Proton Satria Neo – malajsijský Lotus
Značka Proton nám asi neuvázla v paměti ani kvůli výrobě licenčních vozů Mitsubishi a asi ani kvůli výrobě vlastních aut, ale zcela jistě díky tomu, že vlastní britskou automobilku Lotus známou výrobou nekompromisních sportovních aut. A právě jejich popularity hodlá využít i u svého nejnovějšího modelu segmentu B pojmenovaného Satria Neo. Příď i záď novinky se zjevně inspirovala vozy Lotus a výrobce se tím ani netají. Nepochybně zdařilý styling se přenáší i do interiéru, kterému dominují kruhové motivy. Ty jsou použity nejen na přístrojích, ale i u výdechů ventilace, kliky dveří, ovladačů ventilace a na kulise řazení.
Základním motorem je benzinová třináctistovka o výkonu 69 kW (94 k), s níž auto zvládne stovku za 12,1 s a maximální rychlost 180 km/h. Jeho silnější alternativou je zážehová šestnáctistovka o výkonu 82 kW (111 k), zrychlení z nuly na 100 km/h si odbude za 11,5 s a maximální rychlost činí 190 km/h. Pětistupňová převodovka je standardem pro oba modely, se silnějším se dodává i čtyřstupňový automat (0-100 za 13,7 s, max. rychlost 185 km/h).
Automobilka slibuje dobrou ovladatelnost a manévrovatelnost, stabilitu při vysokých rychlostech a nízký odpor vzduchu. V Evropě se kvůli výrobě výhradně s pravostranným řízením prodává pouze v Británii.