Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čím dál horší výhled z aut není jen pocit, odhalil výzkum. Hlavně u oblíbeného segmentu

Ford F-150 (1997)
Ford F-150 (1997)
Ford F-150 (1997)
Ford F-150 (2022)
25 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (4)

Výzkum IIHS odhalil, že u crossoverů a SUV se zhoršil výhled až o 58 % oproti situaci v 90. letech minulého století. U sedanů k velké změně nedošlo.

Žehrání na současné poměry s tím, že dřív bylo levněji či obecně líp, je ve značném množství případů jen mylná nostalgie, daná tím, že si mozek spíš pamatuje příjemné věci a ty negativní vytěsňuje. V případě výhledu zpoza volantu aut tomu ovšem tak není, zjistil výzkum amerického institutu IIHS.

Ve většině testů nových aut se dnes dozvíte, že tlusté A-sloupky omezují výhled, často i s trojúhelníčky v předních rozích oken, na nichž drží zrcátka. Některé automobilky proti tomu bojují např. změnou ukotvení zrcátek a třeba Subaru v tomto boji i docela přesvědčivě vyhrává, obecně však je z aut je vidět hůř než dřív.

Zkoumaná auta byla Ford F-150, Chevrolet Suburban, Honda Accord, Honda CR-V, Toyota Camry a Jeep Grand Cherokee, vždy z let 1997 a 2023, tedy pětadvacet let od sebe. Inženýři namontovali 360° kamerový systém do místa, kde má řidič oči, a porovnali výhled ve starých a zánovních autech.

Výhled do kruhu s poloměrem 10 m od řidiče se za těch 25 let zhoršil až o 58 %. Nejhůř na tom byla SUV, naopak Ford F-150 zaznamenal zhoršení jen o 17 %. Zde však IIHS poznamenává, že výhled z F-150 byl bídný už tehdy. Sedany naopak zaznamenaly zhoršení výhledu jen o 8 %.

Nejhorší výsledky zaznamenala Honda CR-V, v níž řidič měl výhled na 68 % prostoru před sebou ve voze modelového roku 1997, ale ve voze modelového roku 2022 už to bylo jen 28 %. Na stejnou hodnotu, avšak z původních 56 %, poklesl výhled v případě Chevroletu Suburban. Největšími překážkami výhledu byla velká zrcátka a vysoko umístěná kapota – která je ale v posledních letech normou kvůli snaze o zlepšení pasivní bezpečnosti chodců. Naopak u Toyoty Camry a Hondy Accord jsou změny tak malé, že spadají do možné odchylky měření.

„Zhoršení výhledu napříč touto malou skupinou modelů je znepokojující. Musíme dále zkoumat, jestli jde o širší trend, který mohl přispět k nedávnému nárůstu úmrtí chodců a cyklistů,“ komentuje výsledky vzhledem k vývoji nehodovosti v USA prezident IIHS David Harkey. Studie podle něj také dává nejen výzkumníkům „jednoduchý a zopakovatelný způsob, jak hodnotit výhled řidiče“.

Podle Becky Muellerové, výzkumnice IIHS, která se na práci podílela, jsou výsledky „pozoruhodné“ i kvůli tomu, že „podíl SUV na americké flotile za tyto roky také rapidně vzrostl“. Muellerová vedla vývoj nástrojů pro měření výhledu.

Omezování výhledu řidiče z vozu, tedy zhoršování tohoto prvku aktivní bezpečnosti, je odvrácenou stranou zlepšování pasivní bezpečnosti. Ať už jde o vysoko ložené kapoty, pod nimiž je od motoru kus místa pro ochranu chodce či cyklisty při nárazu, nebo o čím dál pevnější A-sloupky, navíc vybavené hlavovými airbagy, z aut je čím dál hůř vidět a jen u zlomku to alespoň částečně vynahrazuje 360° kamerový systém.

Video placeholder
Alaina Gassler ukazuje, jak vyřešit problém se špatným výhledem přes sloupky • Zdroj: YouTube

zdroj: IIHS | zdroj foto: IIHS, | zdroj videa: Paul Gassler/Youtube

Vstoupit do diskuze (4)