Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Jostem Capitem: Rallye potřebuje pořádnou změnu

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
Před vstupem Volkswagenu do rallye přišel do čela sportovního oddělení významné světové automobilky zkušený manažer německé národnosti Jost Capito.

Má za sebou přes rok ve funkci a přesvědčivé výsledky Pola R WRC. Co řekl Jost Capito německým médiím o svém působení ve společnosti Volkswagen Motorsport?

V čem se liší styl práce u VW ve srovnání s Fordem?

Filozofie německé firmy je jiná než u amerických společností. Německé podniky jsou mnohem více orientované na technologie. Jde jim v první řadě

o produkt, obchod je až na druhém místě. V Americe je to obráceně. Produkt se rozvíjí podle potřeb obchodu.

Která cesta tedy přináší větší úspěch?

Obě jsou schůdné. V německé firmě, speciálně u nás, máme mnohem víc individuální volnosti, jak dosáhnout stanovených cílů. Člověk ovšem nesmí důvěru zklamat a je přirozeně odpovědný za výsledek.

Co jste považoval za nejdůležitější na začátku činnosti u VW?

Přišel jsem do sehraného týmu a největší výzvou bylo získat si důvěru. Mít úspěch bez toho, aby se měnili lidé. Pracovat společně s nimi a vytvořit z nich funkční jednotku.

Co je jiné než před vaším příchodem?

Opustili jsme autoritativní styl řízení. Členové týmu jsou mými partnery a dávám jim kompetence, aby vedli svá oddělení, prosazovali věci, převzali odpovědnost a budovali si autoritu. Není to snadné, protože předchozí projekt Dakaru byl záležitostí jednoho měsíce na začátku roku, ale rallye běží celou sezonu. Vůz se nestaví v ročním rytmu, musí být důsledně vyvíjen v průběhu celého šampionátu.

Šlo vám všechno lépe, než jste očekával?

Vývoj Pola R WRC a rozvoj týmu byly rychlejší, než jsem si myslel. Chyby nepřicházejí tak často jako obvykle. Dosud se nestaly žádné podstatné problémy, které by měly vliv na výsledky.

Čím si vysvětlujete úspěch Pola R WRC?

Nemuseli jsme ho zkoušet ani vyvíjet v samotných soutěžích, ale intenzivně testovat. To sice zmenšuje podíl výpadků v první ostré sezoně, ale současně víte, že se od vás čeká ihned úspěch. V našem případě přinejmenším stupně vítězů.

Která jména vás napadají, když si vzpomenete na přípravu před vstupem do mistrovství světa?

Měli jsme štěstí se Sebastienem Ogierem, který vůz vyvíjel jako jezdec. Sehrál vedoucí roli, což je u mladého pilota pozoruhodné. Vyplácí se mu to.

Výrazně pomohli Carlos Sainz a Dieter Depping, dvě jezdecká esa s rozsáhlými zkušenostmi, která přispěla množstvím užitečných informací. Důležitým faktorem byla spolupráce s FX (Francois Xavier Demaison – šéf vývoje VW Motorsport, dříve mimo jiné Peugeot Sport) a Willym Rampfem (technický ředitel VW Motorsport, dříve také Sauber F1). V jejich osobách se spojilo hodně zkušeností z rallye i formule 1.

Bude Polo R WRC dominovat nadále?

Volkswagen, Citroën i Ford jsou na relativně podobné úrovni a mohou jezdit přibližně stejně rychle. Bylo to zřejmé v Portugalsku, kde usiloval Sordo

s citroënem o vítězství, než ho potkaly technické problémy. To samé platí pro Ostberga s fordem, který také dosud neměl moc štěstí. Pro pravidla WRC je dobrým vysvědčením, jestliže může nový vůz uspět už v první sezoně. To by mohlo povzbudit další výrobce.

Musíte po tak úspěšném nástupu přehodnocovat své představy pro letošní rok i další sezony?

Letos chceme bojovat o jezdecký titul. Aktuální výsledky na nás vytvářejí větší tlak pro příští dva roky, kdy se od nás nic jiného než vítězství v šampionátu čekat nebude.

Posádky Ogier/Ingrassia a Latvala/ Anttila vypadají, že spolu vycházejí při rallye i mimo tratě soutěží. Je to nějaké tajemství?

Oba jezdci mají odlišné charaktery, ale logicky chtějí bezpodmínečně vyhrávat. Nejdříve tedy musí porazit kolegu. Zdravá týmová konkurence je

normální. Uměním je tuto individuální snahu usměrnit.

Jak toho u nich dosahujete?

Musí být neustále udržováni při zemi, jedná se s nimi jako s kolegy, a ne hvězdami. Současně také úzce spolupracujeme s navigátory, protože mají na piloty mimořádný vliv. Společná soustředění, při kterých spolu tráví posádky hodně času, slouží ke vzájemnému akceptování. Tak se vytváří respekt a pak jsou jezdci schopni se při soutěžích vzájemně podpořit.

Neztratil jste po úvodních třech nepříliš vydařených soutěžích důvěru v Latvalu?

Znám ho osm let a vím, že je to skvělý pilot. Je jiný než Ogier. Potřebuje odlišný způsob, jak ze sebe dostat to, co opravdu umí. Myslím, že v Řecku jsme byli svědky toho nejlepšího, co nám může nabídnout.

Výrazně o sobě dává vědět třetí jezdec týmu Andreas Mikkelsen. Co od něj očekáváte ve zbytku sezony?

Křivka jeho výkonů půjde nahoru. Jako mladý jezdec má nejméně zkušeností s polem a jeho roli budeme defi - novat soutěž od soutěže. Očekávám, že bude do konce sezony odebírat body našim největším soupeřům.

Má potenciál dostat se na úroveň Ogiera a Latvaly?

O tom jsem přesvědčen.

Myslíte si, že by měl Citroën přesvědčit svou hvězdu Sebastiena Loeba, aby si přidal jednu dvě sezony?

Citroën zjevně podcenil Volkswagen. Pokud chce devítiletou sérii titulů prodloužit, musí do vozu posadit právě Loeba. Předpokládám, že automobilka

udělá všechno pro to, aby seděl v soutěžním voze co nejčastěji a zachoval jí naděje na titul.

Povolal byste Loeba?

Udělal bych to. Čím častěji se Loeb objeví, tím lépe pro rallye jako takovou, i když by nám to ztížil. Prohrát s Loebem by nebyla žádná ostuda.

Patříte ke kritikům současného modelu, podle něhož se jezdí rallye v mistrovství světa. Co vám vadí?

Měli bychom se více zaměřit na poslední den každého podniku, který považuje devadesát procent jezdců za nejnudnější část rallye. Jak chceme

nabídnout publiku vzrušující podívanou, když o tom nejsou přesvědčeni samotní aktéři?

Jaký máte návrh?

Spolehlivost, odolnost a dlouhé tratě rychlostních zkoušek musí hrát klíčovou roli. Pouze jezdci, kteří dokončí každou rychlostní zkoušku ve všech dnech, mohou pomýšlet na celkové vítězství. Také nesouhlasím s modelem Power Stage, kde získávají piloti poslední den rallye za umístění bonusové body. Pouštíme to v přímém televizním přenosu a divák nepochopí, že radující se vítěz Power Stage nemusí být nutně vítězem celé rallye.

Co podnikne Volkswagen, aby pozvedl soutěžní sport v Německu?

Pokoušíme se jej představit novinářům více zblízka. Nabízíme vzdělávací kurzy. Ukazujeme vznik rozpisu a jízdu s vozy WRC reálně i při pohledu z kamery umístěné uvnitř. Volkswagen je německým výrobcem, který se prosazuje ve vrcholovém sportu. S tím se mohou naši zákazníci ztotožnit. V Seppu Wiegandovi máme německého pilota, jehož kariéru společně se Škodou Auto pomalu budujeme.

Museli byste nasadit čtvrtý vůz.

Prosadit se jezdecky ve WRC potřebuje čas a mladík musí být připravený po všech stránkách. Jinak se do půl roku sesype, pokud neodvede výkon. Tlak na Němce v mistrovství světa je přirozeně velký. Zda ho nasadíme ve čtvrtém autě, nebo jiným způsobem, to se uvidí.

A co věčné spekulace o nasazení Volkswagenu ve formuli 1? Je na tom něco pravdy?

Nic.

Jost Capito

Třiapadesátiletý manažer má za sebou bohatou závodní i technickou minulost v různých odvětvích motorsportu. Od 1. května 2012 je ředitelem sportovního oddělení Volkswagenu.

Jeho kariéra začala v roce 1984, kdy nastoupil jako vývojový inženýr motorů v BMW. Od sezony 1989 se stal manažerem Porsche Carrera Cupu a později měl na starost všechny seriály s vozy Porsche. V letech 1996-2001 pracoval pro tým Sauber Petronas ve formuli 1. Koncem roku 2001 nastoupil k Fordu, kde byl zodpovědný za strategii v motorsportu. K Volkswagenu přišel právě od firmy Ford Motor Company z USA.

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
Avatar - sgt
2. 7. 2013 09:24
Re: Husty typek :)
Asi tak. A hlavne aka je asi motivacia pre Leoba, ked ma za sebou 9 titulov v rade. Staci si pozriet co spravil na Pikes Peaku a je hned jasne, ze takyto jazdec potrebuje vyzvy :yes:
Byt na jeho mieste, asi zacnem uvazovat o Dakare :-!
Avatar - pallas
1. 7. 2013 15:10
Husty typek :)
pokila je mi zname, tak Citroen sa z WRC stahuje z dvoch dovodov - jednak 9 majsterskych titulov v rade za sebou, co tazko niekto prekona, a naviac extremna financna narocnost zo strany FIA.
Takze pocuvat rady z VW, co by mal a nemal Citroen robit, je nejak "mimo misu"..
Avatar -
anonym
1. 7. 2013 14:59
PROČ?
Proč redakce z původního rozhovoru vymazala jízlivé poznámky pana Capita?