Řidiči chtějí elektronické pomocníky, ale touží auta také ovládat
Devět z deseti řidičů se zajímá o moderní asistenty, které usnadňují nejen řízení a obsluhu auta, ale pomáhají i v krizových situacích. Ale více než polovina je proti tomu, aby byli ve svých vozech pouhými pasažéry. Mnoho z nich také vůbec neví, že některé funkce jsou již k dispozici. Jde například o nastavení rychlostních limitů či blokování příchozích textových zpráv a telefonních hovorů, které odvádějí nutnou pozornost. Výzkumu se zúčastnilo 2.506 amerických řidičů starších 18 let. Provedla jej agentura Penn Schoen Berland.
Nepozornost především
Většina dotazovaných uvedla, že je při jízdě nepozorná, téměř polovina jich pak alespoň jednou v životě na chvilku za volantem usnula nebo zná někoho, komu se to povedlo. Důsledky tzv. mikrospánku jistě není třeba dlouze probírat... Oproti tomu 60 % respondentů svaluje vinu za nehody se smrtelnými následky na mrtvé úhly. Zdá se vám toto číslo vysoké? Kvůli dnešním bezpečnostním normám mají moderní auta vysoké boky, rapidně se snižuje zasklená plocha a šikmo ven nebo dozadu není prakticky vidět. Samozřejmě, existují i výjimky, ale je jich čím dál méně.
40 % řidičů, kteří se zúčastnili studie, se bojí podélného (paralelního) parkování, tedy zajíždění do mezery mezi dvěma dalšími vozy. Jsou snad o sobě Američané přesvědčeni, že jsou špatnými řidiči? Pochopitelně, to, že mu to za volantem nejde, přizná málokdo. V tomto konkrétním případě pouhé procento! Jenže, dnes trávíme uvnitř pohyblivých plechových členů rodiny čím dál více času, s tím souvisí únava a také neschopnost zvládat všechny jejich funkce a dívat se kolem sebe. Ovládání auta již dnes není jen o točení volantem, několika důležitých páčkách (stěrače, světla...), obsluze pedálů a případně řadicí páky (pravda, USA se poslední úkon příliš netýká). A sáhněme si do svědomí i my v Evropě. Kdo z nás se dokáže soustředit stoprocentně? Mnozí za volantem telefonují i bez hands-free, ač je to našimi předpisy zakázáno, jí, pijí či ladí rádio.
Je o ně zájem...
Chtěli byste, aby vám vibroval volant v případě, když přejedete neoprávněně jízdní pruh, pokud jím samozřejmě vaše vozidlo není již vybaveno? 84 % těch, kteří participovali na studii, se vyjádřilo pro. 81 % by pak uvítalo parkovací kamery a hlídače mrtvého úhlu. Tyto pomocníky v USA nabízejí již například Ford Fusion, Toyota Camry, Honda Accord, Nissan Altima a
Chevrolet Malibu. Ford uvedl, že předběžné objednávky americké verze čtvrté generace Mondea zmíněné dva asistenty spolu s dešťovým senzorem obsahují v daleko větší míře. Jedná se asi o 14 % již zamluvených aut, což je zhruba dvojnásobek toho, co v Dearbornu očekávali. Zatím pětiprocentní zájem je také o adaptivní tempomat a varování před čelní kolizí. Evropská specifikace se u nás teprve objeví a v USA se také ještě neprodává, ale začne již na podzim.
...ale nefungují stoprocentně
Celkem 54 % řidičů sdělilo, že by měli zájem o vůz, který by jim takto pomáhal, ale jen 39 % uvedlo, že by takové ovládání pro ně bylo velmi komfortní. Možná se najdou tací i mezi námi. Jistě, například těm, kteří mají zdravotní omezení, ale přesto mohou sedat za volant, armáda elektronických asistentů řízení usnadňuje. Jenže, mnohdy nefungují tak, jak by běžný laik chtěl a rozhodně na ně nelze spoléhat stoprocentně. Kritikou většinou nešetří ani odborníci.
Nutno dodat, že zadavatelem studie byl přímo americký Ford. Bylo pochopitelně v jeho zájmu zveřejnit výsledky této studie, neboť z nich vyplývá, že značná část řidičů moderní pomocníky chce. Pro modrý ovál je to pádný argument, jak zmíněné kritice vzdorovat.