Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozšířená realita, chytré hodinky, dynamický elektronický horizont – technologie, které mění budoucnost mobility

Prezentace klienta
Diskuze (1)
Rozvoj inteligentních technologií zasahuje stále zásadněji do našeho každodenního života, řízení automobilů nevyjímaje.

Společnost Continental se vedle vývoje špičkových pneumatik zabývá i konstrukcí pokročilých systémů sloužících řidičům přímo při ovládání jejich vozů. Mezi její nejzásadnější příspěvky rychle rostoucímu odvětví „technologií budoucnosti“ se řadí dynamický elektronický horizont eHorizon, chytré hodinky usnadňující ovládání auta, dotykový OLED displej, senzory okolního prostředí pro bezpečnou a pohodlnou jízdu nebo propojení s prvky rozšířené reality.

Dynamický elektronický horizont eHorizon představuje stěžejní inovaci společnosti Continental vyvinutou ve spolupráci s IBM a lokační cloudovou společností HERE. Digitální mapy mění na vysoce přesné a neustále aktualizované senzory, které lze využít nejen k pouhé navigaci vozu. Systém eHorizon dokáže do mapy zahrnout aktuální události na trase, jako jsou povětrnostní podmínky, dopravní situace nebo stavební práce a zpřístupnit tyto informace elektronickým systémům vozidla. Automobil tak de facto mění na pohyblivé senzory, které na silnici nepřetržitě vyměňují data s cloudem. Technologie je důležitá i pro rozvoj oblasti vysoce automatizovaného řízení – potřebná je k tomu, aby se vozidlo mohlo tzv. „dívat za roh“.

Na začátku každé připojené služby stojí spolehlivý přístup k mobilní datové síti, s čímž má společnost Continental téměř dvacetileté zkušenosti. Nejnovější telematický modul podporující technologii LTE zabezpečuje servis pro systém STARLINK zabudovaný např. ve vozech Subaru. Nabídka služeb dostupných pro majitele vozů Subaru bude postupně zahrnovat nalezení odcizeného vozidla, automatické oznámení nehody, dálkové ovládání vozidla jako zamykání/odemykání pomocí chytrého mobilního telefonu a měsíční zprávu o stavu vozidla. Zákazníci budou mít díky nim přehled o hlavních funkcích vozu. Dynamika trhu s konektivitou podle společnosti Continental ukazuje, jak důležitými se tyto funkce pro řidiče na celém světě stávají, a že technologie společnosti Continental jsou připravené tuto potřebu naplnit.

Pro společnost Continental začíná připojení již před vozidlem, řidičům proto umožňuje využívat známá spotřební elektronická zařízení k ovládání integrálních funkcí vozidla. Vytvořila proto chytré hodinky, jež slouží jako autoklíč s dálkovým ovládáním. Novinka využívá technologii Bluetooth k připojení nejnovějšího obousměrného dálkového ovladače, známého i jako klíč Gateway, který funguje coby rozhraní mezi vozidlem a chytrými hodinkami pro přenos dat do vozidla. Hodinky jsou používány jako ovládací zařízení. Pomocí aplikace může řidič odemknout nebo zamknout vozidlo či jednoduše vyměnit další informace prostřednictvím displeje.

Nový ohnutý dotykový OLED displej společnosti Continental nabízí silnější kontrast schopný zobrazit jasné barvy bez podsvíceného pozadí. Nejnápadnějším detailem je zahnutý tvar, který výrobcům automobilů poskytuje konstrukční svobodu k dokonalé integraci displeje, například ve středovém panelu. Displej splňuje požadavky automobilového průmyslu a jeho životnost dosahuje mnoha let, což společnost Continental zaručuje užitím speciální elektroniky a chemicky tvrzeného skla.

Senzory okolního prostředí, stejně jako kamery, radar a lidar (laserové měření vzdálenosti), poskytují vozidlu informace, jež umožňují řidiči jezdit bez stresu. Jejich přínos je velký, neboť monitorují prostředí kolem vozidla a zvyšují bezpečnost jízdy, což pomáhá společnosti Continental naplnit cíl „doprava bez nehod“. Díky funkci Surround View poskytuje Continental kompletní 360° výhled kolem celého vozidla. Kombinace zpětné kamery s aktivním řešením brzd Advanced Driver Assistance Systems pomůže minimalizovat řadu kolizí, ke kterým dochází během couvání. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vydal v roce 2014 nařízení, podle kterého musí být všechna lehká vozidla do roku 2018 vybavena technologií pro výhled dozadu (couvacími kamerami). Senzory navíc umožňují a poskytují záložní řešení pro automatizované řízení. Využití těchto senzorů ve spojení s daty ze snímačů postupně povede k částečnému, pokročilému a nakonec plně automatizovanému řízení.

Připojené služby pronikají na servisní trh a pomáhají usnadnit diagnostiku a opravy vozidel. Společnost Continental proto nabízí řešení „Connected Technician“, které staví technika do středu pozornosti pomocí technologie rozšířené reality. Aplikace v tabletu se připojí k vozidlu prostřednictvím bezdrátového komunikačního rozhraní a krok za krokem provede servisního technika celým procesem diagnostiky a oprav. Veškeré potřebné informace, např. pracovní pokyny, vadné díly nebo konkrétní nástroje potřebné pro daný úkon, umísťuje před opravce, a umožňuje mu tak soustředit se na vozidlo. Integrace se systémy pro správu servisu zaručí, že technik pracuje na správném úkolu, a kompletní diagnostický program automaticky rozpozná typ vozidla, detekuje závady a poskytne kompletní dostupné technické informace o daném vozidle. Intuitivní ovládání vede k mnohem jednodušší, rychlejší a přesnější diagnostice, ale i opravám a zároveň optimalizuje servisní plánování.

Rozšířená realita je také součástí nového head-up displeje společnosti Continental, „Augmented Reality Head-up Display“ – AR-HUD. Novinka má nesporný potenciál odstartovat revoluci v interiérech automobilů. Nejen, že s ní vůz „ukáže“ řidiči možná nebezpečí, ale také mu „pomůže“ zcela novým způsobem: navigací silničním provozem. Řidič díky virtuálním informacím vloženým do skutečného výhledu z vozu (tzv. „rozšířením“) intuitivně pochopí význam toho, co vidí před sebou. To posouvá roli AR-HUD technologie daleko za současné head-up displeje a předznamenává její důležitou úlohu v budoucnosti rozhraní člověk-stroj (HMI). Do grafického zobrazení silnice mohou být promítána data ze systémů jako varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (LDW), adaptivní tempomat (ACC) nebo navigace. Doplní tak realitu o komentáře a užitečné informace. To je samo o sobě revoluční, ale zároveň se jedná teprve o začátek nového druhu interakce technologií s řidiči.

Prezentace klienta
Diskuze (1)
13. 4. 2016 19:36
Kdo to chce
Techniku mam rad, ale ze vsech tech soucasnych novinek mne staci zadni kamera a adaptivni tempomat. Naopak bych bral nejakou variantu nocniho videni, ale tu nikdo nenabizi