reklama


14.5. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Rozhovor s Kamilem Holánem, pokořitelem legendární Manx GP

 

Co chystá loňský vítěz slavného závodu na ostrově Man? Máme držet palce i letos? A na kolik takový závod vlastně přijde?

Jméno Kamil Holán je běžnému motoristovi nejspíše neznámé, motorkáři však historicky prvního a zároveň jediného českého vítěze těžkého silničního závodu na ostrově Man znají. Zeptali jsme se Kamila nejen na slavný závod, ale také na plány pro letošní sezonu.

ACZ: Tvé loňské vítězství na Manx GP bylo senzací nejen pro české fanoušky, ale jistě i pro místní specialisty.

To je pravda. Není totiž běžné, aby přijel někdo jen tak odnikud a závod vyhrál. Většinou mají výhodu místní závodníci nebo ti, kteří mají možnost učit se tuto náročnou trať na vlastní kůži. Mají to blízko a můžou si trať projíždět libovolně dle potřeby. Navíc britští závodníci jsou jedni z nejdrsnějších. Znalost tohoto 60 km dlouhého okruhu je totiž klíčová a napoprvé je skoro nemožné si všechna úskalí zapamatovat. Byl jsem velmi překvapen zájmem tamních médií a fanoušků, kteří berou jakékoliv vítězství na této legendární trati velmi prestižně.

ACZ: V čem je okruh na ostrově Man tak specifický? Na tvém videu z loňska (pozn. red. - je na konci rozhovoru) to vypadá hodně drsně.

Tato trať je všeobecně považována za nejtěžší na světě, protože její délka je 60 km. Okruh je veden po běžných silnicích, takže je zde velmi proměnlivá kvalita povrchu. Navíc zde trávíte hodně času v rychlostech vyšších než 200 km/h, což jinde nezkusíte. Přes horizonty skáčete ve vysokých rychlostech a většina zatáček se najíždí naslepo, takže musíte přesně vědět, co za ní následuje. Část okruhu je mezi vesnicemi a část okruhu vede v horách, kde může být často mlha, nebo jsou značné části mokré, ale zbytek trati je suchý. To vám znemožňuje použít speciální pneumatiky na vodu. Průměrná rychlost tohoto okruhu se často pohybuje ke 200 km/h, což samo o sobě vypovídá o vysokém tempu, ve kterém se zde závodí.

ACZ: Co tento úspěch znamená pro tebe a pro tvoji další kariéru?

Už jen účast na Manx GP by stačila k obrovskému úspěchu, ale vítězství je opravdu z říše snů. Jsem moc rád, že jsem dal světu vědět, že se v Česku jezdí kvalitní závody s dobrými jezdci. Já však musím zůstat nohama na zemi. Silniční závody na přírodních tratích stojí mnoho peněz, a byť jsou u nás velmi divácky navštěvované, je obtížné sehnat jakoukoliv podporu.

Díky loňskému úspěchu jsem však dostal pár nabídek od kvalitních týmů jako Kawasaki Motnáže Brož či KTM Autonova Brno, abych za ně jel některé závody, což mě velmi potěšilo a těchto nabídek velmi rád využiju. Stálou spolupráci však pořád nemám. Musím se tak soustředit na jednotlivé závody, jak budou přicházet a řešit vše postupně.

ACZ: Co je tvým cílem v letošní sezóně? Chceš opět vyrazit na Manx GP?

Nejbližší cíl je závod 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích, který se koná již tento víkend. Je to největší a nejpopulárnější závod v Česku. Zde budu startovat v barvách týmu Kawasaki Motáže Brož a budu se snažit uspět ve velmi tvrdé konkurenci českých i zahraničních jezdců. Celkově chci objet celý český šampionát na přírodních tratích a zúčastnit se také evropského šampionátu v této disciplíně. Vrcholem by pro mě měl být znovu Manx GP, na to však zatím nemám dostačující rozpočet. Pořadatelé tohoto závodu však projevili obrovský zájem o to, abych znovu startoval a nabídli mi podporu. Je to paradoxní, že českého jezdce nakonec nejvíce podporují sponzoři ze zahraničí.

ACZ: O jakých penězích se vlastně bavíme, jak finančně náročné tyto velké závody jsou? Kolik stojí cesta na ostrov Man? A co je vše potřeba ke splnění kvalifikačních limitů na Manx GP?

Podmínkou ke startu závodů je speciální licence, která je určena pouze pro TT okruh na ostrově Man. Je to takzvaná Mountain Course Licence vydávaná britskou federací. K jejímu získání musíte v předchozím roce úspěšně dokončit minimálně šest závodů pořádaných oficiálními federacemi FIM. Poté si vaši závodní minulost projdou pořadatelé i několik let nazpět a zjistí podrobně úspěchy, či neúspěchy. Žádost posuzují jednotlivě a pečlivě. Po obdržení licence se však stejně ještě musíte do závodu probojovat v kvalifikaci. Toto je další unikátní záležitost pro ostrov Man.

No a náklady jsou vysoké hlavně díky dopravě a délce pobytu. Závody na Manu trvají celkem 14 dní a při cestě na ostrov musíte absolvovat dva přejezdy trajektem. Další velká položka jsou pneumatiky, kterých spotřebujete opravdu hodně. V loňském roce mě vyšel závod na Manu asi na 150.000 Kč. Letos se mi podařilo zatím zajistit pneumatiky od firmy Auto Zrucký na celou sezonu, což je velmi významná částka. Na dopravu mi však stále ještě peníze schází.

ACZ: Tak třeba se nějaký hodný sponzor ještě ozve. Mimochodem, jaká motorka je na závody na silničních tratích potřeba? Jsou něčím specifické?

Jezdím kategorie supersportů (600 cm3) a superbiků (1000 cm3) a úpravy těchto motorek jsou stejné s těmi, které jsou třeba pro závody na okruzích. Jen nastavení podvozku se většinou přizpůsobuje charakteru tratě. Pouze pro závody na Manu se dělají menší úpravy v aerodynamice motorky, která by měla více chránit jezdce při vysokých rychlostech.

ACZ: Jak se na závody připravuješ? Je možné na přírodních tratích trénovat?

Přírodní tratě jsou specifické tím, že jsou to vlastně běžné silnice, které jsou určeny pro silniční provoz. Je tedy nemožné na nich trénovat mimo určenou dobu k závodům. Na trénování slouží samozřejmě uzavřené okruhy jako je autodrom v Brně nebo v Mostě, kde máte šanci vyzkoušet si technické možnosti stroje. Pro tyto účely spolupracuji s agenturou Racetrack, která pořádá tréninky a závody pro všechny nadšence a závodníky. Závody, které pořádá mají navíc velmi vysokou úroveň.

ACZ: Na jaké značce závodíš? A kterého výrobce bys preferoval?

Závodil jsem hodně na Yamahách, ale na značce tolik nezáleží. Důležité je, jak dobře jsou motorky připraveny a k tomu je třeba dobrý tým se zkušenostmi. Jak jsem zmínil, tak letos se budu snažit využít nabídek od těchto týmů, právě proto budu také startovat v Hořicích na Kawasaki. Hodně mě však překvapilo KTM, na které jsem se mohl svézt při testech v Brně. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet.

Přejeme ti hodně štěstí na motorce i mimo ní a děkujeme za rozhovor!

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
GE vzrostl zisk o 36 procent, příjmy však klesly GE vzrostl zisk o 36 procent, příjmy však klesly

Největšímu americkému průmyslovému konglomerátu General…

Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět

S nástupem Donalda Trumpa do Bílého domu přijdou k moci i…

V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka

V Jaderné elektrárně Dukovany začali energetici v poledne…

Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze

Kyjev překvapivě zastavil stavbu zdi na hranici s Ruskem,…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Dnes 13:56

Oficiální ceník modernizovaného Volkswagenu Golf zatím není k dispozici, přesto ale známe ceny žhavých novinek v nabídce. Pod 400.000 Kč se nedostanou.




Blesk.cz

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce vojáků, humr i protesty

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce…

Republikán Donald Trump v pátek v pravé poledne místního času (18:00 českého času) složí ve Washingtonu před…

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v kroji! To je pohled

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v…

V dalším díle Ano, šéfe se Zdeněk Pohlreich (59) vydal na Pálavu do kempu. Během natáčení si vyzkoušel místní…

 

iSport.cz

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát ale dnes nebude

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát…

Česká hokejová hvězda poslední dekády je znovu o něco blíž svému návratu na led. Zbrusu nový dres Komety se…

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve světě mimo tenis

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Ještě v červnu měl Novak Djokovič v držení tituly ze všech čtyř grandslamů. Dnes mu zbývá už…

 

Reflex.cz

Naděje pro nás kuřáky: Hostinští, vyhlaste iniciativu Electronic Cigarette Friendly!

Naděje pro nás kuřáky: Hostinští, vyhlaste…

Neomarxistický boj zákonodárců o moje zdraví dosáhl dalšího vítězství — protikuřácký zákon prošel Senátem. V…

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Fotograf Jakub Deml zahajuje v pátek 20. 1. 2017 výstavu svých fotografií z cyklu Život jinak. Osm snímků…

 
 
reklama