Renault Fiftie (1996): Moderní želvička k jubileu

 

Renault 4 CV se svého času prodával i u nás a vyrobilo se jich přes 1,1 milionu. Dvacet let starý koncept Fiftie byl jeho připomínkou.

Sympatický, až roztomilý Renault 4 CV osobně považuji za jeden z nejhezčích automobilů historie, obzvlášť se shrnovací střechou je... zkrátka sexy. Seděl jsem v něm poprvé na místě spolujezdce. Byly mi tenkrát čtyři roky a rozhodně se nejednalo o cíděného veterána, nýbrž auto používané pro běžný provoz. Ano, otcův červený exemplář byl ve slušném stavu, ale žádná výstavní leštěnka, prostě se s ním jezdilo. Samozřejmě měl střechu pevnou, polokabriolety se v Československu nenabízely...

Vousáč

Před dvěma dekádami Renault překvapil konceptem Fiftie, který upoutal náležitou pozornost. Anglický název připomínal padesátiny od premiéry originálu, jinak vznikal pod továrním kódem Z07 a vedením Patricka Le Quémenta. Původní 4 CV se představil v Paříži 1946, zatímco nový vůz přivezla francouzská automobilka překvapivě už v březnu 1996 do Ženevy, nenechala si jej až na podzim do metropole nad Seinou. Ale ve Švýcarsku se přece také mluví tímto jazykem...

Fiftie byl navržen jako malý vůz pro volný čas se zaměřením na mladé. Zlatožlutá metalíza měla evokovat pískovou barvu prvních sériových vozů, po válce jí zbylo dost... Studie však postrádala druhý pár dveří i zadní řadu sedadel. Na slavnou 4 CV pochopitelně navazovala tvarem karoserie, zejména pak baňatou přídí s „vousy“ a celkovou siluetou. Návrhářem byl Benoit Jacob. Renault v tiskových materiálech malinko přeháněl, když vůz prezentoval jako „sportovní dynamické kupé“. Tvar předních reflektorů přirovnával k apostrofu, těch koncových zase k „draku plovoucímu ve větru“.

Hliník, karbon a nový motor

Jinak byl Fiftie hypermodernou coby stavební materiál na „šaty“ posloužila uhlíková vlákna. Hliníkový podvozek včetně trojúhelníkových závěsů a tlumičů zavěšení pocházel z radikálního malosériově vyráběného otevřeného Sport Spideru, to znamená, že motor našel své místo napříč před zadní nápravou a nikoli až za ní. A samozřejmě také zadní pohon.

Pochopitelně dávno nešlo o čtyřválcovou sedmsetpadesátku (první „želvičky“ měly objem 760, později 747 cm3, aby se vešly do příslušné třídy v závodech). Automobilka použila dvouventilový zážehový čtyřválec OHC 1,2 litru s označením D7F. Jeho vývoj byl právě dokončen a zakrátko debutoval ve Twingu.

Agregát s přesným objemem 1149 cm3 dával 44 kW, tedy 60 koní a mnozí jej dobře znají, v jednoprostorovém mrňousovi se dočkal úspěšné transplantace. Jeho točivý moment vrcholil 93 N.m v nízkých 2500 otáčkách. Na kapotě, nebo spíše víku nechyběly větrací žábry ctící předlohu. Polosamočinnou spojku Easy spojenou s pětistupňovou převodovkou známe také z Twinga...

Kabina ctila přírodu

Fiftie neměl shrnovací plátěnou střechu, ta pouze imitovala její vzhled. Byla rozdělena na čtyři samostatné, za pomoci elektromotorků odnímatelné panely, které se poté uložily do příslušného prostoru před motor pod sklopené zadní okno. Malý přední zavazadelník ukrýval piknikový koš. Interiér, také s dosti retro křivkami, se stal stylistickým cvičením a využíval přírodních materiálů, zejména bavlny a lnu na dvojici pevných sedadel. Dveřní výplně i s kapsami na drobnosti byly pro změnu z ratanu, automobilka důsledně lpěla na jejich stoprocentní recyklaci

Jediné, co se jí vymykalo, byla podlaha, kterou pokrývalo linoleum. Kromě volantu šlo nastavit podélně také dvojici pedálů, místa pro řidiče a spolujezdce však nikoliv, ta zůstala pevná. V centrální části palubní desky nechyběla velká multifunkční obrazovka s ovládáním audia, telefonu, klimatizace a asistenčních systémů. Opět předzvěst budoucnosti. Řadicí páka se nacházela vpravo, tradiční středový tunel s konzolou by ale vzhledem ke koncepci zbytečně zabíral místo. Do prohlubní chlazené přihrádky před spolujezdce se vešly vodorovně dvě plechovky s nápoji, stojánky na ně byly připraveny ve víku. Vtipné řešení.

Bez odezvy

Díky zmíněnému štědrému využití karbonu a aluminia vážilo 3,6 m dlouhé, 1,7 m široké a 1,37 m nízké autíčko pouze 790 kg. Hliníkové šasi bylo v kabině částečně vystaveno na odiv. Délkou se také Fiftie odkazoval na oblého klasika, ostatními rozměry nikoliv, bylo mnohem širší a nižší. Pneumatiky Michelin na sedmnáctipalcových kolech Speedline měly čidla kontroly tlaku, dnes v Evropě povinný prvek nepředstavoval před dvěma dekádami nijak běžnou záležitost a minivozům chyběl zcela...

Mimochodem,„želvička“ je česká přezdívka a tvarem malý poválečný renault zvíře s krunýřem skutečně připomínal. Francouzi říkali původní 4 CV „hrudka másla“. Ideového nástupce jsme se ale v sériové výrobě nedočkali. Proč? Motorističtí novináři pěli chválu, i ti za oceánem, podle amerického Autoweeku jeho design nepostrádal smysl pro humor a rovněž notnou dávku roztomilosti, avšak ohlas veřejnosti překvapivě nebyl valný. Předpokládaná masivní poptávka nepřišla. Zatímco Volkswagen dovedl svůj New Beetle až na linky a do značkových prodejen, Renault se rozhodl neriskovat, i když pro případnou produkční verzi by samozřejmě nepoužil drahé kompozity. Fiftie tak zůstal „přátelským pozdravem legendě do minulosti“. A v jediném exempláři.

Pokud byste jej chtěli vlastnit, zbývá jediné, koupit si model v 1:43 od francouzského Norevu. V edici vydavatelství Atlas ale přijde na lidových 300-350 korun a je nejen v plastové krabičce s podstavcem, ale hlavně skutečně hezký!

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 
Zdroj: Carstyling, Caradisiac, Diseno

Štítky Renault Design Minivozy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Renault ReFour: Vize stylového francouzského minivozu Renault ReFour: Vize stylového francouzského minivozu

Pamatujete si na jednoduchý a oblíbený Renault 4?…

Renault 4CV – Milion malých želviček Renault 4CV – Milion malých želviček

Francouzský Renault má dlouhou tradici ve výrobě malých…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové (†36): Smíření hledám každý den...

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové…

Zhruba tři čtvrtě roku uběhlo od smrti manažerky Dary Rolins (44) Evy Skallové (†36). Zpěvačka byla s Evou velmi…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…