Renault Clio GT 2.0 16V (102 kW): První jízdní dojmy

Renault Clio GT 2.0 16V (102 kW): První jízdní dojmy

 
 

Současně s faceliftem modelu Clio se v nabídce francouzské značky objevuje i verze GT, která je civilizovanější variantou ostrého RS.

Už se pomalu stává pravidlem, že má každý sportovně laděný model své souputníky, kteří jsou připraveni oslovit buď vyhraněnější, nebo naopak usedlejší skupinu zákazníků. Ukázkovým příkladem je čerstvě omlazené Clio Renault Sport. Že si můžete tento vůz přiostřit pořízením verze Cup, to už platí nějaký čas, nyní ovšem přichází i protipól této varianty, nesoucí označení GT.

RS junior
Nejlépe vystihneme podstatu GT tím, že napíšeme, že má oproti RS o 15 % měkčí nastavení pérování a dvoulitrový motor o výkonu 102 kW. Všechno ostatní už se od těchto základních charakterových rysů odvíjí. Clio GT pochopitelně nesmí lézt do zelí sporťáku z Dieppe, proto se vzhledově podobá spíše běžným cliím než RS, i to se mu ale postará o celkem slušné dynamické vzezření.

Interiér zůstal víceméně sériový, ale to se dá s úspěchem říci i o verzi Renault Sport. Tříramenný volant se výborně drží a samou chválu zaslouží i sedadla s výrazným profilováním, která nejen že drží velmi dobře tělo, ale současně jsou i komfortní. Budu se už opakovat, ale proč nemají takováhle sedadla všechna auta? Posaz za volantem není úplně nejnižší, ale jako vysoký jej určitě hodnotit nelze, prostě by jen mohl být i nižší, nepotěší ani vyčnívající hrana středového panelu, která atakuje řidičovu pravou nohu, to ale známe již od Clia před modernizací.

Poctivý dvoulitr
Na Renaultu je vážně sympatické, že se v kontrastu se současnými trendy i nadále snaží, pokud mu to okolnosti dovolí, preferovat u sportovních verzí atmosférické motory. Platí to u Twinga RS, Clia RS a teď nově i u Clia GT. To dostalo, podobně jako ostřejší RS, dvoulitrový motor. Ten má výkon sice jen 102 kW při 6000 otáčkách, což na tuto kubaturu už opravdu není mnoho, na druhou stranu to ale pro svižné ježdění s tímto autem rozhodně postačuje. Vůz však těží zejména z točivého momentu 194 Nm při 3750 otáčkách – při jízdě se chová tak trochu jako elektromotor.

Dvoulitr zabírá velmi plynule již od nízkých otáček a naopak mu chybí výraznější výkonová špička, což ostatně tak nějak odpovídá označení GT (GranTurismo). Šestistupňová převodovka s přímým řazením má krátké dráhy a je docela přesná, ale jako sportovní ji hodnotit nelze, kulisa působí gumově a změny rychlostí jsou poněkud kostrbaté. Prostě typické řazení renaultů posledních let…

Perfektní kompromis
Nejvíce nadšeni jsme byli z toho, jak se Renaultu povedlo u GT nastavit podvozek. Pérování je příjemně tuhé, takže neobtěžuje posádku natřásáním na nerovnostech, současně však na svou kategorii nevídaně dobře pohlcuje rázy od přejezdů nerovností. Navíc se ale karoserie v zatáčkách naklání jen minimálně, takže se Francouzům povedlo výtečně skloubit ovladatelnost a jízdní vlastnosti s pohodlím, a to i akustickým – velmi dobré je též odhlučnění kol.

Renault Clio 2009 - ceny benzinových motorů (5dv.)
Motor1,2 16V 651,2 16V 751,2 16V 801,2 TCe 100
Převodovka5M5M5A5M
Zdvihový objem [cm3]1149114911491149
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]48/550055/550058/550074/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]105/4250105/4250108/4250145/3000
Max. rychlost [km/h]157167171184
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,913,414,911,1
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,95,65,9
Cena Autentique [Kč]214.900,-234.900,---
Cena ICE [Kč]234.900,-254.900,---
Cena Expression [Kč]-269.900,-294.900,-289.900,-
Cena Dynamique [Kč]-294.900,--314.900,-

Dvoulitr překvapivě neškodí nijak nadměrným zatěžováním přední nápravy, Clio zatáčí velmi ochotně a s chutí a limity přirozené nedotáčivosti jsou posunuty překvapivě vysoko, přetáčivost zadní náprava vůbec nezná. Na stabilitě auta se příznivě podepisují i použité 16“ pneumatiky Continental Sport Contact 3, které vozu propůjčují znamenitou přilnavost na suché i mokré vozovce. Velmi příjemné je i řízení, renaultu se podařilo odstranit gumový projev posilovače, a tak nyní auto reaguje dostatečně přesně, rychle a ochotně.

Nechte si zajít…
Že by se vám takové auto moc líbilo? Smůla. Tohle je s největší pravděpodobností poslední článek o GT 2.0, jaký si na auto.cz přečtete, protože se s dovozem této varianty do České republiky nepočítá. Důvod je jednoduchý – velmi agresivní cenová politika na sportovní Clio Renault Sport, které u nás bude stát pouhých 549.900,- Kč. Pak už není v cenové nabídce prostor pro dvoulitrové GT.

Nejen GT
Ale nebuďte smutní na prezentaci v horách mezi místem zrození portského vína a hranicemi s nedalekým Španělskem jsme nejezdili jen s dvoulitrovým GT, čekal na nás i modernizovaný pětidveřák vybavený naftovým motorem 1.5 dCi o výkonu 78 kW a s točivým momentem 240 Nm při 2000 min-1. Také tento model byl vybaven šestistupňovým manuálem, na rozdíl od benzinového dvoulitru měl ale vysloveně „atmosférický“ projev. Krom očekávané pružnosti v nízkých otáčkách se také ochotně vytáčel až k pětitisícové hranici a poskytoval i v těchto oblastech otáček velmi příjemnou dynamiku. Odhlučnění turbodieselu bylo vynikající, stejně jako komfort poskytovaný podvozkem.

Clio 5D se v zatáčkách už naklánělo o poznání více než GT, ovšem stále v mezích slušnosti, takže se i s nafťákem dalo dobře protahovat horskými silničkami, nedotáčivost však přicházela dříve a rychleji. Brzdy se také unavovaly rychleji, zaznamenali jsme větší neklid na nerovné vozovce a sedadla jakékoli boční vedení pro změnu postrádala, přesné řízení gétéčka však zůstalo.

Renault Clio 2009 - ceny dieselových motorů (5dv.)
Motor1,5 dCi 701,5 dCi 851,5 dCi 105
Převodovka5M5M6M
Zdvihový objem [cm3]146114611461
Válce/ventily4/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]50/400063/375078/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/1700200/1900240/2000
Max. rychlost [km/h]162174190
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,212,711,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,44,6
Cena Autentique [Kč]280.900,---
Cena ICE [Kč]300.900,---
Cena Expression [Kč]315.900,-335.900,--
Cena Dynamique [Kč]-360.900,-380.900,-

Svezení s oběma verzemi modernizovaného Clia nás utvrdilo v názoru, že se tohle auto vrací mezi špičku segmentu B. Jako málokteré jiné auto této třídy dokáže nabídnout francouzský komfort jízdy s prvotřídními jízdními vlastnostmi. Teď už zbývá jen potvrdit příznivé první domy testem v českém prostředí a na známých silnicích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio GT 2.0 16V (102 kW): První…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006) Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své…

Video: Zajíc jako účastník rallye Video: Zajíc jako účastník rallye

Velikonoční svátky jsou v plném proudu a jedním z jejich…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…