Renault Trucks CX/03: Aerodynamická budoucnost
Renault Trucks prostřednictvím studie CX/03 nabízí pohled na jeden z možných způsobů snižování spotřeby paliva u těžkých silničních nákladních vozidel při zachování konvenčního pohonu vznětovým motorem.
Při návrhu CX/03 byla hlavní pozornost věnována aerodynamice soupravy tahače s návěsem. Na první pohled zaujme řešení přídě tahače s maskou chladiče a nárazníkem z uhlíkových vláken a hliníku. Pro zajištění lepšího obtékání vzduchu kolem přídě se při vyšších rychlostech před masku spouští středový panel, který je jinak mezi ní a čelním sklem.
Ke snížení aerodynamického odporu přispívají i minimalistická zrcátka, trojice lamel na přídí, která odvádí proudící vzduch kolem boků a také A-sloupky skloněné pod úhlem 12°. K minimalizaci turbulencí vznikajících podél boků tahače slouží kompletní zakrytí nástupních schůdků i podvozku a rovněž kryty připevněné na kola.
Na základě svých předchozích aerodynamických studií se designéři společnosti Renault Trucks rozhodli navrhnout návěs s vypouklou střechou, jehož tvar je inspirován kapkou vody. K co nejlepšímu obtékání vzduchu kolem návěsu přispívá kompletní zakrytování jeho podvozku včetně kol. Turbulence vznikající za vozidlem mírní deflektory na zádi návěsu.
Tahač a návěs tvoří samozřejmě soupravu a designéři proto věnovali zvláštní pozornost jejich spojení. Pro snížení turbulencí mezi tahačem a návěsem byl navržen systém nastavitelných bočních krytů a střešního spoileru na kabině. Ty se při jízdě po dálnici vysunou směrem vzad a propojí tahač s návěsem, což výrazně zlepší obtékání vzduchu kolem soupravy.
Studie CX/03 nabízí pohled na možnou budoucnost designu nákladních vozidel společnosti Renault Trucks a naznačuje jeden ze směrů, kterým se tato firma hodlá vydat při snižování spotřeby paliva u svých kamionů.