Reportáž: Jak se likvidují autovraky - V cele smrti

Reportáž: Jak se likvidují autovraky - V cele smrti

 
 
17.8. 2012 Matouš Jelínek

Co se stane s autem, když doslouží? V pražské Hostivaři jsme doprovázeli autovraky při jejich cestě na věčnost.

Prach jsi a v prach se obrátíš, praví se v bibli. Přemýšleli jste někdy o tom, že to platí i pro auta? My ne, dokud jsme se nevypravili podívat na osud vraků.

„Přivezl jsem vám Renault Express. K likvidaci,“ přichází do trochu ušmudlané kanceláře společnosti Gera muž a ukazuje ven. Vůz ještě nevypadá nejhůře. Přesto je jasné, že právě dokončil svoji poslední cestu a čeká už pouze na obřad rozloučení s tímto světem.

Zanese se do systému

Před fyzickou smrtí však nejprve dojde k té formální. Auto se váží a kontroluje se shodnost VIN kódu s velkým technickým průkazem. „Teď už jen vyplním potvrzení o přijetí k likvidaci a z auta se stane formálně nebezpečný odpad,“ popisuje vedoucí pobočky Radan Volf. K této proceduře je třeba přítomnost majitele nebo jeho plná moc. A také velký technický průkaz. V případě, že vůz dojel po vlastní ose, musí si dosavadní majitel odmontovat registrační značky. Na oplátku je auto zaneseno do databáze vyřazených vozů a zákazník dostává potvrzení o likvidaci.

 [600×403]

Nejdřív odsát

Z váhy míří sledovaný vrak rovnou na odsávačku. Tady začne jeho pomalá smrt: postupně „vykrvácí“. Likvidují se veškeré provozní náplně – nejen olej, ale i palivo nebo chladicí a brzdová kapalina. Nezapomíná se ani na směs do ostřikovačů. Vše vykape do oddělených tanků. Plné se poté odvezou do dalšího likvidačního závodu. Na tomto místě se taky vyndává autobaterie.

Vymlátit

„Když je auto bez provozních kapalin, není už nebezpečným odpadem,“ popisuje Volf. Vysokozdvižný vozík převáží vozidlo na další stanoviště, kde probíhá demontáž interiérů, skel i všeho dalšího, aby zbyl jen kov. Vše se přitom třídí: do jednoho kontejneru putují kabelové svazky, do dalšího plast a jinam se házejí elektromotory. „Ty se posílají do Číny, kde z nich odstraní barevné kovy, které se znovu použijí. Také samotný šrot míří za hranice, vozíme jej do huti nedaleko Drážďan,“ tvrdí vedoucí provozu. Na skládku putují pouze některé plasty a sklo. „Je také potřeba vystřelit airbagy,“ připomíná oblíbenou činnost mechaniků Radan Volf.

Právě tady, kde se rozebírá, stráví auto nejvíce času. „Přestože se odstrojení dělá cestou nejmenšího odporu, zabere něco přes tři hodiny,“ dodává. Zde vůz zároveň ztrácí poslední možnost mobility: sejmou se kola s pneumatikami.

Až na plech

Torzo poté pokračuje na další stanoviště. Zatímco dosud vše vypadalo docela normálně, teď míří vrak napíchnutý na vysokozdvižný vozík snad rovnou do pekla. Asi dvoumetrový chlapík s vyholenou hlavou v umaštěných montérkách totiž vypadá jako sám ďábel. A když si auto odveze do svého koutku popsaného nápisy „Nemáš prachy, neobtěžuj“ a „Zadarmo nedělám, nejsem charita“, hodí jej na bok. Během deseti minut vozidlo pomocí autogenu v plamenech vykuchá. Raději si žádost o rozhovor rozmýšlíme a s otázkami spěcháme za Volfem.

 [600×385] „Tady se vyřeže nádrž, potom motor a nápravy,“ popisuje. Zatímco nápravy míří bez dalších úprav přímo do hutě, pohonná jednotka putuje do jiného závodu, kde ji rozmontují na prvočinitele a roztřídí na litinu, hliník a železo.

Rovněž se zde vyřeže katalyzátor. „Ten také posíláme k dalšímu zpracování. Jenže u starých aut už v něm většinou nic hodnotného není,“ podotýká Volf.

Odpočívej v huti

Z vozu už zbývá jenom plech, ještěrka jej převáží pod kolový nakladač s obrovskou mechanickou rukou. Je konec, říkáme si. Asi tunová paže bere Škodu Forman a mačká ji jak plechovku od koly. Úplně nás šokuje, že v téhle ruině, která navíc vůbec nepůsobila zrezle, se ještě před chvilkou mohl někdo prohánět stotřicítkou po dálnici. I chrupnutí, poslední formanovo slovo, se podobá mačkání obalu od dopité limonády. Ruka pracuje dál a bere si na pomoc položenou radlici. „Ta má asi dvě tuny,“ popisuje průvodce. Během pěti minut je z auta placka. Mechanický predátor odhazuje ulovenou a strávenou kořist na hromadu šrotu. Z té už zamíří do hutní pece. Jaký bude její příští život? Kdo ví, třeba bude vaší budoucí ledničkou. Nebo židlí, na které možná právě sedíte.

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha 11 odmítla stovky milionů na opravu kritizované ubytovny Praha 11 odmítla stovky milionů na opravu kritizované ubytovny

Praha 11 nemůže začít s rekonstrukcí ubytovny Sandra na…

Klíčová schůzka k podobě vládě se blíží, Zeman má problém pouze s Pochem Klíčová schůzka k podobě vládě se blíží, Zeman má problém pouze s Pochem

Prezident Miloš Zeman v pátek v přijme na zámku v Lánech…

„Nesouhlasili by s námi,“ vysvětluje Babiš neúčast na evropském summitu k migraci „Nesouhlasili by s námi,“ vysvětluje Babiš neúčast na evropském summitu k migraci

Žádný z premiérů visegrádské čtyřky (V4) nepojede do…

Zeman obrací, stáhl stížnost proti rozsudku o jmenování profesorů Zeman obrací, stáhl stížnost proti rozsudku o jmenování profesorů

Prezident Miloš Zeman vzal zpět kasační stížnost proti…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

 





 
Toyota Camry se vrací do Evropy! Na Superb či Insignii tasí moderní hybridní pohon

Toyota Camry se vrací do Evropy! Na Superb či Insignii tasí moderní hybridní pohon

Dnes 17:58

Japonská automobilka oficiálně potvrdila, že nejprodávanější sedan střední a vyšší střední třídy se v Evropě objeví po dlouhých čtrnácti letech.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Vojenská Bahna, největší rodinný festival i Stříbření v Kutné Hoře

Tipy na víkend: Vojenská Bahna, největší rodinný…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se chtějí cítit jako doma

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se…

Návštěvníci českých kempů jsou stále náročnější. Dávají přednost kvalitním rodinným stanům nebo ubytování s…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Senzace, Strýcová zdolala šampionku! Kvitová předvedla neuvěřitelný volej

Senzace, Strýcová zdolala šampionku! Kvitová…

Tenistky Petra Kvitová a Barbora Strýcová postoupily na trávě v Birminghamu do čtvrtfinále. Obhájkyně titulu…

 

Reflex.cz

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na fotografie, které těsně předcházely smrti

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na…

Fotografie katastrof jsou děsivé. Ale ještě děsivější mohou být scény vyfotografované několik okamžiků před tím,…

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují kvůli špionáži pro Írán

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují…

Postava, která na izraelské politické scéně nyní značně víří vody, se jmenuje Gonen Segev. Bývalý ministr…