Saab 9-5 – Kralevic švédský
Saab 9-5 je typickým zástupcem své značky. Designéři pod vedením Simona Paiana využili zkušeností s prací na řadě konceptů a studií. Největší vliv na výsledný tvar měla studie Aero X z roku 2009, která bude vzorem pro design i u dalších připravovaných modelů Saab.
Na první pohled nezaměnitelná karoserie novým způsobem zpracovává tradiční prvky skandinávského designu a letecké historie firmy. Hladká příď je rozdělena do tří částí. Uprostřed se nachází maska chladiče, po vzoru studie Aero X výrazně větší, než jak tomu bývalo u Saabů dosud. Po stranách se nachází úzké světlomety a menší nasávací otvory.
Tvar prosklení se inspiruje v leteckém designu. Aby co nejvíce připomínal kabinu letadla, jsou přední i boční sloupky zatmavené. Černé jsou i kryty zpětných zrcátek – nacházejí se ve stejné úrovni a kdyby byly lakované, narušovaly by požadovaný efekt.
Navzdory dlouhé svažující se zádi s masivními C-sloupky se nejedná o typický liftback, ale o sedan, chybí mu tedy výklopná záď. Tvar zadní části dává vzpomenout i na klasický Saab 900 první generace a zároveň parafrázuje design přídě. Zajímavým prvkem je roztažení koncových světel přes celou šířku zádi.
Konvexní a konkávní tvary karoserie vedou k nízké hodnotě součinitele aerodynamického odporu (0,28). Funkční design přitom respektuje klasické proporce sedanu. Designéři rezignovali na moderní siluetu ve stylu kupé a místo toho zvolili vlastní svébytný postup. Klasicky tříprostorová karoserie navíc ve svých hladkých tvarech ukrývá aerodynamické prvky, které napomáhají stabilitě ve vysokých rychlostech.
Extrémní je především celková délka 5008 mm. Ta překonává zvyklosti vyšší střední třídy – i největší auta vyšší střední třídy (Audi A6 a Jaguar XF) se stále drží pod hranicí pěti metrů. Saab 9-5 si svojí délkou zajišťuje odstup především od dvojice tradičních německých sedanů: je o 11 cm delší než nové BMW řady 5 a o celých 14 cm delší než Mercedes-Benz třídy E. Přitom rozvor má Saab z uvedených modelů nejkratší, to je však mimo jiné dané koncepcí s motorem napříč před přední nápravou.
Saab 9-5 - srovnání rozměrů s konkurencí | |||||
Model | Saab 9-5 | BMW 5 (F10) | Mercedes-Benz E | Jaguar XF | Audi A6 |
Délka [mm] | 5008 | 4899 | 4868 | 4961 | 4927 |
Šířka [mm] | 1868 | 1860 | 1854 | 1877 | 1855 |
Výška [mm] | 1466 | 1464 | 1464 | 1460 | 1459 |
Rozvor [mm] | 2837 | 2968 | 2874 | 2909 | 2843 |
Kromě Audi A6 má velikostně (i co do cílové skupiny zákazníků) k novému Saabu nejblíže Volvo S80. Oba modely měří téměř stejně na šířku i do výšky a mají rozvor náprav shodně 2,84 metru. Saab samozřejmě opět vyniká délkou – je o 15 cm delší než domácí konkurent.
S novou 9-5 se mohou přinejmenším poměřovat i zástupci mainstreamových značek. Především Opel Insignia (se Saabem sdílí podvozkovou platformu Epsilon II, má však o 10 cm kratší rozvor) a Volkswagen Passat CC se snaží lovit i mezi zájemci o vůz vyšší střední třídy. Nemohou sice nabídnout image prémiové značky, s ohledem na výbavu a paletu nabízených motorů ale snesou srovnání. Saabu se také podobají svými vnějšími rozměry, samozřejmě opět s výjimkou délky.
Saab 9-5 - srovnání rozměrů s konkurencí | ||||
Model | Saab 9-5 | Opel Insignia | Volvo S80 | VW Passat CC |
Délka [mm] | 5008 | 4830 | 4851 | 4796 |
Šířka [mm] | 1868 | 1856 | 1861 | 1856 |
Výška [mm] | 1466 | 1498 | 1490 | 1422 |
Rozvor [mm] | 2837 | 2737 | 2835 | 2710 |
Pestrá minulost
Saab 9-5 se může odkazovat na dlouhou linii modelů, které nikdy nepostrádaly zajímavý design a jistou dávku extravagance. Všechny modely Saabu také spojuje nezvyklá dlouhověkost.
Prvním velkým autem z Trollhättanu byl Saab 99, vyráběný v letech 1968 až 1984. Už u něj můžeme nalézt některé designové prvky, které přetrvávají na nové 9-5 dodnes. Dalším v řadě Saabů se stal 900 (1978-1993). Na tento 4,68 metru dlouhý model přímo navázala druhá generace 900 a další dvě generace 9-3, zatímco přímým předchůdcem řady 9-5 se stal model 9000.
Zajímavé je, že 9000 byl prakticky stejně dlouhý jako o třídu níž řazený 900. Dnes již klasický hranatý liftback byl výsledkem společného projektu značek Saab, Fiat, Lancia a Alfa Romeo. Vyráběl se ve dvou generacích (1985-1992 a 1992-1998).
Nástupcem se stala první generace 9-5, která na trhu vydržela také nadprůměrně dlouhou dobu. Od své premiéry v roce 1997 vydržela až do roku 2009 jen s jedním větším faceliftem (2005). Jako vůbec první Saab měl v nabídce jen přeplňované motory a u tohoto modelu ke švédské značce také poprvé zavítal vznětový motor.
Proti předchůdci je enormní především mezigenerační růst v podélném směru. Překonání hranice 5 metrů znamená, že nová 9-5 je delší o celých 172 mm. Také rozvor se výrazně prodloužil – o 134 mm. Znatelný je i růst do šířky o 75 mm, výška naopak zůstala téměř nezměněna, narostla o 13 mm.
Saab 9-5 srovnání generací | |||
Model | Saab 9-5 (od 2010) | Saab 9-5 (1997-2009) | rozdíl |
Délka [mm] | 5008 | 4836 | +172 |
Šířka [mm] | 1868 | 1793 | +75 |
Výška [mm] | 1466 | 1453 | +13 |
Rozvor [mm] | 2837 | 2703 | +134 |
Saab tímto krokem kompenzuje absenci velkého modelu, který by byl typickým zástupcem segmentu pětimetrových sedanů. Navíc vzniká větší prostor po mezigenerační růst u příštího Saabu 9-3.
Ve znamení turba
I u nové 9-5 jsou všechny motory přeplňované výfukovým turbodmychadlem. Konkrétně se jedná o tři zážehové a dvě vznětové pohonné jednotky, které doplňuje 2,0T BioPower spalující směs etanolu E85.
Všechny zážehové motory mají vodou chlazené turbodmychadlo, tepelný výměník vzduch-vzduch pro chlazení stlačeného vzduchu, ventilový rozvod poháněný řetězem a sodíkem plněné výfukové ventily. Stěny válců jsou opracovány laserem, aby byly co nejhladší a způsobovaly co nejmenší ztráty.
Základní 1,6 Turbo se do prodeje dostane až několik měsíců po uvedení modelu na trh. Dle filozofie downsizingu poskytuje nejvyšší výkon 132 kW a maximum točivého momentu 230 Nm mezi 2200 a 5500 min-1. Krátkodobě lze při plném sešlápnutí plynového pedálu zvýšit točivý moment funkcí overboost na 266 Nm. Přeplňovaná šestnáctistovka tak svými parametry překonává atmosférické dvoulitry. Zrychlení z 0 na 100 km/h ji trvá 9,5 sekundy a kombinovaná spotřeba je 7,6 l/100 km. Motor má litinový blok a odlehčené duté vačkové hřídele.
2,0 Turbo je stěžejní zážehovou motorizací. Má hliníkový blok a disponuje přímým vstřikováním paliva, variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a twin-scroll turbodmychadlem. Dvě větve výfukových plynů (jedna z 1. a 4. válce a druhá z 2. a 3. válce) vedou do turbodmychadla odděleně, nedochází ke spojování pulzů v proudu výfukových plynů a díky tomu je minimalizována prodleva turba po stisknutí plynového pedálu.
Motor 2,0 Turbo dosahuje nejvyššího výkonu 162 kW a maxima točivého momentu 350 Nm. Na výběr je pohon předních i všech kol a také verze BioPower, která spaluje E85 (směs 15 % benzinu a 85 % bioetanolu).
Tradičním vrcholem je šestiválec, v tomto případě 2,8 V6 Turbo, určený jen pro specifikaci Aero. Jedná s o vidlicový šestiválec s konvenčním úhlem mezi řadami 60°. Také zde se uplatnilo variabilní časování sacích i výfukových ventilů a jedno turbodmychadlo twin-scroll, umístěné uprostřed. Nejvyšší výkon je 221 kW a maximum točivého momentu 400 Nm leží mezi 2000 a 5000 min-1.
Standardem u šestiválcového motoru je automatická převodovka a pohon všech kol XWD.
Saab 9-5 - Přehled motorizací a české ceny | ||||
Motor | 1,6T | 2,0T | 2,0T XWD | 2,8T XWD |
Převodovka | 6M | 6M (6A) | 6M (6A) | 6A |
Pohon | přední | přední | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1998 | 1998 | 2792 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 132/5500 | 162/5300 | 162/5300 | 221/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 230/2200 | 350/2500 | 350/2500 | 400/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 220 | 240 (235) | 230 (230) | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,5 | 7,9 (8,5) | 8,0 (8,8) | 6,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,6 | 8,4 (9,4) | 9,4 (9,9) | 10,6 |
Cena Linear [Kč] | 899.000,- | 999.000,- | 1.059.000,- | - |
Cena Vector [Kč] | - | 1.059.000,- | 1.119.000,- | - |
Cena Aero [Kč] | - | 1.199.000,- | 1.259.000,- | 1.399.000,- |
Turbodiesely budou v nabídce dva. Hned při uvedení na trh bude k dispozici 2,0 TiD s jedním turbodmychadlem vybaveným variabilní geometrií lopatek. Dosahuje výkonu 118 kW a má 350 Nm, kombinovaná spotřeba je 5,3 l/100 km.
Větší naděje Saab ale vkládá do výkonného 2,0 TTiD. Jak napovídá zkratka, přeplňování zde zajišťuje dvojice turbodmychadel. Pro nízké a střední otáčky je určeno menší turbo, ve středních otáčkách (okamžik připojení závisí na zátěži) začne plnící tlak dodávat i větší turbo. Ve vysokých otáčkách se pak menší z turbodmychadel odpojí.
Výsledkem je vysoký špičkový výkon a příznivý průběh křivky točivého momentu už v nejnižších otáčkách. Maximum 400 Nm je dosahováno již při 1750 min-1, nejvyšší výkon je nadprůměrných 140 kW.
2,0 TTiD se bude dodávat i s pohonem všech kol.
Saab 9-5 - Přehled motorizací a české ceny | |||
Motor | 2,0TiD | 2,0TTiD | 2,0TTiD XWD |
Převodovka | 6M (6A) | 6M | 6M |
Pohon | přední | přední | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 118/4000 | 140/4000 | 140/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1750 | 400/1750 | 400/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 215 (209) | 230 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 (10,1) | 8,8 | 9,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,3 (6,8) | - | - |
Cena Linear [Kč] | 899.000,- | - | - |
Cena Vector [Kč] | 959.000,- | - | - |
Cena Aero [Kč] | - | - | - |
V závislosti na motorizaci má Saab 9-5 dvě různé konfigurace podvozku. Přední náprava má vzpěru McPherson a spodní příčné rameno, zadní je u verzí s pohonem předních kol víceprvkové se čtyřramenným zavěšením. U modelů s pohonem všech kol, stejně jako v případě 2,0 TTiD s pohonem předních kol, má zadní náprava ramena ve tvaru písmene H.
Pouze pro 2,0 TTiD s pohonem předních kol a 2,8 V6 Turbo s pohonem všech kol je určena přední náprava se speciální vzpěrou HiPerStrut. Tato konstrukce má některé prvky shodné s lichoběžníkovým závěsem. Umožňuje lepší ovladatelnost auta, protože točivý moment od kol se nepřenáší do řízení.
Na přání jsou k dispozici také adaptivní tlumiče s ovladačem Saab DriveSense. Tuhost tlumičů, ale i reakce na plynový pedál, činnost posilovače řízení a řazení automatické převodovky, se mění podle zvoleného režimu. Intelligent se přizpůsobuje aktuálním podmínkám a jízdnímu stylu, dále je na výběr režim Sport a Comfort.
Pohon všech kol Saab XWD využívá vícelamelovou mezinápravovou spojku Haldex 4. generace. Kromě samotné techniky ale záleží i na odladění řídicí jednotky pohonu a zde se technici Saabu zaměřili na důsledně neutrální chování. Spojka Haldex umožňuje aktivně rozdělovat točivý moment mezi nápravy ještě než dojde k prokluzu nebo smyku kol, u XWD je tato vlastnost využita pro potlačení nedotáčivosti a přetáčivosti.
Jízdní stabilitě napomáhá i příplatkový zadní diferenciál eLSD. Jedná se o diferenciál s elektronicky řízenou svorností. Na základě informací ze stabilizačního systému je přesunuto více momentu na kolo s lepší trakcí, resp. při zatáčení na vnější kolo. Zadní náprava tak i při vysokých rychlostech přesněji sleduje směr předních kol.
Se systémem XWD se také standardně pojí (pro pohon předních kol je za příplatek) sportovní podvozek. Má světlou výšku sníženou o 10 mm, tužší pružiny a tlumiče na obou nápravách a tužší přední stabilizátor. Pro pohon všech kol je také určen variabilní posilovač řízení, který nahrazuje hydraulický z 9-5 s pohonem předních kol.
K dalším výjimečným technickým prvkům patří adaptivní tempomat, head-up displej Pilot HUD s promítáním nejdůležitějších údajů na čelní sklo, inteligentní světla Bi-Xenon Smart Beam s natáčením a proměnlivou délkou i šířkou osvětlené plochy, rozpoznávání dopravních značek (Traffic Sign Recognition) a jízdních pruhů (Lane Departure Warning) nebo poloautomatický parkovací asistent, který řidiči napovídá při zajíždění na parkovací místo.
Některé z těchto prvků jsou zcela nové, jiné (např. rozpoznávání dopravních značek nebo inteligentní světla) známe již z Opelu Insignia. Kromě systémů aktivní bezpečnosti se Saab zaměřil také na pasivní bezpečnost, která hraje ve firemní filozofii důležitou roli. 9-5 se může pochlubit 5 hvězdičkami dle nové metodiky Euro NCAP, přispívá k tomu mimo jiné nová třetí generace aktivních opěrek hlavy SAHR 3, boční airbagy pro zadní sedadla nebo předpínače bezpečnostních pásů pro zadní pasažéry.