V lyonském provozu jsme poprvé vyzkoušeli novou distribuční řadu Renault Trucks. Usedli jsme za volant verzí od 3,5 do 26 tun.

S nástupem požadavku Euro VI francouzský výrobce sjednotil všechna distribuční vozidla pod jedinou řadu D. Rozvážkový provoz ze všech druhů přepravy vyžaduje největší šíři specifikací, proto Renault Trucks rozdělil řadu D na čtyři odlišné typy.

D Wide

Nejdříve jsme usedli za volant největšího modelu D Wide se šířkou kabiny 2,5 metru, protože tento typ s celkovou hmotností 16-26 tun musí poskytovat maximální prostor. Třínápravový podvozek se skříňovou nástavbou nás přivítalo velmi pohodlnými sedadly. Vpravo pod volantem se nacházel ovladač dvanáctistupňové automatizované převodovky Optidriver, která přenášela točivý moment od osmilitrového šestiválce DTI 8 o výkonu 206 kW. Při jízdě s naloženým automobilem v hodně zaplněných ulicích jsme ani nepotřebovali plný tah agregátu, který byl schopen podávat 1050 N.m již od 950 min-1. Bohatě dimenzovaná převodovka schopná přenášet až 2400 N.m držela motor striktně v ekonomických otáčkách, pouze po plném prošlápnutí akcelerátoru zafungoval kick-down a otáčky motoru se přiblížily 2100 min-1, při kterých osmilitrový agregát podával největší výkon. Akcelerace vozidla nás nadchla, stejně jako důmyslné řazení, nicméně během zpomalování před prudkou pravotočivou zatáčkou se projevila na třínápravové vozidlo poněkud slabá výfuková brzda (120 kW při 2800 min-1). Zájemci o tuto konfiguraci s převážným provozem ve městě doporučujeme investici do výkonné motorové brzdy Optibrake, aby řidič nemusel příliš zaměstnávat a opotřebovávat brzdovou soustavu.

V denní kabině jsme si představili pohodovou celodenní směnu, protože kromě kvalitního sedadla se vzduchovým odpružením jsme našli dva velké odkládací prostory s celkovým objemem padesát litrů.

Dvounápravové D

Střední kabina se šířkou 2,3 metru stojí na dvounápravovém podvozku s celkovou hmotností 10-18 tun. My jsme se projeli dvanáctitunovou konfigurací poháněnou osmilitrovým motorem s výkonem 184 kW. Opět šlo o bohatě motorizované vozidlo spíše do členitého terénu než roviny lyonského předměstí. Přenos točivého momentu až 950 N.m zprostředkovával šestistupňový Optitronic s rozsahem převodů 6,75-0,78. Stálý převod byl postavený do výhradně městského provozu, protože i při padesátikilometrové rychlosti jsme bohatě využívali nejvyšší, šestý převodový stupeň. Jízdu v náročném provozu nám zpříjemňovaly loketní opěrky. Tentokrát jsme s účinností výfukové brzdy byli náramně spokojeni (samozřejmě stejný decelerační výkon jako u zkoušeného D Wide), protože brzdila jen dvanáct tun.

Popelářský Access

Lahůdku distribučních vozidel tvoří svoz odpadu. Klasický třínápravový podvozek poháněla nejsilnější motorizace pro řadu D - osmilitrový šestiválec o výkonu 235 kW a 1200 N.m. Spojení s hydrodynamickým měničem o šesti stupních pro extrémně časté rozjezdy tvořilo optimální řešení. Během brzdění jsme opět pokukovali po silnější motorové brzdě než dostupných 120 kW.

Skvělý přístup do nízkopodlažní kabiny přes jediný schůdek nám připomněl výbornou písničku „Strejda Jára, ten se má, jezdí s popelářema“ od skupiny Kašpárek v rohlíku. Otvírání dveří do pravého úhlu poskytovalo výborný vstup do kabiny. Ve dveřích jsme našli dva velké odkládací prostory pro nápoje i větší předměty. Další specialitu tvořily zámky dveří, které musí zvládnout přibližně desetkrát více cyklů než ty v běžných užitkových vozidlech. Tento model také měl speciální přístrojovou desku přizpůsobenou extrémně nízké poloze nad vozovkou.

Mrňavé překvapení

Největší zážitek jsme však měli při jízdě nejmenším modelem D s šířkou kabiny dva metry. Ne že bychom na rozdíl od klaustrofobiků vyhledávali zmenšené prostory, ale doslova nadchlo nás řazení tohoto 3,5-7,5 tunového modelu. Měli jsme možnost usednout do 3,5tunové verze poháněné čtyřválcem DTI 3 o výkonu 110 kW. Šestistupňová převodovka řadila jako po másle a práce s kulisou řazení byla minimálně stejně snadná jako v kvalitních osobních automobilech. Pochvalu si zaslouží i motor, který výborně táhl v extrémně širokém rozmezí otáček, takže by v pohodě zvládl i pětistupňovou převodovku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pražské Protonové centrum získá další klienty z britských ostrovů Pražské Protonové centrum získá další klienty z britských ostrovů

Pražské Protonové centrum uzavřelo smlouvu s britskou…

Evropské obce by mohly pro komunikaci s občany využívat českou aplikaci Evropské obce by mohly pro komunikaci s občany využívat českou aplikaci

Brněnská Neogenia chce se svým Mobilním rozhlasem…

Modelu Fabia Combi hrozí ve Škodovce konec. Automobilka se zaměří na SUV Modelu Fabia Combi hrozí ve Škodovce konec. Automobilka se zaměří na SUV

Škoda Auto aktuálně pracuje na výrazném rozšíření své…

Symbolem dne práce odkudkoli se stává telefonní budka Symbolem dne práce odkudkoli se stává telefonní budka

Agentura Bison & Rose vytvořila z vyřazených…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Trucks D: Čtyři typy

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Jak poznat, zda jsou pneumatiky ještě použitelné? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Jak poznat, zda jsou pneumatiky ještě použitelné? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Dnes 17:50

Řada řidičů každoročně touto dobou řeší otázku, zda jsou stávající pneumatiky ještě použitelné, nebo je lepší se jich zbavit. Víme, jak mít během pár vteřin jasno!




Blesk.cz

Přiznání Vlaďky Erbové: Necítím se dobře...

Přiznání Vlaďky Erbové: Necítím se dobře...

Modelka a manikérka Vlaďka Erbová (35) se mohla vždycky pyšnit luxusní postavou a hlavně dokonalými křivkami,…

Kdo je Drahoš, co chce místo Zemana na Hrad? Slízl to od Horáčka i Ovčáčka

Kdo je Drahoš, co chce místo Zemana na Hrad? Slízl…

Češi budou mít v příští prezidentské volbě na výběr vedle prognostika, textaře nebo lékaře zřejmě i fyzikálního…

 

iSport.cz

Lístky na derby? Zmizely rychle, zbývá naděje na aukcích až za trojnásobek

Lístky na derby? Zmizely rychle, zbývá naděje na…

Na Spartě se zaprášilo za hodinu a půl. Na Slavii za hodinu. Takhle málo stačilo, v cuku letu bylo po lístcích.…

Ujfaluši: Schick? To je velký talent! Do Itálie mu prošlapal cestu i Nedvěd

Ujfaluši: Schick? To je velký talent! Do Itálie mu…

Byl jedním z nejúspěšnějších fotbalistů slavné éry české reprezentace: pod koučem Brücknerem si zahrál na dvou…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…