2.12. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Trucks D: Čtyři typy

 

V lyonském provozu jsme poprvé vyzkoušeli novou distribuční řadu Renault Trucks. Usedli jsme za volant verzí od 3,5 do 26 tun.

S nástupem požadavku Euro VI francouzský výrobce sjednotil všechna distribuční vozidla pod jedinou řadu D. Rozvážkový provoz ze všech druhů přepravy vyžaduje největší šíři specifikací, proto Renault Trucks rozdělil řadu D na čtyři odlišné typy.

D Wide

Nejdříve jsme usedli za volant největšího modelu D Wide se šířkou kabiny 2,5 metru, protože tento typ s celkovou hmotností 16-26 tun musí poskytovat maximální prostor. Třínápravový podvozek se skříňovou nástavbou nás přivítalo velmi pohodlnými sedadly. Vpravo pod volantem se nacházel ovladač dvanáctistupňové automatizované převodovky Optidriver, která přenášela točivý moment od osmilitrového šestiválce DTI 8 o výkonu 206 kW. Při jízdě s naloženým automobilem v hodně zaplněných ulicích jsme ani nepotřebovali plný tah agregátu, který byl schopen podávat 1050 N.m již od 950 min-1. Bohatě dimenzovaná převodovka schopná přenášet až 2400 N.m držela motor striktně v ekonomických otáčkách, pouze po plném prošlápnutí akcelerátoru zafungoval kick-down a otáčky motoru se přiblížily 2100 min-1, při kterých osmilitrový agregát podával největší výkon. Akcelerace vozidla nás nadchla, stejně jako důmyslné řazení, nicméně během zpomalování před prudkou pravotočivou zatáčkou se projevila na třínápravové vozidlo poněkud slabá výfuková brzda (120 kW při 2800 min-1). Zájemci o tuto konfiguraci s převážným provozem ve městě doporučujeme investici do výkonné motorové brzdy Optibrake, aby řidič nemusel příliš zaměstnávat a opotřebovávat brzdovou soustavu.

V denní kabině jsme si představili pohodovou celodenní směnu, protože kromě kvalitního sedadla se vzduchovým odpružením jsme našli dva velké odkládací prostory s celkovým objemem padesát litrů.

Dvounápravové D

Střední kabina se šířkou 2,3 metru stojí na dvounápravovém podvozku s celkovou hmotností 10-18 tun. My jsme se projeli dvanáctitunovou konfigurací poháněnou osmilitrovým motorem s výkonem 184 kW. Opět šlo o bohatě motorizované vozidlo spíše do členitého terénu než roviny lyonského předměstí. Přenos točivého momentu až 950 N.m zprostředkovával šestistupňový Optitronic s rozsahem převodů 6,75-0,78. Stálý převod byl postavený do výhradně městského provozu, protože i při padesátikilometrové rychlosti jsme bohatě využívali nejvyšší, šestý převodový stupeň. Jízdu v náročném provozu nám zpříjemňovaly loketní opěrky. Tentokrát jsme s účinností výfukové brzdy byli náramně spokojeni (samozřejmě stejný decelerační výkon jako u zkoušeného D Wide), protože brzdila jen dvanáct tun.

Popelářský Access

Lahůdku distribučních vozidel tvoří svoz odpadu. Klasický třínápravový podvozek poháněla nejsilnější motorizace pro řadu D - osmilitrový šestiválec o výkonu 235 kW a 1200 N.m. Spojení s hydrodynamickým měničem o šesti stupních pro extrémně časté rozjezdy tvořilo optimální řešení. Během brzdění jsme opět pokukovali po silnější motorové brzdě než dostupných 120 kW.

Skvělý přístup do nízkopodlažní kabiny přes jediný schůdek nám připomněl výbornou písničku „Strejda Jára, ten se má, jezdí s popelářema“ od skupiny Kašpárek v rohlíku. Otvírání dveří do pravého úhlu poskytovalo výborný vstup do kabiny. Ve dveřích jsme našli dva velké odkládací prostory pro nápoje i větší předměty. Další specialitu tvořily zámky dveří, které musí zvládnout přibližně desetkrát více cyklů než ty v běžných užitkových vozidlech. Tento model také měl speciální přístrojovou desku přizpůsobenou extrémně nízké poloze nad vozovkou.

Mrňavé překvapení

Největší zážitek jsme však měli při jízdě nejmenším modelem D s šířkou kabiny dva metry. Ne že bychom na rozdíl od klaustrofobiků vyhledávali zmenšené prostory, ale doslova nadchlo nás řazení tohoto 3,5-7,5 tunového modelu. Měli jsme možnost usednout do 3,5tunové verze poháněné čtyřválcem DTI 3 o výkonu 110 kW. Šestistupňová převodovka řadila jako po másle a práce s kulisou řazení byla minimálně stejně snadná jako v kvalitních osobních automobilech. Pochvalu si zaslouží i motor, který výborně táhl v extrémně širokém rozmezí otáček, takže by v pohodě zvládl i pětistupňovou převodovku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mediální dům CNC koupil platformu pro prodej jízdenek Bileto Mediální dům CNC koupil platformu pro prodej jízdenek Bileto

Mediální dům Czech News Center (CNC) začne provozovat…

E-shop CZC.cz zvýšil loni tržby o pětinu na 4,3 miliardy korun E-shop CZC.cz zvýšil loni tržby o pětinu na 4,3 miliardy korun

Prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz zvýšil ve…

Čína otevírá dveře zahraničním automobilkám. Sníží clo na dovoz Čína otevírá dveře zahraničním automobilkám. Sníží clo na dovoz

Čína od 1. července sníží cla na dovoz většiny automobilů…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Trucks D: Čtyři typy

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Harry s Meghan budou mít dvojčata, říká senzibilka, která trefila i děti Williama s Kate

Harry s Meghan budou mít dvojčata, říká senzibilka,…

Už správně předpověděla všechny děti prince Williama (35), teď si Sally Morgan zavěštila i v případě jeho bratra…

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama ale není...

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama…

Vztah Jaromíra Jágra (46) a Veroniky Kopřivové (26) je velmi zvláštní. Když Jarda hrál hokej na Floridě, tak se…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Davidová zazářila s jednorožci! Má nejkrásnější pažbu mezi biatlonisty

Davidová zazářila s jednorožci! Má nejkrásnější…

Modro-fialové nebe s hvězdičkami a jednorožci vynesli Markétě Davidové ocenění pro nejkrásnější pažbu mezi…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Babiše a jeho ANO opouštějí lidé, kterým zbylo svědomí

Bohumil Pečinka: Babiše a jeho ANO opouštějí lidé,…

Andrej Babiš jako tenista Roger Federer, ČSSD jako Radek Štěpánek. Nerovný zápas, který má podle komentátora…

Zemětřesení na Chebsku: Knihy padaly z polic, postele cestovaly. Lidé popisovali neobvykle silné otřesy

Zemětřesení na Chebsku: Knihy padaly z polic,…

Na Chebsku a v okolí lidé v noci na úterý zažili zemětřesení. V západních Čechách není malé zemětřesení nic…