.

Další zařízení na dobíjení elektromobilů plánuje PRE zprovoznit v parkovacím domě Slovan mezi hlavním nádražím a budovou Státní opery a na parkovišti v ulici Hradební v Praze 1. O další stanice již projevily zájem Praha 5 či Praha 13.

Veřejné nabíjecí stanice pro elektromobily fungují již například v Brně či v Desné na Jablonecku. Po českých silnicích jezdí již několik desítek elektromobilů. Energetická společnost ČEZ nedávno oznámila, že se chystá během příštích dvou let uvést do provozu 60 až 70 elektromobilů ve spolupráci s firmou Peugeot. S automobilkou Mercedes-Benz zase navázala spolupráci v oblasti elektromobilů společnost E.ON.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
10. 2. 2011 22:32
Re: TICHÁ REVOLUC-E
Já bych se zapojil, jestli můžu. >:-[]

1) Zatím nemám názor žádný, protože o nich vůbec nic nevím. Golf (znám generaci V) je fajn auto se spoustou prostoru, ale netuším, kam chtějí narvat baterky, aby to neovlivnilo užitkovost.

2) Potence závisí na dvou hlavních věcech - obecně elektro vs. benzín/nafta. Elektromobily musí mít dle mého nějaké minimální vlastnosti pro reálné využití - dojezd alespoň 450 km > v reálu alespoň 200-250 km, to by pro vůz v městském/příměstském režimu mělo stačit, musí se to nabít přes noc - max doba nabíjení tedy nějakých 6 hodin doma v garáži bez toho, aby tam musela být nějaká obrovská trafostanice či cos podobného. Potom jsou hlavním určujícím faktorem provozní náklady. To auto se musí dát provozovat za přibližně stejné peníze jako konvenční, jinak to bude jen hračka pro bohaté ekology a filmové hvězdy. Stejně to při současných technologiích bude jen druhé auto do města, protože si nedovedu představit nějaké dálkové trasy jako cesta Praha - Ostrava a zpátky v jednom dni, takže je otázka, jestli Golf (a obecně nižší střední) nebude moc velký a nechtělo by to spíše auto velikosti Pola.

3) V podstatě vše zodpovězeno v bodě dvě. Jako druhé auto do města to musí splňovat požadavky nahoře. Jako první auto na výlety a i občasné / pravidelné dálkové jízdy by to chtělo dojezd reálný přes 500 km/h a nabíjení do půl hodiny, nejlépe v řádu minut, k tomu hustou síť nabíjecích míst. To je něco, co si v tuto chvíli nedovedu představit, pokud to je vůbec technicky realizovatelné, takže tohle řešit nemusíme. Sympatickým přechodovým řešením je v tuto chvíli např. Chevrolet Volt, což je takový hybrid naruby, má to benzínový motor pro případ, že na cestě dojdou baterky, aby majitel nemusel tlačit.
V každém případě, až se dostaneme přes tyhle potíže, tak stejně skončíme u image značky, osobních sympatií a největšího kufru...
10. 2. 2011 22:31
TICHÁ REVOLUC-E
Chybka :-!
10. 2. 2011 12:47
Re: TICHÁ REVOLUC-E
Tvůj druhý zdejší příspěvek, a hned se tu snažíš o psychosondy? ;-\ Já chápu tvou pubertální odvázanou hřebeckost, ale pokus se tu příště především vyjádřit k obsahu článku, možná pak, že ty Bohnice nebudeš muset ve svých příspěvcích ani příliš zdůrazňovat...

Mimochodem, jaký máš názor na připravované elektromodely od Volkswagenu? Jak hodnotíš jejich potenci na trhu, co očekáváš, bude to propadák? A ty osobně, volil bys spíše elektro od Nissanu, nebo bys doporučoval vyčkat?
10. 2. 2011 11:09
Re: TICHÁ REVOLUC-E
Pokud tu někdo někoho rozesmívá, jsy to ty, a rozesmíváš každého s mozkem, neboť pokud se domníváš, že evropský trh elektroaut rozhýbe Mercedes-Benz E-klasse >:D potom jsi zatím opravdu na svět aut nahlížel jen skrzevá obrezlá oka bazarových plotů. Jedničkou v e-autech , tedy v množství prodaných aut bude samozřejmě Volkswagen.
10. 2. 2011 11:04
Re: TICHÁ REVOLUC-E
Pojem rozhoupe znamená - rozhýbe. Tedy e-golf (2013) rozhýbe evropský trh s elektroauty. Budou se kupovat elektroauta, a tedy především od Volkswagenu.