Saab 9-4X: První dojmy
Saab se po prvních nesmělých pokusech s rebrandovanými modely 9-7X (Chevrolet TrailBlazer) a 9-2X (Subaru Impreza) odvážil k ostrému pokusu v segmentu SUV. Na platformě od GM, kterou využívá i Cadillac SRX, vznikl zcela svébytný model, o jehož švédské identitě netřeba pochybovat.
Komu se líbí design Saabů a jsou mu sympatické vozy SUV, ten musí být 9-4X zákonitě nadšen. Typické řešení přídě v případě lehce terénního modelu oživuje extrémně velká maska chladiče a vysoko umístěná kapota motoru. Pod leteckým tvarem pásu oken se nachází hladké boky, jen mírně zvlněné elegantními oblinami, a celek doplňuje masivní a výrazně skloněný zadní sloupek.
Po usednutí dovnitř překvapí především na poměry SUV nízký posaz a široký rozsah nastavení předního sedadla v podélném i svislém směru. Kabina je vpředu příjemná a vzdušná, což podporuje velká vnitřní výška nad sedákem (100 cm), ale i například konvexní tvar středového panelu a palubní desky před řidičem. Uspořádání jednotlivých prvků navíc svádí k usazení do pozice dál od palubní desky.
Na sportovní notu Saab brnká anatomicky tvarovaným volantem a pádly pro manuální volbu převodů, dojem luxusu zase navozuje kvalitní kožené čalounění. Lehké rozpaky způsobuje materiál dekoru kolem přístrojového štítu a na středovém panelu, který prozrazuje americké geny modelu (alespoň tedy ve verzi Aero).
Vzadu se naopak sedí vysoko a to má za následek méně místa okolo hlavy. Přesto není podpora stehen zrovna ukázková a když se řidič pohodlně usadí, zmizí i prostor pro kolena zadních cestujících (prostor na délku měří 62 až 86 cm).
Zadní pasažéry naopak bude hýčkat extrémní vnitřní šířka (153 cm), možnost individuálně nastavovat sklon sedadla a také vyhřívání zadních sedadel. Pohodlí na dlouhých cestách přesto v druhé řadě sedadel najdou nejspíš hlavně děti.
Zavazadlový prostor má objem 485 litrů. Je dobře přístupný, budoucí majitele ale může potrápit spodní hrana nákladového otvoru ve výšce 88 cm nad zemí. Objem při zaplnění až po střechu je omezen větším sklonem zadního okna v pátých dveřích.
Po prvním živém setkání se zdá, že SUV z Trollhättanu má vlastně jen dvě zásadní slabiny. Především výběr motorů aktuálně sestává z dvojice benzinových šestiválců 3,0V6 (195 kW) a 2,8V6 Turbo Aero (221 kW). Tou druhou je fakt, že koncept jsme poprvé viděli už před třemi roky. To už je celkem dávno, a tak hrozí, že by se nový model mohl okoukat rychleji, než je u Saabů zvykem.
Šestiválec s turbem nebo bez?
Automobil cílený převážně na americkou klientelu musí mít v této kategorii alespoň šestiválec a Saab jej má. Na první pohled byste tomuto Saabu hádali takřka kompaktní rozměry, ale zdá se, že jde spíše o konkurenta Mercedesu ML nebo Lexusu RX. Automobilka zatím vnější rozměry nezveřejnila, ale pohotovostní hmotnost startující nad 2 tunami leccos naznačuje.
Základem nabídky je atmosférický šestiválec 3,0 V6 s celohliníkovou konstrukcí a přímým vstřikováním paliva do válců. Jeho původ je - podobně jako samotný technický základ tohoto Saabu - v portfoliu General Motors. Podobný hardware má Cadillac SRX.
Zveřejněny zatím byly rozchody kol (1622 mm a 1623 mm), světlá výška (200 mm) a rozměry kol a pneumatik (235/65 R18 nebo 235/55 R20).
Parametry šestiválce jsou dnes mnohem blíže evropské špičce než kdykoliv před tím, i když vysokootáčková charakteristika (195 kW/6900 min-1) není u SUV tohoto ražení příliš obvyklá.
Druhou volbou - výhradně pro model 9-4X Aero - je přeplňovaný šestiválec 2,8 V6 Turbo, který Saab montuje i do řady 9-5.
Saab 9-4X - Základní technická data | ||
Model | 9-4X | 9-4X Aero |
Motor | 3,0 V6 | 2,8 V6 Turbo |
Převodovka | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 2997 | 2792 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 195/6900 | 221/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 223/5200 | 295/2000-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9 | 8,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | - |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2010-2120 | 2085-2135 |
Motory jsou uloženy vpředu napříč a spojeny vždy se šestistupňovým automatem.
Standardem obou motorizací je pohon všech kol Saab XWD se zadním nápravovým diferenciálem eLSD, který dokáže aktivně přesměrovat v případě potřeby až 50 % točivého momentu motoru z pravého na levé zadní kolo.
Verze Aero bude standardně vybavena mj. adaptivním podvozkem DriveSense.