2.12. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Trucks D: Čtyři typy

 

V lyonském provozu jsme poprvé vyzkoušeli novou distribuční řadu Renault Trucks. Usedli jsme za volant verzí od 3,5 do 26 tun.

S nástupem požadavku Euro VI francouzský výrobce sjednotil všechna distribuční vozidla pod jedinou řadu D. Rozvážkový provoz ze všech druhů přepravy vyžaduje největší šíři specifikací, proto Renault Trucks rozdělil řadu D na čtyři odlišné typy.

D Wide

Nejdříve jsme usedli za volant největšího modelu D Wide se šířkou kabiny 2,5 metru, protože tento typ s celkovou hmotností 16-26 tun musí poskytovat maximální prostor. Třínápravový podvozek se skříňovou nástavbou nás přivítalo velmi pohodlnými sedadly. Vpravo pod volantem se nacházel ovladač dvanáctistupňové automatizované převodovky Optidriver, která přenášela točivý moment od osmilitrového šestiválce DTI 8 o výkonu 206 kW. Při jízdě s naloženým automobilem v hodně zaplněných ulicích jsme ani nepotřebovali plný tah agregátu, který byl schopen podávat 1050 N.m již od 950 min-1. Bohatě dimenzovaná převodovka schopná přenášet až 2400 N.m držela motor striktně v ekonomických otáčkách, pouze po plném prošlápnutí akcelerátoru zafungoval kick-down a otáčky motoru se přiblížily 2100 min-1, při kterých osmilitrový agregát podával největší výkon. Akcelerace vozidla nás nadchla, stejně jako důmyslné řazení, nicméně během zpomalování před prudkou pravotočivou zatáčkou se projevila na třínápravové vozidlo poněkud slabá výfuková brzda (120 kW při 2800 min-1). Zájemci o tuto konfiguraci s převážným provozem ve městě doporučujeme investici do výkonné motorové brzdy Optibrake, aby řidič nemusel příliš zaměstnávat a opotřebovávat brzdovou soustavu.

V denní kabině jsme si představili pohodovou celodenní směnu, protože kromě kvalitního sedadla se vzduchovým odpružením jsme našli dva velké odkládací prostory s celkovým objemem padesát litrů.

Dvounápravové D

Střední kabina se šířkou 2,3 metru stojí na dvounápravovém podvozku s celkovou hmotností 10-18 tun. My jsme se projeli dvanáctitunovou konfigurací poháněnou osmilitrovým motorem s výkonem 184 kW. Opět šlo o bohatě motorizované vozidlo spíše do členitého terénu než roviny lyonského předměstí. Přenos točivého momentu až 950 N.m zprostředkovával šestistupňový Optitronic s rozsahem převodů 6,75-0,78. Stálý převod byl postavený do výhradně městského provozu, protože i při padesátikilometrové rychlosti jsme bohatě využívali nejvyšší, šestý převodový stupeň. Jízdu v náročném provozu nám zpříjemňovaly loketní opěrky. Tentokrát jsme s účinností výfukové brzdy byli náramně spokojeni (samozřejmě stejný decelerační výkon jako u zkoušeného D Wide), protože brzdila jen dvanáct tun.

Popelářský Access

Lahůdku distribučních vozidel tvoří svoz odpadu. Klasický třínápravový podvozek poháněla nejsilnější motorizace pro řadu D - osmilitrový šestiválec o výkonu 235 kW a 1200 N.m. Spojení s hydrodynamickým měničem o šesti stupních pro extrémně časté rozjezdy tvořilo optimální řešení. Během brzdění jsme opět pokukovali po silnější motorové brzdě než dostupných 120 kW.

Skvělý přístup do nízkopodlažní kabiny přes jediný schůdek nám připomněl výbornou písničku „Strejda Jára, ten se má, jezdí s popelářema“ od skupiny Kašpárek v rohlíku. Otvírání dveří do pravého úhlu poskytovalo výborný vstup do kabiny. Ve dveřích jsme našli dva velké odkládací prostory pro nápoje i větší předměty. Další specialitu tvořily zámky dveří, které musí zvládnout přibližně desetkrát více cyklů než ty v běžných užitkových vozidlech. Tento model také měl speciální přístrojovou desku přizpůsobenou extrémně nízké poloze nad vozovkou.

Mrňavé překvapení

Největší zážitek jsme však měli při jízdě nejmenším modelem D s šířkou kabiny dva metry. Ne že bychom na rozdíl od klaustrofobiků vyhledávali zmenšené prostory, ale doslova nadchlo nás řazení tohoto 3,5-7,5 tunového modelu. Měli jsme možnost usednout do 3,5tunové verze poháněné čtyřválcem DTI 3 o výkonu 110 kW. Šestistupňová převodovka řadila jako po másle a práce s kulisou řazení byla minimálně stejně snadná jako v kvalitních osobních automobilech. Pochvalu si zaslouží i motor, který výborně táhl v extrémně širokém rozmezí otáček, takže by v pohodě zvládl i pětistupňovou převodovku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Řada skandálů firmou Uber neotřásla. Taxislužbě klesla ztráta Řada skandálů firmou Uber neotřásla. Taxislužbě klesla ztráta

Provozovateli alternativní taxislužby Uber Technologies…

Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let

Na dvanáct vzrostl počet obětí, které si na jihu Číny…

Cesty prezidenta Zemana po krajích nejsou součástí volební kampaně, tvrdí Ovčáček Cesty prezidenta Zemana po krajích nejsou součástí volební kampaně, tvrdí Ovčáček

Instituce dohlížející na hospodaření stran a uchazečů…

Zápisník Adély Čabanové: Máme se na co těšit Zápisník Adély Čabanové: Máme se na co těšit

Za dva měsíce bude po sněmovních volbách. Za pět měsíců…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Trucks D: Čtyři typy

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát

Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako…

Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního? Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního?

Japonský výrobce automobilů Mazda si nechal patentovat…

 





 
Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Včera

Volkswagen představuje už dlouho dopředu avizovaný malý crossover T-Roc, kterým vstoupí do stále sílící kategorie.




Blesk.cz

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita, nebo iluze?

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita,…

V tuzemských společenských magazínech je Simona Krainová nejfrekventovanější českou modelkou, přestože…

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla to pomsta Srbům

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla…

Chorvatští hasiči pokračují v boji s řadou požárů, které v posledních dnech ničí rozsáhlou oblast podél…

 

iSport.cz

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás to dlouhodobě

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás…

Vyzkoušel si nové chlapce, trenér hokejové reprezentace Josef Jandač byl s projevem svého týmu ve středečním…

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím zbývá Evropská liga

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím…

Fotbalisté Slavie Praha na druhý postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhli. Český šampion v odvetě…

 

Reflex.cz

Stokilometrový trek divokou přírodou aneb Mongolským Altajem až k Pěti svatým

Stokilometrový trek divokou přírodou aneb Mongolským…

Mongolsko je známé hlavně pro své nekonečné pouště, ale najdete tu i pravý opak. Hory porostlé bohatou květenou,…

Ivan Mládek: Za texty mi vyhrožovali vytržením jazyka, vypíchnutím očí i zabitím

Ivan Mládek: Za texty mi vyhrožovali vytržením…

Bez písniček Ivana Mládka (75) a jeho Banjo Bandu by bylo dětství mé generace rozhodně chudší. Vždycky mě…