Reportáž: Jak se likvidují autovraky - V cele smrti

Reportáž: Jak se likvidují autovraky - V cele smrti

 
 

Co se stane s autem, když doslouží? V pražské Hostivaři jsme doprovázeli autovraky při jejich cestě na věčnost.

Prach jsi a v prach se obrátíš, praví se v bibli. Přemýšleli jste někdy o tom, že to platí i pro auta? My ne, dokud jsme se nevypravili podívat na osud vraků.

„Přivezl jsem vám Renault Express. K likvidaci,“ přichází do trochu ušmudlané kanceláře společnosti Gera muž a ukazuje ven. Vůz ještě nevypadá nejhůře. Přesto je jasné, že právě dokončil svoji poslední cestu a čeká už pouze na obřad rozloučení s tímto světem.

Zanese se do systému

Před fyzickou smrtí však nejprve dojde k té formální. Auto se váží a kontroluje se shodnost VIN kódu s velkým technickým průkazem. „Teď už jen vyplním potvrzení o přijetí k likvidaci a z auta se stane formálně nebezpečný odpad,“ popisuje vedoucí pobočky Radan Volf. K této proceduře je třeba přítomnost majitele nebo jeho plná moc. A také velký technický průkaz. V případě, že vůz dojel po vlastní ose, musí si dosavadní majitel odmontovat registrační značky. Na oplátku je auto zaneseno do databáze vyřazených vozů a zákazník dostává potvrzení o likvidaci.

 [600×403]

Nejdřív odsát

Z váhy míří sledovaný vrak rovnou na odsávačku. Tady začne jeho pomalá smrt: postupně „vykrvácí“. Likvidují se veškeré provozní náplně – nejen olej, ale i palivo nebo chladicí a brzdová kapalina. Nezapomíná se ani na směs do ostřikovačů. Vše vykape do oddělených tanků. Plné se poté odvezou do dalšího likvidačního závodu. Na tomto místě se taky vyndává autobaterie.

Vymlátit

„Když je auto bez provozních kapalin, není už nebezpečným odpadem,“ popisuje Volf. Vysokozdvižný vozík převáží vozidlo na další stanoviště, kde probíhá demontáž interiérů, skel i všeho dalšího, aby zbyl jen kov. Vše se přitom třídí: do jednoho kontejneru putují kabelové svazky, do dalšího plast a jinam se házejí elektromotory. „Ty se posílají do Číny, kde z nich odstraní barevné kovy, které se znovu použijí. Také samotný šrot míří za hranice, vozíme jej do huti nedaleko Drážďan,“ tvrdí vedoucí provozu. Na skládku putují pouze některé plasty a sklo. „Je také potřeba vystřelit airbagy,“ připomíná oblíbenou činnost mechaniků Radan Volf.

Právě tady, kde se rozebírá, stráví auto nejvíce času. „Přestože se odstrojení dělá cestou nejmenšího odporu, zabere něco přes tři hodiny,“ dodává. Zde vůz zároveň ztrácí poslední možnost mobility: sejmou se kola s pneumatikami.

Až na plech

Torzo poté pokračuje na další stanoviště. Zatímco dosud vše vypadalo docela normálně, teď míří vrak napíchnutý na vysokozdvižný vozík snad rovnou do pekla. Asi dvoumetrový chlapík s vyholenou hlavou v umaštěných montérkách totiž vypadá jako sám ďábel. A když si auto odveze do svého koutku popsaného nápisy „Nemáš prachy, neobtěžuj“ a „Zadarmo nedělám, nejsem charita“, hodí jej na bok. Během deseti minut vozidlo pomocí autogenu v plamenech vykuchá. Raději si žádost o rozhovor rozmýšlíme a s otázkami spěcháme za Volfem.

 [600×385] „Tady se vyřeže nádrž, potom motor a nápravy,“ popisuje. Zatímco nápravy míří bez dalších úprav přímo do hutě, pohonná jednotka putuje do jiného závodu, kde ji rozmontují na prvočinitele a roztřídí na litinu, hliník a železo.

Rovněž se zde vyřeže katalyzátor. „Ten také posíláme k dalšímu zpracování. Jenže u starých aut už v něm většinou nic hodnotného není,“ podotýká Volf.

Odpočívej v huti

Z vozu už zbývá jenom plech, ještěrka jej převáží pod kolový nakladač s obrovskou mechanickou rukou. Je konec, říkáme si. Asi tunová paže bere Škodu Forman a mačká ji jak plechovku od koly. Úplně nás šokuje, že v téhle ruině, která navíc vůbec nepůsobila zrezle, se ještě před chvilkou mohl někdo prohánět stotřicítkou po dálnici. I chrupnutí, poslední formanovo slovo, se podobá mačkání obalu od dopité limonády. Ruka pracuje dál a bere si na pomoc položenou radlici. „Ta má asi dvě tuny,“ popisuje průvodce. Během pěti minut je z auta placka. Mechanický predátor odhazuje ulovenou a strávenou kořist na hromadu šrotu. Z té už zamíří do hutní pece. Jaký bude její příští život? Kdo ví, třeba bude vaší budoucí ledničkou. Nebo židlí, na které možná právě sedíte.

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ obdržel několik závažných nabídek na svá bulharská aktiva, jasno bude v září ČEZ obdržel několik závažných nabídek na svá bulharská aktiva, jasno bude v září

Energetická společnost ČEZ obdržela závazné nabídky na…

Útoky ve Španělsku způsobily pokles akcií aerolinek a cestovních kanceláří Útoky ve Španělsku způsobily pokles akcií aerolinek a cestovních kanceláří

Akcie evropských leteckých společností a cestovních…

Útoky v Barceloně byly i útoky na západní životní styl, shodují se světová média Útoky v Barceloně byly i útoky na západní životní styl, shodují se světová média

Teroristický útok v Barceloně byl podle ohlasů světových…

Čínské Lenovo je ve ztrátě. Přišlo i o post největšího prodejce počítačů na světě Čínské Lenovo je ve ztrátě. Přišlo i o post největšího prodejce počítačů na světě

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo se v prvním…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
To je škoda! Více než 150 krásných veteránů shořelo v autosalonu To je škoda! Více než 150 krásných veteránů shořelo v autosalonu

Více než 150 klasických automobilů bylo poškozeno nebo…

Richard Hammond je zpět za volantem. Podívejte se! Richard Hammond je zpět za volantem. Podívejte se!

Poté, co svět motorismu zachvátila zpráva o tom, že člen…

 





 
Škoda Karoq přijede do Frankfurtu i s digitálními budíky. Co všechno umí?

Škoda Karoq přijede do Frankfurtu i s digitálními budíky. Co všechno umí?

Dnes 13:59

Mladoboleslavští přivezou nové kompaktní SUV na autosalon ve Frankfurtu, jeho součástí je také individuálně programovatelný Digital Instrument Panel. Škoda už prozradila, co všechno umí.




Blesk.cz

Budoucí manželka režiséra Janáka Goščíková: Dítě až poté, co vyřeší „dědictví“ po Gregorové!

Budoucí manželka režiséra Janáka Goščíková: Dítě až…

Svatba se rychle přiblížila a už nahlas klepe na dveře. Nová ředitelka Divadla Radka Brzobohatého Romana…

Česko zasáhnou silné bouřky. Hrozí krupobití a vylití toků, sledujte radar

Česko zasáhnou silné bouřky. Hrozí krupobití a…

Meteorologové rozšířili výstrahu před silnými bouřemi. Měly by večer zasáhnout celé Čechy, na západě je dokonce…

 

iSport.cz

TOP zápasy pro Pavlenku v Brémách: bitvy s kamarády i proti gigantům

TOP zápasy pro Pavlenku v Brémách: bitvy s kamarády…

Už o tomto víkendu startuje nový ročník německé bundesligy, do které zasáhne šest Čechů. Jedním z nich je také…

Domov pro Tottenham! Tři měsíce po demolici nový stadion objal starý

Domov pro Tottenham! Tři měsíce po demolici nový…

Už roste… Fanouškům Tottenhamu musí dělat radost, jakou rychlostí se buduje nový stadion pro jejich klub, na…

 

Reflex.cz

Evropa neví jak zabránit terorismu. Za rok zemřelo přes 180 lidí (i jedna Češka) a 1000 jich bylo zraněno

Evropa neví jak zabránit terorismu. Za rok zemřelo…

Je to válka, i když se tomu neříká válka. Při teroristických útocích jenom od loňského 14. července, kdy…

Lahodný poklad z nitra tajgy: Sběr piniových oříšků je dřina i dobrodružství zároveň

Lahodný poklad z nitra tajgy: Sběr piniových oříšků…

Hustou tajgou na jihovýchodním okraji Jabloňového hřbetu se ozývají rytmické tupé údery. Mohutné kladivo buší do…