reklama


Renault oživuje Gordini, modré bomby na čtyřech kolech se vracejí

Renault oživuje Gordini, modré bomby na čtyřech kolech se vracejí

 
 

Legendární jméno Gordini, které bylo dvě desetiletí symbolem ostrých vozů s diamantem ve znaku, se vrací.

Práva na značku vlastní právě Renault, není tedy divu, že tento název ponesou vozy francouzské automobilky. Modrý lak, dva bílé podélné pruhy, které se táhly od masky chladiče přes střechu až dozadu a nesmíme zapomenout ani na dvě dvojice předních světlometů. Tyto znaky symbolizovaly právě ostré verze Gordini, i když vozy nebyly jen modré, lakovaly se například i v atypické červeni.

Po kom nesly své jméno? Amédée Gordini se narodil v roce 1899, tedy před 110 lety. Začínal jako mechanik, ale již brzy začal konstruovat závodní vozy. Proslavil se po druhé světové válce svými subtilními monoposty. Ty měly technický základ ve vozech Simca a závodili s nimi především francouzští jezdci. Ovšem nejednalo se o žádné zelenáče – Maurice Trintignant, Robert Manzon, Jean Behra, Belgičan Paul Frère, usedl do něj dokonce i Juan Manuel Fangio. Neměli bychom zapomínat ani na Alda Gordiniho, syna zakladatele firmy. Do Československa tento vůz přivezl Zdeněk Treybal, který s ním absolvoval legendární Velkou cenu v Brně v roce 1949. O sedm let později se značka stáhla z F1 a Gordini začal záhy spolupracovat s Renaultem.

Tehdy státní francouzská automobilka vyráběla vozy s motory vzadu. Označení Gordini nesla výkonnější verze malého sedanu Dauphine, ale nejslavnějším modelem byla bezesporu osmička.

Renaulty 8 Gordini měly původně motory o objemu 1108 cm3, později se dočkaly i větších třináctistovek. V roce 1964 doslova deklasovaly konkurenci na slavné Tour de Corse, obsadily první, třetí, čtvrté a páté místo. Nikoli ve třídě, nýbrž v absolutním pořadí! Nejúspěšnější posádkou byli Jean Vinatier se spolujezdcem Rogerem Massonem. R 8 Gordini zopakovaly vítězství v této asfaltové soutěži také v následujících dvou letech, to za volanty seděli Pierre Orsini a Jean-Francois Piot. Pro silnější vozy s motory 1,3 litru byl od roku 1966 vypisován značkový pohár, R8 Gordini byl úspěšný také na okruzích, ale proháněl se i po filmovém plátně s Alainem Delonem, Lino Venturou nebo Romy Schneider.

Začátkem sedmdesátých let se v této verzi objevil také větší Renault 12. Druhá polovina téže dekády znamenala soumrak jména Gordini, posledním v řadě byl malý Renault 5.

Mateřská firma se soustředila na úspěchy značky Alpine, kterou koupila a jejím cílem byla také F1, vždyť proto vznikla divize Renault Sport. První turbomotor pro královskou kategorii byl ovšem odvozen od dvoulitrového agregátu pro sportovní prototyp, který zkonstruoval – ano, Amédée Gordini. Za dvě desetiletí vzniklo zhruba 200 tisíc vozů Renault, které nesly také jeho jméno.

Nyní zpět do žhavé současnosti. Francouzský výrobce oživuje název Gordini pro ještě sportovnější verze svých sériových automobilů. Technické detaily zatím nezveřejnil, známé je jen to, že prvním modelem se vzkříšeným jménem bude malé Twingo. Twingo RS Gordini, jak zní jeho celý název, bude poprvé představeno 25. listopadu v Paříži v L’Atelier Renault na Champs Elysées.

Zákazníci si musí počkat minimálně do jara příštího roku. Sezona 2010 bude také svědkem premiéry většího Clia RS Gordini, přesné datum ovšem dosud není známo. Za obnovením slavné značky stojí pochopitelně sportovní divize, která v současnosti nese název Renault Sport Technologies. Ta se věnuje výrobě nejen civilních vozů, ale také pohárových modelů Clio a speciálů pro Mégane Trophy, z jejího vývoje vzešly i motory pro Světovou sérii, formulový seriál s oficiálním názvem World Series by Renault.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault oživuje Gordini, modré bomby na…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama