Polestar je v Číně na pokraji smrti. Letos neprodal ani sto aut a asi skončí
Prodávat dnes auta v Číně znamená bojovat s nejsilnější konkurencí na světě. Selžou tam i značky, od kterých bychom to nečekali. Jako třeba Polestar, který je v Číně v podstatě domácí značkou a nabízí vyspělou techniku od Geely.
Polestar byl dlouhé roky závodním týmem a továrním úpravcem vozů Volvo, což se změnilo v roce 2017. Tehdy se Geely rozhodlo, že ještě nemají dostatek značek a z Polestaru udělali další, zaměřenou na hybridy a elektromobily. Ještě v tom roce uvedli první model, který měl původ v pohledném konceptu kupé Volvo Concept Coupé z roku 2013. Polestar 1 byl plug-in hybrid vyráběný v limitovaném množství 1.500 kusů, masovkou se stal až následující elektrický Polestar 2, vyráběný od roku 2019.
Dnes má Polestar tři produkční elektrické modely a další tři mají být uvedeny v dohledné době, sedan 5 ještě letos. Značka se tváří jako švédská a hlavní sídlo má v tamním městě Torslanda, s legálním sídlem v britském Bristolu. Výroba všech modelů probíhá primárně v čínských továrnách Geely, jehož techniku všechny Polestary využívají. Krom toho se ale model 3 vyrábí v USA a 4 bude ještě letos montovat Renault v korejské továrně, která donedávna nesla jméno Samsung.
Zatímco v některých evropských zemích se Polestaru daří, v jeho de facto domovině na dálném východě je to zcela opačný příběh. Za první půlrok tam totiž automobilka prodala jen 69 vozů, což je naprosto šílený výsledek. Proti stejnému období minulého roku jde o propad 91,5 %. Za celý rok 2024 se tam prodalo 3.133 vozů, což je také velmi slabé. A například letos v dubnu a květnu nebyl v Číně registrován jediný nový Polestar.
Začíná to tak vypadat, že značka v Číně vyklidí pole a stane se čistě exportní. V zahraničí se totiž Polestaru naopak daří a za první půl rok prodeje vyrostly o 51 % na 30.300 vozů. Tomu pomohlo zejména loňské uvedení SUV 3 a 4.
O konci v Číně svědčí i to, že tam firma ukončila online prodej svých vozů a zrušila i možnost objednat si testovací jízdu. Zůstává jí tak jediný autosalon ve Šanghaji. Krom toho Polestar v dubnu ukončil svůj společný podnik s technologickou firmou Xingji Meizu a odešel i šéf značky Wu Huijing.
Celková situace Polestaru i přes úspěch na exportních trzích není dobrá. Za rok 2024 firma vykázala záporný čistý majetek ve výši 3.329 miliard USD. Polestar nahromadil od roku 2020 ztráty přesahující 5,1 miliardy USD, přičemž pouze rok 2024 přispěl čistými ztrátami ve výši 2 miliardy dolarů. V červnu dokonce zakladatel Geely Li Shufu skrze jednu ze svých investičních firem poslal do Polestaru 200 milionů dolarů jakožto záchrannou investici. Firma i přesto chce být ještě letos zisková.

Pro Geely jde o další neúspěch jeho strategie mnoha značek. Letos takto zkrachovala značka Jiyue, kterou Geely provozovalo společně s Baidu. Starosti dělají i prodeje Lotusu, který za rok 2024 v Číně prodal polovinu toho, co Polestar. Letos se v prodejních číslech na čínském trhu Lotus ani nevyskytuje a i v zahraničí jsou prodeje velmi slabé.
Do Česka již mimochodem Polestar ohlásil vstup na letošní rok, zatím však jsme bez dalších informací. Krom něj by se tu měla ukázat oficiálně i sesterská značka Lynk & Co, která je oficiálně také švédská a spadá do koncernu Geely.
Zdroj: Carnewschina, zdroj foto: Polestar, zdroj videa: Polestar