11.1. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Rakovina - na vině jsou prý naftové motory!

Rakovina - na vině jsou prý naftové motory!

Evropská unie reaguje na loňské tvrzení Světové zdravotnické organizace, že naftové výpary jsou rakovinotvorné. I proto chystá přísnější normy pro dieselová auta.

Evropa je pro dieselové agregáty rájem, vznětové motory v prodejích aut převládají nad benzinovými. To se však patrně změní, Evropská unie se v rámci snah o snížení znečištění ovzduší chce totiž na takové vozy zaměřit.

„Budeme muset řešit otázku dieselových aut,“ říká evropský komisař pro životní prostředí Janez Potočnik. Turbodiesely jsou sice účinnější než benzinové agregáty, vypouštějí však více nebezpečných látek.

Hojně se hovořilo o pevných částicích, které výrazně omezila již emisní norma Euro 5, nyní jsou na pořadu dne oxidy dusíku (NOx). Na ně se zaměří také chystaná emisní norma Euro 6, která vejde v platnost v září 2014. Ta u vznětových motorů bude vyžadovat, aby v jejich výfukových plynech kleslo množství oxidů dusíku z dnešních 0,18 g/km (Euro 5) na 0,08 g/km.

NOx v Evropě spolu s dalšími znečišťujícími látkami podle odhadů Evropské komise způsobuje až 420.000 předčasných úmrtí ročně. Znečištěné ovzduší zvětšuje riziko rakoviny a vede k plicním nebo kardiovaskulárním onemocněním. Ne všechny škodliviny ale způsobila doprava.

V plánech Evropské komise jsou také přísnější normy pro testování automobilů. Cílem je, aby naměřená čísla v průběhu testu věrně odpovídala míře znečištění v každodenním provozu auta. To bude rozdíl proti dnešku, kdy jsou údaje o spotřebě paliva a vypouštěných emisích platné jen v laboratorních podmínkách.

Na nebezpečnost výfukových plynů ze vznětových motorů loni poukázala i Světová zdravotnická organizace (WHO), která je zařadila do karcinogenů skupiny 1. Ocitly se tak ve společnosti arseniku, stroncia 90, neutronového záření nebo azbestu. Podle WHO je jejich přijímání do těla horší než pasivní kouření.

Nafta je rakovinotvorná, tvrdí Světová zdravotnická organizace

Němečtí experti ale tvrdí, že moderní vznětové motory nejsou tak nebezpečné. Poukázali totiž na to, že ve studii WHO, na jejímž základě byly výfukové výpary naftových motorů zařazeny mezi karcinogeny skupiny 1, se pracovalo se starými daty. Ta byla shromažďována od konce devadesátých let, kdy jenom minimum vozů mělo filtr pevných částic, který z výfukových plynů odstraňuje zdraví nebezpečné pevné částice.

Odborníci zpochybňují tvrzení WHO o rakovinotvorné naftě

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující? Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující?

Regionální spoje železniční dotované dopravy provozují…

Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici

Osmdesátiletý herec Jan Tříska je po zranění ve vážném…

Úvěrová spolehlivost Británie padá, výhled je negativní, uvádí Moody's Úvěrová spolehlivost Británie padá, výhled je negativní, uvádí Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

Lesy zvýšily těžbu dřeva, hrubý zisk meziročně vzrostl o osm procent na 3,3 miliardy Lesy zvýšily těžbu dřeva, hrubý zisk meziročně vzrostl o osm procent na 3,3 miliardy

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) za leden až…

 

Štítky Evropský trh

 

Přidat názorDiskuse: Rakovina - na vině jsou prý naftové motory!







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Dnes 12:00

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a napěchujete motorem ze sporťáku? Auto s příslibem velké zábavy!




Blesk.cz

Kůň na Brněnsku spadl do úzké šachty u bazénu: Vytahovali ho jeřábem

Kůň na Brněnsku spadl do úzké šachty u bazénu:…

Hasiči a veterináři v neděli ráno zachránili koně, který se propadl do technologické šachty bazénu v…

Jan Tříska (80) do Vltavy skočil sám! Pokus o sebevraždu?

Jan Tříska (80) do Vltavy skočil sám! Pokus o sebevraždu?

Okolnosti provázející sobotní skok Jana Třísky (80) do vod Vltavy vzbuzují otázky a provází je jedna záhada za…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Dnes se rozhoduje o budoucnosti Německa. Pět důvodů, proč sledovat volby u našich sousedů

Dnes se rozhoduje o budoucnosti Německa. Pět důvodů,…

Na první pohled by se mohlo zdát, že nedělní volby do německého Spolkového sněmu budou hodně nudné.  Všechny…

Herec Jan Tříska bojuje o život. Včera spadl či skočil z Karlova mostu do Vltavy

Herec Jan Tříska bojuje o život. Včera spadl či…

Herecká legenda Jan Tříska (80) bojuje ve vážném stavu o život na anesteziologicko-resuscitačním oddělení (ARO)…