Reportáž: Jak se likvidují autovraky - V cele smrti

Reportáž: Jak se likvidují autovraky - V cele smrti

 
 

Co se stane s autem, když doslouží? V pražské Hostivaři jsme doprovázeli autovraky při jejich cestě na věčnost.

Prach jsi a v prach se obrátíš, praví se v bibli. Přemýšleli jste někdy o tom, že to platí i pro auta? My ne, dokud jsme se nevypravili podívat na osud vraků.

„Přivezl jsem vám Renault Express. K likvidaci,“ přichází do trochu ušmudlané kanceláře společnosti Gera muž a ukazuje ven. Vůz ještě nevypadá nejhůře. Přesto je jasné, že právě dokončil svoji poslední cestu a čeká už pouze na obřad rozloučení s tímto světem.

Zanese se do systému

Před fyzickou smrtí však nejprve dojde k té formální. Auto se váží a kontroluje se shodnost VIN kódu s velkým technickým průkazem. „Teď už jen vyplním potvrzení o přijetí k likvidaci a z auta se stane formálně nebezpečný odpad,“ popisuje vedoucí pobočky Radan Volf. K této proceduře je třeba přítomnost majitele nebo jeho plná moc. A také velký technický průkaz. V případě, že vůz dojel po vlastní ose, musí si dosavadní majitel odmontovat registrační značky. Na oplátku je auto zaneseno do databáze vyřazených vozů a zákazník dostává potvrzení o likvidaci.

 [600×403]

Nejdřív odsát

Z váhy míří sledovaný vrak rovnou na odsávačku. Tady začne jeho pomalá smrt: postupně „vykrvácí“. Likvidují se veškeré provozní náplně – nejen olej, ale i palivo nebo chladicí a brzdová kapalina. Nezapomíná se ani na směs do ostřikovačů. Vše vykape do oddělených tanků. Plné se poté odvezou do dalšího likvidačního závodu. Na tomto místě se taky vyndává autobaterie.

Vymlátit

„Když je auto bez provozních kapalin, není už nebezpečným odpadem,“ popisuje Volf. Vysokozdvižný vozík převáží vozidlo na další stanoviště, kde probíhá demontáž interiérů, skel i všeho dalšího, aby zbyl jen kov. Vše se přitom třídí: do jednoho kontejneru putují kabelové svazky, do dalšího plast a jinam se házejí elektromotory. „Ty se posílají do Číny, kde z nich odstraní barevné kovy, které se znovu použijí. Také samotný šrot míří za hranice, vozíme jej do huti nedaleko Drážďan,“ tvrdí vedoucí provozu. Na skládku putují pouze některé plasty a sklo. „Je také potřeba vystřelit airbagy,“ připomíná oblíbenou činnost mechaniků Radan Volf.

Právě tady, kde se rozebírá, stráví auto nejvíce času. „Přestože se odstrojení dělá cestou nejmenšího odporu, zabere něco přes tři hodiny,“ dodává. Zde vůz zároveň ztrácí poslední možnost mobility: sejmou se kola s pneumatikami.

Až na plech

Torzo poté pokračuje na další stanoviště. Zatímco dosud vše vypadalo docela normálně, teď míří vrak napíchnutý na vysokozdvižný vozík snad rovnou do pekla. Asi dvoumetrový chlapík s vyholenou hlavou v umaštěných montérkách totiž vypadá jako sám ďábel. A když si auto odveze do svého koutku popsaného nápisy „Nemáš prachy, neobtěžuj“ a „Zadarmo nedělám, nejsem charita“, hodí jej na bok. Během deseti minut vozidlo pomocí autogenu v plamenech vykuchá. Raději si žádost o rozhovor rozmýšlíme a s otázkami spěcháme za Volfem.

 [600×385] „Tady se vyřeže nádrž, potom motor a nápravy,“ popisuje. Zatímco nápravy míří bez dalších úprav přímo do hutě, pohonná jednotka putuje do jiného závodu, kde ji rozmontují na prvočinitele a roztřídí na litinu, hliník a železo.

Rovněž se zde vyřeže katalyzátor. „Ten také posíláme k dalšímu zpracování. Jenže u starých aut už v něm většinou nic hodnotného není,“ podotýká Volf.

Odpočívej v huti

Z vozu už zbývá jenom plech, ještěrka jej převáží pod kolový nakladač s obrovskou mechanickou rukou. Je konec, říkáme si. Asi tunová paže bere Škodu Forman a mačká ji jak plechovku od koly. Úplně nás šokuje, že v téhle ruině, která navíc vůbec nepůsobila zrezle, se ještě před chvilkou mohl někdo prohánět stotřicítkou po dálnici. I chrupnutí, poslední formanovo slovo, se podobá mačkání obalu od dopité limonády. Ruka pracuje dál a bere si na pomoc položenou radlici. „Ta má asi dvě tuny,“ popisuje průvodce. Během pěti minut je z auta placka. Mechanický predátor odhazuje ulovenou a strávenou kořist na hromadu šrotu. Z té už zamíří do hutní pece. Jaký bude její příští život? Kdo ví, třeba bude vaší budoucí ledničkou. Nebo židlí, na které možná právě sedíte.

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…