RALLY AUSTRALIA
GARDEMEISTER A TÝM ŠKODA BODUJE!
Supercpeciálka 31. Října 2002
18h42 SS 1 LANGLEY PARK 1 (2,20 Km) vítěz RZ P. Solberg 89.3 km/h
I. Etapa (135,68 km) 01. Listopadu 2002
|
|||||
09h43 | SS 2 HARVEY WEIR | (6,97km) | vítěz RZ | F. Loix | 104.2 km/h |
10h06 | SS 3 STIRLING WEST | (15,89 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 102.2 km/h |
11h01 | SS 4 MURRAY RIVER 1 | (20,44 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 100.1 km/h |
13h00 | SS 5 BRUNSWICK | (16,63 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 109.1 km/h |
13h34 | SS 6 STIRLING EAST REVERSE | (38,93 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 102,7 km/h |
15h53 | SS 7 MURRAY PINES SOUTH | (11,98 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 110,7 km/h |
16h12 | SS 8 MURRAY RIVER 2 | (20,44 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 104,0 km/h |
19h29 | SS 9 LANGLEY PARK 2 | (2,20 km) | vítěz RZ | H. Rovanpera | 89,7 km/h |
Markus Grönholm ve vedení!
V letošní sezóně je M. Grönholm nedostižitelný. Nemá téměř technické potíže, nebourá, jen jednou byl diskvalifikován (Argentina) a jednou nedokončil (Safari). Poněkud divoce působí jeho slabůstka vyjadřovat se v mediích a jeho prohlášení občas působí taj nějak... Před soutěží prohlásil, že ho R. Burns musí porazit, že není M. Schumacher, že R. Burnse před sebe nepustí. Škoda jen že má krátkou paměť. Už si asi nepamatuje rok 2000, kdy ho při honbě za prvním titulem, týmovou režii pouštěl před sebe F. Delecour a kryl mu záda.
První rychlostní zkoušku superspeciálku vyhrává P. Solberg. Na trati dlouhé 2,2 km postavené pro šou byli rozestupy minimální. Překvapivě se dopouští chyby F. Delecour a za předčasný start je penalizován a propadá se až na 45. místo. Druhý den, je v první RZ nejrychlejší F. Loix, ve vedení je ale P. Solberg. Třetí RZ vyhrává již M. Grönholm a jde do vedení průběžné klasifikace. S minimální ztrátou byl na druhém místě P. Solberg, třetí jede R. Burns, čtvrtý H. Rovanpera, pátý C. Sainz a šestý F. Loix. Velmi dobře do první etapy odstartoval T. Gardemeister, který se držel na desáté pozici a týmový kolega K. Eriksson byl sedmnáctý (měl potíže s brzdami). Poměrně překvapivě si vedli i mladíci F. Duval (9) S. Loeb (16). Ve čtvrté rychlostní zkoušce se dopouští jezdecké chyby H. Rovanpera, který naráží zádí vozu do stromu, poškozuje ji, ale naštěstí pro něj může pokračovat v soutěži. Skvěle zajíždí C. Sainz, útočit začíná z deváté pozice i C. McRae a T. Mäkinen ze sedmého místa. Zajímavý je souboj mezi mladíky F. Duvalem a M. Martinem (oba Ford). Soupeří spolu o vteřinky a pozici si vyměňují podle toho, komu se jak podaří zajet lépe RZ. Technické potíže neustále pronásledují K. Erikssona, který se po penalizacích propadá o další místa. V šesté rychlostní zkoušce havaruje F. Loix, posádka je nezraněna, ale v soutěži již nepokračuje. K. Eriksson dostává další třicetivteřinovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. Sedmá rychlostní zkouška zamíchala pořadím. R. Burns (3) byl nucen odstoupit na RZ pro poruchu spojky, A. Schwarz odstoupil pro poruchu motoru a havaruje F. Delecour. Jeho spolujezdec, D. Grataloup byl převezen do nemocnice na pozorování. Podle záběrů vnitřní kamery prasklo F. Delecourovi na Mitsubishi přední sklo, nebo bylo po srážce s "něčím" poškozeno. V důsledku toho pravděpodobně F. Delecour havaroval a narazil do stromu. Nárazem do stromu byl poškozena přední část vozu natolik že z vozu vyletěl motor a ten začal hořet, přední část byla zabořena do písku bez tlumičů. (havárie připomínala havárii C. McRaeho z roku 1999). Po několika vyšetřeních bylo potvrzeno, že D. Grataloup utrpěl zlomeninu pánevní kosti, pravé nohy, dvou žeber, lopatky, dvou obratlů a zároveň malé poranění lebeční kosti. Zlomená žebra mu navíc poranila i plíce. Po osmé RZ bylo pořadí následující: vedl M. Grönholm, druhý P. Solberg (+29,0), třetí C. Sainz (+33,4), čtvrtý H. Rovanpera (+54,7), pátý T. Mäkinen (+1: 01,9), šestý C. McRae (+1: 28,9) ten udělal na RZ jezdeckou chybu, když byl v jedné ze zatáček příliš rychlí, vyjel mimo trať a ztratil deset vteřin. T. Gardemeister (+2: 31,2) si držel devátou pozici za M. Martinem a F. Duvalem před dalším mladíkem S. Loebem. K. Eriksson byl technických potížích na třináctém místě. Pro vývoj soutěže týmu bylo důležité, že konkurenční vozy Hyundai a Mitsubishi byly mimo body do hodnocení značek (stejně tak jako tým Škoda) a až za továrním týmem Škoda. Technické potíže měl i Juha Kankkunen, který nemohl dlouho nastartovat motor. Devátá RZ již v průběžném pořadí na předních pozicích nic nezměnila.
Průběžné pořadí po I. etapě
|
||
1. Marcus Grönholm | Peugeot 206 WRC | Průměrná rychlost 100,4 km/h |
2. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | + 00'29,5 |
3. Carlos Sainz | Ford Focus WRC 02 | + 00'33,4 |
4. Harri Rovanpera | Peugeot 206 WRC | + 00'54,2 |
5. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | + 01'03,8 |
6. Colin McRae | Ford Focus WRC 02 | + 01'47,44 |
II. Etapa (147,27 km) 02. Listopadu 2002
|
|||||
08h41 | SS 10 KEV 'S | (9,56 km) | vítěz RZ | P. Solberg | 97,8 km/h |
09h20 | SS 11 BERAKING | (26,46 km) | vítěz RZ | H. Rovanpera | 110,3 km/h |
10h11 | SS 12 HELENA SOUTH 1 | (18,43 km) | vítěz RZ | H. Rovanpera | 116,6 km/h |
12h29 | SS 13 YORK RAILWAY | (5,30 km) | vítěz RZ | H. Rovanpera | + C. McRae 125,3 km/h |
13h03 | SS 14 MURESK 1 | (6,81 km) | vítěz RZ | T. Mäkinen | 119,6 km/h |
13h14 | SS 15 MURESK 2 | (6,81 km) | vítěz RZ | H. Rovanpera + C. Sainz | 120,2 km/h |
14h41 | SS 16 FLYNNS SHORT | (19,98 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 103,7 km/h |
16h05 | SS 17 HELENA NORTH | (28,87 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 106,0 |
16h38 | SS 18 HELENA SOUTH 2 | (18,43 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 118,3 km/h |
17h03 | SS 19 ATKINS | (4,42 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 89,3 km/h |
19h49 | SS 20 LANGLEY PARK 3 | (2,20 km) | vítěz RZ | P. Solberg | 90,4 km/h |
Útok Pettera Solberga nevyšel.
Tradičně famózní nástup do úvodu dne měl P. Solberg, který vyhrál první RZ druhé etapy ale na celkové pořadí to nemělo vliv. Ve dvanácté RZ se podařilo H. Rovanperovi dostat před třetího C. Sainze, ten podle vlastních slov ztratil při špatné volbě pneumatik, o jednu vteřinu (+1,1) a začal útočit na druhého P. Solberga. Bojoval i C. McRae, ten ve třinácté rychlostní zkoušce zajel druhý nejlepší čas za H. Rovanperou, pátém místo si držel T. Mäkinen a v souboji s M. Martinem se na sedmé místo posunul F. Duval, M. Martin byl osmý. Na deváté příčce jezdil T. Gardemeister. Desátý se držel S. Loeb, který spíše sbíral zkušenosti a tým testoval nastavení vozu teprve za ním, jel J. Kankkunen (Hyundai) J. Paasonen (Mitsubishi). Druhý jezdec továrního týmu Škoda K. Eriksson si držel třináctou pozici. Čtrnáctá rychlostní zkouška, která byla plná skoků a poslední skok byl zpestřen brankou, se stala osudnou pro C. McRaeho. Ten přehnal nájezdovou rychlost, dopadl na předek vozu a poškodil jeho přední část (tzv. nosovka). Do cíle RZ sice dojel dokonce na třetím místě, ale poškozený chladič znamenal stop v letošním ročníku Australské rally. Problémy na skoku měli i oba jezdci v továrním týmu Ford, M. Martin měl jen o málo menší nájezdovou rychlost, takže díky ní nepoškodil tolik předek svého vozu a F. Duval si skokem sroloval ochrannou lyžinu až k chladiči. Díky odstoupení C. McRaeho se celé startovní pole od šestého místa posunulo výš. T. Gardemeister tedy byl jen dvě pozice od bodů do týmu značek. V patnácté RZ dostal T. Mäkinen desetivteřinovou penalizaci za předčasný start. Potíže s diferenciály hlásil K. Eriksson. Na šestnácté rychlostní zkoušce převrátil Mitsubishi J. Paasonen a se značnou ztrátou RZ zkoušku dokončil. Pořadí po 16. RZ bylo tedy následující: 1. M. Grönholm, 2. P. Solberg (+38,2), 3. H. Rovanpera (+54,5) 4. C. Sainz (+1: 09,2) 5. T. Mäkinen (+1: 44,7) 6. M. Martin (+3: 17,2). T. Gardemeister se držel na osmém místě a za sebou měl pronásledovatele J. Kankkunena, a J. Paasonena. Za v poklidu jedoucím M. Grönholmem se odehrávaly souboje, které už dlouho nebyli k vidění! Na třetího Solberga útočil H. Rovanpera (+20,1), na Rovanperu útočil pro změnu Sainz (+15,9). V poklidu jel T. Mäkinen, který měl ztrátu (+42,7) na vedoucí trojici a náskok (+1: 24,6) před dvojicí Duval Martin, která mezi sebou sváděla boj o každou vteřinu. Odstupy na dalších místech byli již poměrně veliké a tak porucha vozu případně velká jezdecká chyba mohla změnit pořadí. Do konce první etapy se toho moc nezměnilo, jen v devatenácté RZ zajel druhý nejlepší čas T. Mäkinen, a před M. Martina se na bodovanou šestou pozici posunul F. Duval. T. Gardemeister se držel na devátém místě, za ním jezdil J. Kankkunen jediný jezdec týmu Hyundai a jedenáctý byl osamocený jezdec Mitsubishi J. Paasonen. Na dvanáctém místě jel druhý jezdec týmu Škoda K. Eriksson.
Průběžné pořadí po II. etapě
|
||
1. Marcus Grönholm | Peugeot 206 WRC | 2: 38'13,2 |
2. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | + 00'49,5 |
3. Harri Rovanpera | Peugeot 206 WRC | + 01'11,6 |
4. Carlos Sainz | Ford Focus WRC 02 | + 01'30,8 |
5. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | + 02'02,4 |
6. Francois Duval | Ford Focus WRC 02 | + 04'21,1 |
III. Etapa (105,69 km) 02. Listopadu
|
|||||
09h00 | SS 21 BANNISTER CENTRAL | (5,63 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 88,0 km/h |
09h18 | SS 22 BANNISTER SOUTH | (28,65 km) | vítěz RZ | H. Rovanpera | 100,1 km/h |
11h32 | SS 23 BANNISTER WEST | (34,57 km) | vítěz RZ | H. Rovanpera | 106,1 km/h |
12h40 | SS 24 BANNISTER NORTH | (36,84 km) | vítěz RZ | M. Grönholm | 114,8 km/h |
Drama až do konce škodovka bojuje o body.
Poslední čtyři RZ zprvu naznačovali, že do konce australské rally se nic nezmění, ale drama to bylo až do konce se šťastným koncem pro T. Garedemeistra a tým Škoda. První rychlostní zkoušku třetí etapy vyhrál M. Grönholm, druhý čas zajel P. Solberg a třetí byl F. Duval. P. Solberg věří se mu podaří dojet do cíle, má potíže s turbem. M. Grönholm měl téměř minutový náskok a dvě dlouhé RZ před sebou. Dvaadvacátou RZ vyhrává H. Rovanpera, když poráží téměř o 21 vteřin (+21,2) P. Solberga na RZ a jde na druhé místo průběžného pořadí. P. Solberg zvolil poněkud horší pneumatiky a jeho propad byl markantní. Drama pokračuje. F. Duval poráží opět M. Martina a posouvá se před něj. V RZ převrátil Ford C. Sainz a byl nucen přepustit čtvrtou příčku T. Mäkinenovi. Ještě dramatičtější je 23. RZ kdy na RZ havaruje F. Duval, pravou stranou (jezdce) naráží do stromu a je helikoptérou převezen s údajně lehčím zraněním do nemocnice, spolujezdec J. F Fortin je v pořádku. Vede tedy M. Grönholm, druhý H. Rovanpera, třetí je P. Solberg, čtvrtý T. Mäkinen a pátý C. Sainz. Na šestém místě M. Martin a sedmý je T. Gardemeister, osmý je S. Loeb, devátý J. Kankkunen a desátý K. Eriksson. Jedenáctý pak jede J. Paasonen a dvanáctý je polský závodník S. Kuchar s vozem Toyota Corolla WRC. Dvacátá čtvrtá RZ je poslední vyhrál tedy M. Grönholm, druhý skončil a double tak potvrdil H. Rovanpera. Třetí dokončil přes technické problémy P. Solberg. Čtvrtý dojel soutěž T. Mäkinen pátý C. Sainz a šestý M. Martin. T. Gardemeister dojíždí na sedmé tedy nebodované pozici jak pro tým, tak i pro jezdce. Rychlostní zkoušku nedokončil pro technické potíže J. Kankkunen (9) a tak se vše posouvá od deváté pozice o jedno místo dopředu, K. Eriksson je tedy na devátém místě. To je pro tým Škoda velký úspěch na rally na které startovali poprvé.
Pak přichází zpráva, které zní jako labutí píseň. Techničtí komisaři nehledali v pořádku vůz T. Mäkinen (hmotnost jeho vozu byla o osm kilogramů nižší, než jakou předepisují pravidla) a je tedy ze soutěže diskvalifikován. Tím se mění i celkové pořadí jezdců od čtvrtého místa. To také znamená. Že T. Gardemeister si připisuje bod do klasifikace jezdců, ale především bod do klasifikace týmů. Tím se tým Škoda dotahuje na Hyundai i Mitsubishi se stejným počtem bodů devět. Po dlouhé době byla soutěž MS rally dramatická až do konce.
15. ROČNÍK TELSTRA RALLY AUSTRALIA
Konečné pořadí jezdců
|
|||
1. Marcus Grönholm | Peugeot 206 WRC | 10 bodů | Průměrná rychlost 103,9 km/h |
2. Harri Rovanperä | Peugeot 206 WRC | 6 bodů | +00'57,3 |
3. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | 4 body | +01'28,7 |
4. Carlos Sainz | Ford Focus RS WRC 02 | 3 body | +03'09,0 |
5. Markko Martin | Ford Focus RS WRC 02 | 2 body | + 06'21"5 |
6. Tommi Gardemeister | Škoda Octavia WRC E3 | 1 bod | + 07'11"6 |
15. ROČNÍK TELSTRA RALLY AUSTRALIA
Konečné pořadí týmů
|
||
1. Peugeot | 16 bodů | (1+2. místo) |
2. Ford | 5 bodů | (4+5. místo) |
3. Subaru | 4 body | (5. místo) |
4. Škoda | 1 bod | (6. místo) |