12.1. 2018 redakce AUTO.CZ

Sachsenring P 240: Toto byla východoněmecká šestsettrojka

 

Reprezentační šestiválcový Horch P 240 (později nazývaný Sachsenring P 240) se vyráběl v saském Zwickau. V letech 1956 až 1959 bylo vyrobeno 1 382 vozů.

Německá automobilka Horch se v roce 1932 stala, spolu s výrobci Audi, DKW a Wanderer, součástí koncernu Auto Union AG se sídlem v Chemnitz. Během druhé světové války se v továrně Horch v Zwickau vyráběla vozidla pro Wehrmacht. Po válce a obnově zničených objektů se zde vyráběly traktory a nákladní automobily a od roku 1956 v malém počtu i luxusní osobní automobily P 240, poháněné šestiválcovým motorem.

Pod několika jmény

V září 1953 dostalo vývojové oddělení národního podniku VEB Horch Kraftfahrzeug- und Motorenwerke Zwickau příkaz od ministerstva strojírenství NDR k vývoji reprezentačního osobního vozu, poháněného řadovým šestiválcem vyvinutým v bývalé továrně Auto Unionu v Siegmaru (dříve Wanderer). Nový vůz se zpočátku prezentoval jako Horch P 240, ale brzy bylo toto označení doplněno o jméno blízkého závodního okruhu na Horch P 240 Sachsenring. V únoru 1957 se jméno národního podniku změnilo na VEB Sachsenring Kraftfahrzeug- und Motorenwerke Zwickau a od té doby se vůz jmenoval Sachsenring P 240.

DKW Elektro-Wagen: Audi zrestaurovalo historický elektrický minibus

Lipská premiéra

Poprvé byl nový reprezentační automobil Horch P 240 Sachsenring (foto) představen veřejnosti v roce 1956 na Lipském jarním veletrhu. Čtyřdveřový pětimístný sedan se stupňovitou zádí měl rozvor náprav 2 800 mm a vnější rozměry 4 735 x 1 780 x 1 600 m (délka x šířka x výška). Karoserie z ocelových plechů připomínala svými tvary a většinou dvoubarevným lakováním karoserie tehdejší americké vozy. Oválná chromovaná přední maska, uprostřed dělená, měla svislé mřížování, které bylo později nahrazeno třemi vodorovnými lištami. Chromované byly také masivní nárazníky, rámečky oken a okrasné lišty na bocích. Velká okna (zadní bylo výrazně panoramatické a zasahovalo do boků) dostatečně prosvětlovala interiér s lavicovými sedadly a dvoubarevnou přístrojovou deskou. Před dvouramenným volantem s půlkruhovým tlačítkem houkačky byly kolem kruhového rychloměru soustředěny všechny další ukazatele. Střed palubní desky s hodinami a rádiem zdobilo devět svislých chromovaných lišt. Před spolujezdcem byla uzavřená odkládací schránka.

 [600×379]

Pohonná jednotka a podvozek

Zadní kola Sachsenringu P 240 poháněl řadový zážehový čtyřtaktní šestiválec OM6 (foto) s rozvodem OHV a objemem válců 2 407 cm3 (vrtání/zdvih: 78/84 mm). S horizontálním karburátorem BVF a kompresním poměrem 7,1:1 měl maximální výkon 80 koní (59 kW), dosahovaný při 4000 otáčkách. Maximum točivého momentu 167 Nm bylo k dispozici při 1 500 otáčkách. Sílu motoru přenášela na zadní kola synchronizovaná manuální čtyřstupňová převodovka s řadicí pákou na sloupku řízení. Vůz s pohotovostní hmotností 1480 kg dosahoval maximální rychlost 140 km/h a v průměru spotřeboval 12–14 litrů benzinu na 100 km. Sachsenring P 240 měl rámovou konstrukci podvozku svařenou z obdélníkových profilů a pérování zkrutnými tyčemi vpředu i vzadu. Přední kola měla nezávislé zavěšení a tuhá zadní náprava s podélnými zkrutnými tyčemi byla převzata z typu EMV 340, což byl vlastně předválečný BMW 326.

 [600×430]


Kombi a kabriolet

Vedle sedanů postavila karosárna VEB Karosseriewerk Halle několik vozů s karosérií kombi (foto). Byly určeny výlučně pro východoněmeckou televizi a rozhlas. Měly modrobílé lakování a ve střeše otvor se shrnovacím krytem.

 [600×379]

K reprezentačním účelům bylo postaveno několik čtyřmístných čtyřdveřových kabrioletů se stahovací plátěnou střechou a stahovacími bočními okny (jejich karosérie se vyráběly v Drážďanech). Poprvé se objevily na vojenské prvomájové přehlídce v roce 1956 v Berlíně. Na oslavu 20. výročí založení Německé demokratické republiky bylo v říjnu 1969 dokončeno pět čtyřdveřových kabrioletů nazvaných Sachsenring P 240 Repräsentant (foto). Moderněji pojatou karoserii s výraznými prolisy kolem celého vozu a státním znakem NDR na zadních dveřích vyrobila drážďanská karosárna VEB Karosseriewerk. Čtveřice těchto kabrioletů byla využita při vojenské přehlídce konané k 20. výročí NDR, pátý sloužil jako náhradní vozidlo v případě poruchy.

 [600×379]

Změny během výroby

První vyrobené vozy Horch P 240 měly svislé mřížování masky chladiče a na přídi znak Horchu, velké písmeno H s korunkou a nápisem Horch nahoře. Víko kapoty zdobila malá okřídlená zeměkoule. Přední směrovky byly kruhové malého průměru. Koncem roku 1956 došlo k malému prodloužení předních a zadních blatníků, zvětšila se zadní koncová světla a nově byly tvarovány přední blikače. V masce chladiče se objevily vodorovné lišty a na bocích nápis "Sachsenring".

V roce 1957 došlo ke změně tvaru bočních lišt. Místo rovných lišt ve dvou výškách (vpředu byly výše než vzadu) byly lišty prohnuté ve tvaru vlaštovčích křídel s ostrou špičkou v místě přechodu mezi předním a zadním blatníkem. V únoru 1957 byla značka Horch soudně přiznána západoněmecké společnosti Auto-Union GmbH a na vozech Sachsenring bylo logo Horchu na přídi a na zádi nahrazeno písmenem S v kruhu (S znamenalo Sachsenring). Současně se označení modelu změnilo na Sachsenring P 240.

Původně se počítalo s roční produkcí kolem šesti až devíti tisíc vozů. Skutečnost byla ale mnohem skromnější. V letech 1956 až 1959 bylo vyrobeno pouze 1 382 vozů, prodávaných převážně úřadům a vysokým stranickým funkcionářům. Stanovená cena 27 tisíc východoněmeckých marek byla příliš nízká na to, aby byla výroba rentabilní.

Prohra s Tatrou 603

Rada vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) limitovala výrobu luxusních vozů v Československu na 300 vozů ročně, avšak Tatra tento počet pravidelně překračovala. Když NDR zavedla výrobu vlastního reprezentačního automobilu Sachsenring P 240 rozhodlo RVHP, že se obě země musí domluvit na tom, která z nich bude tato vozidla dál vyrábět a dodávat je druhé zemi. V roce 1958 se ministři vnitra obou zemí zúčastnili zkoušek, ve kterých Tatra 603 překonala německého soupeře. Na základě výsledků zkoušek byla výroba Sachsenringu P 240 v roce 1959 ukončena a nejvyšší představitelé NDR začali používat vozy Tatra T603 a sovětské GAZ-13 Čajka a nižší úředníci GAZ M-21 Volha. Šestiválcový motor z typu P 240 se dál používal v terénních vozech IFA P3 (resp. Sachsenring P3). Vozy Sachsenring P 240 dosloužily jako taxíky, policejní vozy a služební vozy v podnicích.

Autor: Karel Haas

Spolupracujeme s TipCars.com
Apple zaplatí daňový nedoplatek Irsku - víc než tři sta miliard korun Apple zaplatí daňový nedoplatek Irsku - víc než tři sta miliard korun

Americká technologická společnost Apple začne v květnu…

Izrael otáčí, desítky tisíc nelegálních migrantů nedeportuje Izrael otáčí, desítky tisíc nelegálních migrantů nedeportuje

Izraelská vláda  nejvyššímu soudu v zemi oznámila, že…

Ukrajina chystá úder na menšiny, varuje šéf maďarské diplomacie Ukrajina chystá úder na menšiny, varuje šéf maďarské diplomacie

Ukrajina připravuje třetí úder proti národnostním…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Závod vodíkových autíček: Proč nestačila dráha?

Závod vodíkových autíček: Proč nestačila dráha?

Dnes 17:56

Ve vstupní hale stavební fakulty ČVUT v Dejvicích je živo. Hlahol bezmála stovky pubertálních výrostků se míchá se svištivým bzučením dvanácti aut na dálkové ovládání, která se docela zostra míhají po závodním oválu rozestavěném přes celou halu.




Blesk.cz

Jen navoněná bída? Štikovi si na luxus hrají, oficiálně nemají nic

Jen navoněná bída? Štikovi si na luxus hrají,…

V televizní show Štiky se rodina Štikových prezentují jako boháči, kteří si potrpí na luxus. Ve skutečnosti…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Lenc odmítl smlouvu v Boleslavi. Míří do Liberce k největšímu rivalovi

Lenc odmítl smlouvu v Boleslavi. Míří do Liberce k…

Hokejisty Mladé Boleslavi opouští útočník Radan Lenc. Šestadvacetiletý odchovanec klubu podle sportovního…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…