Renault Mégane II - meganovinka

Renault Mégane II - meganovinka

 
 

Od uvedení první generace Renaultu Mégane uběhlo již mnoho let a přestože pečlivé zdokonalování dobrého základu vedlo až k jednomu z nejbezpečnějších a nejprodávanějších vozů ve své třídě, přišel čas změny. Přichází nový Renault nižší střední třídy: Mégane II.

Projekt u Renaultu interně označovaný X84 bude zahrnovat 7 různých modelů, které budou postaveny na společné platformě C, využívané v rámci Aliance Renault-Nissan. Úplná modelová výměna řady Mégane je připravena na následující rok, kdy od října 2002 do října 2003 bude uvedeno šest ze sedmi zástupců řady Mégane II. Pro firmu Renault je uvedení a úspěch tohoto nového modelu strategicky velmi významný, neboť po několika velkých fúzích automobilek v devadesátých letech minulého století staví Renault proti několika obřím koncernům s celosvětovou působností. S vědomím silné konkurence v nižší střední třídě nenechal Renault nic náhodě a úkolem vývojářů bylo navrhnout automobil, který stanoví nová měřítka pro danou třídu.

Již samotný vývoj Mégane II stojí za zmínku, protože díky novým postupům a technologiím trval jen 29 měsíců (ve srovnání se 46 měsíci potřebnými pro vývoj první generace Mégane). Investice do vývoje a výroby Mégane II dosáhly 2,1 miliardy Euro. Nové výrobní technologie ve třech závodech - v Douai (Francie), Palencii (Španělsko) a v Burse (Turecko) - umožní vyrábět v první fázi 5900 kusů pětidveřového Mégane II a 1900 kusů třídveřového Mégane II týdně.

Výčet novinek bychom mohli začít u možnosti volby varianty a výbavy Mégane II. Automobilka totiž umožňuje naprostou volnost při výběru kombinace pohonné jednotky (9 různých motorů), barev karoserie a čalounění interiéru (4 druhy čalounění) a úrovně výbavy (3 úrovně), čímž by Renault chtěl vyhovět individuálním požadavkům jednotlivých trhů nebo konkrétních jednotlivých zákazníků.

Originální design Mégane II jednoznačně navazuje na styl větších Renaultů Vel Satis a Avantime a díky tomu si určitě Mégane II s jiným autem nižší střední třídy nespletete. Třídveřová varianta vyniká v bočním pohledu půlkruhovou horní linií oken, která kontrastuje s velmi mírně se svažující, téměř rovnou střechou a zejména skoro svislým, válcově zaobleným, zadním sklem. Pětidveřový hatchback sice originální linii oken postrádá, ale přesto bychom těžko hledali v této třídě tak originální a přitom prostorný automobil. Místo pro cestují v interiéru je dáno velkým rozvorem 2625 mm.

V dobře ergonomicky řešeném interiéru je použito materiálů jejichž povrch a vůně vás mají inspirovat ke kontaktu s materiálem (tzv. Touch design koncept). Ovládací prvky jsou intuitivně snadno dosažitelné a přitom vypadají velmi hodnotně a originálně. Zmiňme alespoň vzhled páky ruční brzdy, evokující páku ovládání dopravního letadla. V interiéru nalezneme velké množství odkládacích prostorů o celkovém objemu 44 l. Zavazadlový prostor má objem 330 l. Atraktivní bude jistě Mégane II s panoramatickým střešním oknem, které má plochu 1,32 m2.

Jak již bylo uvedeno, 2625 mm dlouhý rozvor, nabízí velký prostor pro cestující a v kombinaci s širokým rozchodem kol (1518 mm vpředu a 1514 mm vzadu) zajišťuje výbornou stabilitu. Krátké převisy karoserie usnadňují manévrovatelnost. Dobrá ovladatelnost za všech jízdních podmínek se stala pilířem aktivní bezpečnosti. Velká 15", 16" nebo 17" kola a široké pneumatiky (minimálně 195 mm) jsou standardem, přispívajícím k dobrým jízdním vlastnostem. Brzdy jsou vybaveny kotouči o velkém průměru (260-280 mm vpředu dle typu a 240 mm vzadu) a větší tloušťce (22 nebo 24 mm dle typu). Brzdový systém byl dimenzován na 10 zastavení z rychlosti 100 km/h na dráze do 38 m (!) O bezpečnost při brzdění se stará nejnovější systém ABS Bosch 8.0 s brzdovým asistentem.

Dodávány budou některé další nové prvky. Systém kontroly tlaku v pneumatikách má za úkol informovat řidiče o nízkém nebo vysokém tlaku v pneumatikách vzhledem rychlosti nebo zatížení vozidla. Informace z jednotlivých pneumatik dodávají 4 senzory radiovými vlnami přímo do řídící jednotky v automobilu.

Xenonové světlomety jsou opatřeny proměnnou úrovní osvitu vozovky. Vedle standardní statické výškové korekce xenonového světlometu (při změně zatížení automobilu) se u Mégane poprvé uplatňuje dynamická korekce (změna během zrychlování a brzdění). Při rychlostech do 30 km/h jsou světlomety sklopeny tak, že osvětlují vozovku do vzdálenosti 55 m (jízda v městském provozu). Při vyšších rychlostech je vozovka osvětlena až 71 metrů před automobilem.

Elektrický posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti nabízí přesné řízení a stabilitu při přímé jízdě vysokými rychlostmi, stejně tak jako pohodlné parkování ve městě s plynulou změnou účinku mezi těmito rozdílnými režimy. Ve srovnání s hydraulickým posilovačem byla snížena spotřeba paliva asi o 0,2 l/100km.

Z počátku bude Mégane II dodáván se třemi benzínovými a dvěma naftovými motory.

Benzínový 1,4 l 16V (72 kW/6000 ot. , 127 Nm/3750 ot.) vznikl dalším vývojem motoru představeného již roce 1999. Průměrná spotřeba paliva nejmenšího motoru je 6,7 l/100 km. Méně výkonnou verzi (60 kW) tohoto motoru začne automobilka dodávat během roku 2003.

Další dva agregáty opatřil Renault proměnným časováním sacích ventilů VVT. Motor 1,6 16V VVT (83 kW/6000 ot. ,152 Nm/4200 ot.) dosahuje díky konstrukčním změnám o 3 až 8% vyšších hodnot točivého momentu a o 5% vyšší výkon motoru oproti předchůdci, při spotřebě pouze 6,8 l/100km. Zatím nejsilnějším dodávaným motorem bude 2,0 16V VVT (98,5 kW/5500 ot. , 191 Nm/3750 ot.). Přeplňovaná verze dvoulitru vyvinutá firmou Renault Sport přijde na trh později.

Renaultovy naftové motory si v západní Evropě vybralo přes 40% majitelů první generace Mégane. V Mégane II může zákazník prozatím zakoupit dva motory dCi. Motor 1,5 dCi (60 kW/4000 ot. ,185 Nm/2000 ot.) je znám už z Clia a jeho průměrná spotřeba 4,6 l/100km jistě potěší i všechny majitele nového Renaultu. Z Laguny II pochází diesel 1,9 dCi (88 kW/4000 ot. , 270 Nm/2000 ot.).

Méně výkonné motory budou dodávány s pětistupňovou manuální převodovkou zatímco motory 2,0 16V VVT a 1,9 dCi dostanou šestistupňovou převodovku. Později bude dodávána adaptivní automatická převodovka Proactive.

Oblast pasivní bezpečnosti se v posledních letech stala doménou Renaultu. První generace Mégane byla nejbezpečnějším vozem třídy a druhá generace Laguny získala 5 hvězdiček v testu EuroNCAP, což je nejvyšší možné hodnocení. Mégane II se vyznačuje pevnou kabinou pro cestující, která je obklopena deformačními zónami, absorbujícími energii během nárazu. Ve skeletu karoserie nalezneme nové materiály a větší podíl vysokopevnostních ocelí.

Velká pozornost byla věnována ochraně pasažérů po nárazu. V Mégane II se uplatnila třetí generaci zádržného a bezpečnostního systému SRP (již použitého v Laguně II), který se skládá z adaptivních předních airbagů, dvou předepínačů bezpečnostních pásů (pro každé z předních sedadel) a omezovačů síly bezpečnostních pásů. Nově přidaná dvojice předpínače a omezovače fixuje pasažéra lépe v sedadle a snižuje tak riziko zranění pánve. U třídveřové verze nebyla montáž druhého předpínače možná (kvůli přístupu na zadní sedadla) a proto přišel Renault s jiným řešením, které po nárazu zadrží člověka dokonaleji, než klasické bezpečnostní pásy. Byl vyvinut protiponořovací airbag, jehož konstrukce se skládá ze dvou 0,3 mm tenkých plechů, zabudovaných v předních sedácích. Po nárazu se aktivuje airbag, zvětší se objem mezi plechy a tím zabrání pasažérovi vyklouznout z bezpečnostních pásů. S trochou nadsázky lze konstatovat, že se jedná o jediný airbag, který ani po aktivaci při nehodě není vidět.

Mégane II je dále vybaven dvěma bočními airbagy vpředu, dvěma vzadu, nechybí hlavové airbagy pro cestující vpředu a vzadu, celkem tedy 8 airbagů pro 5 dveřovou variantu a dva protiponořovací airbagy navíc pro 3 dveřovou variantu Mégane II (!)

O vhodné aktivaci zádržných systémů rozhoduje řídící jednotka na základě dat ze 3 snímačů příčného zrychlení, snímače polohy řidičova sedadla a snímače čelního nárazu. Po nárazu řídící jednotka vyhodnotí informace ze snímačů a například podle pozice sedadla určí velikost člověka za volantem a s pomocí dalších hodnot stanoví vhodný objem airbagu.

Renault Mégane II je díky novým technickým řešením, designu a vysokému bezpečnostnímu standardu jistě horkým kandidátem na ocenění Automobil roku. Věřme, že příjemným překvapením budou také ceny na českém trhu.



Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB

Česká národní banka vydala vůbec první licenci spojenou…

Evropská unie prodloužila hospodářské sankce proti Rusku. Lídři se shodli jednomyslně Evropská unie prodloužila hospodářské sankce proti Rusku. Lídři se shodli jednomyslně

Lídři zemí Evropské unie se ve čtvrtek na summitu v…

BMW a Porsche překonaly Teslu, jejich nabíječce stačí na sto kilometrů tři minuty BMW a Porsche překonaly Teslu, jejich nabíječce stačí na sto kilometrů tři minuty

Německé automobily BMW a Porsche představily nabíjecí…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Renault Mégane II - meganovinka

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Evropské Automobily roku: Renault Mégane (2003) Evropské Automobily roku: Renault Mégane (2003)

Renault šokoval na podzim 2002 extravagantním novým…

Ojetý Renault Mégane II: Soustřeďte se na benzin Ojetý Renault Mégane II: Soustřeďte se na benzin

Druhá generace Renaultu Mégane při svém příchodu…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Dnes 16:43

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Jágrovu Veroniku už to zkrátka nebaví! Hokejista bude na Vánoce sám

Jágrovu Veroniku už to zkrátka nebaví! Hokejista…

Vztah Jaromíra Jágra (46) a jeho plavovlasé bohyně Veroniky Kopřivové (27) je čím dál podivnější. Přestože by…

Tipy na víkend: Andělé se snesou z nebe! Nalaďte se vánočně na výstavách betlémů

Tipy na víkend: Andělé se snesou z nebe! Nalaďte se…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Hemský o následcích otřesu mozku: Hokej miluju, ale už nechci trpět

Hemský o následcích otřesu mozku: Hokej miluju, ale…

Pouhých sto metrů od pardubické arény v moderním tréninkovém centru si denně dává do těla. Aleš Hemský ještě…

Plekanec pro Sport Magazín: O dojetí v kabině Canadiens i stesku po synech

Plekanec pro Sport Magazín: O dojetí v kabině…

Stíhá hrát za Kladno i za Kometu. A po návratu z NHL hned ukázal svou extratřídu. Hokejový útočník Tomáš…

 

Reflex.cz

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za tohle opravdu vyhodíte peníze, dobře vám tak!

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za…

Do Tábora jsme jeli s podezřením, že jde o recesi. Jenže prodavači elektronických zařízení pro detekci strašidel…