Renault oživuje Gordini, modré bomby na čtyřech kolech se vracejí

Renault oživuje Gordini, modré bomby na čtyřech kolech se vracejí

 
 

Legendární jméno Gordini, které bylo dvě desetiletí symbolem ostrých vozů s diamantem ve znaku, se vrací.

Práva na značku vlastní právě Renault, není tedy divu, že tento název ponesou vozy francouzské automobilky. Modrý lak, dva bílé podélné pruhy, které se táhly od masky chladiče přes střechu až dozadu a nesmíme zapomenout ani na dvě dvojice předních světlometů. Tyto znaky symbolizovaly právě ostré verze Gordini, i když vozy nebyly jen modré, lakovaly se například i v atypické červeni.

Po kom nesly své jméno? Amédée Gordini se narodil v roce 1899, tedy před 110 lety. Začínal jako mechanik, ale již brzy začal konstruovat závodní vozy. Proslavil se po druhé světové válce svými subtilními monoposty. Ty měly technický základ ve vozech Simca a závodili s nimi především francouzští jezdci. Ovšem nejednalo se o žádné zelenáče – Maurice Trintignant, Robert Manzon, Jean Behra, Belgičan Paul Frère, usedl do něj dokonce i Juan Manuel Fangio. Neměli bychom zapomínat ani na Alda Gordiniho, syna zakladatele firmy. Do Československa tento vůz přivezl Zdeněk Treybal, který s ním absolvoval legendární Velkou cenu v Brně v roce 1949. O sedm let později se značka stáhla z F1 a Gordini začal záhy spolupracovat s Renaultem.

Tehdy státní francouzská automobilka vyráběla vozy s motory vzadu. Označení Gordini nesla výkonnější verze malého sedanu Dauphine, ale nejslavnějším modelem byla bezesporu osmička.

Renaulty 8 Gordini měly původně motory o objemu 1108 cm3, později se dočkaly i větších třináctistovek. V roce 1964 doslova deklasovaly konkurenci na slavné Tour de Corse, obsadily první, třetí, čtvrté a páté místo. Nikoli ve třídě, nýbrž v absolutním pořadí! Nejúspěšnější posádkou byli Jean Vinatier se spolujezdcem Rogerem Massonem. R 8 Gordini zopakovaly vítězství v této asfaltové soutěži také v následujících dvou letech, to za volanty seděli Pierre Orsini a Jean-Francois Piot. Pro silnější vozy s motory 1,3 litru byl od roku 1966 vypisován značkový pohár, R8 Gordini byl úspěšný také na okruzích, ale proháněl se i po filmovém plátně s Alainem Delonem, Lino Venturou nebo Romy Schneider.

Začátkem sedmdesátých let se v této verzi objevil také větší Renault 12. Druhá polovina téže dekády znamenala soumrak jména Gordini, posledním v řadě byl malý Renault 5.

Mateřská firma se soustředila na úspěchy značky Alpine, kterou koupila a jejím cílem byla také F1, vždyť proto vznikla divize Renault Sport. První turbomotor pro královskou kategorii byl ovšem odvozen od dvoulitrového agregátu pro sportovní prototyp, který zkonstruoval – ano, Amédée Gordini. Za dvě desetiletí vzniklo zhruba 200 tisíc vozů Renault, které nesly také jeho jméno.

Nyní zpět do žhavé současnosti. Francouzský výrobce oživuje název Gordini pro ještě sportovnější verze svých sériových automobilů. Technické detaily zatím nezveřejnil, známé je jen to, že prvním modelem se vzkříšeným jménem bude malé Twingo. Twingo RS Gordini, jak zní jeho celý název, bude poprvé představeno 25. listopadu v Paříži v L’Atelier Renault na Champs Elysées.

Zákazníci si musí počkat minimálně do jara příštího roku. Sezona 2010 bude také svědkem premiéry většího Clia RS Gordini, přesné datum ovšem dosud není známo. Za obnovením slavné značky stojí pochopitelně sportovní divize, která v současnosti nese název Renault Sport Technologies. Ta se věnuje výrobě nejen civilních vozů, ale také pohárových modelů Clio a speciálů pro Mégane Trophy, z jejího vývoje vzešly i motory pro Světovou sérii, formulový seriál s oficiálním názvem World Series by Renault.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault oživuje Gordini, modré bomby na…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

VIDEO: Slavia - Brno 4:0. Uragán domácích odstartovalo zranění gólmana Melichárka

VIDEO: Slavia - Brno 4:0. Uragán domácích…

 Fotbalisté Slavie po osmi letech získali ligový titul. V závěrečném 30. kole porazili v azylu na Strahově Brno…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…