Renault Mégane II - meganovinka

Renault Mégane II - meganovinka

 
 

Od uvedení první generace Renaultu Mégane uběhlo již mnoho let a přestože pečlivé zdokonalování dobrého základu vedlo až k jednomu z nejbezpečnějších a nejprodávanějších vozů ve své třídě, přišel čas změny. Přichází nový Renault nižší střední třídy: Mégane II.

Projekt u Renaultu interně označovaný X84 bude zahrnovat 7 různých modelů, které budou postaveny na společné platformě C, využívané v rámci Aliance Renault-Nissan. Úplná modelová výměna řady Mégane je připravena na následující rok, kdy od října 2002 do října 2003 bude uvedeno šest ze sedmi zástupců řady Mégane II. Pro firmu Renault je uvedení a úspěch tohoto nového modelu strategicky velmi významný, neboť po několika velkých fúzích automobilek v devadesátých letech minulého století staví Renault proti několika obřím koncernům s celosvětovou působností. S vědomím silné konkurence v nižší střední třídě nenechal Renault nic náhodě a úkolem vývojářů bylo navrhnout automobil, který stanoví nová měřítka pro danou třídu.

Již samotný vývoj Mégane II stojí za zmínku, protože díky novým postupům a technologiím trval jen 29 měsíců (ve srovnání se 46 měsíci potřebnými pro vývoj první generace Mégane). Investice do vývoje a výroby Mégane II dosáhly 2,1 miliardy Euro. Nové výrobní technologie ve třech závodech - v Douai (Francie), Palencii (Španělsko) a v Burse (Turecko) - umožní vyrábět v první fázi 5900 kusů pětidveřového Mégane II a 1900 kusů třídveřového Mégane II týdně.

Výčet novinek bychom mohli začít u možnosti volby varianty a výbavy Mégane II. Automobilka totiž umožňuje naprostou volnost při výběru kombinace pohonné jednotky (9 různých motorů), barev karoserie a čalounění interiéru (4 druhy čalounění) a úrovně výbavy (3 úrovně), čímž by Renault chtěl vyhovět individuálním požadavkům jednotlivých trhů nebo konkrétních jednotlivých zákazníků.

Originální design Mégane II jednoznačně navazuje na styl větších Renaultů Vel Satis a Avantime a díky tomu si určitě Mégane II s jiným autem nižší střední třídy nespletete. Třídveřová varianta vyniká v bočním pohledu půlkruhovou horní linií oken, která kontrastuje s velmi mírně se svažující, téměř rovnou střechou a zejména skoro svislým, válcově zaobleným, zadním sklem. Pětidveřový hatchback sice originální linii oken postrádá, ale přesto bychom těžko hledali v této třídě tak originální a přitom prostorný automobil. Místo pro cestují v interiéru je dáno velkým rozvorem 2625 mm.

V dobře ergonomicky řešeném interiéru je použito materiálů jejichž povrch a vůně vás mají inspirovat ke kontaktu s materiálem (tzv. Touch design koncept). Ovládací prvky jsou intuitivně snadno dosažitelné a přitom vypadají velmi hodnotně a originálně. Zmiňme alespoň vzhled páky ruční brzdy, evokující páku ovládání dopravního letadla. V interiéru nalezneme velké množství odkládacích prostorů o celkovém objemu 44 l. Zavazadlový prostor má objem 330 l. Atraktivní bude jistě Mégane II s panoramatickým střešním oknem, které má plochu 1,32 m2.

Jak již bylo uvedeno, 2625 mm dlouhý rozvor, nabízí velký prostor pro cestující a v kombinaci s širokým rozchodem kol (1518 mm vpředu a 1514 mm vzadu) zajišťuje výbornou stabilitu. Krátké převisy karoserie usnadňují manévrovatelnost. Dobrá ovladatelnost za všech jízdních podmínek se stala pilířem aktivní bezpečnosti. Velká 15", 16" nebo 17" kola a široké pneumatiky (minimálně 195 mm) jsou standardem, přispívajícím k dobrým jízdním vlastnostem. Brzdy jsou vybaveny kotouči o velkém průměru (260-280 mm vpředu dle typu a 240 mm vzadu) a větší tloušťce (22 nebo 24 mm dle typu). Brzdový systém byl dimenzován na 10 zastavení z rychlosti 100 km/h na dráze do 38 m (!) O bezpečnost při brzdění se stará nejnovější systém ABS Bosch 8.0 s brzdovým asistentem.

Dodávány budou některé další nové prvky. Systém kontroly tlaku v pneumatikách má za úkol informovat řidiče o nízkém nebo vysokém tlaku v pneumatikách vzhledem rychlosti nebo zatížení vozidla. Informace z jednotlivých pneumatik dodávají 4 senzory radiovými vlnami přímo do řídící jednotky v automobilu.

Xenonové světlomety jsou opatřeny proměnnou úrovní osvitu vozovky. Vedle standardní statické výškové korekce xenonového světlometu (při změně zatížení automobilu) se u Mégane poprvé uplatňuje dynamická korekce (změna během zrychlování a brzdění). Při rychlostech do 30 km/h jsou světlomety sklopeny tak, že osvětlují vozovku do vzdálenosti 55 m (jízda v městském provozu). Při vyšších rychlostech je vozovka osvětlena až 71 metrů před automobilem.

Elektrický posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti nabízí přesné řízení a stabilitu při přímé jízdě vysokými rychlostmi, stejně tak jako pohodlné parkování ve městě s plynulou změnou účinku mezi těmito rozdílnými režimy. Ve srovnání s hydraulickým posilovačem byla snížena spotřeba paliva asi o 0,2 l/100km.

Z počátku bude Mégane II dodáván se třemi benzínovými a dvěma naftovými motory.

Benzínový 1,4 l 16V (72 kW/6000 ot. , 127 Nm/3750 ot.) vznikl dalším vývojem motoru představeného již roce 1999. Průměrná spotřeba paliva nejmenšího motoru je 6,7 l/100 km. Méně výkonnou verzi (60 kW) tohoto motoru začne automobilka dodávat během roku 2003.

Další dva agregáty opatřil Renault proměnným časováním sacích ventilů VVT. Motor 1,6 16V VVT (83 kW/6000 ot. ,152 Nm/4200 ot.) dosahuje díky konstrukčním změnám o 3 až 8% vyšších hodnot točivého momentu a o 5% vyšší výkon motoru oproti předchůdci, při spotřebě pouze 6,8 l/100km. Zatím nejsilnějším dodávaným motorem bude 2,0 16V VVT (98,5 kW/5500 ot. , 191 Nm/3750 ot.). Přeplňovaná verze dvoulitru vyvinutá firmou Renault Sport přijde na trh později.

Renaultovy naftové motory si v západní Evropě vybralo přes 40% majitelů první generace Mégane. V Mégane II může zákazník prozatím zakoupit dva motory dCi. Motor 1,5 dCi (60 kW/4000 ot. ,185 Nm/2000 ot.) je znám už z Clia a jeho průměrná spotřeba 4,6 l/100km jistě potěší i všechny majitele nového Renaultu. Z Laguny II pochází diesel 1,9 dCi (88 kW/4000 ot. , 270 Nm/2000 ot.).

Méně výkonné motory budou dodávány s pětistupňovou manuální převodovkou zatímco motory 2,0 16V VVT a 1,9 dCi dostanou šestistupňovou převodovku. Později bude dodávána adaptivní automatická převodovka Proactive.

Oblast pasivní bezpečnosti se v posledních letech stala doménou Renaultu. První generace Mégane byla nejbezpečnějším vozem třídy a druhá generace Laguny získala 5 hvězdiček v testu EuroNCAP, což je nejvyšší možné hodnocení. Mégane II se vyznačuje pevnou kabinou pro cestující, která je obklopena deformačními zónami, absorbujícími energii během nárazu. Ve skeletu karoserie nalezneme nové materiály a větší podíl vysokopevnostních ocelí.

Velká pozornost byla věnována ochraně pasažérů po nárazu. V Mégane II se uplatnila třetí generaci zádržného a bezpečnostního systému SRP (již použitého v Laguně II), který se skládá z adaptivních předních airbagů, dvou předepínačů bezpečnostních pásů (pro každé z předních sedadel) a omezovačů síly bezpečnostních pásů. Nově přidaná dvojice předpínače a omezovače fixuje pasažéra lépe v sedadle a snižuje tak riziko zranění pánve. U třídveřové verze nebyla montáž druhého předpínače možná (kvůli přístupu na zadní sedadla) a proto přišel Renault s jiným řešením, které po nárazu zadrží člověka dokonaleji, než klasické bezpečnostní pásy. Byl vyvinut protiponořovací airbag, jehož konstrukce se skládá ze dvou 0,3 mm tenkých plechů, zabudovaných v předních sedácích. Po nárazu se aktivuje airbag, zvětší se objem mezi plechy a tím zabrání pasažérovi vyklouznout z bezpečnostních pásů. S trochou nadsázky lze konstatovat, že se jedná o jediný airbag, který ani po aktivaci při nehodě není vidět.

Mégane II je dále vybaven dvěma bočními airbagy vpředu, dvěma vzadu, nechybí hlavové airbagy pro cestující vpředu a vzadu, celkem tedy 8 airbagů pro 5 dveřovou variantu a dva protiponořovací airbagy navíc pro 3 dveřovou variantu Mégane II (!)

O vhodné aktivaci zádržných systémů rozhoduje řídící jednotka na základě dat ze 3 snímačů příčného zrychlení, snímače polohy řidičova sedadla a snímače čelního nárazu. Po nárazu řídící jednotka vyhodnotí informace ze snímačů a například podle pozice sedadla určí velikost člověka za volantem a s pomocí dalších hodnot stanoví vhodný objem airbagu.

Renault Mégane II je díky novým technickým řešením, designu a vysokému bezpečnostnímu standardu jistě horkým kandidátem na ocenění Automobil roku. Věřme, že příjemným překvapením budou také ceny na českém trhu.



Spolupracujeme s TipCars.com
Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Renault Mégane II - meganovinka

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Evropské Automobily roku: Renault Mégane (2003) Evropské Automobily roku: Renault Mégane (2003)

Renault šokoval na podzim 2002 extravagantním novým…

Ojetý Renault Mégane II: Soustřeďte se na benzin Ojetý Renault Mégane II: Soustřeďte se na benzin

Druhá generace Renaultu Mégane při svém příchodu…

 



 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to se nám bude dařit

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to…

Během neděle bude do Česka proudit chladný a vlhký vzduch od severozápadu, který pocítíme na vlastní kůži. V…

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení zařídil Bakoš

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení…

Fotbalisté Plzně ve 4. kole HET ligy na půdě Jihlavy sice už po 27 vteřinách prohrávali po gólu Davise…

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne někdo na svazu

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne…

Po čtyřech kolech je Plzeň jediným týmem HET ligy s plným počtem bodů. Nad pražskými „S“, s kterými by podle…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…