Přísnější tresty pro opilé řidiče zatím ve fázi úvah
Zamýšlená úprava směřující k častějšímu ukládání trestu propadnutí auta podle ministerstva spravedlnosti naráží na ústavněprávní limity. Problém by podle mluvčí úřadu Kateřiny Hrochové nastal například tehdy, když by auto bylo součástí společného jmění manželů nebo patřilo leasingové společnosti.
Debatu o přísnějších trestech pro opilé či zdrogované silniční piráty vyvolala srpnová nehoda, při níž mladý řidič po oslavě narozenin nezvládl řízení a na pražském Smíchově usmrtil dívku čekající na autobus. Diskusi v tomto ohledu vzbudila také květnová tragédie na Mělnicku, při které muž pod vlivem pervitinu a se soudním zákazem řízení zabil policistku.
Pracovní skupina, kterou následně zřídila ministerstva vnitra a spravedlnosti, zatím ke konkrétním výsledkům nedošla. "Legislativní úpravy měly cílit na častější ukládání trestu propadnutí věci - motorového vozidla - pachatelům trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky a maření výkonu úředního rozhodnutí.
V souvislosti s takovým řešením však vyvstala celá řada otázek pojících se k ústavněprávním limitům uvažované změny, na něž se doposud nepodařilo najít uspokojivou odpověď," sdělila mluvčí resortu spravedlnosti.
Podle mluvčího vnitra Vladimíra Řepky se pracovní skupina naposledy sešla na konci září. "Za ministerstvo vnitra i nadále platí, že budeme usilovat o zpřísnění sankcí. Pokud jde o snahu ministerstva o intenzivnější využívání trestu propadnutí věci, byli osloveni zástupci justice, kteří přislíbili, že se budou zasazovat o to, aby soudy častěji ukládali v rámci platných právních předpisů tresty propadnutí věci řidičům, kteří opakovaně řídí pod vlivem návykových látek," sdělil.
Účastníci schůzky se tehdy shodli na tom, že propadnutí vozidla představuje vůči opilým či zdrogovaným řidičům nejdůraznější sankci s velkým praktickým dopadem.
Šéf vnitra Milan Chovanec s ministryní spravedlnosti Helenou Válkovou, kteří nechali pracovní skupinu sestavit, oslovili dříve i šéfa Nejvyššího státního zastupitelství Pavla Zemana. Chtěli po něm vydání pokynu ostatním žalobcům, aby důsledně navrhovali soudům tresty propadnutí vozidel.
Podle Zemana ale plošné nařízení problémy nevyřeší a pokyn nevydal. Dává přednost ukládání přísnějších postihů při opakované jízdě pod vlivem drog, což má být podle něj spojené s trestem vězení a povinnou léčbou závislosti.