Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rakovina - na vině jsou prý naftové motory!

David Bureš
Diskuze (141)
Evropská unie reaguje na loňské tvrzení Světové zdravotnické organizace, že naftové výpary jsou rakovinotvorné. I proto chystá přísnější normy pro dieselová auta.

Evropa je pro dieselové agregáty rájem, vznětové motory v prodejích aut převládají nad benzinovými. To se však patrně změní, Evropská unie se v rámci snah o snížení znečištění ovzduší chce totiž na takové vozy zaměřit.

„Budeme muset řešit otázku dieselových aut,“ říká evropský komisař pro životní prostředí Janez Potočnik. Turbodiesely jsou sice účinnější než benzinové agregáty, vypouštějí však více nebezpečných látek.

Hojně se hovořilo o pevných částicích, které výrazně omezila již emisní norma Euro 5, nyní jsou na pořadu dne oxidy dusíku (NOx). Na ně se zaměří také chystaná emisní norma Euro 6, která vejde v platnost v září 2014. Ta u vznětových motorů bude vyžadovat, aby v jejich výfukových plynech kleslo množství oxidů dusíku z dnešních 0,18 g/km (Euro 5) na 0,08 g/km.

NOx v Evropě spolu s dalšími znečišťujícími látkami podle odhadů Evropské komise způsobuje až 420.000 předčasných úmrtí ročně. Znečištěné ovzduší zvětšuje riziko rakoviny a vede k plicním nebo kardiovaskulárním onemocněním. Ne všechny škodliviny ale způsobila doprava.

V plánech Evropské komise jsou také přísnější normy pro testování automobilů. Cílem je, aby naměřená čísla v průběhu testu věrně odpovídala míře znečištění v každodenním provozu auta. To bude rozdíl proti dnešku, kdy jsou údaje o spotřebě paliva a vypouštěných emisích platné jen v laboratorních podmínkách.

Na nebezpečnost výfukových plynů ze vznětových motorů loni poukázala i Světová zdravotnická organizace (WHO), která je zařadila do karcinogenů skupiny 1. Ocitly se tak ve společnosti arseniku, stroncia 90, neutronového záření nebo azbestu. Podle WHO je jejich přijímání do těla horší než pasivní kouření.

Němečtí experti ale tvrdí, že moderní vznětové motory nejsou tak nebezpečné. Poukázali totiž na to, že ve studii WHO, na jejímž základě byly výfukové výpary naftových motorů zařazeny mezi karcinogeny skupiny 1, se pracovalo se starými daty. Ta byla shromažďována od konce devadesátých let, kdy jenom minimum vozů mělo filtr pevných částic, který z výfukových plynů odstraňuje zdraví nebezpečné pevné částice.

David Bureš
Diskuze (141)
5. 12. 2013 18:45
a stacilo by tak malo
nastavit stejne dane na oba druhy paliv.
7. 9. 2013 17:49
Re: Rakovina a diesel
Jsi slaví al-Kaddáfí, no ty asi budeš odborník, to už z povahy hry, slaví Ádo je pyšný, naparuje se, hruď se mu nadýmá a kráčí jako páv.

Píšu vám, že další vozy po celém světě pod kapotou motoru dieselového panuje nad člověkem k jeho škodě! Ty Ádo, kdo říkají „ano" a my, kdo říkají „ne".

Pamatuj: pod kapotou každého pořádného vozu pro dospělé chlapy patří benzín takže jízdní vlastnosti jsou lepší v benzínovém autě. Potvrdí profesionálních jezdců s benzínem :yes: :yes:
Avatar - Ada je zase tady
5. 9. 2013 10:47
Rakovina a diesel
A asi právě proto v USA lidé rakovinou neonemocní...

Pokud by nešlo o tak vážnou věc, patřil by na konec tohoto konstatování smajlík. Skutečnost je samozřejmě v reálu jiná. A také proto má stále víc a víc vozů na celém světě pod kapotou dieselový motor.
26. 1. 2013 09:06
Re: Velmi správně !
:yes: :yes:
12. 1. 2013 23:46
Re: Velmi správně !
Přímovstřikový benzíny možná, aale u nepřímovstřikových jsou emise pevných částic zanedbatelné... Přitom přínos přímého vstřikování je diskutabilní...

Benzín se v RC modelech používá jen vyjímečně, většina spalováků jezdí na nitrometan..