Zapomenutý Italdesign Orca měl skloubit prostornost a aerodynamiku. Nakonec se uchytil podivný volant
Italští karosáři patřili po mnoho desetiletí ke koloritům světových autosalonů. Ty obohacovali o koncepty, z nichž mnohé dodnes přitahují. Třeba Italdesign Orca.
Italdesign ukázal koncept Orca v roce 1982. Na první pohled vozidlo vypadá jako běžný pětidveřový hatchback. Smyslem konceptu bylo navrhnout v té době nedosažitelnou kombinaci velkého vnitřního prostoru a velmi dobré aerodynamiky.
Začátkem 80. let se začala aerodynamika aut řešit více než v předchozí dekádě, neboť šlo o jeden ze způsobů, jak snížit spotřebu paliva. Jestliže 70. léta byla ve znamení zvyšování bezpečnosti (podobně jako 90. léta), tak v osmdesátých letech se automobilky zaměřily na účinnost a tedy zlepšení hospodárnosti provozu.
Ve skutečnosti ale Italdesign Orca nebyla pětidveřovým hatchbackem, ale dvouprostorovým sedanem se čtyřmi dveřmi a kabinou pro čtyři pasažéry včetně řidiče. Inspirací mu byla Lancia Medusa, představená o dva roky dříve.
V porovnání s ní však orca měla odlišnou koncepci. Jejím základem byla Lancia Delta 4x4 Turbo s motorem o objemu 1,6 litru. A to znamená motor uložený vpředu napříč a v případě orcy odpojitelný pohon zadních kol. Zda samočinně, nebo ovládaný řidičem, dostupné materiály neuvádějí.
Naopak zdůrazňují, že orca svou délkou odpovídala přibližně Audi 80 (v tomto případě druhé generace, které bylo v roce 1982 ve výrobě), avšak délkou interiéru italský koncept známý německý sedan překonával o značných 170 mm.
Ještě zajímavější než exteriér je kabina orcy. Na první pohled zaujme zvláštní volant, jehož hlava je posetá tlačítky. Bližší pohled odhalí, že se zde ovládalo topení/ventilace, ukazatele směru, světlomety nebo stěrače. Orca totiž nemá klasické sdružené multifunkční páčky.
Druhou zvláštností bylo, že u volantu se otáčel pouze jeho věnec. Prostřední část neboli hlava s tlačítky byla pevná. Tohle řešení oprášil v roce 2004 Citroën u první generace C4 a poté u poslední C5. I C4 zde měla dost tlačítek (i když mnohem méně než Orca). V případě Citroënu bylo smyslem spíš zajistit neměnnou polohu airbagu po odlepení bez ohledu na natočení volantu.
Středový panel byl u orcy vyhrazen audiosystému Sony a naopak vlevo od volantu našel své místo systém check control s typickým bokorysem autíčka. Tohle jsme v té době znali z mnoha sériově vyráběných italských automobilů.
Zdroj: Web Italdesign, wikipedia | Foto: Italdesign