Řidiči chtějí elektronické pomocníky, ale touží auta také ovládat

Řidiči chtějí elektronické pomocníky, ale touží auta také ovládat

Američtí řidiči chtějí v moderních autech elektronické pomocníky, ale také by své miláčky rádi ovládali.

Devět z deseti řidičů se zajímá o moderní asistenty, které usnadňují nejen řízení a obsluhu auta, ale pomáhají i v krizových situacích. Ale více než polovina je proti tomu, aby byli ve svých vozech pouhými pasažéry. Mnoho z nich také vůbec neví, že některé funkce jsou již k dispozici. Jde například o nastavení rychlostních limitů či blokování příchozích textových zpráv a telefonních hovorů, které odvádějí nutnou pozornost. Výzkumu se zúčastnilo 2.506 amerických řidičů starších 18 let. Provedla jej agentura Penn Schoen Berland.

Nepozornost především

Většina dotazovaných uvedla, že je při jízdě nepozorná, téměř polovina jich pak alespoň jednou v životě na chvilku za volantem usnula nebo zná někoho, komu se to povedlo. Důsledky tzv. mikrospánku jistě není třeba dlouze probírat... Oproti tomu 60 % respondentů svaluje vinu za nehody se smrtelnými následky na mrtvé úhly. Zdá se vám toto číslo vysoké? Kvůli dnešním bezpečnostním normám mají moderní auta vysoké boky, rapidně se snižuje zasklená plocha a šikmo ven nebo dozadu není prakticky vidět. Samozřejmě, existují i výjimky, ale je jich čím dál méně.

40 % řidičů, kteří se zúčastnili studie, se bojí podélného (paralelního) parkování, tedy zajíždění do mezery mezi dvěma dalšími vozy. Jsou snad o sobě Američané přesvědčeni, že jsou špatnými řidiči? Pochopitelně, to, že mu to za volantem nejde, přizná málokdo. V tomto konkrétním případě pouhé procento! Jenže, dnes trávíme uvnitř pohyblivých plechových členů rodiny čím dál více času, s tím souvisí únava a také neschopnost zvládat všechny jejich funkce a dívat se kolem sebe. Ovládání auta již dnes není jen o točení volantem, několika důležitých páčkách (stěrače, světla...), obsluze pedálů a případně řadicí páky (pravda, USA se poslední úkon příliš netýká). A sáhněme si do svědomí i my v Evropě. Kdo z nás se dokáže soustředit stoprocentně? Mnozí za volantem telefonují i bez hands-free, ač je to našimi předpisy zakázáno, jí, pijí či ladí rádio.

Je o ně zájem...

Chtěli byste, aby vám vibroval volant v případě, když přejedete neoprávněně jízdní pruh, pokud jím samozřejmě vaše vozidlo není již vybaveno? 84 % těch, kteří participovali na studii, se vyjádřilo pro. 81 % by pak uvítalo parkovací kamery a hlídače mrtvého úhlu. Tyto pomocníky v USA nabízejí již například Ford Fusion, Toyota Camry, Honda Accord, Nissan Altima a Chevrolet Malibu. Ford uvedl, že předběžné objednávky americké verze čtvrté generace Mondea zmíněné dva asistenty spolu s dešťovým senzorem obsahují v daleko větší míře. Jedná se asi o 14 % již zamluvených aut, což je zhruba dvojnásobek toho, co v Dearbornu očekávali. Zatím pětiprocentní zájem je také o adaptivní tempomat a varování před čelní kolizí. Evropská specifikace se u nás teprve objeví a v USA se také ještě neprodává, ale začne již na podzim.

...ale nefungují stoprocentně

Celkem 54 % řidičů sdělilo, že by měli zájem o vůz, který by jim takto pomáhal, ale jen 39 % uvedlo, že by takové ovládání pro ně bylo velmi komfortní. Možná se najdou tací i mezi námi. Jistě, například těm, kteří mají zdravotní omezení, ale přesto mohou sedat za volant, armáda elektronických asistentů řízení usnadňuje. Jenže, mnohdy nefungují tak, jak by běžný laik chtěl a rozhodně na ně nelze spoléhat stoprocentně. Kritikou většinou nešetří ani odborníci.

Nutno dodat, že zadavatelem studie byl přímo americký Ford. Bylo pochopitelně v jeho zájmu zveřejnit výsledky této studie, neboť z nich vyplývá, že značná část řidičů moderní pomocníky chce. Pro modrý ovál je to pádný argument, jak zmíněné kritice vzdorovat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem

Dnes a zítra jdeme volit. Určíme kurz, kterým se bude…

Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey

Za prvních devět měsíců se čistý zisk Unipetrolu dostal…

Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v Modřanech představí domovská zvířata

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v…

Třídenní výstava králíků, holubů a drůbeže s názvem Modřany 2017 je za rohem. Na události se návštěvníkům…

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…