Ruský trh bude v Evropě brzy číslo 1
Rusko je trh, kam mnohé automobilky v současnosti obracejí svoji pozornost. Prodeje automobilů zde v posledních letech rostou, pro výrobce je tak velice perspektivním trhem. V budoucnu by se zde dokonce mohlo prodávat více aut než v Německu.
Největším evropským trhem a pátým největším trhem na světě se Rusko stane do roku 2020, kdy by se tu mělo prodávat 4,4 milionu vozů ročně. Tvrdí to alespoň studie významné konzultační společnosti Boston Consulting Group.
Více aut by se podle studie mělo prodávat pouze v Číně, USA, Indii a Brazílii. Loni bylo Rusko sedmým největším trhem světa, přičemž lépe na tom bylo i Německo a Japonsko, v roce 2009 obsadila největší země světa v tomto žebříčku desátou příčku.
Ruský trh má nadále růst díky tomu, že mnoho potenciálních zákazníků stále nevlastní automobil. Na tisícovku Rusů je 290 aut, zatímco v západní Evropě jich je 560 na 1.000 obyvatel. Značky navíc stále rozšiřují svoji zdejší prodejní síť.
Studie odhaduje, že v Rusku bude dále růst podíl automobilů vyrobených v místních továrnách nad importovanými auty, podobně jako v Číně nebo Brazílii. Automobilky jsou na to připraveny a v Rusku mohutně investují, aby zde zvýšily svoji výrobu. Například Škoda Auto začala v červnu vyrábět v Nižním Novgorodu aktuální generaci Octavie.
Do roku 2016 má vzrůst výrobní kapacita zdejších továren na 3,3 milionu aut ročně. V loňském roce kapacita ruských závodů činila asi 2,3 milionu vozů.
Autoři analýzy varují, že Rusko bude muset bojovat s vážnými problémy, aby se stalo největším trhem na starém kontinentu. Trh se bude muset vypořádat s nestabilní poptávkou, slabou základnou dodavatelů a horší logistikou. Vláda pak bude muset vytvořit stabilní tržní prostředí, celý výrobní řetězec by pak měl projít větší profesionalizací.
Zřejmě největším problémem jsou dodavatelé. Automobilky tvrdí, že jsou v současnosti schopny pracovat jen s desetinou zdejších dodavatelů. Na jiných rostoucích trzích je toto číslo výrazně větší – v Číně činí 40 až 50 procent, v Brazílii dokonce 80 procent. Ruští dodavatelé vyrábějí málo dílů, které navíc bývají nekvalitní.
Letošní situace na ruském trhu růst nenaznačuje. Prodej automobilů zde v prvním pololetí roku meziročně klesl o šest procent. Podle odhadu Asociace evropského obchodu se během letošního roku v Rusku prodá 2,8 milionu aut, tedy asi o pět procent méně než loni.