Reportáž: Jak se likvidují autovraky - V cele smrti

Reportáž: Jak se likvidují autovraky - V cele smrti

 
 

Co se stane s autem, když doslouží? V pražské Hostivaři jsme doprovázeli autovraky při jejich cestě na věčnost.

Prach jsi a v prach se obrátíš, praví se v bibli. Přemýšleli jste někdy o tom, že to platí i pro auta? My ne, dokud jsme se nevypravili podívat na osud vraků.

„Přivezl jsem vám Renault Express. K likvidaci,“ přichází do trochu ušmudlané kanceláře společnosti Gera muž a ukazuje ven. Vůz ještě nevypadá nejhůře. Přesto je jasné, že právě dokončil svoji poslední cestu a čeká už pouze na obřad rozloučení s tímto světem.

Zanese se do systému

Před fyzickou smrtí však nejprve dojde k té formální. Auto se váží a kontroluje se shodnost VIN kódu s velkým technickým průkazem. „Teď už jen vyplním potvrzení o přijetí k likvidaci a z auta se stane formálně nebezpečný odpad,“ popisuje vedoucí pobočky Radan Volf. K této proceduře je třeba přítomnost majitele nebo jeho plná moc. A také velký technický průkaz. V případě, že vůz dojel po vlastní ose, musí si dosavadní majitel odmontovat registrační značky. Na oplátku je auto zaneseno do databáze vyřazených vozů a zákazník dostává potvrzení o likvidaci.

 [600×403]

Nejdřív odsát

Z váhy míří sledovaný vrak rovnou na odsávačku. Tady začne jeho pomalá smrt: postupně „vykrvácí“. Likvidují se veškeré provozní náplně – nejen olej, ale i palivo nebo chladicí a brzdová kapalina. Nezapomíná se ani na směs do ostřikovačů. Vše vykape do oddělených tanků. Plné se poté odvezou do dalšího likvidačního závodu. Na tomto místě se taky vyndává autobaterie.

Vymlátit

„Když je auto bez provozních kapalin, není už nebezpečným odpadem,“ popisuje Volf. Vysokozdvižný vozík převáží vozidlo na další stanoviště, kde probíhá demontáž interiérů, skel i všeho dalšího, aby zbyl jen kov. Vše se přitom třídí: do jednoho kontejneru putují kabelové svazky, do dalšího plast a jinam se házejí elektromotory. „Ty se posílají do Číny, kde z nich odstraní barevné kovy, které se znovu použijí. Také samotný šrot míří za hranice, vozíme jej do huti nedaleko Drážďan,“ tvrdí vedoucí provozu. Na skládku putují pouze některé plasty a sklo. „Je také potřeba vystřelit airbagy,“ připomíná oblíbenou činnost mechaniků Radan Volf.

Právě tady, kde se rozebírá, stráví auto nejvíce času. „Přestože se odstrojení dělá cestou nejmenšího odporu, zabere něco přes tři hodiny,“ dodává. Zde vůz zároveň ztrácí poslední možnost mobility: sejmou se kola s pneumatikami.

Až na plech

Torzo poté pokračuje na další stanoviště. Zatímco dosud vše vypadalo docela normálně, teď míří vrak napíchnutý na vysokozdvižný vozík snad rovnou do pekla. Asi dvoumetrový chlapík s vyholenou hlavou v umaštěných montérkách totiž vypadá jako sám ďábel. A když si auto odveze do svého koutku popsaného nápisy „Nemáš prachy, neobtěžuj“ a „Zadarmo nedělám, nejsem charita“, hodí jej na bok. Během deseti minut vozidlo pomocí autogenu v plamenech vykuchá. Raději si žádost o rozhovor rozmýšlíme a s otázkami spěcháme za Volfem.

 [600×385] „Tady se vyřeže nádrž, potom motor a nápravy,“ popisuje. Zatímco nápravy míří bez dalších úprav přímo do hutě, pohonná jednotka putuje do jiného závodu, kde ji rozmontují na prvočinitele a roztřídí na litinu, hliník a železo.

Rovněž se zde vyřeže katalyzátor. „Ten také posíláme k dalšímu zpracování. Jenže u starých aut už v něm většinou nic hodnotného není,“ podotýká Volf.

Odpočívej v huti

Z vozu už zbývá jenom plech, ještěrka jej převáží pod kolový nakladač s obrovskou mechanickou rukou. Je konec, říkáme si. Asi tunová paže bere Škodu Forman a mačká ji jak plechovku od koly. Úplně nás šokuje, že v téhle ruině, která navíc vůbec nepůsobila zrezle, se ještě před chvilkou mohl někdo prohánět stotřicítkou po dálnici. I chrupnutí, poslední formanovo slovo, se podobá mačkání obalu od dopité limonády. Ruka pracuje dál a bere si na pomoc položenou radlici. „Ta má asi dvě tuny,“ popisuje průvodce. Během pěti minut je z auta placka. Mechanický predátor odhazuje ulovenou a strávenou kořist na hromadu šrotu. Z té už zamíří do hutní pece. Jaký bude její příští život? Kdo ví, třeba bude vaší budoucí ledničkou. Nebo židlí, na které možná právě sedíte.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…