Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nafta je rakovinotvorná, tvrdí Světová zdravotnická organizace

Aleš Dragoun
Diskuze (104)
Naftové výpary mohou vyvolat rakovinu plic, alespoň podle Světové zdravotnické organizace. Mají se tedy majitelé a provozovatelé vozů s dieselovými motory mít na pozoru?

Světová zdravotnická organizace (WHO) zařadila výpary z nafty včetně vdechování výfukových plynů ze vznětových agregátů do karcinogenů skupiny 1. Ocitají se tak ve společnosti arseniku, stroncia 90, neutronového záření nebo azbestu a jejich přijímání do těla je horší než pasivní kouření. Asi nikdo z nás si nemyslel, že je to zdravé, ale tohle? Na druhou stranu, pokud kouříte dvě krabičky cigaret denně, uklidníme vás, vy jste na tom ještě hůře.

Skupina amerických expertů našla důkaz, že tato, ať už dobrovolná či nedobrovolná činnost je příčinou vzniku nádoru na plicích a souvisí i s rakovinou močového měchýře. Zároveň jej zveřejnila ve své nejnovější vědecké studii. K neohroženějším skupinám ovšem překvapivě nepatří řidiči, nýbrž například horníci, kteří jsou se vznětovými agregáty ve styku skutečně permanentně. U nich je riziko rakoviny plic sedmkrát větší než u lidí, kteří nekouří ani tabákové výrobky. A to už mají vyspělé země stanovené přísné limity, ale data pro výsledky byla sebrána z posledního půlstoletí. Proč? Kvůli porovnání s dobou, kdy regulační zákony ještě neplatily.

Takže, když půjdete po ulici plné kouřících autobusů nebo náhodou jezdíte automobilem se vznětovým motorem, nemůže se vám nic stát, protože dnes existují patřičné předpisy a pohonné jednotky jsou čistší? Ne tak docela. Jeden z vědců a zároveň ředitel ACS (American Cancer Society) Otis W. Brawley prohlásil: „Nemyslím si, že není dobré vlastnit dieselový vůz. Ale nedýchejte jeho výfuk.“ Určitě se nebudete nahýbat ke koncovce při zapnutém motoru, abyste si „šňupli“, ale přece jen, každý se někdy nadechne. I chodec či cyklista. Nemluvě o kouřících kamionech, generátorech, továrnách a zemědělských strojích v chudších zemích, případně v Číně.

Klasifikace benzinových výparů se nemění, ty jsou nadále oficiálně hodnoceny jako pravděpodobně karcinogenní. Ovlivní tento fakt prodeje nových turbodieselů? Pokud už nějaké to CDI, HDi, JTD či TDI doma máte, zbavíte se ho nebo si budete nadále užívat menší spotřeby a tím v prvotních nákladech na palivo i ekonomičtějšího provozu? Jste-li smutní, nedoporučujeme utápět svůj žal v alkoholu. Tipněte si, do které skupiny karcinogenů patří alkoholické nápoje. Ano, správně, také do jedničky.

Aleš Dragoun
Diskuze (104)
17. 6. 2012 19:22
Re: Ojevili Ameriku....
Pokud se bavíme o částicích, tak díky DPF jsou diesely hluboko pod normou. Pokud vím, pro Euro 6 se používají jiné, citlivější měřící přístroje, proto se vůbec u benzínových motorů řešil filtr pevných částic. Nedělám si iluze, že je DPF všemocný - nejspíš přes něj lezou tak malé částice, že je aktuálně používané vybavení prostě nezachytí.
17. 6. 2012 19:16
Re: Ojevili Ameriku....
Jen konstatuji stav technologií, nic víc. Mluví se tu stylem "nafta je horší," ne "majitelé vozů s naftovým motorem jsou větší prasata." Za to motor nemůže.
17. 6. 2012 19:14
Re: Ojevili Ameriku....
Co se člověk nedozví. :-)
Avatar - Ronault.
17. 6. 2012 01:56
Re: odpověd
Přečti si článek. Rakovinotvorné je víceméně vše, ale jde o míru rizikovosti a nafta byla zařazena do skupiny s nejvyšším rizikem, konzervanty jsou třeba ve skupině "neprokázáno"
16. 6. 2012 17:11
Re: Američtí vědci...
jel se i se silnějšími benzíny než je běžná 1.9 tdi a bylo to stejné. Síla od volnoběhu žádná...